Úgy tűnik, hogy a nagy értékű veterán autók reneszánszát éljük. Csak úgy repkednek a dollármilliók mostanában, pár éve megdőlt a legdrágább négykerekű rekordja is, most pedig egy Bugattiért adtak kiemelkedő summát.

Veterán rovatunkban legtöbbször ritka sportautókról és versenygépekről esik szó, azonban nem szabad megfeledkeznünk a többi négykerekűről sem, hiszen az átlagosabb kategóriákban is találni különlegességeket. Legutóbb például a Nissan egyik legelső pickupjából került elő egy kifogástalan állapotban lévő példány, mely most visszakerült a gyáriak kezébe.

Manapság szinte havonta kerülnek elő értékesebbnél értékesebb veteránok, így nem csoda, hogy egyre gyakrabban számolhatunk be rekorddöntésről – már ami az autók árát illeti. A Ferrari már rengeteg csúcsot tudhat magáénak ezen a területen, így meg sem lepődünk rajta, hogy ezúttal is az olasz márka egyik legendás típusa ülhetett fel a trónra, méghozzá egy 1957-es 335 Sport Scaglietti képében.

Idén épp 30 éve, hogy 1986-ot írtunk; azt az évet, amelyet azóta is gyakran emlegetjük. Számunkra a szokványosnál kedvesebb 1986, hiszen az Autó Pult szerkesztőségében Szabó kolléga és jómagam is ekkor születtünk, azonban általában nem vidám dolgok kapcsán, hanem minden idők legnagyobb és legszomorúbb atomkatasztrófája, a csernobili reaktorrobbanás miatt emlékeznek sokan erre az évre.

Nemrégiben egy páratlan Mercedes bukkant fel az RM Sotheby’s árverésén: az 1937-es 540 K Special Roadster ötmilliós kikiáltási árról indult, és végül 10 millió dollárnál került kalapács alá. A hárommilliárd forintos veterán már elkelt, de Elton John Maserati Quattroportéja még eladósorban van.

A Land Rover bejelentette, hogy befejezte legfontosabb modelljének gyártását: a több mint 2 millió példányban legyártott Defender terepjáró most fejezte be 68 éves pályafutását. Az utolsó modell a márka híres Solihull-i szalagjáról gördült le, a tulajdonos pedig nem meglepő módon maga az anyacég.

Nem csak a jövőbe mutató vadonatúj szuperautók, de veterán őseik is óriási népszerűségnek örvendenek: a befektetők, vagy éppen a lelkes és dúsgazdag autórajongók sorra vásárolják fel a különleges modelleket, ami a négykerekűek folyamatos és erőteljes áremelkedését eredményezi.

Az elmúlt időszakban szinte hetente, de legalábbis havonta többször tudtunk beszámolni egy-egy különleges veterán Ferrari aukcióra bocsátásáról. Ezt azonban a legkevésbé sem bánjuk, hiszen nem véletlenül hívtuk életre oldalunkon ezt a rovatot, arról nem is beszélve, hogy szívünk minden egyes alkalommal nagyot dobban, amikor egy ilyen különlegeségről számolhatunk be. Ezúttal egy Ferrari 400 Superamerica kerül kalapács alá február elején.

A Continental névről manapság a gumigyártó mellett mindenképpen a Bentley rendkívül elegáns luxusautói juthatnak eszünkbe, ami nem véletlen. Az angol gyártó típusai közül jó pár viselte már ezt a nevet, ám talán sokan nem tudják, hogy mikor is jelent meg először. Pedig ennek már 63 éve, és az új Continental GT Speed reklámozásának érdekében a gyáriak most elővették a nagy elődöt, hogy néhány közös fotóval próbálják meg elcsavarni a vásárlók fejét.

Ettől a videótól garantáltan minden valódi autóbolondot ki fog rázni a hideg, de talán még azok is megkönnyezik, akik annyira (még) nem fertőződtek meg a benzingőz által. És mindenekelőtt minden tiszteletünk a Petrolicious csapatáé, akik összerakták ezt a ritka igényes felvételt erről a ritka igényes autóról. A hétperces film megtekintése előtt fussuk át gyorsan a tényeket.

A veterán Ferrarik bizony nem csak rendkívül értékesek, de igazán látványosak is, így nem is csoda, hogy a gyáriak külön részleget tartanak fenn, amely ezekkel a négykerekűekkel foglalkozik. A Ferrari Classiche pedig ismét villant, méghozzá egy 250 GT SWB Berlinetta Competizione teljes restaurálásával – amit egy rövid videón meg is örökítettek.

A Bonhams kereskedőház visszatér Monacóba, hogy 40 nem akármilyen veterán autót állíthasson kalapács alá. A 2016 májusában rendezett aukció egyik sztárja az a Jaguar C-Type, melyet Stirling Moss 1952-ben Le Mans-ban vezetett.

Hamarosan igazi ritkaság, egy különösen jó állapotban fennmaradt BMW M1 kerül kalapács alá. Várakozások szerint a páratlan sportautó neve mellé új rekord kerülhet: legalább egymillió dolláros áron fog gazdát cserélni.

Nem meglepő, hogy a csillagos autómárka rendkívül hosszú és eseménydús történelemmel büszkélkedik – kezdjük ugye ott, hogy a világ első automobilját megálmodó cégről beszélünk, amelynek az évek folyamán számtalan híres modellje volt, amelyek ráadásul tartósságukról is híresek, így a Mercedes-Benz megérdemelten büszkélkedhet világszerte a legnagyobb veteránkultusszal. A csillagos veteránok adás-vétele persze a világ minden táján virágzik, és sokszor lényegesen jobb befektetés egy-egy jól kiválasztott állapotú illetve típusú veteránautó bármilyen bank hozományánál – tudják ezt jól a tehetős gyűjtők is, akik nemritkán döbbenetes gyűjtemények birtokában vannak. A gyártó úgy döntött, hogy ő sem maradna ki a buliból, és a Mercedes-Benz Múzeum is veterán-értékesítésbe kezdett, a németek elindították „All Time Stars”, vagyis „időtlen csillagok” projektjüket.

A Land Rover hamarosan bemutatja a Range Rover Evoque kabrió változatát, azonban a luxusra kihegyezett modellcsaládnak nem ez lesz az első „nyáriasított” változata. A 70-es években ugyanis az angolok az eredeti Range Rovert is kínálták Convertible verzióban, ráadásul a napokban előkerült egy kiváló állapotban lévő példány, melyet gazdája eladásra kínál.