2018. Június 20., Szerda

Frissitve:03:37:41

Ezeket kell majd kibírnia a sisakoknak jövőre a Forma-1-ben

Nyomtatás

Az autóversenyzők biztonságát tekintve kétségtelenül a sisakok játsszák a legfontosabb szerepet, és ez kiváltképp igaz az olyan nyitott formaautókra, amilyenek például a Forma 1-es versenygépek is. Nem csoda, hogy az FIA folyamatosan igyekszik növelni ezeknek a kiegészítőknek a biztonságát, és ennek érdekében nemrég bejelentették, hogy jövőre még szigorúbb szabványoknak kell majd megfelelniük a sisakoknak a Forma 1-ben – majd később a többi versenysorozatban is.

Az FIA olyan híres gyártókkal közösen fejleszti folyamatosan a sisakok biztonságát, mint a Bell, a Stilo, a Schuberth vagy az Arai, és a legfrissebb, FIA 8860-2018-as előírásoknak köszönhetően a következő generációs sisakok jobb ballisztikai védelmet, nagyobb energiaelnyelést és fokozottabb fedettséget biztosítanak majd a pilótáknak. Hogy csak néhány új sztenderdet emeljünk ki: az új sisakoknak 9,5 méter/szekundumos és 275 G-s lassulásnak is ellen kell állniuk, 250 km/h-s sebességgel haladó, 225 grammos fém „lövedékeket” is meg kell tudniuk állítani, de egy öt méter magasról lehulló, 10 kilós akadályt is ki kell bírniuk. A rostélynak ellen kell állnia egy légpuskából kilőtt 1,2 grammos golyónak és a sisakoknak 790 Celsius fokos hőmérsékletet is el kell viselniük. És ezek még csak a fontosabb pontok.

Az persze más kérdés, hogy mindezeket az erőhatásokat maguknak a pilótáknak is ki kell bírniuk, és bár nyilvánvalóan sokat tompítanak a szupermodern sisakok, azért egy ilyennel a fejünkön sem szívesen állnánk alá egy öt méterről lehulló, 10 kilós tárgynak – de a 275 G-s lassulás sem hangzik jól. Az eseményen bemutatott prototípus egyébként a Bell gyártmánya, de kiemelték, hogy már a többi vállalat is nagyon jól áll a fejlesztésekkel. Egyébként még a kiállított darab sem esett át a hivatalos engedélyezésen, de mindenki biztos benne, hogy ezzel nem lesz probléma. Jövőre tehát még nagyobb biztonságban száguldozhatnak majd a Forma 1-es pilóták a pályákon, akiket egyébként idén már az úgynevezett „halo” elem is véd.




Share/Save/Bookmark