Repüljenek a jobbkormányos autók hazánkból, ez biztonsági kérdéskör!

Nyomtatás

Az Autó Pult magazin fennállása óta, vagyis idestova immár nyolc éve végig objektív hozzáállásáról volt híres, ami a jövőben sem fog változni: nem vagyunk részrehajlóak, nem istenítjük sem a japán, sem a német, sem pedig az olasz autókat, politikailag teljesen függetlenek vagyunk, nem támadjuk, és nem is dicsérjük feleslegesen a rendszert, csak hogy koptassuk a billentyűzetet, hanem igyekszünk csendben végezni a munkánkat, közben persze végig figyelemmel kísérve az autós fronton zajló történéseket, törvényhozásokat, autóipari tendenciákat.

A hazai törvényeket, és úgy nagy általánosságban az egész autós környezetet a kivetett adókkal, fizetős úthálózattal, vizsgarendszerrel, közlekedési kulturával és minden mással együtt hosszasan ekézhetnénk, de azért azt se feledjük, hogy mindennek két oldala van, és a másik irányból nézve számtalan okunk van örülni is más országokkal összehasonlítva. Például lehet, hogy igazságtalan a regisztrációs adó és magas az áfa, de a bruttó fogyasztói árakat nézve valahogy mégis jóval kedvezőbb áron vásárolhatunk Magyarországon új autót, mint tőlünk nyugatabbra, amit kiválóan bizonyít a virágzó reexport. A hazai átlagbérezést ismerve a sarcok fájnak, viszont az adók és a biztosítási díjak így is jóval magasabbak a ‘bezzegországokban’, és bár az úthasználat sem olcsó, a megyei matricákkal összességében többen jártak jól a korábbi rendszerhez viszonyítva, mint ahányan buknak, és igaz ugye, hogy vannak olyan országok, ahol kedvezőbb, vagy akár ingyenes az autópályahasználat, máshol meg sokkal drágább, mondjuk a ‘kapus’ rendszereknél.

Szóval mindent egybevetve mi egyáltalán nem vagyunk elégedetlenek a magyar autós élettel, ha a teljes ‘csomagot’ vizsgáljuk, és ezt véletlenül sem azért írjuk, mert ez egy államilag szponzorált cikk lenne. Nem az (sajnos, bár némi plusz bevétel nekünk is jól jönne)! Ám cikkünk tárgyára térve, egy olyan tendenciára lettünk figyelmesek az elmúlt hónapokban, években, aminek nagyon nem örülünk, és ami reméljük, hogy mielőbb megfordul. A hazánkba leginkább Angliából beáramló, hasonló paraméterekkel rendelkező ‘hagyományos’ balkormányos társaikkal összehasonlítva jóval kedvezőbb áron megvásárolható jobbkormányos autók számának gyarapodásáról beszélünk. Higgyék el – és bízunk benne, hogy ezt némileg az érintettek is megértik – hogy nem a kenyerüket a jobbkormányos autók behozatalával és adásvételével foglalkozó magyarok ‘bizniszét’ kívánjuk elrontani, pusztán objektíven szeretnénk ezúttal is véleményt nyilvánítani, elsősorban az általunk messze legfontosabbak gondolt közlekedésbiztonsági szempontokat szem előtt tartva.

Márpedig akárhonnan is nézzük, közlekedésbiztonsági szempontból a jobbkormányos autók nem kompatibilisek egy jobboldali közlekedésre beállított országban, főként egy olyan országban, mint Magyarország, ahol mind a mai napig óriási jelentőségük van a ‘hagyományos’ országutaknak. Ez egyben azt jelenti, hogy véleményünk szerint – és garantáltan számos szakértő, vagy szakmabeli csatlakozna véleményünkhöz – a magyarországi törvényeknek egyszerűen nem lenne szabad megengedniük a jobbkormányos járművek forgalomba helyezését, rendszámozását. Kivételeknek persze lehetne teret adni, például amennyiben valaki valamely baloldali közlekedésű országból költözik hazánkba és be szeretné hozni autóját, bizonyítva, hogy ‘kint’ jobb oldalon vezetett.

Mind az érveket, mind pedig az ellenérveket hosszasan lehetne sorolni; a jobbkormányt támogató táborból például hallottam olyan véleményt, amelynek értelmében országúton kiválóan lehet előzni egy ilyen autóval, hiszen jobb ívű kanyarban jól be lehet látni az utat, így balkormányos autóknál elképzelhetetlen helyzetekben is lehet előzni. Értjük mi ezt (is), de talán nem biztos, hogy egy országúti előzés kivitelezése egy jobbos kanyarban ideális lenne. Kérdezzük mi: mi van akkor, ha balról becsatlakozik egy mellékút, akár egy kisebb földút, ahonnan mit sem sejtve kikanyarodik a szembesávba egy gépjármű? Mire a jobbkormányos autóval kikerülnénk mondjuk az előttünk haladó tehergépjármű takarásából, hogy lássunk valamit, máris bekövetkezik az élvetveszélyes csattanás, ami ráadásul a szembejövő, ártatlan fél számára a kedvezőtlenebb, hiszen őt a vezető oldalán, az előzést kezdeményező jobbkormányos autót pedig az utas oldalán ér, vagyis mindenképp a vétlen fél/felek vannak nagyobb veszélyben: a szembejövők, vagy a balon ülő utas.

Véleményünk szerint nem is kell(ene) ennél mélyebbre ásni, ennyi ellenérv már önmagában elegendő kellene, hogy legyen az ellentétes oldalon elhelyezett kormánykerékkel rendelkező autók forgalomba helyezésének megvonásához. Visszamenőleg talán igazságtalan lenne intézkedni, de a jövőre nézve igazán meggondolandó kéne, hogy legyen a szankcionizálás. Nem szükséges szerintünk hosszasan magyarázkodni, indokolgatni: gyakorlatilag bármikor bizonyítható, hogy a járművezető számtalan helyzetben sokkal később nyer szabad kilátást (például olyan esetekben, amikor egy másik jármű mögött halad), és ez balesetveszélyes szituációkat okozhat, ami ártatlanok veszélyeztetésével (is) járhat.

A másik oldalról nézve a dolgokat való igaz, hogy tőlünk nyugatabbra sincs szankcionizálva a jobbkormányos gépjárművek forgalomba helyezésének a lehetősége, azonban van egy aprócska különbség: mivel Magyarországon az emberek felettébb árérzékenyek, igencsak leleményesek és általában nem jelent nekik problémát némi kockázat/kompromisszum vállalása, a sokkal kisebb vételárral motiválva őket viszonylag könnyen/könnyebben meggyőzhetőek egy jobbkormányos autó előnyeiről, megvásárlásáról. Ez pedig azt jelenti, hogy ezek a közlekedésbiztonsági szempontokból nem éppen ideálisnak nevezhető járművek egyre gyorsabban elterjedhetnek, hiszen ha “X”-nek és “Y”-nak sem jelentenek gondot, akkor “Z” is elgondolkodik rajtuk, elvégre egyazon összegért egy balkormányosnál sokkal jobb, menőbb autót vásárolhat magának.

És az elmúlt hónapokban, években sajnos egyre jobban megfigyelhetjük ezt a tendenciát. Azt azért (még) szerencsére nem mondhatjuk, hogy elöntötték volna az országot a jobbkormányos autók, de ha elkezdenek figyelni erre, elképzelhető, hogy meglepődnek. Továbbá érdemes ránézni a használtautós portálokra: írjunk be bármilyen (de leginkább prémium) modelleket is a keresőbe, a kínálat elején, a legolcsóbb ajánlatok között szinte biztos, hogy jobbkormányos hirdetéseket találhatunk. Persze ha nagyon naívak lennénk, azt gondolhatjuk, hogy ezeket az autókat csupán alkatrésznek, bontásra árulják, ám naivitásunkat kissé lelombozhatja, amikor sok esetben már eleve magyar rendszám tündököl ezeken az autókon, a többi hirdetésben pedig az eladók a segítségüket ajánlgatják a forgalomba helyezés kapcsán, vagy az adott autó jellemzői helyett épp a jobbkormányos autók előnyeit taglalják.

Mi ezúttal sem szeretnénk, és minden bizonnyal nem is fogjuk megváltani a világot, de nagyon reméljük, hogy a törvényhozók előbb-utóbb elgondolkodnak azon, amit írunk. Meglehetősen furcsának, és egyben elképzelhetetlennek tartjuk ugyanis, hogy egy olyan országban, ahol még a legkomolyabb, világszerte ismert és elismert gyártók által készített (és persze minden előírásnak megfelelő, teljesen biztonságos) kisszériás/egyedi építésű autók leműszakiztatása, illetve forgalomba helyezése is szinte lehetetlen, ott egy jobb oldali közlekedésre tervezett gépjármű lerendszámozása, ami valóban veszélyeztet(het)i a közlekedésbiztonságot, akadályok nélkül megtörténhet. Minden jónak azért nem vagyunk az elrontói, a különlegességekkel lehetne kivételt tenni: a bizonyíthatóan keveset futó, féltett hobbijárműveket és veteránokat nem szankcionálnánk.

Olvasóinknak és a(z esetleges potenciális) vásárlóknak zárszóként csak annyit mondanánk, hogy lehetőleg messziről kerüljék a jobbkormányos autókat: vagy érjék be szerényebb típusokkal, vagy pedig ha tehetik, nyúljanak be mélyebben a zsebükbe, de maradjanak a ‘hagyományos’ bal oldali kormánynál, hiszen így egyrészt a ‘nemlátással/későn látással’ nem veszélyeztetik feleslegesen saját és mások biztonságát, ráadásul összességében egy jobb oldali közlekedésű országban jóval kényelmesebb egy balkormányos gépjármű használata. Végül pedig ne feledjék: nem csak Önök tudják megvásárolni kedvezőbb áron ezeket az autókat, eladáskor ‘visszanyal a fagyi’, és csak erősen nyomott áron tudnak majd megválni tőlük, vagy ha esetleg időközben érkezne egy törvényi szankció a forgalomba helyezés kapcsán, akkor akár eladhatatlanok is lehetnek.

Apropó, sokan hirdetik, hogy épeszű költségből át lehet alakítani ‘balosra’ a jobbkormányos gépjárműveket, de érdemes nagyon körültekintőnek lenni ezzel kapcsolatban, mert a legtöbb autónál nem eszik ilyen forrón a kását. Legtöbbször bizony nagyon komoly, költséges átalakítások szükségesek, sokszor a teljes kábelezést illetve elektronikai rendszert is át kell alakítani, ami akár tűzveszélyes is lehet, ha nem megfelelően képzett emberek végzik, márpedig erre komoly esély van. Mondanunk sem kell, hogy szakszervizben gyakorlatilag lehetetlen egy ilyen munkát elvégeztetni, ami nem véletlen.

Lényeg a lényeg, mi nagyon reméljük, hogy rövidesen elfogynak a jobbkormányos autók a magyar utakról, és különösképp gondolunk itt az angol rendszámmal közlekedő, sokszor érvényes biztosítással sem rendelkező ‘bontószökevényekről’ – kíméljen meg a sors mindenkit attól, hogy esetleg egy ilyen autóval koccanjon/ütközzön...




Hozzászólások  

 
#3 Kopacz Csaba 2018-08-04 08:45
Én biztosan kitiltanám az összes ilyen autót a magyar utakról, mert nem szeretnék a családommal szemközt jönni amikor egy ilyen csóringer előzésbe kezd. Csóringer meg azért mert ezeket a jani majmok veszik mert egy 3 milkós itthoni árú nag y köbcentis autóba harmadáron bele tud ülni és itt a baj. Ha megnézitek kik ülnek jobb kormányos kocsiba akkor már maga az ember puszta veszélyforrás úgy hogy még a motort sem indította be igaz vannak kivételek de igen kevesen. Jani gyerekek miatt családok haljanak meg???? Ki engedélyezte ezt mert ez annak a felelősége lesz.
Idézet
 
 
#2 Nagy Gábor 2018-01-26 13:27
Egyetlen egy kérdésem lenne.
Mi van ezeknek az autóknak a fényszóróival?
Mert ugye a tompított fény asszimetrikus.
Már pediglen ezeknek az autóknak pont fordítva,mint az a jobb oldali közlekedéshez ideális lenne.
Ezeket lecserélik a vizsga előtt?
Idézet
 
 
#1 Farkas Péter 2018-01-24 21:02
7 év angliai élet után tértem haza. Kint és itthon is közlekedtem mind bal- és jobbkormányos autókkal, sőt nagyjából 50 000 km-t tettem meg az aktuális közlekedési rendnek nem megfelelő oldali kormányos autóval. Így saját tapasztalatból tudok beszélni. A cikkel ellentétben nem az előzés a kritikus, mert azt meg lehet tanulni és, ha az ember betartja azt a végtelenül egyszerű alapszabályt, hogy úgy nem előzünk, hogy nem látjuk be az utat, akkor nem lesz extra veszélyforrás. Legfeljebb kevesebbet előzünk. Aki úgy kezd bele az előzésbe, hogy nem látja be az utat, annak édesmindegy, hogy jobb, vagy baloldalon ül, így is, úgy is veszélyforrás. (Nem adnék jogosítványt olyan embernek egy potenciálisan halált okozó ezköz használatára, aki nem képes felfogni a felelősséget, ami egy ilyen eszköz használata jelent.) Ami viszont tényleg rossz és potenciális veszélyforrás, az a szűk ívben történő kanyarodás, különösen, ha valamilyen tárgy még ki is takarja az utat. Ilyen tipikusan az összes belvárosi kereszteződés, itt ha nincs mitfahrer tényleg vakon kell besorolni. De ez nem ok arra, hogy betiltsuk a jobbkormányos autókat. Sőt, szerény véleményem szerint a Magyarországon a forgalombahelye zés így is túl van szabályozva és túlzottan merev. Sokkal jobban járnánk egy megengedőbb, de belartható és betartattható rendszerrel ami tényleg kiszűrné a guruló balesetforrások (télen,vizes, latyakos úton minta nélkülire kopott nyári gumikkal szerelt autók), vagy a környezetet feleslegesen túlszennyező, minden karbantartást nélkülöző mindenféle szines-szagos füstgépek nagyrészét...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark