A Seat ugyan egészen sikeres, de talán még így is nyugodtan mondhatjuk, hogy kissé háttérbe szorul az olyan konszerntársak árnyékában, mint a Volkswagen vagy a Škoda. Pedig a spanyol márka bizony megérdemelné a figyelmet, hiszen ugyanazokat a modern műszaki és technológiai megoldásokat hozza, mint a testvérmárkák modelljei, és mindezt ráadásul igencsak vonzó külsőbe csomagolja. Erre kiváló példa az Arona is, amely nemrég járt szerkesztőségünk garázsában, hogy alaposan vallatóra fogjuk.

A Volkswagennek bizony komoly tervei vannak a Seat márkával, és bár már most is egészen mutatós autókat gyártanak a spanyolok, a jövőben még inkább a sportosságra és a fiatalok megszólítására szeretnének majd koncentrálni – ezért született meg a Cupra is, amelynek első saját modellje felettébb izgalmas lehet majd. Mindemellett ráadásul többször is előfordult már, hogy a konszern aktuálisan legfrissebb megoldásait a Seat mutatta be először, még ha nem is sokkal megelőzve a többieket. Így volt ez a kiskategóriás Ibiza és a kis crossover Arona esetében is, melyek megelőzték a Volkswagen Polót és T-Crosst is (de mondhatnánk a T-Rocot is). Az Arona pedig most eljött hozzánk, hogy bizonyítsa, nem csak az elsőségével, hanem képességeivel is fel tudja hívni magára a figyelmet – ennek érdekében pedig rögtön a legmagasabb, Xcellence felszereltségben érkezett meg.

Minden szögből mutatós az Arona - galéria

Azt már az Ibiza kapcsán is megállapíthattuk, hogy a Seat éles vonalakkal, agresszív tekintettel operáló formanyelve igencsak jól tud mutatni, de nem árt, ha egy látványosabb színt választunk mellé. Az Arona esetében ezt bizony szem előtt tartotta az importőr, és egy látványos bordó-szürke összetételben rendelte meg a tesztautót, amelynek 18 colos keréktárcsái és teljesen LED-es fényszórói nem csak a habot fújták rá a tortára, de még a koktélcseresznyét is feltették annak tetejére.

A formák megítélése persze kifejezetten a szubjektivitás körébe esik, de az Arona tesztautó igazi tekintetmágnes volt, és az amúgy is mutatós vonásokat olyan finom részletek egészítették ki, mint a C-oszlopokon feltűnő X logó – amely az Xcellence felszereltség sajátja –, a nappali menetfények agresszív tekintetei vagy éppen a középre került típusfelirat, és akkor a crossoveres megjelenést erősítő műanyag és ezüst betétekről még nem is beszéltünk. Az Arona egyébként az Ibizával azonos alapokra épül, ám közel 8 centivel hosszabb (amelyet nagyrészt a tengelytáv megnyújtásának köszönhet) és majdnem ugyanennyivel magasabb is, a szélesség pedig megegyezik.

Mondanunk sem kell, mindez tágasabb utas- és csomagteret is eredményez. Habár már az Ibizában is egészen jól elfért négy felnőtt, az Aronában 185 centiig már biztosan nem lesz probléma láb- és fejtér terén, de amíg nem próbálunk hátra három embert begyömöszölni, addig vállban is elférhetünk. Mindehhez ráadásul kényelmes ülések és kellemes üléspozíció társul. A csomagtér alapból 400 literes, ami okos pakolással nagyon is sok mindenre elegendő, de ha nagyon kell a hely, akkor a hátsó üléstámlákat ledöntve akár 1,28 köbméterig is bővíthető a hely – ráadásul a kétállású padlónak köszönhetően teljesen sík lehet a rakodófelület. A praktikumot a szokásos rekeszek mellett olyan ügyes megoldások javítják tovább, mint például az első ülések alatti fiók, de olyan extrák is segíthetik a boldogulást, mint a vezeték nélküli mobiltöltő.

Hangulatos az utastér - galéria

A formák egyébként egy az egyben köszönnek vissza az Ibizából, de ez egyáltalán nem jelent problémát, hiszen a nagy, esetünkben fehér műszerfali betét jól mutat, és bár nem bonyolították túl a vonásokat a tervezők, így is egészen modern a hangulat. Mindez persze a kiváló multimédiás rendszernek is köszönhető, ami az Android Auto és Apple CarPlay rendszereket is ismeri. Felárért akár olyan finomságokat is megrendelhetünk, mint a teljesen digitális műszerfal, de ez talán felesleges: a klasszikus analóg órák is jól mutatnak.

Finom megoldások, persze felárért cserébe - galéria

Az anyagminőség a kisautók szegmensének krémjét képviseli, persze ehhez hozzájárult némileg a magas felszereltség is: vannak azért keményebb műanyagok, de még azok sem a legrosszabb fajtából származnak – mint például az ilyen téren érthetetlenül siralmas Volkswagen T-Rocban. Az összeszerelésre sem lehetett panaszunk, nem zörgött, nem nyikorgott az Arona. A kontrasztvarrás, az indítás előtt pirosan pulzáló start gomb és a kormányon lévő X logó pedig mind-mind olyan finomságok, amelyek csak tovább növelik szimpátiánkat az autó iránt – persze meg is kell fizetni őket. Vezetéstámogató rendszerekből sincs hiány: van például jól működő adaptív tempomat és tolatókamera is, de felárért akár holttérfigyelőt is rendelhetünk. Egyedül a vészfékrendszer érzékelője volt néha túlságosan előzékeny, ráadásul olykor olyan helyzetekben ijesztett ránk, amikor semmilyen indoka nem volt rá – mindenesetre inkább szóljon feleslegesen néha, minthogy ne szóljon amikor kéne.

A motortérben a Volkswagen konszern kiváló, egyliteres, háromhengeres turbós benzinmotorja ketyegett, melyet már ismerősként köszöntöttünk újra. Az Ibiza és a Polo lemezei alatt is bizonyította már az aprócska turbós, hogy egyáltalán nem szabad lebecsülni: a jellegzetes, de nem tolakodó háromhengeres dallamokat és az ezzel járó, szintén nem annyira zavaró, de azért érezhető vibrációkat bizony valós teljesítmény kíséri. A kis hengerűrtartalom ellenére már alacsony fordulaton is szépen indul meg az autó, de 2500 felett érezhető az igazi lendület, amely szinte végig ki is tart. A 115 lóerőt és 200 Nm-es csúcsnyomatékot kínáló egység karaktere szerethető, és nem várja el, hogy sokat bűvészkedjünk az egyébként finoman, de magabiztosan járó, jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltóval.

Nem is olyan titkos befutó az Arona - galéria

A 10,2 másodperces 0-100-as sprint persze nem megy csodaszámba, de ha azt vesszük alapul, hogy egy akár családi használatra is alkalmas, 115 lóerős autóról beszélünk, akkor bizony dicséretes – és ami talán még ennél is fontosabb, hogy a rugalmassága is kiváló, és mindehhez persze az 1,2 tonna alatti tömeg is hozzájárul. Ilyenkor persze mindig előkerül a tartósság kérdésköre, hiszen sokan nem bíznak a kis turbómotorokban. Erről sajnos mi sem tudunk nyilatkozni, hiszen egyrészt ezeket az autókat újonnan teszteljük, másrészt pedig még nem telt el annyi idő az ilyen aprócska, turbós erőforrások bevezetése óta, hogy biztosat lehessen állítani. Azt azonban érdemes kiemelni, hogy egy-két kivételt leszámítva lassan már minden márka áttér az ilyen egységekre ezekben a méret- és teljesítménykategóriákban, így el kell fogadnunk mindezt. Ráadásul itt a négy év vagy 200 ezer kilométer garancia is bizalomra adhat okot, de nézhetjük a dízelmotorokat is, amiből nem egy ketyeg el vígan félmillió kilométert sokkal nagyobb töltőnyomás mellett.

Az Arona a jó erőben lévő erőforrás mellé jól hangolt futóművet is biztosít: hátul ugyan csatolt lengőkaros az egység, de így is ügyesen oldja meg szinte minden feladatát, ugyanis nincs ellenére a dinamikus autózás, miközben az úthibákat is egészen kellemesen tompítja – a spanyolok ügyesen tapintottak rá a megfelelő egyensúlyra. A kormányzással is meg lehet elégedve, a volán ugyan nem túlságosan közvetlen, de pontos és jól súlyozott, ráadásul minimális információt még arról is átad, ami az út és a kerekek között történik – manapság pedig már ennyit is meg kell becsülni, főleg a crossoverek között.

Kiváló a multimédiás rendszer - galéria

Ha mindez még nem lenne elég meggyőző, az Arona a 115 lovas egyliteressel karöltve a töltőállomásokon teszi fel az i-re a pontot: ritkán fordul elő, hogy a tesztátlag megegyezik a normakörrel, de mindez azt jelzi, hogy a háromhengeres erőforrás nem csak igazán odafigyelve tudja hozni a jó eredményeket, hanem az átlagos hétköznapokon is alacsonyan tudja tartani a fogyasztást. Országúton bizony a négyliteres érték sem elérhetetlen, míg városban 5,5 liter körül, autópályán pedig 6-6,5 literrel járhatunk el, de ha odafigyelünk és esetleg néhány trükköt is bevetünk, akkor akár extrémen alacsonyan is tarthatjuk a mutatót – a tesztautó átvételekor sikerült 4,1 literes átlaggal megtennem a 30 kilométeres hazautat.

Akár családi használatra is jó választás lehet - galéria

Az objektív képességeket tekintve már feltette az i-re a pontot az Arona, azonban az anyagiak kérdésköre már egy más kategória. A tesztautónk 7,4 milliós ára ugyan ijesztőnek tűnhet, de a használtautó-beszámítási kedvezménnyel ebből rögtön 600 ezret lecsíphetünk, és ezen felül érdemes egyedi engedményekért is harcolni. A tesztautó felszereltsége persze kiemelkedő volt, így érdemes a normaárra is rápillantani, ami 5,67 milliójával máris sokkal barátságosabb, és ebből is lejöhetnek még a különböző kedvezmények – igaz a 180 ezer forintos kéttónusú fényezés ebben nincs benne.

Ugyan az egyliteres 95 lovas változata is elég lehet, ezzel mindössze 100 ezret spórolhatunk ilyen felszereltség mellett, de akinek csak a legfontosabb extrákra van igénye, annak érdemes lehet a mindössze 4,2 millióba kerülő Reference verzión is elgondolkodni, amely 95 lóerővel, klímával és még néhány hasznos extrával kapható. Plusz 400 ezerért pedig már 16 colos felniket, fűthető üléseket, tempomatot és hátsó tolatóradart is kaphatunk – igaz ehhez a verzióhoz kéttónusú fényezés nem kérhető, és a 600 ezres kedvezmény sem él rá. A 115 lovas változathoz a DSG automata váltó 615 ezer forintba kerül, a 95 lovas dízel felára pedig közel 575 ezer, amit a benzines kiváló fogyasztása mellett nem ér meg. A tesztautó ára tehát kissé ijesztőnek hathat, de a kedvezményekkel együtt nagyjából 5 millióért már egy jól felszerelt Arona lehet a miénk a 115 lovas benzinessel – ez pedig egyáltalán nem rossz ár.

Sok a konkurens, de a Seat modelljének nincs mitől tartania - galéria

Konkurensekből persze Dunát lehetne rekeszteni, hiszen ez az a kategória, amibe már gyakorlatilag az összes mainstream, azaz nem prémium gyártó beszállt. Éppen ezért ezúttal nem is emelném ki most mindegyiket egyesével. Vannak kisebbek, nagyobbak, olcsóbbak és drágábbak is, de összességében az Arona a méretek/ár/képességek/hajtáslánc négyest tekintve nagyon is előkelő helyet foglal el a kategórián belül, ráadásul véleményem szerint külcsín tekintetében is az élmezőnybe tartozik, így mindenképpen érdemes vetni rá egy pillantást, ha hasonló kategórián töri a fejét az ember – persze ahogyan a kis crossoverek esetében mindig, ezúttal is igaz lehet, hogy ennyi pénzért már a kompaktok között is érdemes lehet körülnézni.

Néhány szóban

A Seat bizony nem fogta vissza magát az Arona fejlesztésekor, és mindent beleadtak, hogy a kis crossoverek kategóriájának egyik legerősebb tagját alkossák meg, ez pedig sikerült is nekik. A kiváló alapoktól kezdve az optimális méreteken át a látványos megjelenésig és a harmonikus hajtásláncig mindenre odafigyeltek a spanyolok, így gyakorlatilag csak kisebb hibákkal és kompromisszumokkal kell megbarátkoznunk, amelyeket azonban bőven háttérbe szorítanak a negatívumok. A teljes csomag árát persze megkéri a gyártó, de egy alacsonyabb felszereltségű változattal is nagyon boldogok lehetünk, amelyet már egészen jutányos áron haza lehet vinni – minket meggyőzött az Arona.

Előnyök: Vagány megjelenés (igaz, jórészt a feláras extráknak köszönhetően); Modern extrák; Kiváló, izmos és hatékony hajtáslánc; Jó ergonómia és praktikum

Hátrányok: A háromhengeres egység vibrációi azért érezhetők; Túlérzékeny, néha feleslegesen ijesztgető vészfékrendszer; Magas felszereltséggel drága

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek

Kommentek