2018. Április 26., Csütörtök

Frissitve:06:32:31

BMW X3 xDrive30d (2017) teszt – X a harmadikon

Nyomtatás

A prémium szegmensben nem minden a minőség: lehet ugyanolyan finom egy középkategóriás, mint egy luxuslimuzin, utóbbinak akkor is jóval nagyobb lesz a tekintélye. Általában persze odafigyelnek a gyáriak, hogy a méretekkel az exkluzivitás is fokozódjon, azonban a generációk egyre gyorsabb váltakozása mellett olykor előfordulhat, hogy ez a fajta papírforma megborul egy kicsit. Vajda kolléga szerint pont ez történt a BMW-nél, ugyanis a menetpróba alapján az új X3 minden szempontból jobb ajánlat, mint az X5 – ezúttal részletes teszten bizonyíthatott ismét a bajorok közepes SUV-ja.

Az X3 volt a BMW második hobbiterepese, és mint ilyen, ezúttal immár harmadik generációjába lépett nemrég. A németek közepes SUV-ja nem meglepő módon gyakorlatilag minden tudásukat belegyömöszölték a gyáriak, leszámítva néhány olyan extrát, ami a nagyobb, drágább modellek esetében is inkább csak szemfényvesztésként van jelen – mint például kívülről irányítható parkolás. Az X3 így most teljes joggal pályázhat a BMW X szériájának trónjára, ráadásul a M csomaggal és háromliteres dízelmotorral érkező változat az M Performance kivitelen innen a legpotensebb tagja a palettának.

Az X3-nak mindig is volt egy sajátos stílusa, ami talán az első generáció esetében bontakozott ki leginkább, de a második ciklusba lépve is érezhető volt a különbség nem csak a BMW többi modelljéhez, hanem az X típusokhoz viszonyítva is. A második generáció frissítésével – és a fényszórók illetve a vesék összjátékával – formailag közelebb lépett a nagytestvérhez az autó, ám a nemrég bemutatkozott harmadik változat ismét szakított a BMW középkategóriától felfelé megszokottnak mondható megoldásával.

Az újdonsággal igyekezték megtalálni az arany középutat a kompakt X1 és a méretesebb X5 között, így például a fényszórók semmilyen módon nem kapcsolódnak a jellegzetes vesékhez, ugyanakkor mégis igen impozáns kiállást kapott az autó M csomaggal és anélkül is – ez nem is csoda, hiszen 4,7 métert meghaladó hosszával nagyobb, mint az első generációs X5 volt. Hátulról is rögtön felismerhető, hogy egy BMW-vel van dolgunk – itt is a bajorok legfrissebb formai megoldásai köszönnek vissza, beleértve a hátsó fényszórók jellegzetes grafikáját. Az adaptív LED-es fényszórók egyébként nappalt varázsolnak az éjszakába, ám az automatikus magasságállítás talán túlságosan is önző volt: sok szembejövő villantott azt gondolva, hogy akkor is a távolsági fény ég, amikor valójában csak a tompított volt aktív.

A külső alapján az X5 azért még mindig ütősebb jelenség lehet, de azt sem szabad elfelejteni, hogy van, aki kevésbé szereti a feltűnést. A nagyobb testvér egyébként jövőre 5 éves lesz, és tulajdonképpen egyszerre igaz az is, hogy „már” és az is, hogy „még csak”, ugyanis a ciklus felénél esedékes frissítést ugyan elhagyták a németek, ezzel hagyva kissé „megöregedni” a modellt, ugyanakkor jövőre máris jön az új generáció, így nagyon hamar cserélik a jelenlegi változatot. Ez pedig nem csoda, hiszen az X3 alapjait tekintve már a márka új platformjára épül, így még az esetleges frissítés ellenére is jobb maradhatna az X5-nél, és úgy tűnik, a bajorok inkább minél hamarabb visszaállítanák a „rendet”.

Az utastér pontosan azt hozza, amit várunk tőle: vérbeli BMW-s formák, a márka legfrissebb elemeiből építkezve. A mérnökök nagyon jól éreztek rá arra, hogy mi az, amit mindenképp át kell emelni az olyan testvérekből, mint az 5-ös és a 7-es sorozat, miközben azt is tudták, hogy mi az, ami kimaradhat, mégsem fog semmit sem csorbítani az összképen. A legfrissebb, immár érintőképernyős, akár gesztusvezérlésre is képes iDrive rendszer természetesen nem maradhatott ki, ugyanakkor a klímapanel esetében elhagyták a sokak szerint felesleges érintőgombokat és színes kijelzőt – az ezüstszínű gomboknak köszönhetően azonban mégis megmaradt a modern megjelenés. A digitális műszerfal és a head-up kijelző kettőse minden információt a rendelkezésünkre bocsát. Utóbbi ráadásul olyan jó és hatékony, hogy szinte alig kell a tekintetünket levenni az útról – még a híváslistát és a rádiólistát is látjuk rajta.

Az ergonómia a helyén van, egyedül ahhoz kell hozzászoknunk, hogy a kormány nem teljesen szemben van a vezetőüléssel, ami jobban megfigyelve a képeken is látszódhat. Ez ugyanakkor olyan kis eltérés, hogy bár elsőre furcsának hathat, pár perc alatt hozzászokik az ember, és semmiféle kellemetlenséggel nem jár. Ami már talán problémásabb, az a széles B-oszlop, és az ajtókon emiatt kissé rövidre sikerült könyöklő: a vezető bal és az utas jobb könyökét könnyen akadályozhatja a kényelmes támasztásban – az én 183 centimmel még éppen nem volt gond, de egy nagyobb darab pilótának, aki jobban hátra tolja az ülést, sűrűbben beleütközhet a könyöke.

A negatívumoknak azonban ezzel vége is, ugyanis ezt a kisebb bakit leszámítva – ami egyébként közel sem olyan zavaró, mint amilyennek elsőre tűnhet – minden a helyén van az X3-ban. Az összeszerelési minőség kiváló, akárcsak az anyagok minősége, még ha ehhez tesztautónk mindent bele felszereltsége is hozzájárult némileg – de a kevésbé látható helyeken is kellemes matériákkal találkozhatunk, ami sokat elárul. A helykínálat tulajdonképpen optimális: akár 190 centiig kényelmesen elférni elöl és hátul egyaránt, még a hatalmas tetőablak sem zavar be a fejtérbe, de a világos, jó hangulatot garantálja. A megfelelő tér mellett a komfort is fontos szempont, az X3 pedig nem okoz csalódást: jól formázott ülések, négyzónás klíma és hátsó ülésfűtés segít abban, hogy mindig pihentető legyen az utazás.

Ezzel talán már bizonyította is az újdonság, hogy egy átlagos családnak nemigen lehet olyan igénye, ami miatt inkább az X5-öt kellene választaniuk, és a praktikum is ezt erősíti meg: az utastérben mindennek megvan a maga helye, vezeték nélküli töltő és több USB csatlakozó is jutott. A csomagtér nem csak jól variálható a sínen állítható rögzítőpontoknak, a gumis tartóknak és a kis akasztóknak köszönhetően, hanem a maga 550-1600 literes értékével arról is biztosít minket, hogy semmit nem kell otthon hagynunk – beleértve a kalaptartó rolót is, ugyanis amennyiben tetőig pakolnánk, úgy a teleszkóp által tartott padló alatt elrejthetjük. Maradjunk annyiban, hogy nagyon szűk lehet az a réteg, akinek a helykínálat miatt kell az X5-öt választania, viszont annál többen lehetnek, akik csupán a nagyobb tekintély miatt veszik a drágább modellt – nekik ráadásul hamarosan megjön az X7 is.

Ez még nem minden: a következő oldalon élesítjük a háromliteres dízelt – tartsanak velem! 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark