2017. Szeptember 23., Szombat

Frissitve:02:37:32

Michelisz Norbi: a WTCC tesz egy lépést a DTM-irányába, kérdés, lesz-e jövőre is Vettelünk?

Nyomtatás

Év végén beékelődve a két gyári Honda közé az összetettben, de a szezon alatt többször is a Tiago Monteiro – Gabriele Tarquini páros előtt haladt: partnerünk, az F1-Live.hu Michelisz Norbival beszélgetett a 2013-as évről és a jövőbeni lehetőségekről.

F1-Live.hu: Megvolt az első hondás év, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem volt egy sima menet. Mennyire volt ez lent és fent történet?

Michelisz Norbi: „Inkább fent, mint lent. Erre talán az a legjobb mérce, hogy ha valaki év elején azt mondja nekem, hogy a gyári csapattal azonos szinten fogunk teljesíteni a szezon első harmada után, akkor azt simán aláírtam volna. Szerencsére ez be is jött. Nem mondom, hogy minden célunkat elértük, mert minden év előtt legalább az a célom, hogy az összetett pontversenyben előrébb végezzek. Idén ez nem jött össze, mivel ugyanúgy hatodik lettem, mint tavaly. Ugyanakkor voltak nagyon szép pillanatok; volt sok dobogós helyezés, volt pole pozíció, futamgyőzelem egy első futamon, ami jó alap – erre lehet építkezni.

Monzában kezdődtek az év eleji gondok és a kellemetlen meglepetések. Hogyan lehet mindezt feldolgozni, mi járt a fejedben akkor?

MN: „Nyilvánvalóan próbálod magad felkészíteni a téli időszakban. Amikor látszott, hogy későn fogjuk megkapni az autót, akkor már azért sejtettem, hogy nem lesz egyszerű az első pár versenyhétvége. Sajnos ez így is lett. Ugyanakkor azt is be kell vallanom, mindez annyira régen volt már, és olyan sok jó pillanat volt azóta, hogy ezeket el is felejtettem. A hétvégén bosszús vagy, és szerintem, ha ezek nincsenek, akkor a pontversenyben az első három hely egyike is meglehetett volna. Ugyanakkor az első két hétvége erősítette az egységet a csapaton belül. Abban is biztos vagyok, hozzásegített minket ahhoz, hogy később még kiegyensúlyozottabbak legyünk.

Elsőkerekes Seat, majd hátsós BMW, ismét elsőkerék, de már Hondával.

MN: „Alapvetően sokkal több tapasztalatom volt elsőkerék-hajtással. A visszaállás sokkal kevesebb időt vett igénybe, mint amit én is adtam volna magamnak. Azt kell, hogy mondjam, a BMW-n nagyon látszott, hogy egy ügyfélautó, amit a BMW Motorsport megépített, majd gyakorlatilag nulla felügyelettel üzemeltetni tudja egy privátcsapat. A Hondánál teljesen más volt a helyzet. Annyira kifinomult versenygép volt a BMW-hez képest; tényleg látni lehetett, hogy fektettek bele időt és energiát. Ennek voltak abszolút látható jelei. Abban, hogy az autó ilyen ütemben fejlődött az első versenyhétvégétől, nagyon nagy szerepet játszott az is, hogy nem egy olyan autó volt, mint a BMW, melyet kitoltak a műhelyből, rád bízták privát csapatra, a Zengő Motorsportra, és ennyi. Tényleg minden tudást megkaptál, és ez a mi teljesítményünkre is nagy hatással volt. Összefoglalva, a Honda sokkal inkább versenyautó, mint a BMW. Én ezt gondolom.

Felvetődik a kérdés, mennyire kezeltek egy szinten a gyári csapattal?

MN: „Papíron nyilván egy szinten kezeltek, de abban is biztos vagyok, ahogy jött az eredményesség, úgy lett ebből egyenlő elbírálás. Ez valahogy így is volt rendben, én sem vártam ezt az első pillanattól kezdve. Nem számítottam arra, hogy az első pillanattól ugyanolyan bánásmódban lesz részünk, mint a gyári csapatnak. Azt is tudtam, a saját kezünkben van a sorsunk, és ha jól megyünk, ha látják, hogy van bennünk lehetőség, akkor idővel nem lesz különbség Monteiro, Tarquini, és közöttünk – ez be is igazolódott.

Milyen érzés volt rendszeresen bosszantani a gyáriakat?

MN: „Nagyon jó érzés volt. Nyilván én sokkal könnyebb helyzetben is voltam, mivel gyári pilótaként azzal szembesülni, hogy valaki – nem is tudom, hogy fejezzem ki magam – egyértelműen kevesebb lehetőséggel azonos szintet tud hozni… Szerintem ez a gyári pilótáknak volt kicsit extra nyomás. Nekem pedig fordítva: ez a helyzet extra motivációt adott. Abszolút nyomás nélkül tudtam versenyezni. A nyomás, ami lekerült rólam, átvándorolt a két versenyzőre. Nem tudom, ez mennyire befolyásolta a versenyzésüket. Ha a lehetőségek terén hátrányban is voltam, lélektanilag fordítva volt.

Mélypont és csúcspont idén?

MN: „Mindenképp két csúcspont van: Hungaroring és Suzuka. A mélypont egyértelműen a marokkói versenyhétvége.

Jövőre érkezik a Citroën, egyelőre Loeb-bel és Mullerrel. Mennyire kell félni tőlük? Lesz egy Vettel a WTCC-ben?

MN: „Kell is (félni), meg nem is. Ha lesz is Vettelünk, akkor az nem Sebastien Loeb lesz, hanem nyilvánvalóan Muller – ismét. Idén sajnos már volt egy Vettelünk Yvan Muller személyében. Jövőre őt tartom a bajnokság legnagyobb esélyesének. Ezt nem azért mondom, mert a Citroën biztos jobb lesz, mint a Honda, hanem azért, mert ő az a versenyző, aki a kvalitásait tekintve kiemelkedik a versenyzőtársak közül.

Bízom benne, hogy a Honda legalább olyan jó autót fog építeni, mint a Citroën. Onnantól kezdve, hogy esetleg lehet egy kis technikai előnyünk, nem biztos, hogy a Citroënnek ez egy sétagalopp lesz. Meg kell várni, hogy kialakuljanak a pontos erőviszonyok. Az is simán elképzelhető, hogy az a rengeteg tesztkilométer, amit a Citroën már abszolvált, ekkora előnyt jelenthet majd nekik az első néhány fordulón. Alapvetően lesz előny, de szerintem nem akkora, mint amekkorának a közvélemény gondolja.

Mire számítasz az új szabálykeretek között? Mennyire lesz más a bajnokság?

MN: „A WTCC  mindenképpen egy lépést tesz a DTM irányába, de nem gondolom, hogy ez túlságosan nagy lenne. Az autók gyorsabbak lesznek, ezt mindenki tudja – egyrészt erősebb motor, másrészt nagyobb mechanikai tapadás a szélesebb abroncsok miatt, és az aerodinamikán is változtatnak a nagyobb szárnyak és légterelők. Nagyon nehéz megmondani, mindez mennyire igényel más vezetéstechnikát. Én azt mondom, nem túlságosan, és azt várom, hogy a versenyzés képe sem fog túlságosan megváltozni 2014-ben.”

Ha eléd raknának egy szerződést egy gyári csapathoz, mi lenne a reakciód?

MN: „Ez egy jó kérdés. Sohase tagadtam azt, hogy az a végcélom, hogy gyári versenyző legyek. Mindenképpen el kellene gondolkodni a kérdésen, és mindenképpen olyan szempontból is el kellene gondolkodni rajta, hogy ha egyszer van egy ilyen lehetőség, akkor nem biztos, hogy még egyszer adódni fog. Természetesen nem szeretnék olyan helyzetbe kerülni, hogy egyszer elém tolnak egy papírt, és ha nem írom alá, akkor néhány év múlva azon sopánkodok, ott volt a lehetőség, és nem tettem meg. Azt gondolom, mivel ez volt a célom, nagyon örülnék neki, de természetesen egyeztetnék Zoliékkal is, és közös nevezőre jutnánk. Tudom, ők is érdekeltek abban, hogy a lehető legjobb lehetőségekkel gazdálkodjak. El kellene gondolkodni rajta, de azt is hozzá kell tenni, hogy amíg szakmai szempontból ilyen eredményekre vagyok képes a Zengő Motorsporttal, addig annyira nem aktuális a kérdés. Amíg egyenletesen tudunk dobogós helyezésekért és futamgyőzelmekért harcolni, addig nem tudom, mekkora pluszt jelentene egy gyári ülés.”

Mennyire vagy elkötelezett a WTCC iránt? Ha már a DTM-et is említettük…

MN: „Alapvetően nem a sorozat iránt vagyok elkötelezett, hanem a Zengő Motorsport és a Honda irányába. A Honda Hungary is nagyon sokat segített. Mivel a Honda nem szerepel a DTM-ben, ezért így nagyjából számomra ki is esik a lehetőség, hogy mehetek-e a DTM-ben vagy nem. Tényleg nem azért mondom, hogy panaszkodjak, mert abszolút kiemelt státuszt élvezhetek jelenleg a magyar autósport-társadalomban. Természetesen ez nagyon jó érzés. Nyitott vagyok azzal kapcsolatban, hogy merre tovább, és visszatérve az előző kérdésre, nagyon jó lenne valamikor egy gyártó mellett kikötni. Ebben az lenne a fő szempont, hogy viszonylag kényelmesen, a gyártó által kiszabott útvonalon tudnék szakmailag továbbfejlődni.

Tehát jövőre is fejlődés, előrelépés…

MN: „Igen. Jelenleg azt látom, hogy eddig minden évem előrelépés volt az előzőhöz képest, és 2014 is egyértelműen előrelépés lesz 2013-hoz képest.




Share/Save/Bookmark