Volvo S60 Polestar (2016) teszt - Páratlan

Nyomtatás

Változatlan formában, de új szívvel és váltóval érkezett hozzánk minden idők leggyorsabb sorozatgyártású Volvója. A hathengeres S60 Polestar tesztjében egy utolsó mohikánt búcsúztattunk könnyekkel, de ha olyan képet fest a jövő, mint az új négyhengeres hajtáslánc, akkor köszönjük, mi teljesen beérjük ezzel.

Hirtelenkék szedán finoman mélyebbre húzott lökhárítókkal, visszafogott Polestar típusjelzéssel, hangsúlyos hátsó légterelővel, és már-már karikatúra szerű, hatalmas kerekekkel. Eddig ebben a látványban nem igazán lehetett részünk, hiszen a korábbi tesztünkben szereplő hathengeres Volvo S60 Polestarból alig néhány példány kelt el a magyar piacon. A korlátozott kifutó széria egyetlen célt szolgált: megteremtette a helyet az új, modernebb hajtáslánccal felszerelt változatnak, amely minden tekintetben többet ígér – kevesebbért.

A főszerepet itt a márka vadonatúj, mondhatni univerzális kétliteres benzinmotorja kapja, amelyet egy kis nyomású kompresszor tart állandóan éberen, miközben egy turbófeltöltő szuszakolja ki belőle a maximális teljesítményt. Hogy mennyi ez? A korábbi háromliteres feltöltött sorhatos 350-es adatával szemben itt 367 lóerő áll rendelkezésre, amelyet magasabban, 6000-es fordulaton ad le az egyébként is pörgősebb karakterű erőforrás. Ehhez jön 3100 és 5000 között 470 Nm nyomaték, ami önmagában bizony nem kevés, legfeljebb az előd hasonló tartományban elérhető 500-as adata mellé állítva.

A papírformánál viszont akadnak jóval fontosabb dolgok: például a valóság és az érzelmek. Utóbbinál pedig kulcsfontosságú szerepet játszik a hangaláfestés. És igen, a négyhengeres verzió közel sem játszik annyi szólamon, mint a sorhatos modell fület öblögető gurgulázása, sőt, hidegindításkor sem aggresszív üvöltés, hanem távoli mennydörgést sejtető hörgés hagyja el a kipufogót. De ha egy kicsit megdolgoztatjuk az erőforrást, és a váltó sport üzemmódjával a kapcsolható kipufogót is aggresszívebbre hangoljuk, akkor bizony sokszínű hangélményben lesz részünk. Egyrészt ott a kompresszor vinnyogása, amelyet a középső tartományban elkísér a turbófeltöltő süvítése, miközben a négyhengeres kiegyenlített hangszínnel, de egyre inkább fokozza hörgő hangját. Belül mindez hangulatos, az elődtől gyökeresen eltérő hangaláfestést eredményez, kívül pedig brutális mennydörgést, amely egyedül az egész jó szigetelés okán nem jut be hozzánk.

Karaktere tehát van a négyhengeresnek, de mi a helyzet a teljesítménnyel? Ha elindulunk, akkor már csak a nyolcfokozatú váltó hangolása miatt is mindig úgy érezzük, hogy bőven feszülnek lóerők a lábunk alatt. És ez is az igazság: már alul szépen megindul az erőforrás, középső tartományban erősen belehúz és a szusz nem fogy ki egészen a 7000-es leszabályozásig sem. Mindehhez egy egészen ügyes összkerékhajtás társul, amely állórajtnál és kigyorsításnál is jó formáját nyújtja: a közös képességeket jól bizonyítja a 4,7 másodpercre mért 0-100-as gyorsulás is – ezzel két tizedet ver az új egység a másfélszer nagyobb elődre.

Problémákba csak akkor ütközünk, ha szeretnénk kihasználni a papíron 2,1 literrel alacsonyabb fogyasztást. Az S60 Polestar ugyanis üzemmódtól függetlenül sportos hangolást kapott, amely kiválóan illik a végtelenül stabil, de egyben betonkemény, a 20 colos kerekekkel és az adaptív lengéscsillapítás hiányával még tovább sújtott futóműhöz, de nem a spóroláshoz. A váltó rendszeresen 2000 környékén tartja a fordulatszámot alaphelyzetben, és sokszor csak 2400-as fordulat környékén kapcsol feljebb. Mindez nincs éppen jó hatással a fogyasztásra – amit pedig az elviekben hatékonyságra kihegyezett ECO+ üzemmód anomáliája is fokozott.

Nem tudni, hogy egy funkciókat keverő kolléga téves váltótanítása, vagy csak véletlen gyári baki az oka, de a gazdaságos üzemmódot bekapcsolva (amiről visszajelzést is kapunk a műszercsoporton) a start-stop rendszer elfelejt dolgozni, a gázreakció még jobban élénkül, a váltó pedig a normál üzemmódhoz hasonlóan dolgozik. Ráadásul ilyenkor hiába húzunk egyet a váltófülön, miután ismét visszatér a teljesen automata üzemmód, akkor ismét alacsonyabb fokozatba kapcsol az egység. Ha pedig manuális üzemmódra váltunk, akkor a teljes hajtáslánc egyben sport üzemmódba kapcsol, hangosabb kipufogóval és nagyobb étvággyal. Így egy megoldás van: tempomatot használva ECO+ üzemmódban a rendszer mindig ideális fokozatba kapcsol, bizonyítva, hogy tudja ő, hogy miképp kell takarékoskodni, de egy sportmodell legyen sportos.

Használjuk hát úgy! Ha beteltünk a normakörünk szerint 8,1 literes fogyasztással, ami 130 km/h-s közlekedésnél is 10 liter alatt tartható (és mellesleg másfél literrel kevesebb az elődmotornál), akkor ideje tövig nyomni a gázpedált. Ilyenkor sport üzemmódban tökéletesen kiszolgálja igényeinket az automataváltó, a pontos kormányzással könnyen ívre tehetjük az autót, kigyorsításnál pedig kellő teljesítményt hátra téve segít minket az összkerékhajtás. A különösen kemény futómű rossz úton elpattog kissé, de sima aszfalton cserébe szinte teljes mértékben ellenáll a karosszéria dőlésének. Ilyenkor érzi magát igazán elemében az S60 Polestar: hiába sorol be teljesítményét tekintve a 4-500 lóerős német sportkonkurencia mögé, valójában radikális sportlimuzin kíván lenni. Mindez kompromisszumot jelent – főleg rugózásban –, de kétségtelenül fokozza a hangulatot is.

Külső megjelenésben egyébként a hagyományos S60-tól meglepően sok, hathengeres elődjétől viszont csak a mélyebbre húzott első lökhárító, valamint a módosított felnik választják el az új S60 Polestart. Belül pedig semmi, de a kék cérnával vart bőr-Alcantara ülések és kormány a külső színnel parolázva megteremti a hangulatot – de az egyedi műszercsoport-megjelenés elvárható lett volna, hiszen a digitális kijelzőt nem nagy munka átformálni. Így viszont a típusban helyet foglalva minden a hagyományos S60-ast tükrözi, igaz, ez minőségben, szolgáltatásokban és kényelemben jót jelent – egyedül a csomagtartó lehetne nagyobb.

Viszont ezt, valamint a betonkemény futóművet, a kissé lassan reagáló motort és váltót, valamint az ECO+ üzemmód anomáliáit is könnyen megbocsátjuk, ha ránézünk az árcédulára. Elődjénél ugyanis bő egymillió forinttal lett kedvezőbb ajánlat az S60 Polestar, a 16,46 milliós ár pedig teljes körű felszereltséget tartalmaz – egyedül metálfényezésre vagy tetőablakra költhetünk többet. Mindez pedig páratlan értéket teremt – a német konkurencia például ilyen felszereltséggel még unalmas 170-190 lóerős dízeleket sem ad ennyiért. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy sok tekintetben jobb autót kapunk például egy 340i xDrive vagy egy Mercedes-AMG C 43 esetében, de ezért hasonló felszereltséggel 21,5-23 millió forintot hagyunk ott, ami bizony hatalmas különbség.

Sőt, árban még a prémium sportkompaktok mezőnyében is a Volvo S60 győzelme érvényesül, pedig ott már az általa nyújtott értékekben is kiemelkedik a svéd sportmodell. Csak összehasonlításképp: egy Mercedes-AMG CLA 45 ugyanígy felszerelve kereken 20 millió forint. Árban egy japán versenyző tudja csak felvenni a versenyt: az Infiniti Q50 új, háromliteres biturbó V6-ossal (405 lóerő) szerelt kiadása egy kicsit még gazdagabban felszerelve 16,82 millió forint – egy üde, kényelmesebb alternatíva az S60-hoz, igaz, kizárólag hátsókerékhajtással.

Néhány szóban

Ha radikálisan karakteres sportszedánra van szükségünk, amely teret és prémium szolgáltatásokat nyújt határozottan kemény karaktere mellé, akkor ennyi pénzért nem kapunk olyan autót, mint a Volvo S60 Polestar. Mindez ár-érték arányban a sportlimuzinok dobogójára helyezi a modellt – de a jóval drágább konkurensek vagy változatlan tudás mellett komfortosabbak, vagy pedig radikálisan sportosabbak nála. Ettől függetlenül, ha szándéknyilatkozatot tennénk le a feszes keménység oldalán, a karakteres svéd tökéletesen kielégíti vágyainkat.

Előnyök: Hatékonyabb, izmosabb új szív szerethető karakterrel; Remek használhatóság, jó minőségű belső térrel; Gyors futómű, pontos kormányzással; Kiváló ár-érték arány

Hátrányok: Túl rövid középső könyöklő; Manuális módban kissé léha váltó; Átlag alatti gázreakció; Betonkemény futómű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark