Múlt és jövő találkozása – izgalmas tanulmányok a Jaguártól

Nyomtatás

A Jaguar a jövőre készül a Frankfurti Autószalonon, méghozzá két igencsak rendhagyó tanulmánnyal. Az E-Type Zero Concept egy a legendás sportautó bőrébe bújtatott elektromos modell, míg a Future-Type Concept egy igazi jövőautó, melynek lényege nem is maga a jármű, hanem az „okoskormány”, amely nem csak az autó irányítására szolgál, hanem személyi asszisztensként üzemel.

Az E-Type Zero Concept első ránézésre egy kiváló állapotban lévő, veterán E-Type-nak tűnik, azonban a látszat néha csal, és így van ez ezúttal is. A gyáriak ugyanis az eredeti erőforrást egy teljesen elektromos hajtásláncra cserélték, erre pedig kifejezetten büszkék, ugyanis elmondásuk szerint a Jaguar számára kiemelten fontos, hogy az új technológia egy az egyben helyettesíteni tudja a hagyományos megoldásokat. Erre pedig nem kellett jobb példa, mint egy veterán átalakítása anélkül, hogy hozzányúltak volna az alapjaihoz.

Azért a hajtásláncon kívül néhány egyéb változtatást is végrehajtottak: a gazdaságosság érdekében LED-esre cserélték a fényforrásokat, és természetesen egy töltőnyílásnak is helyet kellett találni. Ezeknél azonban jóval látványosabb az utastér átalakítása, amely ugyan megőrzött valamennyit az eredeti modell hangulatából a vékony fakormánnyal és a letisztult megoldásokkal, de a digitális műszerfal, a méretes multimédiás rendszer, az új kezelőszervek és a hatalmas karbon betétek azért árulkodóak.

Az újdonság gyorsabb is lett az eredeti E-Type-nál: az autó 5,5 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, amit a 299 lóerős hajtáslánc tesz lehetővé. Az energiaellátásról egy 40 kWh-s akkumulátor gondoskodik, amivel a Jaguar szerint 270 kilométeres valódi hatótáv érhető el – ez egyébként hihetőnek tűnik. Ezzel kapcsolatban elmondták a gyáriak, hogy szinte bármelyik klasszikusukba be tudnak építeni hasonló hajtásláncot, ha az ügyfeleiknek igénye lenne rá.

A másik újdonság a Future-Tpye Concept, ami egy igazi jövőautó: mindez igaz a formáit és a képességeit tekintve is, hiszen igazi koncepciós megjelenéssel büszkélkedhet, és az elektromos hajtáslánc illetve a teljesen önvezető képességek mellett az autómegosztást is támogatja – akárcsak a legtöbb hasonló tanulmány. Ennél azonban sokkal érdekesebb az a kormány, amit vele együtt bemutattak, ugyanis a volán nem magához az autóhoz tartozik, hanem az adott személyekhez.

A látványos, szögletes kormányt ugyanis mindenhová magunkkal vihetjük, és természetesen nem csak az autó irányítására képes. Sokkal inkább egy személyi asszisztensről van szó, amely mesterséges intelligenciával van felvértezve, így folyamatosan képes tanulni, elemzi a szokásainkat és mindenben a segítségünkre van, legyen szó zenelejátszásról vagy éppen egy találkozó megszervezéséről. Ezzel együtt pedig természetesen meg is rendeli nekünk az autónkat, amit egymaga is el tud vezetni, de ha mégis át akarnánk élni a vezetés élményét, úgy valódi kormányként funkcionál, így mi is irányíthatunk.

A Jaguar ezzel egy olyan koncepciót dolgozott ki, amelyben valójában csak a kormányt kell megvásárolnunk, maguk az autók pedig megoszthatóak, és bármikor a rendelkezésünkre állnak. Az angolok tehát nem lazsáltak, és izgalmas újdonságokkal készültek a Frankfurti Autószalonra.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark