A BKV álma és rémálma is lehet a Mercedes új elektromos busza

Nyomtatás

A Mercedes-Benz bemutatta legújabb modelljét, a teljesen elektromos, városi közlekedésre szánt eCitaro buszt, amely a vállalat környezetbarát válasza a nagyvárosok folyamatosan növekvő mobilitási igényére – szól a sajtóanyag. A modell kétségtelenül a jövőnek szól, azonban kicsit meg is előzi az idejét.

A Mercedes-Benz Citaro a világ legnépszerűbb városi busza. Az elektromos verzió annak alapjait használja, de némileg átformált karosszériát kapott. ez jól látható elöl, ahol a márka logója még nagyobb (28 cm átmérőjű), de a felső részt is átdolgozták a tervezők.

Sokkal fontosabb azonban elektromos hajtás ténye, amely 340 lóerőt és 970 Nm nyomatékot állít hadirendbe – utóbbit ráadásul már indulástól kezdve. A legfeljebb tíz modulból álló lítium-ionos akkumulátor a busz hátuljában és tetejében helyezkedik el. Alaphelyzetben hat modul van hátul, ezt felárért lehet 2-2 tetőbe szerelt modullal kiegészíteni. A tízmodulos csomag teljes kapacitása 243 kWh, ami egy átlagos személyautót egyetlen feltöltéssel 2000 km-en át repítene folyamatosan. Ennyi akkuval felszerelve azonban az eCitaro már 13,44 tonnát nyom, igaz, egyúttal hat tonnával terhelhető, ami bőven elég a 88 személy szállítására kialakított belső tér számára. Az akkumulátorok újratöltése azonban kész logisztikai fejtörő lehet, a gázolajtankolással ellentétben ugyanis egy ekkora modul csurig töltése még a rendelkezésre álló leggyorsabb töltőhálózattal is hosszú órákat vesz igénybe. Igaz, a későbbiekben áramszedős verziót is tervez a gyártó, ami biztosítaná a menet közbeni töltés lehetőségét.

A hatótávról sajnos csak kevés információ van: ideális esetben akár 250 kilométer is lehetséges egy feltöltéssel. Azért a távban szerény, teendőkben viszont annál sűrűbb belvárosi közlekedésre biztosan alkalmas a modell – a megtérülés kiszámítását és az üzemeltetés problémáinak kérdéskörét pedig jobb, ha professzionális szakemberekre bízzuk.

Azért mi örülnénk ilyen buszoknak, és nem csak a széria állóhelyzeti klimatizálás okán (amelyet remélhetőleg használnak is, a hatótáv csökkenése dacára), hiszen az abszolút csendesség és a helyi emissziómentes közlekedés is mellettük szól. Úgy tűnik, ezzel mások is így vannak, ugyanis annak dacára, hogy a modell a nagyközönség előtt szeptemberben ünnepli világpremierjét, már 20-at be is rendelt belőle Hamburg tömegközlekedési üzemeltetője.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark