A Škoda Kodiaq a 150 lóerős dízel-összkerekes-automata hajtáslánccal nem először jár nálunk, de így is három apropó is jelentkezik a tesztre. Az egyik a kalandvágyat ébreszteni igyekvő, terepesebb látszatú Scout felszereltség, a másik pedig a tesztautó tetején pihenő saját márkás kerékpárok. Ráadásul a márkán belüli összehasonlítás után a modell megérdemli az önálló tesztet, végtére is a cseh márka legsokoldalúbb, egyik legjobb autójáról van szó.

Ahogy arra összehasonlító tesztünkben rávilágítottunk, a Škoda legjobbja mindent egybevéve persze továbbra is a Superb (a most érkező frissítést azért érdemes kivárni), de a szedán/kombi koncepciónak rögtön két hátránya is van. Egyrészt a Kodiaq-kal ellentétben nem elérhető hét üléses kivitelben, amely sokak számára vízválasztó lehet, ráadásul terepre még véletlenül sem tévednénk vele.

Ezüstös műanyag betétek elöl-hátul, Scout felirat és új 19-es felni

A Kodiaq-kal azonban néha igenis jó eltévedni, kalandozási kedvünket pedig a Scout felszereltség igyekszik fokozni. De mit takar ez pontosan? A felszereltségi különbségeket kiegyenlítve listaáron 360 ezer forint ellenében kapunk elöl-hátul egyedi ezüstös műanyag lökhárítóbetétet, egyedi 19 colos felnit, néhány Scout jelzést, egyedi Alcantara üléskárpitozást Scout hímzéssel, és egy nagyméretű fabetétet a műszerfalra. Szerintünk az utóbbi kettő már önmagában megéri a befektetést, hiszen a világosbarna kontrasztvarrás, valamint a barna fabetét jól feldobja az egyébként kissé sötét hangulatú, de minőségi utasteret. Bár azért hozzátennénk, hogy a matt hatású fa tapintásra egyértelműen műanyag érzését kelti, látványra azonban minden rendben van vele. Megkötésként érdemes hozzátenni, hogy ez a felszereltségi szint csak ezzel a kárpittal kombinálható, így szellőztethető bőrülésekre hiába is vágyunk, az csak a hagyományosabb verziókhoz elérhető.

Ha már felszereltségek, a navigációt is megjeleníteni képes digitális műszercsoportot újdonságként üdvözölhetjük a modell kínálatában, a modern hatású megoldást pedig 140 ezer forintos felára és bármelyik központi rendszerrel való kombinálhatósága megfontolandó alternatívává teszi. Pláne, hogy utóbbi az Apple CarPlay/Android Auto csatlakozásra is igaz, így a telefonunkat tükrözve a gyári megoldásnál sokkal jobban navigálhatunk (pl. Waze-zel) a 8 colos, dedikált hangerőgombbal rendelkező, szép megjelenítésű kijelző segítségével. Ha pedig a csúcs navival együtt a vezetékes kapcsolódás okán teljesen felesleges vezeték nélküli telefontöltőt is elhagyjuk, rögtön úgy 600 ezer forintot spórolhatunk anélkül, hogy érezhetően kevesebbet kapnánk.

Jól megdobja a hangulatot a fabetét - kár, hogy tapintásra kissé műanyagos

A Kodiaq egyébként belül jó minőségű, tágas, jó kilátást biztosít. A középső sor mozgatásával pedig a hátsó sorban is elegendő helyet találunk – én például az ülések megfelelő (határeset) beállításával még hét 1,8 méter magas önmagamat is be tudtam szimulálni az összes ülésre. Azért a középső hely, valamint a hátsó sor igazán hosszú távokra csak kisebb méret esetén ajánlott, viszont öröm látni, hogy még hét székkel is egészen használható méretű csomagtartónk marad (persze nem öt-hét ember egy-két hetes nyaralásra szánt cókmókjának). Persze még mindig tehetünk fel tetőboxot – vagy éppen kerékpártartót.

Mi van a tetőn?

A korábbi elektromos Škoda kerékpár teszt után most merőben más saját márkás bringákat hoztunk el a tetőtartón. Sajnos épp a teszthéten kapott el egy kóbor vírus, így sajnos nem tudtuk megadni az 1,5 milliós MTB Full montinak azt a kőkemény tesztet, amit terveztünk. A magyar valósághoz árazásában közelebb álló 451 ezer forintos utcai Road versenybringával azonban tekertem egy kisebb kört (a fotózásról nem is beszélve), és egész gyorsan egészen jó barátok lettünk.

A karbonvilla dacára annyira nem is kőkemény és kíméletlen rugózású modellel egész szép tempót lehet tekerni, a 18 sebesség pedig, ha nem is a legfinomabban kapcsolható a Shimano Sora váltóval, nagyjából mindenre elég. Valamennyire ez a bringa optimális beszállót jelent a sportos tekerés világába, mivel innen már tényleg néhány százalékonként és súlyos százezrekért léphetünk feljebb. Erre jó példa a minden téren valamivel ügyesebb Škoda Road Elite csúcs versenybringa 1,4 milliós ára, amiért tényleg jobb kerékpárt kapunk, de nem fényévekkel. Persze ha minden felesleges dekát ledobunk magunkról és elég sokat dolgoztatjuk az izmainkat, akkor már tényleg csak ilyen irányban léphetünk előre, valamint mindig jobb érzés igényesebb technikát használni.

Ugyanakkor, ha maximális sportteljesítményt szeretnénk, tényleg ennek az útnak van értelme, a sima Roadot hajtva végig azon gondolkozunk majd, hogy mennyivel jobb időt mehetnénk az igényesebb bringával. Ha pedig ez mellékes, akkor testünk pallérozására jobb választás lehet egy természetesebb üléspozíciót és sokoldalúbb bevetést lehetővé tevő sport trekking kerékpár – ennyiből ugyanis egészen igényes darabokat kapunk. Ha pedig maradnánk a költséghatékony utcai bringázásnál, a Škoda márkán túl százezres tétellel olcsóbban kapunk hasonlót a többi nagy kerékpárgyártónál, igaz, abban nincs meg annyira az egyedi alku lehetősége, mint itt (pl. autóvásárlással kombinálva). Tehát, függetlenül attól, hogy milyen kétkerekű irányba indulunk, megfelelő alkuval különösen jó választás lehet az autónkhoz passzoló cseh márkanevű bringa, így inkább csak a viszonylag szűk kínálatot élhetjük meg megkötésként.

Tetőcsomagtartóval és vonóhorogra szerelt kerékpártartóval már tényleg mindent visz

A Kodiaq technikai megoldásai nem változnak a Scout felszereltséggel, így tehát a jól ismert és szeretett csomagot kapjuk. Ha egy Superb jobban is rugózik, magas felépítését beleszámítva a nagy SUV állítható futóműve is szépen, és kellően sokoldalúan dolgozik. Ugyanez mondható el a hajtásláncra is, amely a gyári adatoknál azért szerényebben (0-100: 9,5 helyett 10,5 másodperc), de így is elég jól, ráadásul egészen csendesen mozgatja a kövér karosszériát. Ha éppen nem cipelünk a tetőn semmit (a két tetőre rakott bringa nagyobb tempónál 1-1,5 l/100 km-t is rátesz), akkor bőven 8 liter alatt, 7 liter környékén eljárhatunk, amelyet 6,6 l/100 km-re mért Autó Pult normakörünk is igazol.

Ízlés kérdése, de a 360 ezer forintos Scout-felár jó reális ajánlat

Összességében a modell nagyon kiegyensúlyozottan teljesítő versenyző, amelyen a kategória mércéjével nehéz komolyabb fogást találni. A teljes sikerhez már csak egy jó ajánlat kell, amelyet egyedi alkukkal általában teljesíteni is szokott a Škoda. Persze a teljes boldogsághoz egy szerteágazó modellpaletta is kellene, azt ugyanis jelenleg az új WLTP normák, illetve a szigorúbb Euro 6d-Temp szabályozás megtépázta. Tesztautónk például az egészen kényelmesen, de kellően gyorsan váltó hétfokozatú duplakuplungos automatát kapta összkerékhajtással és 150 lóerős dízelmotorral párosítva, de például most a Scout felszereltség átmenetileg csak hatfokozatú kézi váltóval kérhető a többi változó állandósága mellett. Sőt, a Kodiaq teljes palettáján is csak a 150 lóerős kétliteres öngyulladós elérhető, csak éppen a többi változatban elengedhetjük a 4x4 kötöttségét, így pedig elsőkerékhajtással és automatával is megkaphatjuk a típust. Hamarosan ez változik, de jelenleg így állunk, ami bizony a lehetőségek tekintetében egy kicsit sovány.

Alternatívából ugyanis akad szép számmal. A felfrissült Kia Sorento és a vadonatúj Hyundai Santa Fe nagyon erős konkurenciát jelent, igaz, utóbbi listaár tekintetében a Škoda fölé lő, azonban 200 lóerőt kínál. A Sorento is ezt teszi, azonban hasonló felszereltség mellett néhány százezerrel még a Kodiaq-nál is jobb áron elérhető. Házon belül is akad konkurencia a Tiguan Allspace személyében; a hétszemélyesre hizlalt Volkswagen azonos felszereltséggel pár százezerrel drágább a Kodiaq-nál, de ennek dacára főleg hátul kisebb is. Nem szabad elfeledkezni a hamarosan érkező Seat Tarracóról sem, különösen, hogy méretben a spanyol versenyző áll legközelebb a nagyobb koreaiakhoz. Jóval kedvezőbb, de csak elöl hajtó és kisebb alternatívaként pedig ott a Peugeot 5008 is.

Néhány szóban

A Scout kiadás nem változtatott a Kodiaq alaptulajdonságain, de erre nem is volt szükség. A hétszemélyes nagy SUV ugyanis továbbra is rettentően kiegyensúlyozott játékos, amely tágas, praktikus, könnyen kezelhető, csendes, miközben állítható lengéscsillapítással jól és sokoldalúan rugózik, kétliteres dízelmotorja pedig, ha nem is robbanékonyan, tisztességesen és hatékonyan mozgatja. A Scout verzió mindezen csak látvány tekintetében módosít: az alumíniumot mímelő külső műanyagok kívül, az egyedi Alcantara ülések és a kissé műanyagos hatású, de így is szép fabetét belül dobja fel az összképet úgy, hogy üzenetében is illik a cseh SUV-hoz – így aztán egy jó alkuval megéri kisúlyozva 360 ezer forintos felárát. Mindezt a Škoda gyári kiegészítőivel és kerékpárjaival koronázhatjuk meg a piaci árnál úgy 20-40 százalékkal drágábban, de egymáshoz jól passzoló stílusban.

Előnyök: Tágas, minőségi, csendes, jól variálható utastér; Jó rugózási kényelem; Könnyű vezethetőség; Fejlett opciók

Hátrányok: Objektíven, öt üléssel vizsgálva egy Superb még mindig jobb választás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek

Kommentek