Akár 30 százalékkal nagyobb hatékonyságot ígérnek a Mazda új motorjai

Nyomtatás

Éppen a tegnapi nap folyamán jelent meg cikkünk a dízelgyilkos benzinmotorokról. A Mazda fejlesztés alatt álló Skyactiv-X motorcsaládja pedig tökéletesen témába vág: ha igaz, amit a gyáriak mondanak, akkor a technika egy újabb szög lehet a dízelmotorok koporsójába.

A Mazda azon kevés gyártók egyike, amelyik úgy gondolta, hogy nem a „downsizingban” és a turbómotorokban van a jövő, és ezt be is bizonyította a benzines SKYACTIV-G motorcsaládjával. Az 1,5-ös, a 2-literes, és a 2,5 literes egység egyaránt nagyon jól sikerült, a japánok pedig nemrég bejelentették, hogy érkezik a motorcsalád új generációja, mely nem csak nyomatékosabb, de jóval hatékonyabb is lesz.

Az újdonságok a SKYACTIV-X nevet viselik majd, és legnagyobb újításuk az lesz, hogy a dízelekhez hasonlóan, kompressziós gyújtással, azaz öngyulladósként működnek majd. Ennek köszönhetően szegényebb keverékkel tud majd működni a motor, ami nem kevesebb, mint 20-30%-os hatékonyságnövekedést eredményez majd. Ez pedig azt jelenti, hogy a Mazda már eddig is elképesztően hatékony benzinesei papíron is elérik majd a dízelek szintjét, ezzel feleslegessé téve a gázolajos egységeket. A technológia pedig olyannyira készen van, hogy néhány neves brit újságíró már el is vihetett tesztkörre egy ilyennel felszerelt modellt: az általuk mért valós 14-18 százalékos étvágycsökkenés pedig magáért beszél. Vagyis azt jelenti, hogy például a 6,3 l/100 km-rel megfutott genfi utazásunk az új generációval akár 5,2 l/100 km-ből is összejöhet majd. Ez pedig kőkemény dízel territórium.

Valószínűleg sokan nem fognak örülni, de a fejlődés érdekében a japánoknak muszáj volt egy kisebb turbót is alkalmazniuk. Mindezek ellenére az új erőforrások megőrzik majd a szívómotorokra jellemző karakterüket, miközben egyesítik a dízelmotorok és a benzinesek előnyeit, és nyomatékuk 10-30%-kal nő majd, így nem csak hatékonyabbak, hanem gyorsabbak is lesznek. A nagyobb nyomaték ráadásul szélesebb fordulatszám tartományban áll majd rendelkezésre, ami nagyobb szabadságot enged majd a váltó áttételezése terén, és szintén növeli a hatékonyságot.

A gyártó mérnökei számos világújdonságnak számító intézkedést vezetnek be, hogy az új motorcsalád képes legyen a benzineseknél normálisnak mondható 14,7:1-es levegő-üzemanyag mix helyett akár 29,4:1-gyel is elketyegni. Az egyik ilyen varázslat a gyújtógyergyákkal történik. Ezek a szokott módon dolgoznak hideg motornál vagy magas fordulaton, de szegénykeverékes üzemmódban (vagyis az esetek 80 százalékában) másképp tesznek: begyújtanak egy üzemanyagban gazdag "fröccsöt", az ezáltal létrejött tűzlabda pedig begyújtja a szélsőségesen szegény keveréket. Ezzel az égés még egyenletesebb és folyamatosabb marad, miközben a motor vibrációi sem növekednek.

Jelenlegi - kísérleti - formájában a turbófeltöltéses kétliteres erőforrás 190 lóerő leadására képes - de természetesen lesznek majd kevésbé izmos kiadások is. Hogy mikor? A Mazda elmondása szerint a technológia már jövőre elérhető lesz kereskedelmi forgalomban.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark