Precíziós kalapács - Chevrolet Corvette 6.2 V8 Grand Sport bemutató

Nyomtatás

Azt talán mindenki tudja, hogy a Chevrolet immáron Európa szemét is kiszúrja a mozifilmeknek köszönhetően világhírnévre szert tevő Camaroval, sőt, immáron az is nyílt titok, hogy 2014-re az „igényeinkre” átszabott – azaz lányosabb -, immár turbós Ford Mustang is betenné a lábát az öreg kontinensre, de mindez még mindig csak a díszítés arról a koktélról, amit Amerika benzingőzzel és gumifüsttel vastagon megtöltött ivójában fogyaszthatnánk el. Így jár az, aki sajnálja a borravalót a duplát töltő csapostól, és így jár az is, aki az élet nyújtotta örömöknek hódolva a heves pillanat érvényesülése helyett engedi a félelmeit felülkerekedni.

Ám miközben jómagunk a mondvacsinált indokok miatt dráguló energiahordozók, vagy éppen az üvegházhatás miatt aggódunk, hogy aztán a csirkék magánéletét féltve saját boldogulásunk lehetőségét is aláássuk, addig mások tövig tapossák a gázpedált egy végtelenül pazarló és dekadens Corvette volánja mögött, ami aztán pokoli üvöltés közepette tépi meg az aszfaltot, hogy bődületes nyomatékával a Földet is kimozdítsa a tengelyéből. De vajon sokat veszítünk azzal, hogy a Chevrolet 1953 óta jelenlevő típusa nem árasztja el hazánk útjait? Egyáltalán ’a mi szuperautóink’ mellett labdába rúghat a fapadosnak tűnő Corvette?

Annyi kétségtelen, hogy az elnevezés világszerte még akár a Porsche hírhedt számhármasánál is gyakrabban kerülhetett megemlítésre, s a nyers erő melletti elkötelezettségnek bizony meg kell, hogy legyen a maga szépsége. A külcsín terén persze a legújabb C6-os generáció sem szerénykedik, ami immáron bőséges felszereltségével is a vásárlók kegyeit keresi; ennek dacára a Chevrolet zászlóvivője sosem lesz a világ legszofisztikáltabb járműve, de az is tagadhatatlan, hogy az egységnyi összegre jutó brutális teljesítmény szempontjából nagyon tisztességes helyet foglal el.

A sportautó kecses testét ugyanis még kevésbé hálózzák be az elektromos érrendszerek, így aztán döntéseink javarészt szűretlenül érkeznek a gyors reagálású mechanikus berendezésekhez, amik aztán igencsak próbára teszik a pilóták józan ítélőképességét. Az oktondi feleltetésnek pedig a feszesebb Grand Sport kiadás hatványozottan igyekszik ellenállni, s makacsságát már a katedrára való határozott fellépésével is bizonyítja. A duzzadó izmok alatt persze szélesebb fesztávolság, nagyobb fékek és keményebb futómű rejtőzik, miközben a sziluett alapvetően változatlan, hiszen a tervezők alig mernek/akarnak nyúlni a jól eltalált farhoz, vagy éppen az ék alakú front részhez, így aztán a valódi hozzáadott értéket a felszín alatt kell keresni.

A motorháztető alatt pedig a Camaróban is szolgálatot teljesítő LS3 kódjelű 6,2 literes, V8-as egység heavy metált játszó változata teljesít szolgálatot, ami 437 tagú ménest enged szabadjára, miközben 575 Nm nyomatékkal keseríti meg a hátsó tengely abroncsainak életét. Mindezt teszi úgy, hogy az európai szuperautók végtelenségig finomított konstrukciói csak kacagnának a mindössze egyetlen vezérműtengelyes, nyomórudas, hengerenként kétszelepes 'kőbaltán', ami aztán földöntúli dühével ordítva vehet revansot.

A levegőt is megremegtető dobszóló már egészen alacsony fordulaton felveszi az ütemet, de ettől nem szabad megriadni, hiszen a 6500-as tartományig pörgő motor csak 5900-as fordulaton adja le maximális teljesítményét, és a nyomaték is csak 4600-nál teljesedik ki, így kész szerencse, hogy az erő törtrésze is elegendő egy 1460 kg száraztömegű autó dinamikus mozgatására. A határon üzekedve a váltó függvényében 4,3-4,4 másodperc alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, s kívánságra meg sem állunk a 300 km/órás felső határig.

A szárazkarteres kenésnek, az önzáró differenciálműnek és a méretes hátsó abroncsoknak köszönhetően (325/30 ZR 19) persze semmi sem szab gátat a szerpentinen való kevésbé hatékony ívkeresésének, s az erőcsúsztatásokhoz talán keresve sem találhatnánk jobb célszerszámot - a túlkormányzottságra hajlamos viselkedést az őserővel megáldott hajtáslánc mellett különben a rém egyszerű futómű is fokozza. Az élményszerzéshez a családi pizzák átmérőjét megszégyenítő méretű féktárcsák és a hatdugattyús nyergek is társunkká szegődnek, de a precíz kormányzás is vad kanyarvadászatokra termett.

A közel 900.000 forintos felárral büszkélkedő hatfokozatú automataváltóról már nem szólhatunk hasonlóan elismerő szavakkal, hiszen tétovázására példa, hogy az első pillanatokban még a padlógázas parancs kiadására sem történik semmi. Ilyenkor pedig egy örökkévalóságnak tűnik, míg a helyes fokozat kiválasztásra kerül, s ezen a vezető manuális beavatkozásai sem változtathatnak, így aztán a pedáns szerkezet nagyot spórol nekünk az opciós tételek közötti mazsolázás közben.

Noha a nagyságrendileg 22-25 millió forintos vételár már többek között automata légkondícionálót, xenon fényszórót, riasztót, Bose hangrendszert és a szélvédőre vetített kijelzőt (HUD) is magában foglalja, a Corvette továbbra sem a minőségi légkör nagykövete, és az innovációk terén sem élenjáró. Ne is keressünk olyan elrugaszkodott dolgokat, mint a sávelhagyásra figyelmeztető, vagy éppen a holttérfigyelő asszisztens, igaz, egy vérbeli sportautónak nincs is ilyesmire szüksége, és az opcionális Magnetic Ride állítható futómű is csak az úthibákon gyötrődő, kényes nagyszülők kívánságára szerepel a repertoárban.

Azt se engedjük senkinek, hogy az összeszerelési minőséget, vagy éppen az utastér összhatását napjaink színvonalán bírálja el, de nyugodtan szemügyre vehetjük a vezetési pozíciót, és a precíz manőverezéshez elengedhetetlen ergonómiát, s örömmel üdvözölhetjük a 295 literes csomagtartót is.

Aki tehát egy igazán vezetőközpontú autóra vágyik, annak csak az ódivatú utastérrel és a hivatalos álláspont szerinti 9-21 liter közötti fogyasztással kell megbékélnie, ami persze nem garancia arra, hogy a Budapest-Siófok távolság a 68,8 literes tank ismeretében szünet nélkül a hátunk mögött hagyható, bár hozzáteszem, hogy a rendkívül hosszú áttételezésű váltóknak köszönhetően nem probléma a békés, állandó tempójú haladás.

Ezzel együtt a Chevrolet Corvette Grand Sport Coupé európai változata hatfokozatú manuális váltóval már 22,2 millió forintnak megfelelő valutáért a garázsba gördíthető, s egy Cabrio is csak a hazai forgalombahelyezés költségei miatt lendülhet át a 24 millió forintos határon.

Ennyiért persze számos fejlettebb sportautó közül is válogathatunk, ám ezek nem feltétlenül hozhatnak több örömet a szürke hétköznapokba, annyi pedig szinte bizonyos, hogy kevésbé karakteresek, így a Chevrolet Corvette az európai import felvirágzásával éppen a teljesítményéhez és képességeihez mérten szerény árcédulának köszönhetően lehet vonzó azok számára, akik a vezetési élményt minden egyébbel szemben előnyben részesítik - a legenda pedig már csak hab a tortán.




Hozzászólások  

 
#2 Sütő Zsolt - AP 2012-04-13 20:38
Elnézést, a kelleténél jobban hallgathattam a javító program szavára. Köszönöm az észrevételt.
Idézet
 
 
#1 2012-04-13 15:06
Hogyaszongya: "szárazkartelles "; aaaaz....
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark