Villanyos hódító – sportverzióval karöltve frissült a BMW i3

Nyomtatás

Szinte hihetetlen, hogy a BMW i3 lassan már négy éve mutatkozott be: a bajorok futurisztikus, elektromos autója még most is úgy néz ki, mintha a jövőből jött volna vissza hozzánk. Ez azonban nem indokolja, hogy a németek eltekintsenek a szokásos félidős frissítésről, és ennek megfelelően meg is érkezett az i3 ráncfelvarrott verziója, méghozzá a sportosabb megjelenést és nagyobb teljesítményt biztosító i3s verzióval karöltve.

Külcsín tekintetében nagy meglepetés nem érhet minket, hiszen a bajorok az ilyenkor szokásos módosításokat hajtották végre az autón: friss, már az alapváltozat esetében is sportosabb lökhárítókkal gazdagodott az autó, melyek a szélességet hangsúlyozzák, ahogyan a csomagtartó ajtajára került vízszintes króm csík is ezt a hatást erősíti. Az eddig is hangsúlyos fekete betétekből a frissített változatokra még több jutott, ugyanis ezentúl az A-oszlopok és a tetőkeret is  sötétre lesz fényezve - utóbbi egy látványos, ezüstszínű elemmel is gazdagodott.

Új színek is érkeztek a kínálatba: a Melbourne Red tűzpiros metál és az Imperial Blue királykék-metál árnyalatokkal bővül a paletta. Mindemellett immár az összes i3-as alapáron LED-es fényszórókkal érkezik, sőt, mi több, mostantól minden külső világításról LED-ek gondoskodnak. A sportos i3s-re is igaz mindez, ám a dinamikusabb verzió nem csak erősebb hajtáslánccal, hanem izgalmasabb megjelenéssel is igyekszik elcsábítani a vásárlókat: agresszívabb lökhárítók, 4 centivel szélesített nyomtáv, akár 20 colos, egyedi keréktárcsák és egy centis ültetés teszi első ránézésre is egyértelművé, hogy nem egy hétköznapi i3-mal van dolgunk.

Az utastérben gyakorlatilag semmi nem változott, ám ezért nem tudunk haragudni, hiszen továbbra is rendkívül modern formákkal és megoldásokkal csábítgat az i3: a látható és tapintható felületek több mint 80 százaléka újrahasznosított anyagok és megújuló nyersanyagok felhasználásával készül, és a néhol szabadon hagyott szénszálas felületek is igazán látványosak. Az BMW az i3s esetében sem érezte fontosnak, hogy sportos kiegészítőkkel erőlködjön, így csupán egy egyedi szőnyeggarnitúrát és egy kis plakettet kapunk a dinamikusabb változathoz.

Tapintásra és látványra ugyan semmi nem változott, azonban mégis vannak fontos újdonságok belül is, hiszen bekerült az autóba az innovatív iDrive rendszer legújabb verziója, melyet a gyáriak egyesítettek az i ConnectedDrive funkcióval, hogy minden eddiginél hasznosabb képességekkel ruházzák fel az autót. Az újdonság képes valós idejű forgalmi információkkal szolgálni és parkolóhely-kereső funkció is jár hozzá. Ezeknél persze vannak sokkal fontosabb képességek is: a központi kijelzőn megjelenő interaktív térkép mostantól nem csupán megmutatja az autó közelében található nyilvános járműtöltő pontokat, de pillanatnyi elérhetőségüket / foglaltságukat is jelzi.

Az intelligens útvonaltervező funkció aktiválását követően a térkép a valós idejű forgalmi információk adatait felhasználva kiszámolja az egyes töltőpontokhoz vezető útvonalak energiaszükségletét, az autó akkumulátorának aktuális töltöttségi szintjével párhuzamosan pedig a pontos adatokat folyamatosan mutatja a műszerfalon. A térképen az aktuális töltöttségi szinttel megtehető és a működéssel párhuzamosan változó hatótávolság-zóna is megjeleníthető, akárcsak eddig – ez ráadásul minden változót figyelembe vesz, kezdve a sofőr vezetési stílusától egészen az üzemmód-kapcsoló beállításáig.

Amennyiben mindez még mindig nem lenne elég, az i3 ezentúl a tömegközlekedési eszközök aktuális menetrendjét és az átszállások lehetőségét is számításba véve kínálja fel az úti célhoz vezető leggyorsabb és leghatékonyabb útvonalakat, erre pedig már okostelefonos kapcsolódásra sincs szükség, ugyanis már aktív mobilinternet-kapcsolatot is kínál az autó. Az persze más kérdés, hogy egy i3 tulaj nem feltétlenül vágyik a tömegközlekedésre, főleg nem hazánkban – az viszont könnyen lehet, hogy itthon nem is fog működni ez a funkció.

Ideje rátérni a hajtásláncokra: a BMW i3 és i3s ugyanazt az akkumulátorcsomagot kapja meg, méghozzá a már eddig is ismert 94Ah/33kWh kapacitású egység képében, és természetesen mindkét verzióhoz megrendelhető lesz a hatótávnövelő benzinmotor (REX), amely 38 lóerejével és 9 literes üzemanyagtankjával körülbelül 150 plusz kilométert biztosít. A tisztán elektromos hatótáv egyébként a BMW szerint a sima i3 esetében 190-200, az i3s-nél pedig 185-195 km valós körülmények között – ezt  korábbi tesztünk is megerősíti, ahol közel sem ideális körülmények között is 180 kilométerre volt képes a BMW elektromos modellje.

A normál verzió teljesítménye egyébként maradt a régi: 170 lóerő és 250 Nm-es csúcsnyomaték, ami 7,3 másodperces 0-100-as sprintre és 150 km/h-s végsebességre elegendő – utóbbi természetesen elektronikusan korlátozva van. Ennél azonban sokkal izgalmasabb lehetne az új változat, de a BMW érthető okokból nem vitte túlzásba a teljesítménynövelést, így mindössze 14 lóerővel és 20 Nm nyomatékkal kapunk többet, ez pedig 6,9 másodperces 0-100-as sprintre teszi képessé az elektromos négykerekűt. A teljesítmény ugyan nem sokat nőtt, de élményből így is jóval többet kaphatunk a többi változtatásnak köszönhetően.

A módosított hajtáslánc a megnövelt erőhöz optimalizált teljesítmény-leadás mellett speciális görgőscsapágyakat és újrahangolt motorvezérlő elektronikát is kapott, amelynek köszönhetően az elektromos motor legfelső fordulatszám-tartományában 40 százalékkal nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot képes leadni. A mérnökök az új BMW i3s alá új rugókkal, lengéscsillapítókkal és stabilizátorokkal dolgozó sport futóművet fejlesztettek, a vezetési élménykapcsolón pedig megjelent a SPORT vezetési üzemmód is, amely még közvetlenebb gázreakcióval és kisebb kormányzási szöggel fokozza a az i3s sportosságát.

A frissített i3-at természetesen vezetéstámogató és biztonsági rendszerekkel is teletömték a gyáriak, így az automata parkolórendszertől kezdve az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető rendszeren, az intelligens sebességhatár-kijelzésen, az előrelátó vezetési segédleten és a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomaton keresztül a torlódás-asszisztensig minden bekerült.

A BMW i3 hálózati töltéséhez használt szabvány töltőkábelt az új modellpáros érkezésére megerősítették és hőmérséklet-érzékelő szenzorral látták el, az otthoni járműtöltést megkönnyítő, végtelenül felhasználóbarát BMW i Wallbox fali töltő legújabb változata pedig óránként immáron 11 kW töltési sebességre képes. Mindez azt jelenti, hogy a rendszer a hozzávetőlegesen 180 kilométer megtételére elegendő energiamennyiséggel maximum három óra alatt, a szabvány töltőkábelhez képest ötször gyorsabban feltölti az új BMW i3 és az új BMW i3s akkumulátorát.

A BMW i3 már eddig is az egyik leginnovatívabb négykerekű volt az elektromos autók piacán, de a frissítéssel még tovább erősítette a pozícióját, amire talán szüksége is volt, hiszen hamarosan jön a szintén szupermodern extrákkal felvértezett, ráadásul nagyobb hatótávval rendelkező új Nissan Leaf. Az i3s szintén ügyes lépés a bajoroktól, hiszen nem csak gyorsabb, de látványosabb is lett átlagos testvéreinél a sportos verzió, amely így sokak fejét csavarhatja el. Árakról egyelőre nincs hír, de míg a normál változatok valószínűleg nem, vagy csak néhány százalékkal lesznek drágábbak az elődnél, addig az i3s biztosan jól látható felárral kerül majd forgalomba – a szeptemberi Frankfurti Autószalonon talán erre is fény derül majd.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark