2018. Június 20., Szerda

Frissitve:03:37:41

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T CVT 4WD teszt – Japán egyediség

Nyomtatás

Sokat változott a világ a 2000-es évek óta, és ez természetesen az autóipart is érintette. Sokak számára örömteli, másokat talán kissé zavar, de a crossoverek és SUV-k szinte minden fronton átvették a hatalmat, és vannak gyártók, akik ennek fényében szinte csak ilyen szabadidőautókra építik a jövőjüket. Erre tökéletes példa a Mitsubishi, amely még egy korábban sportautókon legendássá vált nevet is beáldozott ennek érdekében, és megalkotta az Eclipse Crosst – mi pedig most automata váltóval és összkerékhajtással is kipróbáltuk az autót.

Vajda kolléga már alaposan vallatóra fogta az elsőkerékhajtású, manuális váltóval szerelt verziót, és ahogyan akkor ő sem, úgy most én sem fogok hosszas sorokban értekezni arról, hogy a korábban sportautók hátulján olvasható típusjelzést a japánok ezúttal egy crossoverre aggatták rá. A Cross odabiggyesztésével egyébként ügyesen kerülték el a gyáriak azt, hogy bárki is összekeverje a korábbi illetve a mostani Eclipse-t, és bár sportosság terén nyilván közel sem hozzák ugyanazt a szintet, a maga nemében igenis dinamikus autó lett az új SUV.

Mindez pedig már első ránézésre is egyértelmű, hiszen a Mitsubishi agresszív frontrésszel és az egyelőre inkább csak prémium márkáknál megszokott – habár több „mainstream” gyártó által is beígért – terepkupés tetőívvel ruházta fel az autót. Szemből egyébként kifejezetten látványos és dinamikus képet fest az autó, és a lefelé ívelő tető is jól mutat, ám a hátsó talán több mint megosztóra sikeredett. A magasra húzott, szélvédőt megosztó, kitüremkedő fényszórók kissé furcsává teszik az összképet. Azt is érdemes kiemelni, hogy az igencsak meredeken emelkedő övvonal és oldalsó árnyéktörő vonal bizony nagyban hozzájárul ahhoz, hogy optikailag sokkal inkább kupésnak látjuk a tetőívet, mint amennyire valójában lejt.

A saját véleményünkkel ezúttal sem befolyásolnánk kedves olvasóinkat, de kifejezetten kíváncsian lennénk arra, hogy Önök mit gondolnak az autóról – főleg talán a hátsó traktusról –, ne habozzanak tehát kommentben megosztani velünk észrevételeiket. A teszthét végére azért sikerült nagyjából megbarátkoznunk a különleges hátsóval, de továbbra is szívesebben nézegettük szemből az autót, aminek különleges bordó fényezése nagyon megnyerő, és gyönyörűen fest a napfényben – igaz, 40 ezer forinttal drágább is, mint a többi árnyalat, de talán így is megéri a 167 ezres felárát.

Az utastérbe bepillantva gyorsan megállapíthattuk, hogy tesztautónk bizony az elérhető legmagasabb felszereltséggel érkezett hozzánk, ugyanis még az 500 ezer forintos, valóban szép és finom, piros kontrasztvarrással ellátott üléskárpitot is megrendelték hozzá. A formák egyébként divatosak, és bár a kályhaezüst illetve a zongoralakk párosa azért nem a legmodernebb összeállítást biztosítják, ezen a fronton egyáltalán nincs mire panaszkodnunk. Ezt erősíti meg a teljesen új, kissé ugyan bonyolult, de szép grafikájú multimédiás rendszer is, amelyet a középső konzolon lévő, megszokást igénylő, de egyébként ügyes érintőpaddal vagy akár az ujjunk érintésével is tudunk kezelni – ráadásul ismeri az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereket is. A magyar nyelv hiánya azonban fájó pont.

Az anyagok minősége nem kiemelkedő, de a kategóriában teljesen elfogadható, főleg a bőr borításokkal együtt. Az összeszerelés, így például az illesztések vagy éppen a varrások szépen vannak kivitelezve, de út közben mégis folyamatosan érkeznek innen-onnan kisebb vagy éppen nagyobb neszek, nyöszörgések, zajok. Ezeket azonban a Rockford Fosgate prémium hangrendszer egészen szép hangzásával könnyedén elnyomhatjuk. Az ergonómiával egyébként nincs gond, az üléspozíció is kellemes, és még head-up kijelző is van – igaz, nem a szélvédőre, hanem egy üveglapra vetít, de azért így is hasznos tud lenni. A praktikum a helyén van, mindennek megvan a maga helye az autóban.

A helykínálat elöl és hátul egyaránt kellemes, és az ülések is jól vannak formázva. A kupésan lejtő tetőív ellenére még a fejtér sem olyan rossz hátul, ami az állítható dőlésszögű háttámlának is köszönhető, a lábteret pedig az igencsak széles, 20 centis skálán tologatható ülőlapokkal tudjuk befolyásolni. Amennyiben nagyobb csomagteret szeretnénk, úgy erre szükség is van, ugyanis a kissé butácska, kihúzható kalaptartó alatt alaphelyzetben – tehát teljesen hátra tolt hátsó ülésekkel – csupán 341 literes tér fogad, amit a padló alatti 38 literes rekesz egészít ki. Az üléseket előre tolva máris 448 literesre nő a tér, de a lábaknak ilyenkor szinte alig marad hely – és még ez sem kiemelkedő érték a kategóriában.

Vezetéstámogató és biztonsági rendszerek terén hozza a kötelezőt az autó, habár minden asszisztens csak a legmagasabb felszereltségi szint esetén érhető el, és jó japán szokás szerint külön szinte semmit nem tudunk megrendelni – ha szeretnénk egy extrát, akkor egész szinteket kell ugranunk. Van sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttéfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő, távolságtartó tempomat, tolatókamera és vészfékrendszer is – ezek nagy része bár nem a legkifinomultabb, de megbízhatóan működnek.

A motortérben ugyanaz az 1,5 literes négyhengeres turbós van, ami a Vajda kolléga által tesztelt Eclipse Crossban is helyet kapott, ami nem meglepő, hiszen egyelőre egyedül ezzel a hajtáslánccal lehet megrendelni az autót. A teljesítmény tehát 163 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 250 Nm, ám ezúttal mindezt nem manuális váltón és az első kerekeken keresztül, hanem fokozatmentes CVT automatán és összkerékhajtáson keresztül juttatta útra az autó. Akárcsak a korábbi tesztautóban, a 1,5 literes egység most is bizonyította, hogy jóval jobb erőben van, mint azt a gyáriak ígérik. Noha papíron az összkerekes jobban gyorsulna valamivel, mint a manuális váltós, a valóságban fordítva van mindez, amit leginkább az indulásnál magát kissé óvó CVT váltónak tudhatunk be – a 8,7 másodperces 0-100-as sprint azonban így is több mint egy másodperccel jobb a katalógusadatnál.

Az Eclipse Cross tehát nem csak megjelenésében, hanem viselkedésében is igencsak dinamikus, és bár a fokozatmentes automata okán, a váltások hiányában nem érezzük annyira gyorsnak, a hétköznapi közlekedés összes kihívásával könnyen boldogul, és gyorsan reagál. A crossover felépítés ellenére terepjárónak azért egyáltalán nem mondanánk az autót, hiszen 183 milliméteres hasmagassága egyáltalán nem kiemelkedő, de a betondzsungel akadályaival azért könnyen megbirkózik. Az összkerékhajtásnak hátom üzzemódja van, azonban a havas (snow) és a terepes (gravel) programokat valószínűleg elég ritkán fogjuk használni, hiszen az automata állás mindent megtesz, amit kell.

A futómű és a kormányzás is inkább a sportos filozófiát hivatott kiszolgálni, ami utóbbinál pozitívumként jelentkezik, ám előbbi esetében azért nem mindenkinek lesz kedvére. A felfüggesztés elég feszesre lett hangolva, aminek bizony a nem éppen tökéletes magyar utakon megvan a böjtje, még ha kanyarban valóban nagyon is dinamikusan viselkedik az Eclipse Cross – összességében azért nem rosszabb a helyzet, mint a legtöbb hasonló crossoverben, de egy fokkal talán puhább rugózást is el tudtunk volna képzelni. A hangszigetelés a futómű felől lehetne jobb, még ha a motor nem is hangos. A kormányzással nincs gond: visszajelzésekkel nem igazán szolgál, de pontosan irányítható vele az autó, és jól is van súlyozva – egyedül egy kicsivel finomabb bőrözésnek örültünk volna. A manuális váltóval tapasztalt darabosság egyébként a CVT-vel sokat javul.

A 8,5 literes tesztfogyasztás még annak ellenére sem igazán volt szimpatikus, hogy nagyobb részt rövidebb szakaszokon olykor nagyobb forgalomban használtuk az autót, hiszen jó teljesítmény ide, magasabb felépítés oda, azért egy modern, 1,5 literes turbóstól ennél kevesebbet várnánk. Mindez a 7,4 literes normakörre is igaz, amit még az sem nagyon ment meg, hogy az összkerékhajtás nyilvánvalóan alaposan megdobja a fogyasztást – az Eclipse Cross esetében 4 decivel. Nem dőlünk a kardunkba, de azért valamivel kisebb étvágyat sem tartanánk kivitelezhetetlennek.

Az árak tekintetében nem fogta vissza magát a Mitsubishi, ugyanis a mindennel felszerelt Eclipse Cross listaáron bizony 11,06 millió forintba kerül, ami még a minden verzióhoz járó 400 ezer forintos kedvezménnyel együtt sem túlságosan baráti, ráadásul mivel csak a legjobban felszerelt változathoz érhető el a CVT és az összkerékhajtás együttese, így alapáron is 10,39 milliót kell leszurkolnunk az autóért. Ezért persze már egy összkerekes, automata, kifejezetten jól felszerelt, vagány négykerekűt kapunk, de amennyiben mindenképp ragaszkodunk az Eclipse Crosshoz, úgy mi biztosan elhagynánk az összesen egymillió forintot kóstáló CVT-t és összkerékhajtást, és megelégednénk egy alacsonyabb felszereltséggel, amiben a legfontosabb extrák azért szintén megvannak. Így pedig a kedvezménnyel együtt máris nagyjából 3,4 milliót spórolhatunk.

Konkurenciából természetesen nincs hiány, hiszen kompakt crossoverek tömkelege áll rendelkezésre a piacon – mostanra szinte minden márka kínál már ilyen modellt. Az persze más kérdés, hogy izmos benzinessel, automata váltóval és összkerékhajtással együtt máris jóval kisebb a választék, ráadásul a sportos, már-már terepkupésnak nevezhető formákkal is kevés helyen találkozhatunk – igaz, vagány vonásokkal sok más modell is büszkélkedhet. 10,5 millió forintos áron azonban már szinte mindenhol találunk jól felszerelt, izmos változatok, és sok helyen bizony ennél akár milliókkal olcsóbban is hozzájuthatunk egy-egy hasonló kategóriájú autóhoz. Mindezek ellenére azért senkit nem beszélnénk le az Eclipse Crossról, de az összkerékhajtást és a CVT váltót azért alaposan átgondolnánk, hiszen ezek nem csak az árat, de például a fogyasztást is alaposan megdobják.

Néhány szóban

A Mitsubishi Eclipse Cross egy igazán egyedi autó, amely sportos filozófiájával, izmos hajtásláncával és sok ügyes megoldásával minden hibája és nem éppen olcsó ára ellenére is jó választás lehet. A CVT váltó és az összkerékhajtás felárát ugyan nem szívesen fizetnénk meg – és itt nem csak a konkrét összeget, hanem például a többletfogyasztást és a kötelezően magas felszereltséget is bele kell kalkulálnunk a dologba –, de egy józanabb változatban kellemes társ lehet az autó, még ha nem is a legolcsóbb a piacon. A japánoknak bizony szükségük volt már egy hasonló modellre, és bár az Eclipse Cross nem lett tökéletes, az eddigi űrt sikeresen töltheti be.

Előnyök: Kompakt méretek kiváló manőverezhetőséggel; Kellemesen magas üléspozíció; Kiváló erőben lévő benzinmotor; Egészen dinamikus menettulajdonságok; Nagyobb tempónál is csendes, jól variálható utastér

Hátrányok: Talán túlzottan megosztó far-rész; Magas futóműzaj; Kissé béna kalaptartó és alaphelyzetben kis csomagtér; A jó összeszerelés ellenére nyöszörgő műanyagok; Nincs magyar nyelv; Magas az automata és az összkerékhajtás felára

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#3 Nagy Lajos 2018-06-05 09:55
Túlárazták úgy mint az elelyén az ASX-et.
Idézet
 
 
#2 K. I. Péter 2018-06-04 21:24
Egyébként, sajnos azt kell mondanom, hogy sokkal jobb és értelmesebb választás egy Civic 1,5 CVT kevesebb, mint 8,5 millióért. Igaz, nincs összkerék, de az nem is kell túl sok embernek, de minden másban jobb és többet ad. Sőt, még az extravagancia is megvan!
Idézet
 
 
#1 K. I. Péter 2018-06-04 21:11
Az eleje kimondottan bazári. A vonalak nem lennének rosszak, sőt, de a sok hamis króm ízléstelen. A hátulja egy kavalkád, mégis jobban el tudom fogadni. Van benne valami geg. Ha az egész autót nézem (és nem gondolok a krómra), akkor azt kell mondjam, hogy egy egész jó, karakteres fórma. Kevés hasonló SUV létezik, ami valamennyire a sportos kupé hangulatot is visszadja. Persze, nem meglepő! Ez anakronizmus és hülyeség is. A BMW X6-ot, utálom is mint...., de a Mitsubishinek valamiért megbocsátom. Tehát, van helye a piacon, de a többiek már ne menjenek utánna! Nem lesznek ilyen eredetiek. (OK! A Juke még egy másik hasonló és emésztehető színfónia, de másképp hangszerelve).
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark