Élményhajhász - Mercedes-Benz SLK 55 AMG menetpróba

Nyomtatás

Léteznek olyan autók, melyek megjelenésekor minden tekintet rájuk szegeződik, s egyszerűen megáll az élet az utcákon. A lelkünk mélyén ugyan sokszor vágyunk arra, hogy a piros szőnyegen a tapsoló tömeg sorai között villanjanak ránk a vakuk, a valóságban azonban jó adag exhibicionizmus kell ahhoz, hogy mindezt különösebb pironkodás nélkül vészelhessük át.

„Fodrászok autója” – szólt nem egyszer a kritika a BMW Z4, az Audi TT és a Mercedes SLK fémjelezte kategóriának, de lássuk be, hogy az ilyen mondatokból sokszor inkább sugárzik irigység, mint valódi ellenszenv. A szkeptikusok meggyőzésére végül mindhárom gyártó letisztultabb, s jó adag eleganciával átszőtt sportos jegyekkel ruházta fel modelljeit, miközben a lemezek alá a legmodernebb műszaki megoldásokat bújtatták.

Noha általánosságban kijelenthető, hogy a modern technika egyúttal a vezetési élményt is tompítja, a Mercedes mindent mindent megtesz annak érdekében, hogy megcáfolja az alapigazságot. Persze nem számíthatunk a pazarlóan nyers amerikai blokkok remegésére, vagy bugyborékoló hörgésére, de a gyári adatok szerint vegyes üzemben alig 8,4 liternyi benzint kortyoló monstrum szirén énekének úgy sem lehet ellenállni.

A Mercedes típusának csúcsverziója minden idők legerősebb széria SLK-jának számít, kegyelemdöfésével pedig még akkor is könnyedén vesz riposztot, ha eltekintünk az 5,5 literes erőforrás takarékos és környezettudatos jellegétől. Noha ezúttal a vadonatúj fejlesztésű V8-as munkáját nem segítik turbófeltöltők, a közvetlen befecskendezéses motor így is 422 lóerős teljesítménnyel szolgál, ami még akkor is elegendő a szívek elrablásához, ha nem jár hozzá kényszerlélegeztetésű felmenőjének igen beszédes „63 AMG” felirata. A duplaturbós verzióhoz viszonyítva újdonságot jelent többek között az új hengerfej, a módosított szelepvezérlés, az optimalizált forgattyúsház, de legfőképpen a hengerek leállításának lehetősége.

Nyitott tetővel a mérnökök mindent alárendelnek az örömöknek, így ilyenkor nem is aktív az a funkció, ami az Eco-mód bekapcsolásával alig 30 milliszekundum alatt,  teljesen észrevétlenül állítja le a kettes, hármas, ötös, és hatos hengereket – már amennyiben a nyomatékban sem szerénykedő motort a 800-as és 3600-as fordulatszám-tartományban használjuk.

Persze a megoldás igényli, hogy az adott hengerekhez tartozó szelepek a lekapcsolást követően zárva maradjanak, valamint a gyújtás és a befecskendezés is tiltásra kerüljön, miközben már maga a befecskendező rendszer is roppant fejlett: a közvetlen befecskendezéses technológia kapcsán megemlítendő, hogy a rendszer benzinmotorhoz képest magas, 200 báros nyomáson működik.

A körültekintő tervezés eredménye pedig az, hogy a poklok-poklát elszabadítani is képes sportautó városi használat mellett egy olyan start-stop rendszerrel ellátott négyhengeres, kezes bárány módjára üzemelő kabrió, ami kvalitásaihoz viszonyítva még fogyasztásával sem árnyékolja be az örömteli hétköznapokat.

Bizonyítandó azonban, hogy az SLK 55 AMG nem a magamutogatás eszköze; kis tempónál a jelentőségteljesebb feladatokra született futómű nyújtja be a maga számláját, hiszen már az első métereken érezhető, hogy az autóban igen nagy potenciál rejlik. Urbánus sebesség mellett kátyúra hajtva igencsak megmakacsolja magát az autó, hogy a függőleges irányú lökéseknek köszönhetően az útfelület minden apró hullámáról képet alkothassunk. A gyári tunerek persze nem csupán a rugókat és a lengéscsillapítókat cserélték ki, hanem immáron a csúcsteljesítményhez passzoló, elöl 360, hátul 330 milliméter átmérőjű féktárcsák jutnak szerephez a masszívabb lassulások alkalmával.

Éles helyzetben nem csak a keményre hangolt felfüggesztés, de a pontos és módfelett direkt kormányzás is a közvetlenség záloga, így aztán semmi sem állhat a kanyarvadászat útjába. A hegyi szerpentineken pedig igen otthonosan érzi magát az SLK-osztály koronázatlan királya, hiszen nyakizmaink megdolgoztatásáról nem csak a háromállású menetstabilizáló vezérelte dinamikus nyomatékszabályozás és a bikaerős fékek, de a 4,6 másodperces nulla-százas sprintidő is gondoskodik.

Üzekedésünk közepette az 'AMG SpeedShift Plus 7G-TRONIC' névre keresztelt hétsebességes bolygóműves váltó roppant gyors és precíz munkájával dolgozik kezünk alá, ami felveszi a harcot a motor 4500-as fordulatán ébredő 540 Nm-es nyomatékával is. Az automata szerkezet érdekessége, hogy a hidrodinamikus tengelykapcsolót száműzték belőle a mérnökök, helyette olajfürdős, többlamellás kuplung teljesít szolgálatot benne.

Mindezek tükrében már nem is olyan meglepő, hogy a divatos kabrió még avatatlan kezekben is képes igazi éles fegyverré válni, hiszen a hátsókerékhajtás dacára is semleges viselkedés szavatolja, hogy amatőr pilóták is szinte versenytempóban közlekedhessenek – egy olyan autó volánja mögött, ami letaglózó teljesítménye mellett is viszonylag kompromisszummentes a hétköznapokban.

Nem is csoda, hogy az SLK 55 AMG a szélsőséges megpróbáltatások mellett utazóautóként is remekel, hiszen az autópályán ’krúzolva’ az élmények igazi bőségszaruja a Mercedes kisebbik kupé-kabriója. Nem bánhatjuk hát, hogy a könnyűépítésű kabrió tömegét 187 kilogrammal hizlaló, hatalmas V8-as kapott helyet a lemezek alatt.

Megbékélnünk legfeljebb a kis tempónál fáradtságot okozó, fel-felütő futóművel, no meg a Mercedes-modellpaletta sokszínűségével kell, ami bizony erős fejtörésre adhat okot. A 422 lóerős SLK 55 AMG nagyságrendileg 25,1 millió forintos árcédulájával ugyanis több mint hatmillió forinttal kerül többe a 306 lóerős SLK 350-nél, ami pedig az álló helyzetből 100 km/órás sebességre való gyorsítás mutatványában alig egy másodperccel maradna el a visszapillantó tükörben. Noha az említett adat normál esetben csak az érem egyik oldalára mutatna rá, a V6-os a rugalmasság terén sem szerénykedik, s a kisebb fenntartási költségek mellett esetében megspórolhatjuk arra a műszaki fölényre fordított összeget is, ami a nagyobb hengerűrtartalmú változat takarékosságát hivatott szolgálni.

Persze ez a megfontolás némi józan ítélőképességre enged következtetni, s senkit sem fedhetünk meg azért, ha a V8-as velőtrázó, egetrengető hangjának hívó szavára hallgat. S hogy 2012 első negyedévétől mit is kaphatunk a pénzünkért? Egy élményekben bővelkedő, ügyesen kihasználható, minden földi jóval felszerelhető kabriót, ami vezetési élményével már régen megszűnt a hiú feltűnősködés gyarló eszközének lenni.

AlapadatokFutóműKarosszériaMérésekKöltségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark