2018. Június 25., Hétfö

Frissitve:12:22:53

Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost 140 teszt – Kicsiben is finom

Nyomtatás

Prémiumnak lenni nem egyszerű feladat, hiszen elképesztően sokrétű követelményeknek kell megfelelnie egy olyan márkának, vagy éppen modellnek, amelyik szeretne belépőt nyerni ebbe a világba. Éppen ezért a Ford hatalmas fába vágta a fejszéjét, amikor megalkotta a Vignale csomagot, ami ha nem is valódi prémiumként, de mindenképpen a „mainstream” modellek krémjeként szeretne helyt állni a piacon. A Fiesta képében ezúttal a legújabb, és egyben legkisebb Vignale típus jött el szerkesztőségünkbe, hogy bizonyítsa, Ford és Ford között is lehetnek komoly különbségek.

 

A receptet már ismerjük: elegánsabb, látványosabb megjelenés, jóval finomabb anyagok az utastérben és sokatmondó Vignale feliratok. Ezek, és néhány extra szolgáltatás adják a Ford csúcsváltozatainak különlegességét, ami azért nem elég ahhoz, hogy a valódi prémiumokkal felvegyék a versenyt, de mégis olyan pluszt nyújtanak, amit – legalábbis egyes kategóriákban – az ellenlábasok nem tudnak. A Kuga, az S-MAX és a Mondeo már bizonyították, hogy van létjogosultsága ennek a különleges csomagnak, most pedig a Fiestán a sor, amely ráadásul kategóriáját tekintve is különösen érdekes lehet, hiszen a kisautók mezőnyében nem igazán találni ilyen, a finomságot előtérbe helyező modellt.

A Fiesta már többször is járt nálunk, és minden alkalommal azt állapíthattuk meg, hogy a Ford legújabb formanyelvét megkapó típus bizony már alacsonyabb felszereltséggel is kifejezetten jól mutat. Finom, letisztult, az elődnél talán valamivel nőiesebb vonásokat kapott az amerikaiak kisautója, ami hangsúlyos hűtőrácsával és látványos, szinte az egész fényszórót körbeölelő LED-es nappali menetfényével a férfi vásárlók szívét is meghódíthatja.

A Vignale csomag erre tesz rá még egy lapáttal a 18 colos, polírozott felnijeivel, az egyedi, és egyébként nagyon elegáns hűtőrácsával és az alapváltozatoktól eltérő, több krómot tartalmazó lökhárítójával – és akkor az oldalt, illetve hátul feltűnő Vignale feliratokról még nem is beszéltünk. Személy szerint a fekete szín nem a kedvencem – amit leginkább annak köszönhet, hogy minden apró kosz vagy karc meglátszik rajta –, de kétségtelen, hogy a Fiesta Vignale a sok króm díszítőelemmel és ezzel a mélyfekete színnel bizony valóban hoz egyfajta prémiumos megjelenést, akárcsak nagyobb testvérei. Habár azokhoz hasonlóan a legkisebb Vignale esetében is elég szűkösek a személyre szabási lehetőségek.

A magasztos hangulat az utastérbe bepillantva is folytatódik, ugyanis a mélylila árnyalattal rendelkező, méhsejtmintás bőrülések, műszerfali betétek és ajtóbetétek rögtön megragadják a szemet, ami közvetlenül ezután a műszerfal bőrrel bevont, kontrasztvarrással ellátott felső részére téved. Mindezek mellett alig észrevehető, hogy „deréktól lefelé” és az ajtók nagyobb részén azért maradtak a kemény, kopogósabb műanyagok.

Az anyagminőség tehát egy kisautóhoz képest valóban prémiumos, ahogyan az összeszerelés is kiváló, de az egyébként nagyon hangulatos, dupla tetőablak azért kissé el tudja rontani az örömünket, ugyanis folyamatosan, a legkisebb csavarodásra is – beleértve ebbe a kisebb úthibákat is – rögtön nyöszörögni kezd. Már az is megfordult a fejemben, hogy ez a tesztautó egyéni hibája, de mindenesetre mi nem kockáztatnánk, és inkább kihagynánk a Fiestából. 250 ezer forintos felárából például majdnem kijönnek a gyönyörű bőrülések (260 ezer) vagy a navigációs rendszer és a B&O hifi (270 ezer) – utóbbi egyébként egészen jól szól, bár alaphelyzetben nem meglepő módon igencsak mélyorientált.

A SYNC3 multimédiás rendszer továbbra is minden dicséretet megérdemel, hiszen gyorsan, jól és logikusan működik, ráadásul az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereket is megbízhatóan futtatja – utóbbihoz egyébként a legújabb iOS frissítéssel elérhetővé válik majd a Waze navigáció, amit eddig nagyon irigyelhettek az almások az Android felhasználóktól. Egyedül a magyar nyelv hiánya miatt lehet továbbra is megdorgálni a szoftvert. Vezetéstámogató rendszerekből nincs hiány: van automata parkolóasszisztens, táblafelismerő, éberségfigyelő, adaptív tempomat, automatikus fényszóró, tolatókamera és vészfékrendszer is van.

A helykínálat természetesen változatlan, így továbbra is nagyjából 180 centis határról beszélhetünk, ha négy felnőttet ültetnénk be. A csomagtér 292 literes alapértéke – amiből a B&O hangrendszer mélynyomója valamennyit elvesz – szintén nem tartozik a kategória elitjébe, de azért ügyesen kihasználva elég sok cuccot begyömöszölhetünk, és az állítható magasságú padlónak köszönhetően a hátsó ülések ledöntése után akár sík is lehet a terep.

Tesztautónkba az ST verzión innen a legizmosabb hajtáslánc került bele, méghozzá az egyliteres, háromhengeres EcoBoost turbómotor 140 lóerős verziójának képében. Mondanunk sem kell, ez a ménes és a 180 Nm-es csúcsnyomaték egy ekkora autóba bőven elegendőnek bizonyul, még ha a 9,1 másodperces gyorsulásnál akár jobbat is várhattunk volna tőle – és érzésre is lehetett volna valamivel fürgébb a kategóriában nagynak számító teljesítmény fényében. Nyomatékból már alacsony fordulaton is jut bőven, de feljebb sem hal el teljesen az erőforrás, így viszonylag kevés váltással letudhatjuk a legtöbb forgalmi szituációt, beleértve akár az előzéseket is – persze ez mindig az adott helyzettől függ.

A hatfokozatú manuális szerkezet nem rossz társ a kis benzineshez: a kuplung jól használható, a váltókar pedig szépen siklik a fokozatok között, habár kissé hosszú úton jár. A kormányzás a Fordtól megszokott módon jól sikerült a Fiestában is: a szervo jól súlyozott, a volán közvetlen és az autó pontosan irányítható vele. Ugyanez igaz a futóműre is, ugyanis hiába van hátul a kisautóktól megszokott, egyszerűbb csatolt lengőkaros megoldás, a Vignale még a 18 colos kerekek ellenére is egészen jól tompította az úthibákat, miközben azért a sportosabban vett kanyarokban sem vallott szégyent.

A 6 liter alatti tesztátlag és az 5,6 literes normakör kellemes értékek a 140 lovas kisautótól, így egyáltalán nincs okunk panaszra a fogyasztással kapcsolatban. Városban és autópályán sem kér túl sokat, országúton pedig bőven 5 liter alatti, de inkább 4,5 liter körüli értékekkel számolhatunk. A Vignale kapcsán persze sokkal inkább az árcédula kérdéses, mint az üzemanyagköltségek, hiszen a prémiumságnak bizony megvan a maga felára. A legfinomabb Fiesta a 140 lóerős motorral bizony már alapáron is egy hajszállal 6 millió felett indul, és ebben még közel sincs is benne minden extra. Bár egy kisautóban nem feltétlenül várjuk el, hogy az opciós lista utolsó eleme is be legyen ikszelve, ha egy prémium szegmensbe vágyó négykerekűről beszélünk, akkor azért a szép, finom bőrfoteleket, az ülésfűtést vagy éppen az okos multimédiás illetve vezetéstámogató funkciókat nem szívesen hagyjuk ki.

A minden jóval felszerelt tesztpéldány pedig így már közel 7,55 milliót kóstál, ami minden szempontból elég húzósnak mondható, Vignale ide vagy oda. Ehhez képest ráadásul a gyengébb hajtásláncok sem jelentenek lényeges spórolást, hiszen a legolcsóbb, 125 lovas egyliteressel szerelt – a 100 lovas csak automatával kapható, amivel együtt majdnem egy árban van a 140 lovas manuálissal – Fiesta Vignale is csak nagyjából 150 ezer forinttal olcsóbb, míg a 120 lovas, 1,5 literes dízel verzió még tesztautónknál is drágább úgy 220 ezer forinttal.

Az ugyanakkor kétségtelen, hogy ilyen finom megoldásokat a kiskategóriában csak olyan ellenlábasok nyújtanak, mint például a MINI, vagy éppen az Audi A1, ám ezek a modellek talán már túl is szárnyalják a Fiestát, hiszen már alapjaikat tekintve is prémiumnak születtek – főleg, ha a hamarosan bemutatkozó vadonatúj A1-et vesszük majd alapul. Ennek megfelelően azért az áruk is jóval borsosabb: ugyanúgy felszerelve az ötajtós MINI-ért akár 10 millió forintot is elkérhetnek az ugyancsak háromhengeres, 136 lóerős motorral szerelve, és valószínűleg az új A1 sem lesz ennél sokkalta olcsóbb. Ismét érdemes azonban leszögezni, hogy a Fiesta azért minden finomságát latba vetve sem hozza azt a szintet, amit egy jól felszerelt MINI képes nyújtani a maga egyedi megoldásaival, általános anyagminőségével és különleges hangulatával.

Ilyenformán a Fiesta Vignale igencsak egyedi helyzetben van, hiszen az összes „mainstream” konkurensénél finomabb tud lenni belül – és talán azt sem túlzás kimondani, hogy elegánsabb kívül, habár ez már elég szubjektív terep –, ugyanakkor a kevés valódi prémium kisautó szintjét azért nem éri el. Ez pedig az árlistán is megmutatkozik, hiszen nagyjából a két világ közé ékelődik be az autó, habár az olyan erősebb konkurensek, mint például a Volkswagen Polo, listaáron szintén felextrázhatók közel 7,5 millióig, ráadásul utóbbi legfeljebb csak 115 lóerős motorral elérhető – de menetteljesítmények terén nem sokkal van lemaradva a Fordtól.

Ugyanakkor például a Mazda2, ami alapból a kiskategória egyik legjobb minőségű utasterét kínálja, mindennel felszerelve, 115 lóerővel már 6 millióért elérhető. Az azonban kétségtelen, hogy a Fiesta Vignale hangulatába könnyű beleszeretni, és bár valószínűleg elég szűk réteget szólít meg, akik ezt a modellt választják, azok örömmel fognak beleülni minden nap.

Néhány szóban

A Ford Vignale programja a kezdetek óta már szépen kibővült, hiszen a Mondeo, az S-MAX, a Kuga és az Edge után immár a Fiesta is elérhető a sok finomságot felvonultató, prémiumba hajló csomaggal – és a jövőben még több új modell kapja majd meg, mint például a következő generációs Focus. Az eddigi legkisebb Vignale esetében pedig ugyanúgy szerettük a finom, bőrrel bevarrt elemeket, a látványos üléseket és a sok krómmal operáló külső kiegészítőket. Ezeket leszámítva persze nagyjából ugyanazt a négykerekűt kapjuk, mint az átlagos Fiesták esetében, de ezzel semmi gond nincs, hiszen a Ford kisautója néhány kisebb hibát leszámítva egyébként is jól sikerült, így a plusz finomságokkal kiegészítve még többet kapunk az ebben az esetben már elég sok pénzünkért.

Előnyök: A Vignale csomag kívül és belül is sokat adó kiegészítői; Minőségi megoldások az utastérben; Modern extrák

Hátrányok: Folyamatosan nyöszörgő tetőablak; Komolyabb személyre szabás hiánya; Jól felszerelve már nagyon borsos ár; Nincs magyar nyelv

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark