2016. Július 27., Szerda

Frissitve:12:44:04

Az Autó Pult Év Autói 2015 – a teljes lista, egyben

Nyomtatás

Már bőven 2016-ot írunk, de ami késik, az nem múlik: a beígért Autó Pult Év Autói 2015 szavazással jelentkezünk. Az Autó Pult magazin épp a napokban ünnepli 6. születésnapját, ami azt jelenti, hogy saját Év Autói választásunk is immár hatéves múltra tekint vissza. Rendszerint az óév végén vagy az újév elején választjuk meg a legjobbakat, azonban olyan sok fontos modell hazai bemutatása illetve kipróbálási lehetősége csúszott át az év elejére, hogy a lehető legobjektívebb döntés érdekében a tavalyihoz hasonlóan idén is várnunk kellett kicsit a listával - egészen mostanig.

Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben már ismertettük Olvasóinkkal, így ezúttal nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen ahogy szoktuk, minden esetben rövid indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2015-ben!

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Honda Civic Type R

A Honda Civic Type R legújabb generációjához igazából nincs is mit hozzáfűzni: a világ leggyorsabb szériagyártású elsőkerékhajtású modelljét alkották meg a japánok a 'CTR' képében, már ami a Nordschleife-i köridőket illeti (7 perc 50 másodperc), a teszthét alatt pedig minket is abszolút lehengerelt a Honda éles kardja. A 310 lóerős 2-literes turbómotor, a szuperpontos 6-fokozatú váltó, a betonkemény futómű, a szériában járó önzáró differenciálmű és a zseniális fékrendszer minden erejével azon van, hogy a Civicek csúcsa a lehető legszélesebb mosolyt varázsolja sofőrje arcára, mindeközben pedig mindvégig szélvészgyors és könnyen uralható maradjon. Az elsőség abszolút megérdemelt hát, ráadásul a rendkívül magas technológiai színvonal és a remek felszereltség ismeretében szinte ajándék 10 millió forintért a tüzes kompakt. A habot a tortán a nagyvonalú helykínálat és a tágas csomagtér jelenti, azonban kár érte, hogy a CTR a forgalmiban csak négyszemélyes...

2. helyezett: Renault Clio RS 220 Trophy

Második helyezettünk is egy igazi Nordschleife-menő, ugyanis a Renault Clio RS radikális RS 220 Trophy változata a kisautók leggyorsabbika. A Clio RS már alapváltozatában sem egy puhány jószág, azonban az RS 220 Trophy esetében minden tartalékot kiaknáztak a franciák: 20 lóerővel és 40 Nm-rel izmosabb 1,6 literes turbómotor (az eredmény 220 lóerő és akár 280 Nm), másfélszer gyorsabban kapcsoló váltó (erre szükség is volt), betonkemény, egyedi beállítású sportfutómű, gyorsabb kormánymű és kiváló tapadású Michelin sportabroncsok. Az eredmény: töméntelen élmény. Egyedül a kézi váltó hiányát sajnáljuk, amivel még jobb lenne az RS.

3. helyezett: Jaguar XE 2.0t (200) Aut.

Ebben az esetben az általánostól kissé eltérő módon definiáljuk az élvezeteket, azonban ne feledjük, hogy ez a kategória elsősorban nem a sportosságról, hanem az élményről szól, ami lehet többek között a kabriózás élménye, a terepezés élménye, a komfortos és végtelenül nyugodt utazás élménye, vagy akár egy különlegesebb életérzés. És épp itt jön képbe a Jaguar friss büszkesége, az XE középkategóriás szedán. Hogy mi a különlegessége? Az, hogy immár 10 millió forint alatt megtapasztalhatjuk a Jaguar által nyújtott életérzést. És bár már korábban is próbálkozott belépőmodellel a márka, a Ford Mondeo alapú X-Type-pal nem jött össze az, ami az XE-vel igen. Ugyanis az XE egy gyönyörű formájú, nem mellesleg pedig teljesen saját fejlesztésű modern autó, 'rendes' hátsókerékhajtással. 10 millió forint alatt ráadásul 200 lóerős benzinmotorral és remek 8-fokozatú ZF automataváltóval megkaphatjuk - a dízel drágább, és higgyék el, egy Jaguárhoz jobban dukál a benzines szív. Ha pedig nem teketóriáznak, hanem gyorsan befutnak az új budai Jaguar szalonba és február végéig megrendelik álmaik brit autóját, óriási kedvezményekkel találkozhatnak, hiszen közel 15 százalékkal olcsóbbak most a JLR modellek. Így 10 millióból már egy teljesen korrektül felszerelt XE-t megkaparinthatunk...

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: BMW M2

Szerkesztőségünk tagjainak egyöntetű véleménye alapján csípte meg a BMW M GmbH legfrissebb büszkesége a képzeletbeli dobogó első fokát, az elismerés pedig nem véletlen: a BMW M2 nem csupán az M GmbH egyik legélvezetesebb, de egyben messze legolcsóbb tagja, ezáltal pedig olyanoknak is elérhetővé varázsolja az egyedülálló M-es vezetési élményt, akik eddig csak használtan szemezgethettek a BMW vérbeli sportmodelljeivel. Azonos felszereltséggel a nagyobb M3/M4 párosnál alig 17,6 milliós árával akár 6 millió forinttal kóstál kevesebbet az M2, ami rengeteg pénz, de a kis bajor sokkal drágább sportautók élményszintjét és menetteljesítményeit képes hozni. Az M3/M4-től örökölt sportfutómű, aktív M differenciálzár és fékrendszer már önmagában megér egy misét, a 3-literes sorhatos turbómotor 370 lóereje pedig parittyaként repíti előre a kompakt kupét. Már alig várjuk a tesztautót!

2. helyezett: Porsche Boxster Spyder (2015-2015)

A Porsche Boxster csúcsváltozata meg is érdemli a helyezést, meg nem is. Hogy miért? Kvalitásai alapján a Boxster Spyder életünk egyik legjobb sportautója volt, azonban a Porsche sajnos máris befejezte a gyártását, ugyanis a Spyder a leköszönő Boxster sorozatra épül(t), a németek viszont már az új, négyhengeres turbós boxermotorokkal szerelt 718-as szériát árulják, így a régi modell nem maradhatott a palettán. Mondanánk, hogy az egyik szemünk sír, a másik pedig nevet, azonban valójában mindkét szemünk sír a Spyder elvesztése miatt. Persze, a kézi működtetésű sátortető használata kissé körülményes, azonban ez mit sem von le a nagyon eltalált formatervű, és még annál is izgalmasabb, különlegesebb modell érdemeiből. A 3,8 literes, 375 lóerős 6-hengeres szívó boxermotor maga a mennyország, és akárcsak a Cayman GT4 esetében, itt is egy zseniális 6-fokozatú manuális váltót társítottak hozzá a mérnökök egy automata helyett. A tanulság: gyorsan szaladjanak be a Porschéhez és vegyenek egy Cayman GT4-et, amíg ki nem szorítja a kínálatból a GT4-et is a 718-as utód! Csak mellesleg jegyezzük meg, ez befektetésnek sem rossz ötlet...

3. helyezett: Ford Focus RS

A kollégákkal kissé összezörrentünk a harmadik helyezett kapcsán, de véletlenül sem a modell tudása miatt. Csupán azért konfrontálódtunk, mert bár a Ford 2015-ös újdonságként tartja számon a Focus csúcsváltozatát, a gyártás valójában csak 2016-ban kezdődött meg. Végül, a korábbi cikkeket fellapozva olyannyira meghatott minket a Ford rakétája, hogy mindenki egyetértett. Egyfelől szomorúak vagyunk a zseniális hangú 5-hengeres turbómotor elvesztése miatt, cserébe viszont plusz lóerőkkel és Nm-ekkel gyarapodott a ménes. A 2,3 literes, immár 350 lovas 4-hengeres turbómotor pedig mostantól nem csupán az első kerekeket hajtja, hanem a hatfokozatú kézi váltó mind a négy kerékhez továbbítja az erőt. Az RS ára még nem ismert, azonban egészen biztos, hogy 10 millió forintnál drágább lesz a modell (mi 12 millió forint körüli összegre tippelünk), a sok pénzért cserébe viszont temérdek élménnyel kárpótol a modell. Nem szabad megfeledkezni az úgynevezetett 'drift' üzemmódról, amikor is a motor teljes erejét a hátsó kerekekhez irányítja a vezérlés, így egy hátsókerékhajtású Focust kapunk...

3; Sportautók

Az Autó Pult Év Autója: Porsche 911 GT3 RS

Gyakorlatilag nincs év dobogós Porsche modell nélkül a vérbeli sportautók táborában, márpedig ez nem véletlen: a stuttgartiak nagyon komolyan veszik hivatásukat és évről-évre piacra dobnak egy vagy több keményvonalas sportautót. Az aktuális 911-es GT3 változatának bemutatásakor azt hittük, hogy a technikát már nem lehet tovább fokozni, de a Porsche ismét bebizonyította, hogy mindig van tovább. A GT3 RS 4-literes, közel 9000/percig forgó hathengeres boxer szívómotorja nem kevesebb, mint 500 lóerőt állít csatasorba, ami 25 lóerővel múlja felül a 'sima' GT3 produktumát, azonban ennyi nem elég ahhoz, hogy egyértelműen gyorsabb legyen testvérénél. Az RS-nek elsősorban versenyautós aerodinamikája és ezáltal döbbenetes leszorító ereje a siker záloga, no meg persze a még tovább fejlesztett fékrendszer, a szélesebb radikális sport abrobcsok és a tovább keményített futómű. A kézi váltó még várat magára, de a valósághoz hozzátartozik, hogy a gyorsaság terén nincs párja a 7-fokozatú PDK duplakuplungos automatának. Száz szónak is egy a vége: a Porsche 911 GT3 RS-nek versenypályán szinte nincs ellenfele, az autó pokolian gyors, mindemellett pedig vezethetőségben is jeles. A turbókorszakban a mennyei szívómotor pedig csak hab a tortán.

2. helyezett: Ferrari 488 GTB és Spider

Igaz, hogy a Ferrari 458-as sorozatának utódja 160 lóerővel túlszárnyalja a kategória nyertesét, azonban versenypályán mégis elmarad kissé a Porsche rakétájától. Ez nem véletlen, ugyanis bár az új 488-as széria is szélvészgyors a versenypályákon, a Ferrari friss büszkeségét elsősorban közútra fejlesztette, így a mindennapok során kényelmesebb az olasz csődör. A 660 lóerős, 3,9 literes kétturbós V8-as erőforrás pedig páratlan menetdinamikai tulajdonságokkal ruházza fel a kinézetre nem sokat változott jószágot, azonban a lemezek alatt szinte egyetlen csavar sem a régi, a karosszériához pedig úgy nyúltak a tervezők, hogy a légellenállási tulajdonságai sokkal jobbak a 488-nak, mint a 458-nak. Sokan féltek elöljáróban a turbómotoroktól, azonban a Ferrari tökéletesen abszolválta a feladatot: a pörgős V8-asnak állítólag már-már szívómotorosan lineáris karaktere van, s bár hangja némileg elmarad az elődök üvöltésétől, így is egyedülálló a Ferrari-féle orgánum, a sokkal nagyobb nyomaték és erő pedig mindenért kárpótol. 2015-ben a zárt tetős GTB változat mellett a nyitható tetejű Spider is bemutatkozott.

3. helyezett: McLaren 675LT Coupé/Spider (2015-2015)

A McLaren néhány éve, amikor visszatért a közúti sportautók piacára, sok-sok újdonságot ígért, a wokingi gyártó pedig be is tartotta ígéretét: szinte egymást érik az izgalmasabbnál izgalmasabb sportautók. A skála immár a Porsche 911 Turbo és társai ellen ringbe lépő alapmodellektől egészen a P1-es csúcsragadozóig tart, mi viszont a márka kínálatából a 675 LT-t választottuk a dobogóra. A 675 LT a sikeres 650-es szérián alapul, azonban szinte teljesen átalakították a mérnökök. Több mint 100 kilót sikerült faragni az egyébként is alacsony tömegből, a 3,8 literes V8-as kétturbós erőforrásból pedig 675 lóerőt csikartak ki a fejlesztők, ami mondanunk sem kell, hogy ijesztő menetteljesítményekkel ruházza fel a könnyű sportautót. Az LT jelzésnek pedig története van a McLarennél: a rövidítés a LongTail, vagyis hosszú farok kifejezést takarja, vagyis a gyáriak kissé meghosszabbították a nagyobb leszorító erő és stabilitás érdekében a 650S karosszériáját. Sajnos egy limitált sorozatról beszélhetünk, ami hiába volt méregdrága, mind egy szálig elfogyott. Garantáltan gyűjtői darab lesz a 675 LT (is)...

4; Családi autók 5,5 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Opel Astra K 1.4 Turbo 125

Az 5,5 millió forint alatti családi autók szegmense a hazai piac szempontjából minden bizonnyal a legfontosabb az összes kategória közül, mi pedig idén egyértelmű győztest hirdethetünk a vadonatúj Opel Astra (K) személyében. Az Opel méltán lehet büszke az ötödik generációs Astrára, hiszen a modell minden tekintetben felülmúlja elődjét, és kétségtelenül a kategória egyik legjobb autója. A jelentős súlycsökentés nagyon jót tett neki, a formaterv továbbra is telitalálat, a technika modern, az extrákínálat pedig nem csak a reklám szerint, de a valóságban is magasabb kategóriákat idéz, ráadásul az opciók ára egészen elérhető. Akárcsak az autó: 5,5 millió forintért már a listaár szerint is megvásárolható az Astra az új, közvetlen befecskendezéses, egyszerre izmos és takarékos 125 lóerős 1,4 literes, hazai turbómotorral, amihez már 6 fokozatú váltó jár, továbbá adott a Watt-kitámasztásos hátsó futómű (120 lóerő alatt utóbbi nincs). Ráadásul a félmilliós importőri kedvezmény révén 'csak' 5 millióra rúg a jó kis modell ára, így 5,5 millióig még számos finom extrát választhatunk. A puttonyos változat formaterve talán nem sikerült olyan jól, mint az ötajtósé, azonban javallott az ST-t választani, hiszen az ötajtósnak legnagyobb gondja átlag alatti csomagtartója. Pótkerék nélkül a 370 literes érték még nem hangzik rosszul, azonban ha ragaszkodunk a hasznos pótkerékhez, csupán 310 liter áll rendelkezésre, ami már-már kisautós érték.

2. helyezett: Renault Kadjar 1.2 TCe 130

A Renault Kadjar kiemelkedően jó képességeire már nagy, több részes kompakt SUV összehasonlító tesztünkben is fény derült. Bár az alapok a Nissan Qashqai-tól érkeznek, a Kadjar egyértelműen nagyobb és így egyben 'családbarátabb' féltestvérénél, ráadásul a crossover külső-belső formavilágát is eltalálták a franciák. Az pedig külön öröm, hogy egy ilyen nagy és praktikus modell befér 5,5 millió forint alá. Az alapváltozat listaáron is csak 5,39 millió, akcióban pedig már 5 millió körüli összegekkel találkozhatunk. Persze túl nagy motorról ne álmodozzunk, de a 130 lóerős (205 Nm) 1,2 literes négyhengeres turbós benzines korrekt menetteljesítményekkel ruházza fel a francia crossovert, ráadásul étvágya is elfogadható. Ha nem autóznak túl sokat, biztosan boldogok lesznek a Renault szabadidőmodelljével. Az 5 év / 100 ezer kilométeres garancia szintúgy szimpatikus gesztus a rombuszos márka részéről.

3. helyezett: Honda HR-V 1.5 i-VTEC

A Honda HR-V alapverziója is hasonló receptet követ, mint a Renault Kadjar, azonban egy kategóriával kisebb méretben - legalábbis ami a külméreteket jelenti, ugyanis 'hondásan' példamutató helykihasználásának köszönhetően a HR-V belül meglepően nagy, csaknem tudja a Renault jóval terebélyesebb modelljének szintjét. Itt is egy 130 lóerős, négyhengeres benzinmotorról, elsőkerékhajtásról és crossoveres (bár jóval kedvesebb, játékosabb) küllemről van szó, azzal a különbséggel, hogy a Honda a feltöltés helyett egy szívó erőforrás mellett tette le a voksát. És milyen jól tette! Az 1,5 literes, 130 lovas i-VTEC motor bár nem egy nyomatékbajnok, mégis minden tartományban meglepően dinamikus, példamutatóan takarékos, a hatfokozatú kézi váltó pedig olyan jól kapcsolható, hogy álmodni sem lehetne finomabbat. Mindehhez már alapáron is meglepően magas felszereltség társul, így a HR-V sokak számára jelenthet ideális családi autó megoldást. Főleg a nagyvárosokban lehet tuti tipp a modell, ahol fontosak a kompakt külső méretek, a családnak viszont mégiscsak jól jön a tágas utastér, az öblös csomagtartó és a praktikus variálhatóság. Az 5,6 millió forintos alapár egy hajszállal túlszalad az elméleti limiten, de ennyi még belefér.

5; Családi autó 5,5 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: Škoda Superb Combi

Szinte minden 2-3 gyerekes család olyan autóról álmodozik, mint az új Škoda Superb. A tavaly bemutatott, B8-as kódjelű Volkswagen Passat alapjaira épülő cseh zászlóshajó nem csupán a Passatnál, de méreteiről híres elődeinél is nagyobb és tágasabb. A hátsó lábtér akkora, akárcsak egy tánctér, itt a gyerekek tényleg akár keresztbe tett lábakkal is pihenhetnek, anélkül, hogy összerúgdossák az első ülések háttámláit. A csomagtartó pedig már-már ijesztően öblös: alaphelyzetben 660, bővítve pedig közel 2 köbméteres, így a Superb Combi minden elképzelhető pakkot el képes nyelni. Ráadásul az autó még jól is néz ki, telis-tele van praktikus 'Simply Clever' okosságokkal, a Passattól örökölt technikai alapok és hajtásláncok pedig szintén abszolút rendben vannak. Persze a csehek csúcsmodellje nem olcsó, de megéri az árát.

2. helyezett: Mercedes-Benz GLC

A Mercedes-Benz friss büszkesége, a közepes méretű GLC prémium crossover (ami a GLK utódja) sem kívül, sem pedig belül nem olyan nagy, mint Škoda Superb, cserébe viszont igazi mindenes. A tulajdonságok tekintetében, minden szempontot figyelembe véve bátran ki merjük jelenteni, hogy a Mercedes GLC jelenleg a piac legjobb SUV modellje. Hiszen méretei éppen optimálisak, kiválóan elszigetelt utastere valódi prémiumhangulatot áraszt, elég tágas és nagyon komfortos, csomagtartója remekül használható, az autó pedig telis-tele van technikai ínyencségekkel, gondoljunk csak például a jó kis 9-fokozatú automataváltóra, az opcionális légrugózásra vagy a vezetést támogató asszisztens rendszerek teljes garmadájára. Mindennek tetejében a GLK egy kis terepezéstől sem riad vissza, a városok forgatagában pedig szintén jól jöhet a nagyobb hasmagasság és magasabb üléspozíció. A hatékony hajtásláncok jelentik a habot a tortán. Nem kérdés, a GLK abszolút megérdemli előkelő helyezését. Persze nem árt mélyen a zsebünkbe nyúlni, egy finom példány legalább 16-18 milliót kóstál.

3. helyezett: Toyota RAV4 Hybrid

Ha nincs 16-18 millió forintunk autóra, de mégis egy modern, remekül használható, tágas és biztonságos crossover modellre vágyunk, nagyon jól járhatunk a Toyota frissen ráncfelvarrott RAV4 típusával, különösképp annak új hibrid változatával. A legutóbbi frissítés során a RAV4 nagyon sokat fejlődött, a japánok rengeteget dolgoztak az autón, a hatékony hibrid hajtáslánc pedig a sok dízel között egy igazi ínyencfalat: csendes, kulturált, megbízhatónak ígérkezik, egészen takarékos, a 2,5 literes benzinmotornak köszönhetően pedig kellően izmos is. Az összteljesítmény 197 lóerő, a valós vegyes fogyasztás pedig 7 liter körüli, ami ha távol is áll a gyár által ígért 5 litertől, még mindig jónak számít, a 180-200 lóerő körüli dízel-automata crossoverekhez képest is. A 8,4 milliós indulóár a tudás és a felszereltség ismeretében több mint korrekt, egyedül az összkerékhajtású verziók 1 milliós felára túl sok - mi beérnénk egy elsőkerekessel.

6; Az év vétele

Az Autó Pult Év Autója: Renault Kadjar 1.2 TCe 130

A Renault Kadjar alapváltozata már előkerült egyszer az előző részben, ugyanis az 5,5 millió forint alatti családi autók között állhatott fel a képzeletbeli dobogó második fokára. A Renault 4,5 méter hosszú crossoverének ár/érték arányát nem győzzük eléggé dicsérni: a Kadjar kényelmes utasteret, nagy csomagteret, alapáron is bőséges felszereltséget, magas biztonsági színvonalat, divatos megjelenést és 5 év/100 ezer kilométeres garanciát kínál listaáron 5,4, akciósan pedig mindössze 5 millió forintért. Persze az 1,2 literes négyhengeres turbómotor kicsinek tűnik, azonban a könnyű, alig több mint 1,3 tonnás crossovert szépen mozgatja a 130 lóerőt és 205 Nm-t produkáló erőforrás, bőven kielégítve az átlagigényeket.

2. helyezett: Mazda CX-3 G120 Emotion és MX-5 1.5

A Mazda palettáján rögtön két (alap)modell ár/érték arányáról is hasonlóan elismerően nyilatkozhatunk - alapvetően próbáltunk dönteni, de nem tudtunk. Két teljesen eltérő karakterről beszélhetünk, hiszen a CX-3 egy kis vagány városi crossover, az MX-5 pedig... na jó, az MX-5-öt nem kell magyarázni. Kezdjük előbbivel: a CX-3 széria legolcsóbb tagja csupán 4,46 millió forintot kóstál, különlegessége pedig motorja, ugyanis az alapmotor a Mazda remek, egyszerre izmos és takarékos 2-literes, 120 lóerős SKYACTIV benzinese, amihez egy remekül kapcsolható hatsebességes kézi váltó társul. 4,5 millió forint alatt nem lehet jobb hajtáslánchoz jutni, ráadásul a CX-5 menő és vezetni is jó - kár, hogy belül kicsit szűkös. Az MX-5 pedig tiszta sor: 6,4 millió forinttól startol a kis roadster, ennyi pénzért pedig senki más nem kínál több élményt. Igaz, hogy egy csupán 1,5 literes, 131 lóerős szívómotor hajtja a japán roadstert, de a csupán 1 tonnás üres tömeg révén ennyi is elég a felhőtlen örömökhöz.

3. helyezett: Ford Mustang GT V8

Objektíven lehet vitatkozni a vadonatúj Ford Mustang kvalitásain, esetleg minőségén, azonban mindez mit sem von le az autó kívánatosságából. Nem győzzük hálánkat kifejezni a Fordnak, hogy végre Európában is hivatalosan elérhető a legendás típus, ami ráadásul jobb, mint valaha. És rendkívül dögös. Az élmények a GT változattal hágnak tetőfokukra, hiszen a V8-as motor elengedhetetlen kelléke egy igazi amerikai izomautónak - a 2,3 literes turbós négyhengeres alapmotor hiába erős, hangulatban sehol nincs a V8-hoz képest. Ráadásul már 13,8 millió forintért megkaparinthatjuk a gyönyörű, 421 lóerős 5-literes V8-assal szerelt kupét, mások pedig ennyiért rendszerint két hengerrel és úgy 100 lóerővel kevesebbet kínálnak. Száz szónak is egy a vége, az autó egy igazi kuriózum. És ki tudja, meddig vehetünk még igazi V8-ast... A Ford Mustang GT tesztjét a jövő héten olvashatják az Autó Pulton!

7; High-tech innováció

Az Autó Pult Év Autója: BMW 7-es sorozat (G11)

A 7-es BMW vadonatúj generációja alighanem a világ legfejlettebb szériagyártású autója, és ez így is van rendjén: a bajorok eleve kiemelt fontossággal kezelik a fejlesztéseket, a 7-es pedig a márka innovatív, úttörő zászlóshajója. Amikor megérkezett hozzánk az első új 7-es tesztautó, mi is csak ámultunk-bámultunk a technikai innovációkon; olyan érzésünk volt, mintha a modell egy saját, teljesen más ligában játszana. Legyen szó a padlólemezről, a futóműről, a szénszálas merevítésű karosszériáról, az extrákról, a biztonságról vagy akár a hajtásláncolkról, mindenből az aktuális maximumot kínálja a 7-es, amely jó néhány évig meg fogja határozni a BMW palettájának irányvonalát.

2. helyezett: Opel Astra (K)

Az Opel Astra is 'régi' ismerős, hiszen a villámos gyártó büszkesége az első felvonásban már kapott egy aranyat tőlünk. Hogy miként kerülhetett be ez az 'átlagos', elérhető kompakt a technológiai innovátorok közé? Az ok egyszerű: az Astra nem csak reklámfilmjében, de a valóságban is magasabb kategóriájú extrákat hozott a kompaktok közé. Külön-külön már láthattuk a kompaktok között a nagyautós extrák jelentős hányadát, de az Astrához minden finomság elérhető, amit csak el tudunk képzelni, ráadásul az a jó, hogy meglepően racionális áron. Kulcs nélüli rendszer, adaptív LED-Mátrix fényszórók, önparkoló, hosszasan kormányozni képes sávtartó, holttérfigyelő, ülésmasszírozós és elektromosan állítható vezetőülés, minden elképzelhető kapcsolódási felületet kínáló navigációs/multimédiás rendszer, tolatókamera, első-hátsó ülésfűtés, kormányfűtés és még hosszasan lehetne sorolni - az Astra kínálatában mindent megtalálunk, mi szem-szájnak ingere. Ráadásul a súlycsökkentés révén már nem is nehéz az újdonság, a hajtásláncok pedig végre felértek a legjobbak közé. Szép munka!

3. helyezett: Mercedes-Benz S-osztály Cabriolet

A Mercedes-Benz S-osztály kétségtelenül a világ egyik legjobb és legfejlettebb négykerekűje, a márka luxusmodelljének kabrió változata pedig minden kétséget kizáróan a világ legjobb nyitható tetejű modellje. A típus alapvetően nem sok világújdonságot hozott, hiszen a tavaly bemutatott Coupé változatra épül, azonban olyan magas technológiai színvonalat képvisel, hogy nem mehetünk el mellette szó nélkül. Egy kabrió, ami valóban teljes értékű négyszemélyes utasteret kínál, és ami vászonkupolája ellenére a piac legcsendesebb nyitható tetejű modellje, köszönhetően a szupermodern tetőnek. Minden apró részletében sokezer órányi mérnöki munka lapul, a végeredmény pedig magárt beszél. Sajnos csak nagyon kevesek élhetik át testközelből az élményt, ugyanis a 'móka' 43 millió forinttól indul, a kínálat ínyencfalata pedig az 585 lóerős, összkerekes 63 AMG változat, potom 59 milliótól...

8; Zöld-innováció

Az Autó Pult Év Autója: Nissan Leaf 30 kWh

A 2015-ös újdonságokat végignézve igazság szerint kicsit csalódottak voltunk, már ami a 'zöld innovációkat' illeti - nehéz volt olyan delikvenseket találni, amelyeket tényleg tiszta szívvel állítottunk volna fel a képzeletbeli dobogóra. Végül a nem éppen újdonságnak számító Nissan Leaf friss, nagyobb akkumulátoros változatára esett a választásunk. Hogy miért? Mert a piac talán legjobban használható elektromos autója, köszönhetően a 24-ről 30 kWh-ra bővített akkucsomagnak. Ideális esetben akár 250 kilométeres hatótávolságra képes a tágas Leaf, ami még rosszabb körülmények között is 200 km körüli értéket jelent - ez pedig már elég lehet a legtöbb mindennapi feladat nyugodt abszolválására. A nagyobb akkuk persze egyben magasabb árat is jelentenek, így 9 helyett 10,5 millió forinttól vásárolható meg a 30 kWh-s Leaf, igaz, a plusz kilométerekhez magasabb felszereltség is társul.

2. helyezett: BMW "e" plug-in hybrid modellek

A BMW plug-in, vagyis konnektorról is tölthető hibridmodelljei valójában csak 2016-tól indulnak hódító útjukra, hiszen idén érkeznek meg a márkakereskedésekbe, azonban a bajorok már a szeptember Frankfurti Autószalonra elhozták a végleges modelleket, így kissé szemráncolva bár, de bevettük őket a versenybe. A BMW koncepciója, hogy nagyrészt hasonló recept szerint, nagyrészt azonos elemekből több szériához kínál élhető konnektoros hibrideket, amelyek a gyári adatok szerint a változat függvényében 30-40 km-t képesek akár teljesen elektromosan is megtenni. Rögtön négy modellről beszélhetünk: X5 40e, 225xe Active Tourer, 330e és 740e. Azoknak a (nagy)városi vásárlóknak, akik napi szinten nem autóznak sokat és/vagy esetleg munkahelyükön is tudják tölteni autójukat, de ragaszkodnak a kompromisszumok nélküli, teljes értékű autókhoz és hatótávhoz, kiváló választás a BMW plug-in sorozatának mindegyik tagja. Ráadásul az árazás is meglepően épeszű, igazából az izmosabb dízelmodellekkel vetekszik az elektromosan is közlekedni képes hibridek ára.

3. helyezett: Toyota RAV4 Hybrid

A Toyota RAV4 hibrid változatát nem kívánnánk még egyszer bemutatni, ugyanis néhány bekezdéssel feljebb már olvashattak róla. Az előkelő helyezést a modell annak köszönheti, hogy egy olyan szegmensben kínál jól használható és igencsak versenyképes hibrid hajtásláncot, ahol eddig az európai piacon nem igazán akadtak hasonló típusok. Mondanunk sem kell, a Toyota kiforrott benzines-elektromos hajtáslánca jóval tisztábban üzemel, mint egy dízel, a váltás terhét is leveszi rólunk, ráadásul néhány kilométert elektromosan is képes abszolválni az autó. A jó menetteljesítmények, a tartósnak ígérkező technika, a jó értéktartás és a kiváló ár/érték arány már csak hab a tortán.

9; Modellpaletta

Az Autó Pult Év márkája: Jaguar

Biztosan sokan meglepődnek, hogy az év márkájának a Jaguárt választjuk, azonban a britek egyértelműen megérdemlik az elsőséget. Ugyanis 2015-ben gyakorlatilag az egész palettájukat felforgatták. Kezdjük ott, hogy új jövevényként megérkezett a középkategóriás XE szedán, ami nem csak gyönyörű, de jó ár/érték arányának is köszönhetően igencsak kompetens, akárcsak nagytestvére, a szintén teljesen megújult XF. Aztán az év második felében piacra lépett az XJ zászlóshajó frissített változata, továbbá a Jaguar leleplezte történelmének első crossoverét, a sportos F-Pace SUV-ot. Mi ez, ha nem teljes megújulás?

2. helyezett: Honda

A Honda előtt is le a kalappal - a japánok gyakorlatilag minden kategóriában piacra bocsátottak valami újdonságot. Az év a ráncfelvarrott CR-V-vel kezdődött, ami technikáját tekintve alaposan megújult. A továbbra is szuperpraktikus Jazz a kiskategória egyik legracionálisabb és 'legügyesebb' modellje, a kompakt HR-V crossover pedig szintúgy szerethető autó. Az alternatív hajtások terén a világ második sorozatgyártású hidrogénautójával, az FCV-vel dobott nagyot a márka, az új NSX pedig szintén magáért beszél, a piac egyik legérdekesebb (hibrid) sportautója. És ha már sportautók, ne feledkezzünk meg a Civic Type R-ről, aminél nincs gyorsabb és élesebb négykerekű 10 millió forint körül, ráadásul a Civic még tágas és egészen praktikus is - persze a betonkemény futómű azért nem bánik kesztyűs kézzel az utasokkal, de az óriási vezetési élményért cserébe ennyi kellemetlenség bőven belefér. Csak így tovább!

3. helyezett: Audi, BMW és Mercedes-Benz, vagyis a német prémium trió

Egyszerűen hihetetlen, hogy a német prémium trió, vagyis az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz milyen iramot diktál: a három márka óriási összegeket öl fejlesztésekbe, és ennek évről-évre megvan az eredménye, a gyártók sorra ontják piacra az érdekesebbnél érdekesebb és jobbnál jobb újdonságokat. Igazából objektíven nézve, és az újonnan bejelentett modellek, hajtásláncok és fejlesztések számát tekintve ezúttal is felkerülhettek volna a dobogó felsőbb fokaira, de így egyik évben sem hagynának egyetlen másik márkát sem érvényesülni. Hogy a Mercedes-Benz, a BMW vagy az Audi mutatott-e nagyobb aktivitást 2015-ben, azt alighanem szinte lehetetlen lenne kideríteni, de annyi bizonyos, hogy mindhárom márka tevékenysége előtt meg kell hajolnunk. A munkát persze a számok is igazolják, mindhárman sorra döntik az eladási rekordokat. És meg is érdemlik.

Nos, a kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi megtettük a magunkét, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, vagyis Olvasóink elismerése még várat magára. Március végéig tartó szavazásunkban (amit ide kattintva tudnak közvetlenül elérni) megválaszthatják a győztesek győztesét, az Autó Pult Év Autói 2015 díjkiosztó közönség-kedvencét!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark