Volvo S60 2.0T Powershift teszt - Benne van az X-faktor

Nyomtatás

A „Volvózást”, mint fogalmat nagyon sokan – akár tapasztalatból, akár képzeletük szüleményeként – azzal az érzéssel azonosítják, amikor az ember egy fárasztó, dermesztően hideg téli napon munkahelyéről jól befűtött lakásába hazatér, majd leül kényelmes bőrfoteljébe a forró kandalló mellé, és kedvenc tévéműsorát nézve finom teáját kortyolgatja, miközben kedvese a hátát masszírozza.

És tudják, mit? Egy jó Volvo esetében helytálló az összehasonlítás; vagy úgy is fogalmazhatok, hogy egy igazán jó Volvóba beülve valami hasonló érzés kerít hatalmába minket. És ilyen alapon a svédek vadonatúj büszkesége, az S60-as egy nagyon jó, egy szóval otthonos Volvo, ami a márka kedvelőinek különösen jó hír. A svédek váltig állítják, hogy a modell a cég legsportosabb szériagyártású terméke (ami persze azért jogos), sőt, az importőr a hivatalos hazai bemutatót kissé merész módon a Hungaroringre szervezte, de higgyék el, ez a kocsi közel sem a sportolásról szól. Az együtt töltött egy hét és sok-sok kilométer alatt a három fokozatban (Comfort, Sport, Advanced) állítható futóművet csak a tesztelés kedvéért próbáltam ki a dinamikusabb állásokban, a gázpedált pedig enyhe túlzással szintén csak a mérések erejéig tapostam tövig. De tény: hiába keményedik be érezhetően a Volvo korrekt kanyartulajdonságokat biztosítva, a szerpentinezés és a szlalom-pálya sokkal inkább a 3-as BMW, vagy az Infiniti G-széria territóriuma.

Korrekt dinamika és közvetlenség ide vagy oda, az S60 varázsa a kényeztetés, aminek köszönhetően alig akarunk kiszállni a kocsiból, és melynek hála még a legnagyobb, idegölő fővárosi dugókat is nyugodt lelkiállapotban átvészeljük, mondjuk egy relaxáló Mike Oldfield albumot (vagy esetleg egy Händel CD-t) hallgatva a szépen szóló hifiből. A nagy tengelytáv, a széles nyomtáv, az igényes, eltalált beállítású futómű, a jó hangszigetelés, és nem utolsósorban a racionális abroncsméret mind-mind a kellemes futást szolgálja. És működik: a Volvo megalkotta a kategória legfinomabb autóját, amelytől rugózási komfortban még a Mercedes C-osztály is tanulhatna. Mindegy, hogy keresztbordák, kisebb-nagyobb kátyúk, mélyen süllyesztett csatornafedelek, vagy villamossínek, az S60-as „comfort” állásban mindenen sztoikus nyugalomban, csendben siklik át. Hát igen, mondjuk egy ilyen futóművet kívántam az új Saab 9-5-ös tesztelése során is - sajnos az említett típus esetében ez nem jött össze a mérnököknek.

De minden más is a komfortot szolgálja: a fűthető bőrfotelok előrenyúló, párjukat ritkítóan kényelmes fejtámlájukkal tízszer puhábbak, mint sportosak, a kétliteres turbós benzinmotor inkább nyomatékos, mint erős, a hatsebességes, duplakuplungos automataváltó pedig sokkal finomabb, mint gyors. Sőt, igazából a Powershift nem csak egy DSG-nél vált lassabban, hanem egy jobban sikerült bolygóműves szerkezetnél is. Ez persze egyáltalán nem baj: most őszintén, nem teljesen mindegy, hogy két, vagy háromtized szekundum alatt történik meg egy fokozatcsere? Dehogynem! Cserébe viszont egyáltalán nem jellemző a kétkuplungos egységre az idegesség, a rángatás – működési finomsága a bolygóműves darabokat idézi, reakciója pedig példás, nem tétovázik a visszaváltásokkal nagyobb gázadás esetén, olyannyira nem, hogy még a „tempomatos” gyorsítások során is aktívan visszakapcsolgat.

A szintén a Forddal közösen fejlesztett kétliteres, közvetlen befecskendezéses négyhengeres turbós benzinmotor gyengébbik, 203 lóerős, illetve 300 Nm-es csúcsnyomatékú változata sem vallott szégyent (az erősebbik egyébként 240 lóerőt és 320 Nm-t tud). Hallhattunk már néhány kritikát az erőforrás kondíciójával kapcsolatban, melyek értelmében nem érezni a több mint 200 lóerőt – és igazából van is alapjuk ezeknek a véleményeknek, mert valóban nem szakítja le a fejünket az autó-, de egyrészt egyszer sem éreztem teljesítményhiányt, másrészt cserében négyhengeres felépítésére fittyet hányva hihetetlenül csendes, nyugodt és kulturált az erőforrás, a fordulatszámtól függetlenül. Egy luxusautóba pedig milyen hajtást kívánna az ember, ha nem egy mindenhol kellemesen nyomatékos, hangtalan benzint égető motort?!

Sajnos jól megkérik a 203 lovas gép árát a Volvónál: a szintén kétliteres, ám öthengeres, 163 lóerős (400 Nm) D3 dízelnél kereken 800 ezer forinttal drágább a 2.0T, abban pedig biztos vagyok, hogy ezt a felárat nagyon kevesen, csak az ínyencek fogják megfizetni. Mert a gázolajos azon kívül, hogy olcsóbb, átlagban vagy 3 literrel kevesebbet eszik, jobb az értéktartása, és az öt henger elméleti jelentősége is fontos. Apropó, fogyasztás: a 203 lóerős benzinmotor szereti az „abrakot”; városban forgalomtól függően szívbaj nélkül elkér 12-15 liter benzint 100 kilométerenként, téli gumikkal országúton finoman hajtva 7 liter környékén fogyaszt, szabályos autópálya-tempónál pedig úgy 8 liter kell neki – nem kiemelkedően takarékos tehát, de tolerálható.

Persze pontosan itt, az autók pályáján, jó hosszú utakon érzi magát igazán elemében az S60: a zajszint alacsony, az otthonos beltérben a sokórás etapok is pillanatok alatt tovatűnnek, a modell aktív biztonsági rendszerei (amelyek az 590 ezer forintos biztonsági csomaghoz járnak) pedig szintén elemükben vannak. A sávtartó automatika „pittyegéssel” jelzi, ha indexelés nélkül elhagytuk volna az egyik terelővonalat, a BLIS holttér-figyelő mindig éber, hasznos társa a sofőrnek a fáradtságra figyelmeztető rendszerhez hasonlóan, a 0-200 km/óra között működő adaptív távolságtartó tempomat pedig kifinomultan teljesíti szolgálatát, azonnal lefékezve a kocsit bármilyen „helyzet” adtán – a sofőrnek tényleg csak kormányoznia kell. A városban a szélvédő felső-középső részébe rejtett, szériában járó City Safety rendszer radarjai pásztázzák a forgalmat, hogy minél inkább „balesetállóak” legyünk: 30 km/óra alatt bármilyen akadály felbukkanása esetén képes magától az utolsó pillanatban állóra fékezni a Volvo, amely például az embereket is felismeri. Nem állunk tehát távol a robotautóktól…

Az előző, igazán sikeres S60-asnak (amelyet közel 10 éven keresztül árultak a svédek) két komoly problémája volt: hiába lehetett jól elférni az első sorban, hátul mind a lábtér, mind a fejtér igen csekély volt (ilyen téren még a kisebb S40 is jobban állt), az alapból 424 literes csomagtartó pedig szintúgy nem tartozott a típus erősségei közé. Nos, a raktér most sem lett nagyobb, mi több, 380 literesre fejlődött vissza, ami családi használathoz bizony kevés (ráadásul a szűk nyílás sem praktikus) - de legalább az utastér előnyére változott. Szerencsére nem csak modern kialakítását tekintve, hanem méretében is; végre hátul sem megy kínzószámba az utazás, sőt: 185-190 centiméteres magasságig kimondottan jó itt is ücsörögni, kényelmesen formázottak a fotelok, jó helyen van a kartámasz, kellemesen döntött az üléstámla, és a mélyre helyezett üléspadnak köszönhetően a fejtér is korrekt – a 400 ezres felárért kínált, gyönyörű (kombi) V60-as egyébként fejtérben és csomagtartóban is erősebb testvérénél.

A beltérben mellesleg mindenhol prémiumosan finomak az anyagok, az összeszerelésbe nem lehet belekötni, szépek a formák, az egyértelmű kezelhetőséget pedig az egészen ügyes „Sensus” vezérlőegység szolgálja, amelyen, illetve a nagyfelbontású központi kijelzőn keresztül szinte minden funkciót elérhetünk, kezdve a klímától a navigáción és a vezetést támogató rendszereken keresztül a tolatókameráig, vagy a zseniális vezeték nélkül telefon-kihangosítóig.

Jól gondolják, ezt a sok finom tartalmat, illetve a modern technikát bizony busásan meg kell fizetni – prémium színvonal prémium áron. És ugyan a lista szerint már 7,89 millió forinttól garázsunkban tudhatunk egy vadonatúj S60-ast a 150 lóerős 1,6 literes turbós benzines alapmotorral, illetve hatgangos manuális váltóval, de ahogy ebben a kategóriában lenni szokott, ez esetben sem lehetetlen az indulóár duplájára összekonfigurálni az adott típust – sőt, akár 18 millióért is vehetünk S60-ast teljes felszereltséggel, 304 lóerővel (T6), összkerékhajtással és automataváltóval.

A legracionálisabb választás a 8,6 milliótól induló D3 verzió, az ínyencek, illetve a harmonikus luxust keresők pedig vigyék nyugodtan a tesztelt 2.0T-t, amely 9,4 millió forinttól kelleti magát. Halkan jegyzem meg, hogy a minden változathoz 520 ezerért kínált automataváltót kár és vétek kihagyni, hiszen ő teszi teljessé a Volvo nyugalmát. Az extralista végtelen, de az importőr sok-sok csábító extracsomaggal próbál könnyíteni a vásárlók dolgán. Az innovatív S60 egyébként minden esetben olcsóbb 1-2 millióval kivétel nélkül koros(abb) prémium konkurenseinél, a matuzsálem, ám még mindig kellemes Saab 9-3-ast kivéve, amely – főleg az állandó akciókkal – azért jócskán a Volvo alá kínál (persze nem csak árban).

De legyen szó bármilyen összeállításról is, a Volvo méltán lehet büszke legfrissebb fejlesztésére, amely sportosság terén ugyan kicsivel szerényebben teljesít, mint azt a gyártó hangoztatja (illetve amit a dinamikus, dögös forma sejtet), cserébe viszont egy igazi Volvo, mégpedig a legpozitívabb értelemben. Az S60/V60 páros jelenleg egyértelműen a svédek legjobb portékája, ráadásul a kategória egyik legmodernebb képviselője. Motorváltozattól függetlenül bátran ajánljuk mindazoknak, akik megengedhetik maguknak.

Néhány szóban

Nem kérdés: az S60 a Volvo jelenlegi kínálatának legjobb modellje; vagyis csak majdnem, hiszen ott van a praktikusabb, nagyobb csomagtartóval rendelkező és hátul szellősebb kombi testvére, a V60. A modern páros ugyan nem lett az Év Autója, de mindenképp az év egyik legnagyobb meglepetése: ismét megmutatták a svédek, hogy nagyon értenek az otthonos négykerekűek gyártásához. De hiába erőlteti a márka az S60-as sportos mivoltát, a típus legnagyobb erőssége (a kategóriában) utánozhatatlan komfortja; szerencsére.

Előnyök: Egyedi forma; Innovatív aktív biztonsági rendszerek; Nagyon jó futómű; Kényelmes utastér; Otthonos hangulat; Kulturált hajtáslánc

Hátrányok: Nagyon pici csomagtér; Nem éppen sportos hajtáslánc; Fogyaszthatna kevesebbet; Lehetne olcsóbb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

 




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark