2016. Szeptember 26., Hétfö

Frissitve:12:41:18

Az Autó Pult Év Autói 2015 – megvannak a győztesek, 2. rész

Nyomtatás

Tegnapelőtt tettük közzé az immár 6. Autó Pult Év Autói választás első négy kategóriájának a győzteseit, de ezzel még korántsincs vége: a 2015-ös választásból további öt kategória legjobbjai hiányoznak. Szerdai cikkünkben megígértük Önöknek, hogy még a héten kihirdetjük az utolsó öt kategória dobogósait, úgyhogy máris következnek a legjobbak - így teljessé válik a lista.

5; Családi autó 5,5 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: Škoda Superb Combi

Szinte minden 2-3 gyerekes család olyan autóról álmodozik, mint az új Škoda Superb. A tavaly bemutatott, B8-as kódjelű Volkswagen Passat alapjaira épülő cseh zászlóshajó nem csupán a Passatnál, de méreteiről híres elődeinél is nagyobb és tágasabb. A hátsó lábtér akkora, akárcsak egy tánctér, itt a gyerekek tényleg akár keresztbe tett lábakkal is pihenhetnek, anélkül, hogy összerúgdossák az első ülések háttámláit. A csomagtartó pedig már-már ijesztően öblös: alaphelyzetben 660, bővítve pedig közel 2 köbméteres, így a Superb Combi minden elképzelhető pakkot el képes nyelni. Ráadásul az autó még jól is néz ki, telis-tele van praktikus 'Simply Clever' okosságokkal, a Passattól örökölt technikai alapok és hajtásláncok pedig szintén abszolút rendben vannak. Persze a csehek csúcsmodellje nem olcsó, de megéri az árát.

2. helyezett: Mercedes-Benz GLC

A Mercedes-Benz friss büszkesége, a közepes méretű GLC prémium crossover (ami a GLK utódja) sem kívül, sem pedig belül nem olyan nagy, mint Škoda Superb, cserébe viszont igazi mindenes. A tulajdonságok tekintetében, minden szempontot figyelembe véve bátran ki merjük jelenteni, hogy a Mercedes GLC jelenleg a piac legjobb SUV modellje. Hiszen méretei éppen optimálisak, kiválóan elszigetelt utastere valódi prémiumhangulatot áraszt, elég tágas és nagyon komfortos, csomagtartója remekül használható, az autó pedig telis-tele van technikai ínyencségekkel, gondoljunk csak például a jó kis 9-fokozatú automataváltóra, az opcionális légrugózásra vagy a vezetést támogató asszisztens rendszerek teljes garmadájára. Mindennek tetejében a GLK egy kis terepezéstől sem riad vissza, a városok forgatagában pedig szintén jól jöhet a nagyobb hasmagasság és magasabb üléspozíció. A hatékony hajtásláncok jelentik a habot a tortán. Nem kérdés, a GLK abszolút megérdemli előkelő helyezését. Persze nem árt mélyen a zsebünkbe nyúlni, egy finom példány legalább 16-18 milliót kóstál.

3. helyezett: Toyota RAV4 Hybrid

Ha nincs 16-18 millió forintunk autóra, de mégis egy modern, remekül használható, tágas és biztonságos crossover modellre vágyunk, nagyon jól járhatunk a Toyota frissen ráncfelvarrott RAV4 típusával, különösképp annak új hibrid változatával. A legutóbbi frissítés során a RAV4 nagyon sokat fejlődött, a japánok rengeteget dolgoztak az autón, a hatékony hibrid hajtáslánc pedig a sok dízel között egy igazi ínyencfalat: csendes, kulturált, megbízhatónak ígérkezik, egészen takarékos, a 2,5 literes benzinmotornak köszönhetően pedig kellően izmos is. Az összteljesítmény 197 lóerő, a valós vegyes fogyasztás pedig 7 liter körüli, ami ha távol is áll a gyár által ígért 5 litertől, még mindig jónak számít, a 180-200 lóerő körüli dízel-automata crossoverekhez képest is. A 8,4 milliós indulóár a tudás és a felszereltség ismeretében több mint korrekt, egyedül az összkerékhajtású verziók 1 milliós felára túl sok - mi beérnénk egy elsőkerekessel.

6; Az év vétele

Az Autó Pult Év Autója: Renault Kadjar 1.2 TCe 130

A Renault Kadjar alapváltozata már előkerült egyszer az előző részben, ugyanis az 5,5 millió forint alatti családi autók között állhatott fel a képzeletbeli dobogó második fokára. A Renault 4,5 méter hosszú crossoverének ár/érték arányát nem győzzük eléggé dicsérni: a Kadjar kényelmes utasteret, nagy csomagteret, alapáron is bőséges felszereltséget, magas biztonsági színvonalat, divatos megjelenést és 5 év/100 ezer kilométeres garanciát kínál listaáron 5,4, akciósan pedig mindössze 5 millió forintért. Persze az 1,2 literes négyhengeres turbómotor kicsinek tűnik, azonban a könnyű, alig több mint 1,3 tonnás crossovert szépen mozgatja a 130 lóerőt és 205 Nm-t produkáló erőforrás, bőven kielégítve az átlagigényeket.

2. helyezett: Mazda CX-3 G120 Emotion és MX-5 1.5

A Mazda palettáján rögtön két (alap)modell ár/érték arányáról is hasonlóan elismerően nyilatkozhatunk - alapvetően próbáltunk dönteni, de nem tudtunk. Két teljesen eltérő karakterről beszélhetünk, hiszen a CX-3 egy kis vagány városi crossover, az MX-5 pedig... na jó, az MX-5-öt nem kell magyarázni. Kezdjük előbbivel: a CX-3 széria legolcsóbb tagja csupán 4,46 millió forintot kóstál, különlegessége pedig motorja, ugyanis az alapmotor a Mazda remek, egyszerre izmos és takarékos 2-literes, 120 lóerős SKYACTIV benzinese, amihez egy remekül kapcsolható hatsebességes kézi váltó társul. 4,5 millió forint alatt nem lehet jobb hajtáslánchoz jutni, ráadásul a CX-5 menő és vezetni is jó - kár, hogy belül kicsit szűkös. Az MX-5 pedig tiszta sor: 6,4 millió forinttól startol a kis roadster, ennyi pénzért pedig senki más nem kínál több élményt. Igaz, hogy egy csupán 1,5 literes, 131 lóerős szívómotor hajtja a japán roadstert, de a csupán 1 tonnás üres tömeg révén ennyi is elég a felhőtlen örömökhöz.

3. helyezett: Ford Mustang GT V8

Objektíven lehet vitatkozni a vadonatúj Ford Mustang kvalitásain, esetleg minőségén, azonban mindez mit sem von le az autó kívánatosságából. Nem győzzük hálánkat kifejezni a Fordnak, hogy végre Európában is hivatalosan elérhető a legendás típus, ami ráadásul jobb, mint valaha. És rendkívül dögös. Az élmények a GT változattal hágnak tetőfokukra, hiszen a V8-as motor elengedhetetlen kelléke egy igazi amerikai izomautónak - a 2,3 literes turbós négyhengeres alapmotor hiába erős, hangulatban sehol nincs a V8-hoz képest. Ráadásul már 13,8 millió forintért megkaparinthatjuk a gyönyörű, 421 lóerős 5-literes V8-assal szerelt kupét, mások pedig ennyiért rendszerint két hengerrel és úgy 100 lóerővel kevesebbet kínálnak. Száz szónak is egy a vége, az autó egy igazi kuriózum. És ki tudja, meddig vehetünk még igazi V8-ast... A Ford Mustang GT tesztjét a jövő héten olvashatják az Autó Pulton!

7; High-tech innováció

Az Autó Pult Év Autója: BMW 7-es sorozat (G11)

A 7-es BMW vadonatúj generációja alighanem a világ legfejlettebb szériagyártású autója, és ez így is van rendjén: a bajorok eleve kiemelt fontossággal kezelik a fejlesztéseket, a 7-es pedig a márka innovatív, úttörő zászlóshajója. Amikor megérkezett hozzánk az első új 7-es tesztautó, mi is csak ámultunk-bámultunk a technikai innovációkon; olyan érzésünk volt, mintha a modell egy saját, teljesen más ligában játszana. Legyen szó a padlólemezről, a futóműről, a szénszálas merevítésű karosszériáról, az extrákról, a biztonságról vagy akár a hajtásláncolkról, mindenből az aktuális maximumot kínálja a 7-es, amely jó néhány évig meg fogja határozni a BMW palettájának irányvonalát.

2. helyezett: Opel Astra (K)

Az Opel Astra is 'régi' ismerős, hiszen a villámos gyártó büszkesége az első felvonásban már kapott egy aranyat tőlünk. Hogy miként kerülhetett be ez az 'átlagos', elérhető kompakt a technológiai innovátorok közé? Az ok egyszerű: az Astra nem csak reklámfilmjében, de a valóságban is magasabb kategóriájú extrákat hozott a kompaktok közé. Külön-külön már láthattuk a kompaktok között a nagyautós extrák jelentős hányadát, de az Astrához minden finomság elérhető, amit csak el tudunk képzelni, ráadásul az a jó, hogy meglepően racionális áron. Kulcs nélüli rendszer, adaptív LED-Mátrix fényszórók, önparkoló, hosszasan kormányozni képes sávtartó, holttérfigyelő, ülésmasszírozós és elektromosan állítható vezetőülés, minden elképzelhető kapcsolódási felületet kínáló navigációs/multimédiás rendszer, tolatókamera, első-hátsó ülésfűtés, kormányfűtés és még hosszasan lehetne sorolni - az Astra kínálatában mindent megtalálunk, mi szem-szájnak ingere. Ráadásul a súlycsökkentés révén már nem is nehéz az újdonság, a hajtásláncok pedig végre felértek a legjobbak közé. Szép munka!

3. helyezett: Mercedes-Benz S-osztály Cabriolet

A Mercedes-Benz S-osztály kétségtelenül a világ egyik legjobb és legfejlettebb négykerekűje, a márka luxusmodelljének kabrió változata pedig minden kétséget kizáróan a világ legjobb nyitható tetejű modellje. A típus alapvetően nem sok világújdonságot hozott, hiszen a tavaly bemutatott Coupé változatra épül, azonban olyan magas technológiai színvonalat képvisel, hogy nem mehetünk el mellette szó nélkül. Egy kabrió, ami valóban teljes értékű négyszemélyes utasteret kínál, és ami vászonkupolája ellenére a piac legcsendesebb nyitható tetejű modellje, köszönhetően a szupermodern tetőnek. Minden apró részletében sokezer órányi mérnöki munka lapul, a végeredmény pedig magárt beszél. Sajnos csak nagyon kevesek élhetik át testközelből az élményt, ugyanis a 'móka' 43 millió forinttól indul, a kínálat ínyencfalata pedig az 585 lóerős, összkerekes 63 AMG változat, potom 59 milliótól...

8; Zöld-innováció

Az Autó Pult Év Autója: Nissan Leaf 30 kWh

A 2015-ös újdonságokat végignézve igazság szerint kicsit csalódottak voltunk, már ami a 'zöld innovációkat' illeti - nehéz volt olyan delikvenseket találni, amelyeket tényleg tiszta szívvel állítottunk volna fel a képzeletbeli dobogóra. Végül a nem éppen újdonságnak számító Nissan Leaf friss, nagyobb akkumulátoros változatára esett a választásunk. Hogy miért? Mert a piac talán legjobban használható elektromos autója, köszönhetően a 24-ről 30 kWh-ra bővített akkucsomagnak. Ideális esetben akár 250 kilométeres hatótávolságra képes a tágas Leaf, ami még rosszabb körülmények között is 200 km körüli értéket jelent - ez pedig már elég lehet a legtöbb mindennapi feladat nyugodt abszolválására. A nagyobb akkuk persze egyben magasabb árat is jelentenek, így 9 helyett 10,5 millió forinttól vásárolható meg a 30 kWh-s Leaf, igaz, a plusz kilométerekhez magasabb felszereltség is társul.

2. helyezett: BMW "e" plug-in hybrid modellek

A BMW plug-in, vagyis konnektorról is tölthető hibridmodelljei valójában csak 2016-tól indulnak hódító útjukra, hiszen idén érkeznek meg a márkakereskedésekbe, azonban a bajorok már a szeptember Frankfurti Autószalonra elhozták a végleges modelleket, így kissé szemráncolva bár, de bevettük őket a versenybe. A BMW koncepciója, hogy nagyrészt hasonló recept szerint, nagyrészt azonos elemekből több szériához kínál élhető konnektoros hibrideket, amelyek a gyári adatok szerint a változat függvényében 30-40 km-t képesek akár teljesen elektromosan is megtenni. Rögtön négy modellről beszélhetünk: X5 40e, 225xe Active Tourer, 330e és 740e. Azoknak a (nagy)városi vásárlóknak, akik napi szinten nem autóznak sokat és/vagy esetleg munkahelyükön is tudják tölteni autójukat, de ragaszkodnak a kompromisszumok nélküli, teljes értékű autókhoz és hatótávhoz, kiváló választás a BMW plug-in sorozatának mindegyik tagja. Ráadásul az árazás is meglepően épeszű, igazából az izmosabb dízelmodellekkel vetekszik az elektromosan is közlekedni képes hibridek ára.

3. helyezett: Toyota RAV4 Hybrid

A Toyota RAV4 hibrid változatát nem kívánnánk még egyszer bemutatni, ugyanis néhány bekezdéssel feljebb már olvashattak róla. Az előkelő helyezést a modell annak köszönheti, hogy egy olyan szegmensben kínál jól használható és igencsak versenyképes hibrid hajtásláncot, ahol eddig az európai piacon nem igazán akadtak hasonló típusok. Mondanunk sem kell, a Toyota kiforrott benzines-elektromos hajtáslánca jóval tisztábban üzemel, mint egy dízel, a váltás terhét is leveszi rólunk, ráadásul néhány kilométert elektromosan is képes abszolválni az autó. A jó menetteljesítmények, a tartósnak ígérkező technika, a jó értéktartás és a kiváló ár/érték arány már csak hab a tortán.

9; Modellpaletta

Az Autó Pult Év márkája: Jaguar

Biztosan sokan meglepődnek, hogy az év márkájának a Jaguárt választjuk, azonban a britek egyértelműen megérdemlik az elsőséget. Ugyanis 2015-ben gyakorlatilag az egész palettájukat felforgatták. Kezdjük ott, hogy új jövevényként megérkezett a középkategóriás XE szedán, ami nem csak gyönyörű, de jó ár/érték arányának is köszönhetően igencsak kompetens, akárcsak nagytestvére, a szintén teljesen megújult XF. Aztán az év második felében piacra lépett az XJ zászlóshajó frissített változata, továbbá a Jaguar leleplezte történelmének első crossoverét, a sportos F-Pace SUV-ot. Mi ez, ha nem teljes megújulás?

2. helyezett: Honda

A Honda előtt is le a kalappal - a japánok gyakorlatilag minden kategóriában piacra bocsátottak valami újdonságot. Az év a ráncfelvarrott CR-V-vel kezdődött, ami technikáját tekintve alaposan megújult. A továbbra is szuperpraktikus Jazz a kiskategória egyik legracionálisabb és 'legügyesebb' modellje, a kompakt HR-V crossover pedig szintúgy szerethető autó. Az alternatív hajtások terén a világ második sorozatgyártású hidrogénautójával, az FCV-vel dobott nagyot a márka, az új NSX pedig szintén magáért beszél, a piac egyik legérdekesebb (hibrid) sportautója. És ha már sportautók, ne feledkezzünk meg a Civic Type R-ről, aminél nincs gyorsabb és élesebb négykerekű 10 millió forint körül, ráadásul a Civic még tágas és egészen praktikus is - persze a betonkemény futómű azért nem bánik kesztyűs kézzel az utasokkal, de az óriási vezetési élményért cserébe ennyi kellemetlenség bőven belefér. Csak így tovább!

3. helyezett: Audi, BMW és Mercedes-Benz, vagyis a német prémium trió

Egyszerűen hihetetlen, hogy a német prémium trió, vagyis az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz milyen iramot diktál: a három márka óriási összegeket öl fejlesztésekbe, és ennek évről-évre megvan az eredménye, a gyártók sorra ontják piacra az érdekesebbnél érdekesebb és jobbnál jobb újdonságokat. Igazából objektíven nézve, és az újonnan bejelentett modellek, hajtásláncok és fejlesztések számát tekintve ezúttal is felkerülhettek volna a dobogó felsőbb fokaira, de így egyik évben sem hagynának egyetlen másik márkát sem érvényesülni. Hogy a Mercedes-Benz, a BMW vagy az Audi mutatott-e nagyobb aktivitást 2015-ben, azt alighanem szinte lehetetlen lenne kideríteni, de annyi bizonyos, hogy mindhárom márka tevékenysége előtt meg kell hajolnunk. A munkát persze a számok is igazolják, mindhárman sorra döntik az eladási rekordokat. És meg is érdemlik.

Nos, a kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi megtettük a magunkét, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, vagyis Olvasóink elismerése még várat magára. Március végéig tartó szavazásunkban (amit ide kattintva tudnak közvetlenül elérni) megválaszthatják a győztesek győztesét, az Autó Pult Év Autói 2015 díjkiosztó közönség-kedvencét!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark