2018. Augusztus 20., Hétfö

Frissitve:02:02:45

Négyajtós sportautó – itt a Mercedes-AMG GT 4-door Coupé

Nyomtatás

A Mercedes-AMG számtalan ízelítővel igyekezett éberen tartani rajongóit a vadonatúj négyajtós GT bemutatóját illetően, azonban lássuk be, ezek nélkül is éppen eléggé vártuk már, hogy a tavalyi koncepció végre sorozatgyártású formában is megelevenedjen. Jelentem, végre eljött a pillanat, ugyanis a csillagosok a Genfi Autószalon nyitónapján lerántották a leplet a különleges négykerekűről, ami meglepetésekkel együtt érkezett meg.

A nem éppen frappáns Mercedes-AMG GT 4-door Coupé névre hallgató újdonság a külcsín tekintetében nemigen tudott meglepetést okozni, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne igazán impozáns és lenyűgöző. A kerek és az éles, szögletes formák váltakozása kifejezetten jól áll az autónak, aminek tetőíve igazi kupéhoz méltó módon lejt, hogy a GT Coupéról ismerős formás hátsóban végződjön. A szupermodern, teljesen LED-es adaptív fényszórók, a függőleges osztású hűtőrácsok, az elektronikusan kiemelkedő hátsó szárny és a méretes légbeömlők egytől egyig megragadják az ember tekintetét.

A kérdés joggal merülhet fel, hogy miért volt szükség egy, a CLS-hez hasonló stílusú autóra a kínálatban, de azt hiszem a válasz egyértelmű: exkluzivitás. A Porsche Panamera ellen nem állíthatott oda a csillagos márka a CLS-sel, éppen ezért készítették el a GT 4-door Coupét, amely nem csak kívülről agresszívabb testvérénél, de belül is egyedibb, és akkor a technológiai finomságokról még nem is beszéltünk. Noha azt vártuk, hogy az utastér formái szinte teljesen megegyeznek majd az E-osztállyal és a CLS-sel, ez csupán a középső légbeömlő-négyestől felfelé igaz.

Az újdonság ugyanis egy, a GT Coupéra hajazó, egyedi középső konzolt kapott, amelynek két oldalán digitális megjelenítővel ellátott kezelőszervek találhatóak. Ezekből a különleges egységekből jutott a kormányra is, ahol az üzemmód kapcsoló kis kijelzője mindig az éppen aktuális programot mutatja nekünk, míg a másik oldali két gomb valószínűleg ehhez igazodva változik – és ugyanez igaz lehet a középkonzoli gombokra is. Az esztétikai értékükkel ugyan lehet vitatkozni, de kétség kívül szokatlan és modern megoldás ez a Mercedestől – a képek alapján egyébként a kormányon nem minden esetben találhatóak meg ezek a kapcsolók.

Ahogyan az a fotókon is jól látszik, az újdonság kiemelkedően sportos és elegáns kivitelekben is elérhető, így a fekete-piros kárpitok és a karbon betétek mellett finom bézs bőrhuzatok és nyíltpórusú fabetétek is kérhetőek. Azt persze mondanunk sem kell, hogy minden esetben a legfinomabb anyagokat használták fel a mérnökök. Akárcsak a fent említett két testvérhez, a GT 4-door Coupéhoz is elérhető a teljes digitális műszerfal-csomag, ami a középkonzoli 12,3 colos multimédiás kijelző mellé – amit egyébként az új AMG kormányról és a könyöklő előtti érintőpadról is vezérelhetünk – egy második ugyanekkora megjelenítőt is kaphatunk. Amennyiben azonban ezért nem fizetnénk, úgy analóg órák fogadnak a volán mögött – a képeken egyébként mindkét változat megtalálható.

Természetesen az olyan extrák sem maradhattak ki, mint a többi testvérből már ismerős ENERGIZING funkció, ami a hangrendszert, a vezetési módot, az üléseket, a hangulatvilágítást és minden egyebet összehangolva biztosít olyan környezetet, amilyenre éppen vágyunk. Online funkcióknak sincs híján az újdonság, és vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből is megkapunk mindent, ami rendelkezésre áll a csillagos márkánál, beleértve a félig önvezető rendszereket is.

A praktikumot ugyan valamelyest csorbítja az új középső konzol, ugyanakkor a helykínálattal széltében és hosszában biztosan nem lesz gond, legfeljebb a második sorban gyűlhet meg a bajunk a fejtérrel. A vásárlók egyébként dönthetnek, hogy hátra háromszemélyes padot vagy exkluzívabb, de csupán kétszemélyes környezetet szeretnének varázsolni – utóbbinál külön megjelenítőn szabhatjuk személyre az autó egyes funkcióit. A csomagtér terén azért kell némi kompromisszumot kötni, ugyanis alaphelyzetben csupán 395 literes, míg a hátsó üléstámlákat ledöntve 1324 literes – igaz, a padló alatt megbújik még 60 liternyi űr.

Az izgalmakat persze a lemezek alatt fokozza tovább a Mercedes. Az újdonság a várt egy helyett rögtön háromféle hajtáslánccal is elérhető lett. A belépőt az 53-as jelölésű soros hathengeres turbós jelenti, amely önmagában 435 lóerő leadására képes, ám az úgynevezett „lágy hibrid” rendszerének köszönhetően egy elektromotor további 22 lóerővel toldja ezt meg, így elérve a 457 lovas összteljesítményt. Ezzel a GT 53 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra, és meg sem áll egészen 285 km/h-ig. A villanymotorral megtoldott rendszernek több előnye is van: növeli a hatékonyságot és a teljesítményt egyszerre, és több fedélzeti rendszert is képes kiszolgálni a belső égésű erőforrás aktiválása nélkül. A sorhatos egyébként a Mercedes AMG SPEEDSHIFT TCT 9G névre hallgató kilencfokozatú váltóját használja.

A GT 4-door Coupé természetesen megkapta az AMG négyliteres, duplaturbós V8-asát is, amely a korábban várt egy helyett két teljesítményszinten érkezett meg – de mindkettő felülmúlja az E-osztályban szereplő kivitelt. A normál változat 585 lóerőt és 800 Nm-es nyomatékot nyújt, míg az erősebbik, S kivitel minden eddiginél nagyobb, 639 tagú ménessel áll a pilóta rendelkezésére, miközben csúcsnyomatéka 900 Nm. Mindkét egység kilencfokozatú AMG SPEEDSHIFT MCT 9G automatát használja, és a 4MATIC+ összkerékhajtású rendszeren keresztül juttatja el mind a négy kerékhez az erőt. A normál 63 így 3,4, az S pedig 3,2 szekundum alatt tudja le a 0-100-as sprintet, a végsebesség pedig 310 és 315 km/h-ra adódik.

Mondanunk sem kell, ha nem is sokkal, de ezekkel a menetteljesítményekkel képes maga mögé utasítani az újdonság a legkomolyabb konkurenst, a Porsche Panamerát, melynek legvadabb, Turbo S E-Hybrid változata is „csupán” 3,4 másodperc alatt van 100-on – és a hírek szerint a csillagosok a későbbiekre egy 800 lóerő körüli hibriddel is készülnek. Az összkerékhajtás úgynevezett „drift” üzemmódja a 63 S-hez alapáron jár, a normál 63-hoz pedig felárért érhető el, és a mérnökök természetesen úgy hangolták a 4MATIC+ rendszert, hogy a versenypályától a hétköznapi közlekedésig minden helyzetben helyt álljon.

Az állítható futómű minden változatban alapáron jár, de a V8-as változatok AMG RIDE CONTROL+ megoldása még többet nyújt. A gyáriak kiemelkedő merevséget és ezzel együtt kiváló vezethetőséget ígérnek. A hátsó differenciálzár a legvadabb verzióhoz alapból jár, de a gyengébbik V8-ashoz is elérhető felárért. A fékezésről felárért akár karbon-kerámia egységek is gondoskodhatnak. A két gyengébbik kivitel elöl 255/45 R 19-es, hátul pedig 285/40 R19-es keréktárcsákkal van szerelve, míg a 63 S-hez elöl 265/40 R 20-as, hátul pedig 295/35 R 20-as „papucsok” járnak, de felárért 21 colos keréktárcsák is elérhetőek. Ha valakinek nagyon fontosak a köridők, úgy egy aerodinamikai csomagot is megrendelhet, ami tovább növeli a leszorítóerőt.  A menetprogramok között a Slippery (csúszós), Comfort, Sport, Sport+ és Race (verseny) üzemmódok találhatóak meg, melyek szinte mindenre hatással vannak.

Az autó multimédiás rendszerében olyan AMG funkciók is megtalálhatóak, melyek a megszokott értékek mellett a versenypályás használathoz szükséges adatokat is elérhetővé teszik a pilóta számára, és egy stoppert is beépítettek. Az újdonságot a Genfi Autószalonon leplezték le a németek, és valószínűleg még idén eljut a kereskedésekbe.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark