2018. Augusztus 17., Péntek

Frissitve:04:02:07

A prémiumok sarkában – Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG (2018) teszt

Nyomtatás

280 lóerő, összkerékhajtás, automata váltó, modern extrák, sportos, de egyben elegáns megjelenés: akár az egyik prémiumgyártó méregdrága modelljéről is beszélhetnénk, pedig mindez a Škoda zászlóshajójára, a Superbre is igaz lehet, ami nemrég pontosan ilyen formában tette tiszteletét szerkesztőségünk garázsában, mi pedig nem voltunk restek alaposan vallatóra fogni a csehek csúcsmodelljét.

A Škoda hatalmas utat tett meg azóta, hogy 1991-ben a Volkswagen konszern kezébe került, és mostanra bőven levetkőzte magáról a korábbi kliséket, melyek szerint egy költséghatékony, olcsó, egyszerűbb autókat gyártó márkáról lenne szó – hiszen korábban nagyjából olyan szerepet töltött be a piacon, mint most a Dacia vagy a Lada. Mostanra a Škoda bármelyik mainstream, azaz nem prémium gyártóval könnyedén felveszi a versenyt, sőt, egyes hírek szerint már a Volkswagen is kezd aggódni a cseh márka fejlődése miatt – talán nem is véletlenül, és erre tesztautónk is kiváló példaként szolgál.

A vörös, SportLine felszereltségű Superb már első ránézésre is sejteti, hogy nem egy átlagos példányról van szó, hiszen lemezei alatt a csúcsot jelentő, kétliteres, 280 lóerős, turbós benzinmotor dolgozik, ami egy hatsebességes, duplakuplungos automata váltón keresztül juttatja el a méretes ménest mind a négy kerékhez. Mielőtt azonban rátérnénk arra, hogy mindez mit is jelent valójában, érdemes néhány szót szentelni az autó megjelenésére is.

A SportLine felszereltségnek hála fekete kiegészítőket, egyedibb lökhárítókat, sportosabb keréktárcsákat, egy kis hátsó légterelőt és mutatós, krómozott kipufogóvégeket kapunk, amelyek az izmos hajtáslánc esetében nem is csak dísznek vannak. Egyébként a SportLine szinten a vörös az egyetlen olyan árnyalat, amivel kicsit jobban ki tudunk tűnni a tömegből, ugyanis ezt leszámítva jelenleg csak fehérben, a szürke és ezüst többféle árnyalatában, és feketében érhető el az autó. Hamarosan azonban bekerülhet a kínálatba egy kifejezetten látványos, sárga szín is, amely a Dragon Skin, azaz sárkánybőr névre hallgat majd – ez egyébként nagyjából ugyanaz lesz, mint amit a Volkswagennél kurkuma sárgának hívnak.

Mindenesetre a LED-es nappali menetfényekkel, adaptív bi-xenon első és LED-es hátsó fényszórókkal szerelt tesztautónk fekete kiegészítőivel együtt nagyon is impozáns látványt nyújt, amihez a hatalmas méretek is hozzájárulnak – a Superb bizony közel 4,9 méteres. A középkategóriás Škodára már most sem lehet panaszunk, de jövő év első felében érkezik a frissített verzió, és bár túl nagy változásokra nem számíthatunk, azért néhány részletet átszabva biztosan még modernebb összképet nyújt majd az autó. Aki egyébként a sportosság helyett eleganciára vágyna, annak meleg szívvel ajánljuk a Laurin & Klement (L&K) felszereltségi szintet, ami alapáron ugyan drágább, de jobban felszerelt, így az extrákat is beleszámolva összességében jutányosabb, és nem mellesleg finomabb is, mint a SportLine kivitel.

A mutatós külső után belül korábban lehetett némi hiányérzetünk, ám az újabb, fizikai gombok helyett érintőgombokkal érkező multimédiás rendszerek bizony sokat dobtak az alaphangulaton – tesztautónk legfejlettebb egysége pedig kétségkívül gyönyörű, habár a tekerőgombos hangerőállítást azért kissé hiányoltuk belőle. Az Andorid Autót és Apple CarPlayt is ismerő, online funkciókkal is rendelkező rendszer gyors, logikus és szép is, így a dedikált gombokat leszámítva valóban nem lehet rá panasz, még ha nem is feltétlenül éri meg a felárát az egyszerűbb, de ugyancsak nagyon ügyes egységgel szemben, amihez ráadásul tekerős hangerőállítás is jár.

Összességében egyébként egyszerű, de annál ergonomikusabb az utastér: a kezelés pofonegyszerű, és bár a fekete színt szinte semmi nem töri meg a néhol feltűnő fehér kontrasztvarrásokat leszámítva, a hangulat még így is otthonos, amin a többféle szín megjelenítésére képes hangulatvilágítás is sokat dob. A SportLine kivitelhez egyébként a kagylósított, de így is nagyon kényelmes, részben Alcantara ülések és betétek mellett a sportkormány, a fém pedálok, a karbonra hajazó díszlécek és a SportLine plakett is jár.

A Superbben ugyan nincs minden bőrrel bevarrva, de a műanyagok gyakorlatilag mindenhol puhák, az összeszerelés pedig kiváló. Talán mondanunk sem kell, de a helykínálat gyakorlatilag királyi: elöl és hátul egyaránt minden irányba kényelmesen terpeszkedhetünk, ráadásul az első két klímazóna mellé a hátul ülőknek is jár egy saját, és még ülésfűtés is van a két szélső székhez. Utazóautónak nem sok jobbat lehet elképzelni a Superbnél, amely már-már feleslegesen nagy teret kínál a hátul ülőknek, és ülései is kényelmesek. A praktikum szintén átlag feletti, hiszen mindennek megvan a helye, ráadásul felárért rengeteg okos megoldást is kaphatunk, mint például a vezeték nélküli mobiltöltő vagy éppen a táblagép-tartó, de a kesztyűtartó mellett még az állítható magasságú könyöklő alatti rekesz is hűthető.

A csomagtér pakolhatósága az ötajtós felépítésnek hála kiváló, hatalmas nyíláson keresztül rakhatjuk tele az óriási, alapból is 625, bővítve pedig akár 1760 literes űrt. Ugyan a hátsó üléstámlákat ledöntve nem kapunk sík padlót, de cserébe rengeteg ügyes megoldás segíti a hétköznapjainkat, mint például a rögzítőpontok, a kihajtható kis akasztók vagy éppen a kipattintható zseblámpa – apropó, a vezető ajtajában egy esernyő, a tanksapkánál pedig egy jégkaparó is megbújik, amelyek szintén nagyon hasznosak tudnak lenni. Praktikum szempontjából a Škoda autói egyébként is kiemelkedők, és mint a márka zászlóshajója, a Superb is kiváló teljesítményt nyújt. Természetesen vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből sincs hiány: sávtartó, adaptív tempomat, táblafelisermő, holttérfigyelő és minden, ami csak kellhet. Ezek egyébként mind megbízhatóan működnek, bár a távolságtartó tempomat és a sávtartó lehetnének egy kicsivel kifinomultabbak is, finomabb fékezéssel és kormánymozdulatokkal.

Ideje azonban rábökni a start gombra, hogy életre keltsük a 280 lóerős turbómotort. Ezen a ponton egyébként érdemes megjegyezni, hogy az új, WLTP szabványok miatt a gyáriaknak hozzá kellett nyúlnia ehhez az erőforráshoz, így a jövőben papíron csak 272 lóerőt nyújt majd, ám az eddig hatsebességes DSG váltót egy hétfokozatú egységre cserélik, és bár a pontos adatok egyelőre még nincsenek meg, valószínűleg nem csak hatékonyabb lesz az új változat, hanem a kis gyengülés ellenére menetteljesítmények terén sem romlik – sőt, könnyen lehet, hogy jobb lesz, mint eddig. Aki most rendel ilyen hajtáslánccal Superbet, az már az újabb változatot kapja majd meg, hacsak nem készletről választ autót magának.

A hétköznapi használat tekintetében azonban nem igazán mérvadó mindez, hiszen akár így, akár úgy, egy ekkora ménes már bőven elegendő mindenre, ezt pedig az 5,7 másodperces 0-100-as sprint is jól mutatja. Tesztautónkkal bizony lehet meglepetéseket okozni: a hatfokozatú duplakuplungos automata kiválóan reagál a gázpedállal leadott parancsainkra – persze ez attól is függ, hogy milyen üzemmódban vagyunk az Eco, a Comfort, a Normal és a Sport közül –, és a megfelelő intézkedéseket eszközölve azonnal heves vágtába küldi a teljes ménest, ami mellé egyébként 350 Nm-es csúcsnyomaték társul. Eco üzemmódban persze csak nagyobb gázra vált vissza az autó, Sportban pedig már a kisebb pöccintésre is élesíti a rendszert – van egyébként egy személyre szabható program is, ahol szinte mindent saját szájízünkre állíthatunk be, kezdve például az erőforrástól, a kormány súlyozásán át egészen az állítható futóműig.

Ha már itt tartunk, a Superb állítható csillapítása jól végzi a dolgát: nem fog át túlságosan széles tartományt, de ez is pontosan elég arra, hogy Comfort vagy éppen Normal módban finoman kirugózza a nagyobb úthibákat is, Sport állásban pedig magabiztosságot adjon a dinamikusabb kanyarokban. Nem zárkózik el egyébként a sportolástól a méretes Superb, és egészen szépen lehet terelgetni a kanyargósabb szakaszokon is – köszönhetően többek között a pontos, állítható súlyozású kormányzásnak is –, de azért nem egy vérbeli sportszedánról beszélünk. Ezt pedig a kétliteres egység hangzása is bizonyítja, ugyanis bár pörgetve egészen kellemes az orgánuma, alapvetően a kulturáltságot tartották szem előtt a gyáriak, így az utastérben is a hangtalan utazás a jellemző.

A csúcs-Superb előnye azonban nem csak a nagyon nagy magabiztosságot nyújtó teljesítmény, hanem az ehhez mérten egészen kellemes fogyasztás is. A 8,8 literes tesztátlagban nem csak hosszas autópályás szakaszok, hanem a fotózás is benne volt – amikor ugyebár jár a motor, ezzel növelve az értéket. A 7,4 literes normakör egyébként ebben az esetben egyáltalán nem elérhetetlen érték, hiszen a csehek középkategóriása azért nem csábít folyamatos száguldásra, még ha egyszer-egyszer szeretjük is emlékeztetni magunkat, hogy 280 tagú ménest irányíthatunk. Átlagos használat mellett, az erőt azért olykor kihasználva a 8,5 liter körüli érték lehet a reális, ami bizony nem rossz teljesítmény, főleg, ha eszünkbe jut az összkerékhajtás plusz súlya is. Persze városi használatban a 10 liter sem kizárt, de autópályán 8, országúton pedig akár 6 liter alá is le lehet szorítani az étvágyát, és ezek a számok a hétsebességes automatával tovább javulhatnak.

A Škoda zászlóshajója így bizony nagyon erős produkciót tud letenni az asztalra, hiszen a teljesítmény ilyen szintű kiaknázása és az ehhez mérten bőven tűréshatáron belül maradó fogyasztás bizony már-már prémiumos szintre emeli ebből a szempontból. A kérdés már csak az, hogy vajon az árlista is ilyen magasságokba emelkedik-e, a válasz viszont nem egyértelmű. Tesztautónk közel 17 milliós listaára elsőre bizony nagyon ijesztőnek tűnhet, de elég csak belépnünk a Škoda konfigurátorába – ahol egyébként még 280 lóerő és hatsebességes váltó van feltüntetve, de már a 272 lóerős, hétfokozatú egységre vonatkoznak az árak –, és máris szembe találkozhatunk egy „árkedvezmény” nevű opcióval, ami rögtön le is csíp 900 ezer forintot a végösszegből, és akkor az egyedileg kiharcolható, olykor akár 10-20 %-os kedvezményekről még nem is beszéltünk.

A listaáron 17 milliós tesztautót így valószínűleg könnyedén elhozhatjuk 15 millió alatt, ami ugyan továbbra is hatalmas összeg, de ne feledjük, hogy ezért egy minden extrával felszerelt, villámgyors óriást kapunk. Amennyiben józanabbul ikszelgetünk, úgy máris bőven 13 millió alá csökkenhet a listaár, amiből továbbra is le tudunk még faragni, és így akár 11 millió környékén is a miénk lehet egy jól felszerelt, 280 lóerős Superb – ez pedig mindjárt jobban hangzik. Persze itt ildomos megjegyezni, hogy nem csak a Škoda kereskedésekben érdemes erőszakosnak lenni, de tény, hogy sok helyen jobban meg van kötve az értékesítők keze. A WLTP szabvány miatti átalakulások okán egyébként jelenleg ez az egy benzines hajtáslánc érhető el a csehek zászlóshajójához – később azonban bővül majd a paletta, jövőre pedig jöhet a frissítés is.

Amennyiben a nem prémium konkurenseket vizsgáljuk, úgy nem túl sok ellenfelet találunk a Superbnek: teljesítményben néhány modell még meg tudja közelíteni (például a 240 lovas Ford Mondeo vagy éppen a 245 lóerős Kia Optima GT), ám ezek egyrészt jóval lassabbak, másrészt pedig még így is kevésbé hatékonyak – a 260 lovas Opel Insigniát lehetett volna még említeni, de az a WLTP miatt végleg kikerül a kínálatból. A legszorosabb ellenfél a Volkswagen testvér lehet, és bár egyelőre a Passat nem elérhető az izmos benzinessel, az idei frissítéssel valószínűleg visszakerül majd a kínálatba ez a hajtáslánc, ahogyan az Arteon esetében is vissztér majd. Persze a gyengébb konkurensek kapcsán azért az árcédulát is ildomos kiemelni, hiszen nem csak lassabbak és kevésbé hatékonyak, de azért – legalábbis listaáron mindenképpen – jóval olcsóbbak is.

Ilyen árszint és teljesítmény mellett azonban érdemes lehet már felfelé is kacsingatni: a 280 lovas Alfa Romeo Giulia Veloce például igazi különlegesség, de ott van a 252 lóerős BMW 330i, az akár 300 lovas Jaguar XE vagy éppen a 258 lovas Mercedes-Benz C 300 – mindegyik négyhengeres benzinmotorral és automata váltóval. Listaáron 17 millióért bizony ezekből is egy egészen jól felszerelt példányba ülhetünk be, de összességében még az esetleges egyedi kedvezményeket is beleszámolva csak kisebb-nagyobb kompromisszumok árán (legyen szó gyengébb felszereltségről vagy éppen gyengébb hajtásláncról) tudunk a Superbhez hasonló összegeket összehozni. Persze ezen az árszinten már milliós különbség esetén is csak 10, maximum 15 %-os eltérésről beszélünk, és lehet, hogy valakinek ennyit megérhet, hogy egy néhány ponton azért jóval finomabb prémiumba üljön bele. Ilyenkor azonban azt is számításba kell venni, hogy ezek a modellek hiába vannak papíron egy kategóriában a Superbbel, belül és kívül is jóval kisebbek, ráadásul használati értékben nem igazán tudnak többet nyújtani a bivalyerős, modern, és nem mellesleg praktikus cseh versenyzőnél, és akkor a későbbi költségekről még nem is beszéltünk.

Néhány szóban

A Škoda Superb már többször is bizonyította, hogy hatalmas méreteivel, átlagon felüli praktikumával és modern megoldásaival a középkategória egyik legerősebb tagja, és mindez a bivalyerős, benzines hajtáslánccal megspékelve egy újabb szintre emeli a csehek modelljét. Mindezt persze meg is kell fizetni, de bár listaáron igencsak ijesztő összegekkel találhatjuk szembe magunkat, a valóságban szerencsére jóval kellemesebb számok várhatnak minket a kereskedésekben, és mivel jelenleg ilyen teljesítményszinten legfeljebb a prémiumok között találhatunk valódi kihívókat, így tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy a csúcs-Superb ár/érték aránya teljesen a helyén van. Ahogyan egy négykerekű sem, úgy a Superb sem tökéletes, de a bivalyerős benzinessel szinte minden célra kiváló lehet, akár a prémium modellek ellenében is.

Előnyök: Látványos megjelenés; Fejlett extrák; Óriási méretek és átlagon felüli praktikum; Bivalyerős, egészen hatékony hajtáslánc (az újabb verzióban pedig tovább javulhat mindez)

Hátrányok: Ijesztő listaárak; Tekerős hangerőállítás és dedikált funkciógombok hiánya; Belül továbbra is lehetne valamivel fantáziadúsabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark