2018. Augusztus 16., Csütörtök

Frissitve:10:08:10

Majomcsapda – a német autógyártók állatkísérlet-botránya

Nyomtatás

Most már bizonyított: a Volkswagen, a BMW és a Daimler is érintett volt olyan emissziós tesztekben, amelyek során ketrecbe zárt majmokat kényszerítettek potenciálisan halálos kipufogógázok belélegzésére. De mit jelent ez a valóságban? Miért gondolták, hogy erre szükség lehet? Mi zajlik a háttérben? Megpróbáltunk mindenre választ találni.

A dízelbotrány nem csak a Volkswagent érintette, az egész autóipart megrázta. Egy szennyessel teli vödör kiborult, az eddig csak szakértők számára nyilvánvaló tény széles tömegek szemét nyitotta fel: a dízelmotor elérte műszaki határait, egyszerűen nem lehet már tisztábbá varázsolni. Ha komolyan belemennénk a témába, hozzámérve a károsanyag-kibocsátáshoz a részecskeszűrő önkiégetést és a teljes működési ciklust, figyelembe véve az emissziót, rájöhetnénk: egyik dízelmotor sem olyan tiszta, ahogy ígérik. És egyik sem olyan tiszta, hogy az bármilyen szigorú előírásnak megfeleljen. Ez a technológia kiért a végére – csak éppen a marketing, a piac és a döntéshozók is életben tartják, hiszen az abszolút tiltás gazdaságilag térdre kényszerítené nem csak az autóipart, de ez európai gazdaságot is.

Ebből is látszik, hogy a modern dízelmotorok károsanyag-kibocsátása nagyon is érdekes kérdés, a kipufogógázok egészségkárosító hatására pedig csak tudományos elméletek vannak, konkrét, egyértelmű bizonyítékot nehéz találni. Valószínűleg ez vezérelte az autógyártókat is, amikor olyan tanulmányt finanszíroztak, amelyik állatkísérletekkel foglalkozik. A kísérlet célja az volt, hogy megvizsgálja, mennyivel tisztábbak az új generációs dízelek az elődjeiknél, bizonyítva, hogy nem károsak az egészségre. Ehhez tíz majmot tettek ki a kipufogógázok közvetlen hatásának, pontosabban négy órán keresztül egy járó motorú dízel Volkwagen Beetle-lel együtt bezártak egy közös térbe. Ellenpólusként egy 1999-es dízel Ford haszongépjárművet fogtak, és hasonló térben összezárták majmokkal. Valami balul sült el, ugyanis az amerikai New Mexico területén 2014-ben végzett tanulmány végül eredménytelenül zárult.

A The New York Times szerint a tesztet a szép hosszú névre hallgató European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT) végezte, amelyet a BMW, a Daimler és a Volkswagen alapított a Bosch beszállítóval közösen. Az EUGT a kísérlet lezárása előtt befejezte a próbasorozatot. Az okokkal kapcsolatban csak találgatni lehet, de vagy közbeszólt egy valamennyire etikus személy a vezetőségből, vagy valószínűbb, hogy rájöttek, hogy a kipufogógázok belélegzése részecskeszűrőtől és egyéb technológiai varázslattól függően nagyon is halálos dolog, így pedig értelmetlen lett volna további pénzt költetni rá – a majmok életét ugyanis valószínűleg eszükbe sem jutott mérlegelni a kutatóknak.

Itt érkezünk csak igazán nehéz kérdéskörhöz. A hírt ugyanis valóban nem nehéz újabb botránykeltésre felhasználni, további válaszok ismeretében ugyanis ez nagyon is rosszul hangzik, hiszen például nem egy gyógymód teszteléséről van szó, hanem egy vélhetően minden (állat)résztvevő számára különböző mértékben halálos eljárásról. Anélkül, hogy belemennénk az állatkísérletek szükségességébe és etikájába, talán mondanunk sem kell, hogy a fenti eljárás nem vet túl szép fényt arra, aki ezt végzi.

Miután kiderült a tesztek valódi természete (pontosabban széles körben ismert lett a történet), az autógyártók igyekeztek eltávolodni tőle. A kezdeti tagadás helyett később azonban a Daimler és a Volkswagen is a teljes kivizsgálást és a történtek elítélését helyezi az előtérbe – ennek megfelelően pedig a jövőben még hallhatunk a dologról.

Főleg, hogy a majmok előtt emberekkel is terveztek kísérletezni, igaz, nem kipufogógázok, hanem a nitrogén-dioxid (NO2) belélegzésével kapcsolatban. Ennek körülményei, feltételei és megvalósulásai tisztázatlanok, de az ide kapcsolódó Wikipedia bejegyzést idézve ez sem hangzik túl jól. „A nitrogén-dioxid az indirekt üvegházhatású gázok egyike, mely növeli a globális felmelegedést. Mérgező.” Más források szerint az emberkísérlet megtörtént Aachenben, ahol 19 férfi és hat nő lélegzett be NO2-t különböző koncentrációban, folyamatos ellenőrzés mellett – a kísérlet eredménye szerint a egészséges tesztalanyok testfunkcióit a kísérlet nem szignifikáns mértékben érintette hátrányosan.

Steffen Seibert, Angela Merkel kancellár szóvivője mindenestre egyértelműen tolmácsolta Németország állásfoglalását: „ezek a majmokon, sőt, embereken végzett tesztek semmilyen szempontból nem minősülnek etikusnak.

A 2007-ben alapított EUGT-t egyébként 2017 közepén oszlatták fel az autógyártók – vélhetően ezt követően vált semmissé a kutatók titoktartási nyilatkozata, pontosabban a munkahelyüket nem féltve egyre többen kezdtek el nyilatkozatokat tenni a belső ügyekről. A The New York Times is ilyen szemtanúkra hivatkozik az információkkal kapcsolatban.

Hogy meddig gyűrűzik ez a dolog? Ezt nehéz megmondani, de kétségtelenül még sötétebb színben tünteti fel a dízelmotorokat. Azért érdemes hozzátenni, hogy a benzinmotorok sem éppen a tisztaság szinonimái, de egyelőre így rendezkedett be a közlekedésünk, ami a világ szennyezésének csak egy szeletét jelenti – de ez nem jelenti azt, hogy félvállról kell venni. Az etikus eljárás pedig itt sem megfontolandó lépés, hanem minimális alapkövetelmény.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark