2014. Október 31., Péntek

Frissitve:03:01:45

Az autózás Mekkája - Porschékkel hódítottuk meg a Transzfogarasi utat

Nyomtatás

Romániában egyszerűen csak ’DN7c-nek’ nevezték el azt a 162 km hosszú, Pitești és Arpașu de Jos között húzódó utat, amelynek körülbelül 90 km-es szerpentinjét a világ legélvezetesebb autós útvonalai között tartják számon. A benzingőzzel súlyosabb mértékben fertőzöttek számára már bizonyosan ennyi információ is elég ahhoz, hogy beazonosítsák: a Transzfogarasi útról beszélünk.

A Bukaresttől körülbelül 170 km távolságra lévő hágó korábban sem volt ismeretlen turistacélpont, ám a ’DN7c' igazából 2009 végén vált világhírűvé, azt követően, hogy a brit Top Gear autósműsor egy teljes adást szentelt neki, melynek végén a ’főszereplők’ kijelentették, hogy a világ legélvezetesebb és egyik legszebb autós útját tisztelhetjük személyében, amely címet a korábban megszavazott, olaszországi Stelnio-hágótól vette át a Transfăgărășan. Jeremy Clarkson, a műsor leghíresebb sztárja szerint a 90 km-es szakasz felülnézetből olyan, mintha a földkerekség legjobb versenypályáinak legizgalmasabb kanyarjait fűzték volna egymásba a mérnökök – mindenesetre, van benne valami.

Gondolhatják, ezek után nekünk is terveink között szerepelt, hogy egyszer eljussunk a hágóra egy remek sportautóval, de azt nem gondoltuk volna, hogy álmunk ilyen korán valósággá válik.

Lényeg a lényeg, a prágai Porsche-központ által szervezett Isztambul-Budapest "Porsche Performance Drive” túrán (útinaplónkat ide kattintva olvashatják) Szabó kollégával volt szerencsénk részt venni, a rendezők pedig nagy örömünkre a Transfăgărășant is közbeiktatták a programba, amelyen ráadásul rögtön háromszor vágtathattunk keresztül. Az élmény felejthetetlenségét fokozandó egy körülbelül 25 autóból álló Porsche 911- és Boxster-különítménnyel abszolválhattuk a mintegy 250 km-nyi kanyarrengeteget, a habot a tortára pedig a csodálatos időjárás tette fel.

Top Gear Transfagarasan Romania (2009) Amazing from BOMBJACK on Vimeo.

Viszonylag kevesen tudják, hogy a Transfăgărășan - amely a déli Kárpátok legmagasabb részén húzódik végig - egy stratégiai katonai útvonal, amit Nikolae Ceaușescu az 1968-as prágai tavasz hatására építtetett: Ceaușescu elítélte Csehszlovákia szovjet megszállását, s azért álmodta meg a hágót, hogy az egy gyors katonai útvonalat biztosítson a hegyeken keresztül egy esetleges szovjet ’megmozdulás’ esetén.

Az egészen 2034 méteres magasságig felívelő útszakaszt legnagyobb részben katonai erők építették, 1970-1974 között. A munkálatok során csupán az északi-részhez 6 ezer tonna (!) dinamitot használtak fel, s a hivatalos adatok szerint a négy év alatt több mint 40 ember vesztette életét.

Manapság a Transfăgărășan bárki számára látogatható, már amennyiben nincs lezárva: a zord időjárás miatt általában csak június végétől október végéig nyitják meg a hatóságok a hágót, és bizony nem ritka az augusztusi havazás sem. Édesapám mesélte, hogy egyszer nyáron ő is át szeretett volna kelni a híres szerpentinen, és komoly havazás miatt le volt zárva a teljes szakasz.

Hasznos tanács, hogy köd esetén nem ajánlott elhagyni az autót, ugyanis egyik pillanatról a másikra tejköd képződhet a hegyekben, s a szóbeszéd szerint volt már rá precedens, hogy egy turista úgy fagyott meg, hogy elsétált az autójától, s nem talált vissza.

A Balea-tavat és a Balea-vízesést is érintő aszfaltcsíkot a topográfusok szerint különben 40 km/h körüli átlagsebességgel lehet teljesíteni, ám a nem túl nyugodt vérű Porsche instruktorokat követve, az egész baráti forgalomnak is köszönhetően mi ennek közel a dupláját produkáltuk. Mindeközben az út mentén kiránduló, vagy éppenséggel kempingező emberek tapsviharral, vidáman integetve, zászlókat lengetve és minél hangosabb motorhang után áhítozva köszöntötték a Porsche-különítményt.

Utóbbit meg is kapta a csapattól becsületesen a nézőközönség, a meglepően jó minőségű út éles visszafordítóiban ugyanis ’Sport’ állásban szinte kivétel nélkül egyesig kapcsoltak vissza a remek PDK váltók, hogy aztán mind a 315 lóerős Boxster S-ek, mind pedig a 400 lovas Carrera S-ek esetében ördögi üvöltés kíséretében, a 7800-as fordulatszámot elérve bevágják a másodikat. A sportkipufogós 911-esek hangorkánja mellett egyébként alig lehetett kihallani a kistestvérek visszafogottabb muzsikáját.

A megszámlálhatatlanul sok kanyarból álló szerpentinnek az északi, Nagyszeben felöli oldala a legszebb (a szép város alig 50 km-re van a szerpentintől), de öt alagút is tarkítja a teljes útvonalat, amelyek közül a leghosszabb közel 1 kilométeres. Amennyiben van fél órájuk, az alábbi videó készítőjének köszönhetően virtuálisan Önök is végigautózhatnak a szerpentinen: 

S hogy a bejárást követően mi a mi véleményünk a hágóról? Bár számos szép helyen nem jártunk még, eddigi tapasztalataink alapján bárminemű kétség nélkül osztjuk a Top Gear-es 'kollégák' véleményét. Nem kérdés, ebben a csomagban életünk egyik legszebb napja volt a Transfăgărășan-i kirándulás, s jómagam azt is eldöntöttem, hogy ha tudok, vissza fogok térni.

Ha tehetik, Önök se hagyják ki, ugyanis a látvány és az élmény felejthetetlen, Budapesttől csupán 600 km-t szükséges autózni, s útminőség szempontjából sem olyan vészes eljutni odáig, mint azt sokan gondolhatnák.

A megtestesült megalománia

Az egyhetes kirándulás során a szervezőknek köszönhetően a Transfăgărășan mellett Ceaușescu egy másik világhírű ’alkotásához’ is szerencsénk volt, amit a csodás szerpentinhez hasonlóan nagyrészt szintén katonák építettek. A fényűző és meglehetősen giccses Bukaresti Ceaușescu palotáról, azaz napjaink Parlamentjéről van szó. Az építési munkálatok 1984-ben kezdődtek, és a román vezető sosem láthatta kész állapotában a palotát, hisz’ 1989 decemberében Ceaușescut kivégezték, s az „Emberek háza" teljes egészében csupán 1997-ben fejeződött be.

A monumentális alkotást a világ legnehezebb, és a Pentagon után a második legnagyobb alapterületű építményeként tartják számon. A 86 méter magas palota alapterülete 340 ezer négyzetméter, 1100 (!) szoba van benne, s érdekessége, hogy gyakorlatilag a föld alá tükrözve van: egy 92 méteres ’mélyépület’ húzódik alatta egy komplex alagútrendszerrel - a fentebb bevágott, angol nyelvű Top Gear videóban 4:30 perctől mellesleg épp utóbbiban száguldoznak a szupersportautókkal a brit úriemberek.




Hozzászólások  

 
#3 janika 2012-08-07 13:16
Kedves Paccar! A déli rész most is rosszabb minőségű, mint a tényleg remek északi, bár bizonyára történt némi felújítás a 2 évvel ezelőtti állapothoz képest, mert néhány apróbb kátyútól eltekintve egyáltalán nem panaszkodhattun k az útra, a Porschéknek pedig kutya bajuk nem volt szerencsére, tényleg semmi problémánk nem adódott az utak kvalitásaival.

Idézet - Paccar:
Itt én is jártam 2 éve, de akkor a déli rész, ami a víztározó felé vezet, igen gyatra, kátyús volt. Bánta is az alufelnim, lett néhány horzsolás rajta. Kiváncsi vagyok, a Porschékkal hogy tették meg ezt a szakaszt :) Hacsak nem lett azóta felújítva.
Idézet
 
 
#2 janika 2012-08-07 13:14
Köszönjük a dicsérő szavakat! A videót pedig a készítőjének :)

Idézet - SuperVortep7:
Nagyon jó cikk volt!
A videó látványos volt igényes és szép zenékkel.
Idézet
 
 
#1 2012-08-07 09:44
Itt én is jártam 2 éve, de akkor a déli rész, ami a víztározó felé vezet, igen gyatra, kátyús volt. Bánta is az alufelnim, lett néhány horzsolás rajta. Kiváncsi vagyok, a Porschékkal hogy tették meg ezt a szakaszt :) Hacsak nem lett azóta felújítva.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark