2018. Augusztus 19., Vasárnap

Frissitve:02:02:45

Derült égből villámcsapás – bemutatkozott a vadonatúj BMW X5

Nyomtatás

A BMW már akkor sokakat meglepett, amikor bejelentette, hogy alig öt év után még idén lecseréli a jelenleg futó, harmadik generációs X5-öt, ráadásul egy alapjaiban új kivitelre. A bajorok pedig ismét derült égből csaptak le villámként azzal, hogy alig másfél héttel a várva várt 8-as sorozat előtt le is leplezték az autót – mi azonban szeretjük halmozni az élvezeteket, így semmi kifogásunk ezellen. Nézzük hát, hogy mit tud a vadonatúj BMW X5.

A negyedik generációs X5 teljesen új arcot kapott az elődhöz képest, amivel jóval közelebb került az X3-hoz formák tekintetében. Persze a hatalmas, középen összeolvadó vesék, az első ránézésre is jóval nagyobb test és az eltérő, háromdimenziós hatású hátsó lámpatestek azért rögtön árulkodnak, hogy a nagyobb testvérrel van dolgunk. Az első fényszórók mostantól akár lézeres technológiával is elérhetők, ennek jelenlétére pedig a lámpatesten belüli kék, X alakú elemek árulkodnak.

Az újdonság a BMW új, CLAR platformjára épül, és minden tekintetben nagyobb lett elődjénél: 36 milliméterrel hosszabb (4922 mm), 66 milliméterrel szélesebb (2004 mm) és 19 milliméterrel magasabb (1745 mm). A modell tengelytávolsága 42 milliméterrel gazdagodott, így immáron 2975 mm. A megnövekedett méretek ellenére az autó súlya valószínűleg csökkent valamelyest, habár erről nem esik szó a sajtóanyagban.

Noha azt hittük, hogy a 8-as lesz az, amiben először láthatjuk majd a BMW belső formavilágának legújabb generációját, most mégis az X5 mutatja meg nekünk, hogy mire számíthatunk a bajoroktól a jövőben. Az alapformákat természetesen ezúttal is megőrizték a mérnökök, de rengeteg új elemmel dobták fel az utasteret. Ilyen például a teljesen új, személyre szabható digitális műszerfal, a szintén megújult, érintőképernyővel, gesztus- és hangvezérléssel is rendelkező iDrive rendszer vagy éppen a korábban mindig alulra helyezett klímapanel leegyszerűsített változata, amely a középső légbeömlők alá került, és csak a legfontosabb funkciók kaptak rajta helyet külön gombként – de a két légbefúvó között egy kis képernyő is tartozik hozzá.

Mindemellett a több kezelőszerv is megújult: a gombok funkciói ugyan nem sokat változtak, de a középső konzolon található kapcsolók is mind új formát öltöttek a váltó környékén. Az X5 utastere így letisztultabb, de mégis elegánsabb lett. A BMW új bőrkárpitozást kínál alapáron, de természetesen a finom Merino változat is elérhető továbbra is – a variációs lehetőségek száma szinte végtelen. Az új, modern multimédiás rendszer és digitális műszerfal mellett a head-up kijelző is megújult: minden eddiginél nagyobb felületre vetít és látványos, háromdimenziós grafikát is kapott – erre nagyon kíváncsiak vagyunk, hiszen már eddig is a BMW megoldása volt az egyik legjobb a piacon.

A megnövekedett külső méretek mellett természetesen az utastérben is jóval nagyobb helykínálattal számolhatunk, míg az utazás kényelmét számos továbbfejlesztett és új funkció fokozza: masszázs funkcióval felszerelt ülések, négyzónás automata légkondicionáló, fűtött könyöktámaszok, hűthető és fűthető pohártartók a középkonzolban, panoráma üvegtető 23 százalékkal megnövelt üvegfelülettel, légfrissítő csomag, Bowers & Wilkins Diamond hangrendszer és a hátsó üléssorban 10,2” méretű érintőképernyővel dolgozó Professional multimédiarendszer. A továbbra is kettős csomagtérajtó mögött megbújó tér már alapból is hatalmas, ráadásul a 645 literes űrt a hátsó üléstámlák lehajtásával 1860 literesre bővíthetjük. Opcionálisan plusz két ülés is rendelhető lesz majd az X5-höz.

Az automatizált járművezetés korszakát a vezetést támogató rendszerek minden korábbinál átfogóbb palettája hozza közelebb: Driving Assistant Professional csomag továbbfejlesztett Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomattal, kormányzó- és sávtartó asszisztens, sávváltásra és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel és kikerülési segédlettel együttműködő sávtartó asszisztens, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer és rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer.

Újdonságként mutatkozik be a palettán a vészfékezési asszisztens, amely egészségi veszélyhelyzet esetén automatikusan átveszi a jármű feletti irányítást és biztonságosan az út szélére kormányozza, majd álló helyzetbe fékezi az autót. Van ugyanakkor továbbfejlesztett parkolóasszisztens is automatikus hossz- és oldalirányú segédlettel, a vadonatúj tolatási segédlet pedig akár 80 méter távolságból is képes a teljes mértékben automatizált párhuzamos parkolás kivitelezésére. Az online lehetőségekről pedig még nem is beszéltünk, mint például a valós idejű forgalmi információk vagy éppen a Microsoft Office programjai és a Skype for Business alkalmazás.

Piaci bevezetés négyféle motorváltozattal: a BMW X5 xDrive50i modell vadonatúj fejlesztésű V8-as benzinmotorja 462 lóerő maximális teljesítményre képes, eközben a BMW X5 xDrive40i modell orrában dolgozó soros hathengeres benzinmotor 340 lóerős. A BMW X5 M50d modell meghajtásáról gondoskodó soros hathengeres dízelmotor 400 lóerőt kínál, a BMW X5 xDrive30d modell motorházteteje alá szerelt sorhatos dízelmotor pedig 265 lóerőt küld a négy hajtott kerékre – az összkerékhajtás és az automata váltó természetesen minden esetben alapáron jár. Később valószínűleg újabb hajtásláncokat is kínálnak majd a bajorok, és jön majd a vérbeli M verzió is. A 0-100-as sprint már a 30d esetében is mindössze 6,5 másodperc, de az M50d 5,2, a 40i 5,5, az 50i pedig 4,7 másodperc alatt eléri a bűvös határt. A fogyasztás (már az új, jóval reálisabb WLTP normák szerint) a benzineseknél 8,5-11,6, a dízeleknél pedig 6-7,2 liter/100 km.

Az új BMW X5 a BMW X modellcsalád első olyan tagja, amelyet az opcionális extrafelszereltség részeként Off-Road csomaggal is megrendelhetnek a bajor prémiumgyártó ügyfelei. Első és hátsó légrugós futómű, alvázborítás az első és a hátsó tengely alatt, valamint egyedi kijelző-tartalom a műszeregységen és a központi kijelzőn. Az Off-Road csomag egy önálló gombon keresztül kínál fel négy különböző vezetési üzemmódot. Az eltérő beállítások aktiválásával a rendszer a modell hasmagasságát, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás karakterisztikáját, a hajtáslánc gázreakcióját, a nyolcfokozatú automata váltó vezérlését és a dinamikus menetstabilizáló rendszer közbeavatkozásának mértékét a homokos, sziklás, murvás és havas útfelület követelményei szerint hangolja át.

A dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás már az alapfelszereltség részeként jár, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal. A BMW X modellek történetében most először új felfüggesztés-technológia is elérhető lesz: ez légrugós futóművet az első és a hátsó tengelyen, amellyel az új BMW X5 hasmagassága 80 milliméteres intervallumban állítható, de választható lesz aktív hátsókerék-kormányzással és aktív borulásgátló rendszerrel felszerelt BMW M Professional adaptív futómű is. A BMW tehát nem vette félvállról a vadonatúj X5 fejlesztését, amely minden bizonnyal pár százalékkal drágább lesz majd jelenleg futó elődjénél.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark