2017. Szeptember 23., Szombat

Frissitve:02:37:32

A kikerülhetetlen téma: az olajcsere

Nyomtatás

Megtörtént néhány éve, hogy egy prémium márka modellje leállt út közben. Trélerrel bevitték a márkaszervizbe, ahol kiderült, hogy a 97 ezret futott kocsiban még nem cseréltek olajat. Másvalaki pedig drágállta egy 2.2 HDi egység olaj- és olajszűrő cseréjének árát, mondván, hogy 1500-ért bárhol vesz motorolajat. Talán mondanunk sem kell: egyik tulajdonos sem járt jól. Németh Nándor, a Gablini Zugló telephelyvezetője azonban elmondja, miért nem szabad spórolni a minőségen, és azt is, hogy miképpen hosszabbíthatjuk meg a turbófeltöltő élettartamát.

Nemrégiben azzal ment be egy ügyfél a márkakereskedéshez, hogy a szervizben néhány nappal korábban betöltött motorolajat leengedte otthon és az fekete volt, tehát biztos, hogy nem is történt meg a csere. Szerinte ennyi idő után az olajnak még aranyszínűnek kellene lenni – mondta Németh Nándor, rámutatva ugyanakkor, hogy ez óriási tévhit, mert valójában azok a jó motorolajak, amik akár néhány 100 kilométer után elszíneződnek. Mégpedig azért, mert a jó olajakban olyan adalékanyagok vannak, amik oldják a lerakódásokat és elősegítik a motor belső tisztítását. A használat során az égéstérben korom és más szennyeződések jönnek létre, viszont az adalékok nem engedik összetapadni a szennyező anyagok molekuláit, így fennmarad az olaj kenőképessége. A feketepiacon a világmárkák flakonjainak másolatában kapható, Ázsiából származó nagyon olcsó olajak azonban nem tartalmazzák ezeket a fontos adalékokat, így többségük hónapok múlva is aranysárga marad.

Garázs - új rovatot indítottunk

Az autók szeretete jó dolog. Birtoklásuk pedig még jobb... lehet, ha nem tartoznak hozzá kellemetlen élmények. Az, hogy mennyire megbízható egy-egy modell, az nem csak rajta múlik, hanem gazdáján is, akinek kötelessége gondos kezekkel ápolnia azt, törődnie vele. Hogy ezt segítsük, új rovatot indítottunk az Autó Pulton. A Garázs témájába minden belefér, ami egy kicsit is olajszagú és járművünk karbantartásával, műszaki tartalmával kapcsolatos. Már korábban is rengeteg ilyen témát érintettünk, de a jövőben még nagyobb hangsúllyal tesszük. A heti rendszerességgel érkező új anyagokban nem csak a fontos tudnivalókat, de tanulságos történeteket, szervizes tapasztalatokat is összegyűjtünk.

A megfelelő olaj használata mellett az olajcsere intervallumok betartása is igen fontos, mert a motorolaj telítődik az említett szennyező anyagokkal és egy idő után már veszít a kenőképességéből. Különösen az olyan autóknál fontos az olajcsere intervallum szigorú betartása, amelyek kipufogó rendszeréhez FAP vagy DPF részecskeszűrő csatlakozik. Amennyiben nem cserélik időben az olajat, a szennyező anyagokkal telített motorolaj már nem képes megfelelő mennyiségű kormot, szennyező anyagot megkötni, ezek így a kipufogógázokkal a szűrőbe kerülve szép lassan lerakódnak. Az eltömődött szűrők cseréje pedig komoly összegbe kerül.

Ezért nem véletlen, hogy az autógyárak részletesen előírják, hogy melyik modellben milyen minőségű motorolajat kell használniuk a márkaszervizeknek. Két okból is fontos, hogy betartsuk ezeket az előírásokat – emeli ki Németh Nándor. Egyrészt azért, mert ha bármilyen garanciális probléma van az autóval – és nem rövid időről van szó, hiszen egy Hyundainál öt, a Kia esetében pedig hét éves garanciáról beszélünk –, az importőr először arra kíváncsi, hogy az előírt gyakorisággal volt-e karbantartva az autó, illetve megfelelő alkatrész illetve kenőanyag került-e az autóba. Ha ezek nem felelnek meg a gyári előírásoknak, minden valószínűség szerint romlik az autó teljesítménye és sokkal nagyobb a meghibásodás esélye.

A motorolaj, bármennyire is furcsa, de komoly nyíróhatásnak is ki van téve. Emiatt a kenőképességet biztosító molekulák  „szétesnek”, ezzel párhuzamosan egy idő után fokozatosan csökken a motorolaj kenőképessége is.

Még egy szempontból fontos, hogy megfelelő viszkozitást biztosító adalékanyagok legyenek a motorolajokban, és ez pedig a turbótechnológia. Az elmúlt években egyre gyakoribbak a kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltős benzinmotorok. Ezek olyan szempontból rendkívül érzékeny szerkezetek, hogy nincs az a csapágy, amely percenkénti százezres fordulatot kibírna tartósan, ezért a turbina  egy vékony olajfilmen pörög a tengelyen. Abban a pillanatban, amikor megállítjuk a motort, leáll az olajszivattyú, a turbina viszont a tehetetlenség miatt tovább pörög még, de az az optimális,  ha ezt megfelelő olajrétegen teszi. Mivel az olcsó olaj viszkozitása és hőtűrő képessége egyaránt elmarad az előírtaktól, ha leáll az olajutánpótlás, rá is éghet a tengelyre az olajfilm, az ilyen esetek pedig komoly mechanikai meghibásodáshoz vezethetnek.

A szervizvezető ugyanakkor azt is elárulta, hogy hosszabbíthatjuk meg a turbófeltöltő élettartamát. Egyrészt úgy, hogy a célhoz közeledve az utolsó kilométereken magasabb fokozatba vagy lassításnál üresbe kapcsolunk. A magasabb fokozatban alacsonyabb a fordulatszám, nincs a turbó komolyan igénybe véve, a turbina kipörögheti magát, illetve visszahűlhet, amíg megérkezünk. És mivel az olajszivattyú még mindig működik, a turbina leállásáig biztosított a kenés.

Ennél is ajánlatosabb, ha az általános gyakorlattal ellentétben nem állítjuk le azonnal a motort, ha megérkeztünk, hanem megállás után legalább fél percig hagyjuk üresben járni. A turbó élettartamát ilyen módon 30-40 százalékkal is meg lehet így növelni, tehát 250-300 ezer helyett akár félmillió kilométeres futásteljesítmény is elérhető.

De hogyan indulunk el – főleg télen – egy turbós autóval?

A környezetvédők mást mondanak, de ha a hideg a motor, legalább fél percig, de ha lehet, egy percig is járassuk a motort az elindulás előtt. Emellett amíg a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet,  legfeljebb 2500-as fordulatszámmal autózzunk fagyos időben.




Share/Save/Bookmark