Érdekes műfaj a sportkompakt: egy autó, amit eredetileg egyáltalán nem arra terveztek, hogy gyors legyen és élvezetes, utólag azonban mégis megvadítják, teleaggatják látványos kiegészítőkkel és beleszuszakolnak egy izmos erőforrást. Félreértés ne essék, a kompaktok lehetnek kifejezetten jó autók, de az bizonyos, hogy egyik sem sportautónak termett. A Honda azonban többet akart, mint egy egyszerű máz. A japánok egy igazi versenyautót akartak létrehozni: így született meg a Civic Type R.

Ha Traubit iszol, ugyanazt a cukros löttyöt csurgatod a beleidbe, mint a többiek. De azáltal, hogy ők kóláznak, te meg Traubizol, különbözöl a többiektől.” – hangzott el a részlet Reviczky Gábor szájából a hazánkban immár kultuszműként tisztelt Üvegtigris című filmvígjáték 16 éve bemutatott első felvonásában - itt jegyezném meg mellesleg, hogy a 16 év hallatán hihetetlen, hogy mennyire repül az idő, nem?

Minden, amit a Škoda nyújtani tud. A családosok álmai. Két stílusában merőben más autó, amely ugyanazt a célt szolgálja: a realitások talaján maradva mindent nyújtani. A Superb és a Kodiaq érdemeit felesleges vitatni. De vajon melyikre böknénk rá a fillérre megegyező árú mindenesek közül, ha a legjobbat akarnánk magunknak?

Minden, amit a Škoda nyújtani tud. A családosok álmai. Két stílusában merőben más autó, amely ugyanazt a célt szolgálja: a realitások talaján maradva mindent nyújtani. A Superb és a Kodiaq érdemeit felesleges vitatni. De vajon melyikre böknénk rá a fillérre megegyező árú mindenesek közül, ha a legjobbat akarnánk magunknak?

Alig két hónapja érkeztünk haza az Opel második PSA-alapú modelljének, a Grandland X-nek a nemzetközi menetpróbájáról, máris megjárta szerkesztőségünket az első tesztautó, ami érdekes konfigurációban – alap hajtáslánccal és teljes felszereltséggel – érkezett hozzánk. Elöljáróban kicsit féltünk az összeállítástól, hiszen a mindössze 1,2 literes, 3-hengeres turbós benzinmotor elsőre nem hangzik ideális párosításnak egy egészen nagyra nőtt kompakt szabadidőmodell kapcsán, másrészt viszont a (jóval) kisebb Crossland X-et szinte repítette a jókedvű motor.

A dízelek az utóbbi időben kezdenek veszíteni népszerűségükből, de azért még mindig sok hívője van a gázolajos erőforrásoknak. Kiváltképp igaz ez az SUV kategóriára, ahol a magas felépítésből eredően eleve nagyobb szomjjal lehet számolni. Pedig a modern benzinmotorok, a hibridek és a tisztán elektromos hajtásláncok megjelenésével bizony egyre kevesebb érv szól az öngyulladósok mellett. A kérdés már csak az, hogy már most, 2017-ben kijelenthetjük, hogy a dízelek ideje lejárt, vagy még mindig felül tud kerekedni egy gázolajos egy hibriden – többek között erre kerestük a választ, amikor egymásnak eresztettük a hibrid Toyota RAV4-et és egy dízel Volkswagen Tiguant.

A dízelek az utóbbi időben kezdenek veszíteni népszerűségükből, de azért még mindig sok hívője van a gázolajos erőforrásoknak. Kiváltképp igaz ez az SUV kategóriára, ahol a magas felépítésből eredően eleve nagyobb szomjjal lehet számolni. Pedig a modern benzinmotorok, a hibridek és a tisztán elektromos hajtásláncok megjelenésével bizony egyre kevesebb érv szól az öngyulladósok mellett. A kérdés már csak az, hogy már most, 2017-ben kijelenthetjük, hogy a dízelek ideje lejárt, vagy még mindig felül tud kerekedni egy gázolajos egy hibriden – többek között erre kerestük a választ, amikor egymásnak eresztettük a hibrid Toyota RAV4-et és egy dízel Volkswagen Tiguant.

Az SUV-kat nem kell szeretnünk, de elfogadnunk muszáj őket, ugyanis amennyiben folytatódik a jelenlegi tendencia, néhány éven belül bizony több emelt hasmagasságú modellel találkozhatunk majd az utakon, mint hagyományos négykerekűvel. A prémiumok szegmensében is igaz lehet mindez, de ott talán még nehezebb feladata van a gyártóknak: egyszerre kell elegánsnak, marconának, kényelmesnek, sportosnak és modernnek lennie az autóknak, miközben minden körülmények között helyt kell állniuk. Az Audi elfogadta a kihívást, és megalkotta az új Q5-öt, de vajon minden feltételnek sikerült megfelelniük? A teszthét alatt többek között erre a kérdésre kerestem a választ.

Milyen autót illik venni manapság? Nem is kérdés, hogy az SUV-k virágkorában mindenképpen a divatos, emelt modelleket érdemes első körben górcső alá venni, amelyek közül talán az egyik legnépszerűbb választást a Nissan büszkesége jelenti. Ám közel sem mindegy, milyen szív dobog évekig a választott új családtagban. Ezúttal utánajártunk, hogy a közkedvelt Qashqai az 1,6-os motorok közül melyikkel megnyerőbb: a turbós benzinessel vagy épp a dízellel érdemes hazavinni? A kérdés pedig újabb komoly csatát nyit abban a háborúban, ahol a belső égésű motorok párharcát hamarosan az elektromos ellenzék is komolyan befolyásolja majd.

Immár hosszú évtizedek óta a Mercedes-Benz S-osztály jelenti a mércét a luxuskategóriában. Kétségtelen, hogy léteznek nála gyorsabb, drágább, sportosabb, exkluzívabb, vagy éppenséggel kívánatosabb autók, ám technológiailag nem igazán van feljebb. Persze a luxuskategóriában nehéz objektíven ítélkezni: legyen szó akár az Audi A8-ról, akár a 7-es BMW-ről, vagy akár a(z új) Lexus LS-ről, ezek a csúcsmodellek kivétel nélkül az autóipar aktuális technológiai állását mutatják. A luxusautók királynője azonban szerintünk még mindig az S-osztály, ami nem egy objektív vélemény, de a szegmensben egyetlen másik modell sem képes ennyire ügyesen elhitetni az emberrel, hogy megérte kiadni érte a rettenetesen magas vételárat.

Néhány aspektusból a Škoda Octavia RS akár a piac legjobb autója is lehetne, nem csoda hát, hogy oly sok családapa álmodozik a német tulajdonban lévő cseh gyártó büszkeségéről. Hisz’ korántsem lehet Dunát rekeszteni azon négykerekűek halmazából, amelyek családi használatra tisztességes belső méretekkel és óriási csomagtartóval rendelkeznek, praktikusak, élmény vezetni őket, gyorsak, biztonságosak, modern hajtásláncaiknak köszönhetően takarékosak, ráadásul megfizethetőek. A modellt pedig átfogó ráncfelvarrás tette most még ügyesebbé – de vajon maradéktalanul eleget tesz minden ígéretének?

Nissan X-Trail. Korunk legnépszerűbb autókategóriájának legnépszerűbb tagja. A sikereket nem személyre szabhatósággal vagy extravaganciával, hanem kiegyensúlyozottan jó képességeivel és elégedett ügyfelek tömkelegével érte el. Most pedig felfrissült, és még jobb lett. De egyben komoly kihívót is kapott: saját magát, vagyis Renault-testvérét, az új Koleost.

Nissan X-Trail. Korunk legnépszerűbb autókategóriájának legnépszerűbb tagja. A sikereket nem személyre szabhatósággal vagy extravaganciával, hanem kiegyensúlyozottan jó képességeivel és elégedett ügyfelek tömkelegével érte el. Most pedig felfrissült, és még jobb lett. De egyben komoly kihívót is kapott: saját magát, vagyis Renault-testvérét, az új Koleost.

Egy 4,3 méteres autót mindennek lehet nevezni, csak mininek nem, azt azonban tudjuk, hogy a MINI-nél ez már régóta nem zavarja a vezetőséget: az angol márka a BMW irányítása alatt nagyra nőtt. Mi azonban nem okolnánk a döntéshozókat, amiért nem hagyták, hogy a név keretek közé szorítsa őket, hiszen a MINI életérzés nem csak városi apróságok esetében tud kiteljesedni – erre pedig nem is kell jobb példa legutóbbi tesztautónknál, a Countryman Cooper SD-nél.

A Hyundai az elmúlt években kivétel nélkül kiváló érzékkel álmodta meg új modelljeit, komoly mértékben megerősítve a koreai márka piaci megítélését és szereplését. És a gyártó természetesen a trendekkel is tartja a lépést, így nem meglepő, hogy több elektromos illetve hibrid típussal előrukkolt. A legnagyobb durranásnak az Ioniq család tekinthető, ami tavaly márciusban, a Genfi Autószalonon debütált, rögtön 3 kivitelben: a palettán megtalálható egy ‘sima’ hibrid, egy konnektoros hibrid és egy tisztán elektromos Ioniq.