2014. Október 25., Szombat

Frissitve:09:09:37

Horrorra áhítozva - Ford Mustang GT500 vs. Chevrolet Camaro ZL1

Nyomtatás

Langyos szél túr a hajamba, s a távolból mennydörgés zaja sejteti, hogy hamarosan fejem fölött is gyűlni fognak a sötét felhők. Az ég egyre hangosabban zeng, a vihar közeledik, majd hirtelen tovahalad, miközben egy pillanatra átérzem és élvezem tombolását. Aztán csak bámulom magam előtt az országutat, sóvárogva a heves zivatar után.

A száraz levegő egyre erőteljesebben kaparja torkom, szomjam oltani vágyom, de nem ám holmi cukrozott folyadékkal; karcos, jeges whiskey cseppjei után áhítozom, hogy aztán torkomon még nagyobbat köszörülhessek.

Éktelen zaj, tomboló vihar, s mechanikusan feltöltött öblös V8-asok üvöltése ragadja magával képzeletem, miközben szinte érzem lapockáimon a sportülések szorítását, tenyeremben pedig a vaskos váltógombokat. Igen, ha most színt vallok, azt kell mondanom, hogy Amerikai metálra szomjazom.

 

Néha-néha hajlamosak vagyunk legyinteni a tengerentúl vívmányaira; a hitvány műanyagokkal teletömött, és európai szemmel nézve elfogadhatatlanul összeszerelt bádogdobozokra, ám mégis van egy olyan műfaj, amiben az amerikaiak verhetetlennek bizonyultak az elmúlt emberöltőkben, ez pedig az izomautózás hangulatának meglehetősen magas szinten való produkálása.

A ’60-as és ’70-es években hódító útjukra indult, öblös hengerekkel büszkén kiáltó országúti szörnyek által közvetített életérzés nemrégiben veszni látszott, és azt hihettük, hogy hamarosan kihal a sokak által oly kedvelt kategória. Ám nagy örömünkre a gyártók a ’90-es évek gyatrább próbálkozásai után végre megtalálták a megfelelő ösvényt, hogy az autózás szerelmeseinek szíve ismét nagyokat doboghasson egy-egy kétajtós V8-as láttán. Azt, hogy manapság már az európai, elsősorban a klasszikus értékeket preferáló autós társadalom ugyancsak fogékony lett a Ford Mustang vagy a Chevrolet Camaro, esetleg a Dodge Challenger nyújtotta élvezetekre, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a 'lélektelenedő' autópark egyre több ilyen példánnyal gazdagodik, színt és életet lehelve a szürke hétköznapokba.

Nemrégiben még mi is kissé szkeptikusan tekintettünk ezekre a modellekre, pedig lehetőségünk nyílt partnerünk jóvoltából a legendás ősök kipróbálására. Az új Chevrolet Camaro tesztje viszont rádöbbentett minket arra, hogy bizony van perspektíva ezekben a polgárpukkasztóan öblös erőforrásokkal szerelt, s a társadalom jó része által pazarlásnak tartott fémdobozokban. Hiszen rettentően könnyen rabul ejtenek, miközben objektíven tekintve sem szerepelnek rosszul.

Mindeközben pedig azzal fokozhatjuk az élvezeteket, hogy még izmosabb izomatókról fantáziálunk. A fantázia pedig könnyedén életre kelhet, hiszen a gyártók sem restek, és minél finomabb falatokkal igyekeznek kielégíteni a rajongók éhségét. A korgó gyomroknak persze nem felel meg bármi, épp ezért, ismerve a közönség kritikus mivoltát, a mérnökök munkájának végeredménye általában igényes és erőtől duzzadó.

Napjainkban a leginkább felkapott izom-izomautók közé a Ford Mustang Shelby GT500, valamint a Chevrolet Camaro ZL1 tartozik - gondolhatják, lóerőkben egyik esetben sincs hiány. Noha a Camaro hazánkban is kapható, 'mindössze 432 lóerős' egyszerűbb változatát már megkaparinthattuk, a bőségtál ezúttal elmarad, hiszen a Ford Mustangot hivatalosan nem forgalmazzák hazánkban, s a Chevrolet sem állít be ZL1-es csúcsmodellt a tesztparkba. Nemzetközi fronton viszont már jobb a helyzet, ugyanis számos amerikai magazin foglalkozott kiemelten a két említett izomautó sportváltozatának összehasonlításával, így a külföldi kollégák tapasztalataiból tudunk táplálkozni.

Vélhetően nem szükséges bemutatnom a két tárgyalt autót; aki kicsit is követi az autós világ eseményeinek folyamát, biztosan hallott már róluk. Ha máshonnan nem, a Camaróról tesztünkben, míg a Shelby GT500 - igaz, korai generációjának - népszerűségében a Tolvajtempó című film játszott meghatározó szerepet, amelyben Nicolas Cage útitársa a méltán elismert amerikai tuningmester, Chip Foose által életre hívott Shelby GT500, azaz Eleanor.

A friss GT500 cseppet sem kevesebb felmenőjénél, sőt, talán még nagyobb lelkesedéssel vág neki a próbatételnek: orrában egy 5,8 literes, kompresszoros V8-as benzintemető várja, hogy az utolsó csepp erőt is kitapossák belőle. A 662 lóerő, illetve az ehhez társuló brutális 856 Nm-es csúcsnyomaték finoman fogalmazva is szép eredményre teszi képessé a legendás előddel rendelkező izomautót: a 322 km/h-s végsebesség magáért beszél, ahogy a 200 km/órás célsebesség is a negyed mérföldes sprint során. Amint padlóig süllyed a gázpedál, horror vár a fültanúkra: a V8-as haragos kiáltása aláfestést kap egy sikoly formájában, mégpedig az Eaton TVS kompresszor torkából.

A másik sarokban az ZL1-es várja türelmetlenül, hogy végre bizonyíthassa rátermettségét, amire bőven van esélye. A motorháztető alatt egy 6,2 literes, kompresszorral feltöltött V8 bújik meg egyenesen a legendásan gyors Corvette ZR1-ből, mely 589 lóerővel és 754 Nm-es csúcsnyomatékkal borzolja a kedélyeket.

Az élményt a hatsebességes, kézi kapcsolású 'Hurst' váltó fokozza, amely az igényesség jegyében dupla lemezes kuplunggal és váltóút-rövidítéssel kecsegtet. Persze a motor és váltó párosán túl a futóművet is alaposan átdolgozták a mérnökök, és az amerikai autók egyszerűségét sutba vágva mágneses elven működő állítható lengéscsillapítókat szereltek a Camaro alá, mégpedig igényes 'vasakkal' karöltve.

A mérges Chevy már a Nordschleife aszfaltcsíkján is tiszteletét tette, s egy igazán gyors kört futva bizonyította a vásárlóknak, hogy roppant komoly teljesítményre is képes – az 589 lóerős Camaro ZL1 igen komoly, 7:41 perces időt villantott a zöld pokolban. Mivel a Nordschleife aszfaltcsíkjának mihamarabbi abszolválása manapság mérce a sportautók világában, a General Motors sem hagyhatta, hogy kedvelt izomautója időeredmény nélkül maradjon. Mivel a Mustang nem rendelkezik hasonló adattal, így az összehasonlítás felé vezető úton tovább kell haladnunk.

Noha tesztjeink során az utasteret sem hagyjuk szárazon, ezúttal eltekintünk ettől, mégpedig rögtön két okból kifolyólag: egyrészt itt most lóerők harcolnak és gumicafatok röpködnek, amelyeket az aszfalt vidáman szakított ki a sportabroncsokból, ezáltal az utastér másodlagos vagy inkább harmadlagos tényező, másrészt pedig mindkét modell hangulatos retro-műszerfallal büszkélkedhet, amelyek közt a döntés ténylegesen csupán az ízlésre hagyományozható.

Ahogy azt már az adatok böngészése közben sejthetjük, az erő a Mustang mellett szól, aminek köszönhetően gyorsulás terén a Camaro sem a gyorsulási mérések során, sem pedig a negyed mérföldes mutatványban nem tudja felülmúlni a GT500-at. A klasszikus mérceként tekinthető ¼ mérföldes gyorsulást a Ford 11,9 szekundum alatt tudja le, miközben a ZL1-nek ugyanehhez 12,7 másodpercre van szüksége. Nem kérdés, a Ford produktuma kompromisszummentes vadállat lett, a brutális gyorsulás mellé ugyanis mérhetetlen hangerő, kőkemény kuplung és a már említett kegyetlen gyorsulási hajlam társul.

A kanyargósabb szakaszokon viszont már-már hátránnyá avanzsál a lőerők bősége; a Mustang az oldalgyorsulási értékek terén akár a BMW M3-ast is megszorongatni képes futóművével sem tud lépést tartani az igényesebb konstrukciókkal megáldott Camaróval, amely precízebben irányítható és kezesebb vetélytársánál, továbbá használhatóbb a mindennapokban is, épp kezességéből adódóan.

Persze a fő kérdés, hogy mire áhítozunk jobban: a durvább gyorsulás és a megzabolázhatatlanság érzése, vagy a kifinomultság és a vehemensebb kanyarodási képesség a nyerő? Igazából mindkettő. A mennydörgő V8-asok lényegében mindketten megadják azt a hangulatot, amire a vásárlók vagy a rajongók vágynak, csak kicsit másképpen. Szó se róla, elemi erővel repíti a nehéz kétajtós karosszériákat a Mustang és a Camaro is, de előbbi tagadhatatlanul kegyetlenebb karmokkal mar az aszfaltba, míg a precizitás, az élvezetes és könnyed irányíthatóság, valamint a hétköznapi használatban szerzett előny a Chevy érdeme marad.

Ha egészen mélyre akarunk ásni a döntéshozatalban, akkor azt is fel kell ismernünk, hogy a két autó két, teljesen eltérő vásárlói réteget szólít meg, ami így is van rendjén. Ahogy egyszerű példával szemléltetve egy BMW-fanatikust szinte lehetetlen a csillagos ellenfélhez áttéríteni (vagy akár fordítva), úgy az izomautósok körében is jórészt eltökéltek a rajongók a Ford vagy a GM termékét illetően. A kanyarvadász mindenest vagy a brutális erőművészt válasszuk? A kérdés eldöntését az Olvasókra bízzuk: ossza meg velünk bátran véleményét, hogy Ön melyik ragadozóra voksolna, és miért.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark