2017. Június 27., Kedd

Frissitve:02:10:03

Autós nirvána - a vártnál is brutálisabb a Porsche 911 R

Nyomtatás

Erősen limitált példányszámban érkezett meg minden idők talán legélvezetesebb Porsche 911-e. Az egyszerűen csak R utónevet viselő típusból 991 példány készül, külső megjelenése pedig csak részben árulkodik brutális képességeiről.

Először is a legfontosabb információ: a korábbi híresztelések igaznak bizonyulnak, és valóban kézi váltóval lép piacra a 911 R.

Hogy ebben mi a különleges? Egyrészt a tény, hogy miközben a Porsche erőteljes innováció a hatékonyságot és a gyorsaságot szolgálják, a márka hajlandó gesztust tenni a vezetés minél közvetlenebb élményét keresőknek. Ezúttal pedig a Porsche büszkeségének lemezei alatt nem az új turbómotorok és a Carrera modellek technikája, hanem a radikális GT3 RS technológiája dolgozik, azzal a különbséggel, hogy az R változat megjelenése a versenypályákra termett GT3-nál kissé visszafogottabb, továbbá a mérnökök kézi váltót kapcsoltak a fantasztikus erőforráshoz, amit a GT3-hoz opcionálisan sem lehet kérni.

Az autó farában tehát a magas fordulatszámú, 9000/percig forgó 4-literes szívó hathengeres boxermotor dolgozik félezer tagú ménessel, fantasztikus hangélményeket és menetteljesítményeket biztosítva. Az erőforrás 8500-as fordulaton adja le 500 lóerős teljesítményét, amelyhez 6250-nél társul a 460 Nm-es csúcsnyomaték. És mivel a 911 R pehelykönnyű, sőt, 1370 kilós üres tömege még a GT3 RS-t is alulmúlja fél mázsával, ezért úgy repül, mintha parittyával lőtték volna ki. Jól mutatja ezt a 3,8 másodperces 0-100-as adat, amely bár 5 tizeddel lassabb a rajtautomatikás, duplakuplungos automatás GT-modell időre kihegyezett képességén, ám mivel gyorsulás közben a vezetőnek a hatfokozatú kézi váltót is működtetnie kell, bizony elég gyorsan elröppen. A végsebesség egyébként 323 km/h.

Ami a váltót illeti, a genfi üléspróbánk során megállapíthattuk, hogy örökölte az előző GT3 kézi váltójának képességeit: a kar rövid úton, de akadás nélkül jár, a kuplung pedig betonkemény, de cserébe tartós és jól adagolható.

Többé-kevésbé a karosszéria is a GT3-tól való, azonban a tervezők elhagyták a feltűnést keltő óriási szárnyakat, ugyanis az R-nél épp annyira nem fontos az aerodinamika, hiszen nem a versenypályákra, hanem az utcára, na meg persze főleg a gyűjtők garázsába született. Persze kutyából nem lesz szalonna, így a szakavatott szemeknek azonnal feltűnik, hogy az R a GT-családba, és nem a Carrerákhoz tartozik, ugyanis ha az óriási hátsó szárnytól eltekintünk, mindenhol a megszokott részletekkel találkozunk, legyen szó az első-hátsó lökhárítókról, a középen kivezetett méretes kettős kipufogóvégekről, vagy akár a szuperkönnyű 20 colos kerékszettről. A kizárólag fehér vagy ezüstmetál színben elérhető külsőt természetesen matricázás nélkül is kérhetjük.

A célszerű belső sallangmentes: a szénszálas betétek és az egyediséget jelző feliratok dobják fel egyedül a miliőt, valamint a múltidézően kockás szövetes kagylóülések lehetnek kedvesek szívünknek. A fekete helyett kérhetünk barna színt, valamint a műszerfal teljes bőrözését, és már körbe is értünk a lehetőségekkel. Ez persze nem jelenti azt, hogy az opciós lista ne tartalmazna különlegességet. Az egyik ilyen a közel 700 ezer forintért kérhető lítium-ion akkumulátor, amely további 13,5 kilót fűrészelhet le a modell tömegéből - igaz, cserébe -10 foknál hidegebb külső hőmérsékletnél nem lesz képes indítani. Egymilliós felárért pedig igazi különlegességet kérhetünk: a kettős tömegű lendkerék helyett egyszerűbb egytömegűt. De miért szavaznánk drágábban az olcsóbbra? Mert az versenyautós közvetlenséget biztosít a szó jó és rossz értelmében is: a motor jobban rángathat vele. Cserébe 5 kilóval könnyebb lesz az autó, még erősebb a kuplung és pörgősebb a motor.

Nem kérdés, hogy (tized)másodpercek ide vagy oda, a kézi váltó közvetlenségének köszönhetően minden bizonnyal a 911 R lesz a Porsche jelenlegi kínálatának egyik legélvezetesebb és legkülönlegesebb darabja, amit horribilis, legalább 65 milliós vételár ide vagy oda, garantáltan pillanatok alatt el fognak kapkodni a márka szerelmesei és a gyűjtők. Az értéknövekedési potenciál garantált, hiszen vélhetően a Genfben bemutatkozó 911 R lesz az egyik (ha nem AZ) utolsó hátsókerékhajtású, szívómotoros, kézi váltós 911-es.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark