Porsche Macan Turbo teszt - A fizika határain túl

Nyomtatás

Az elmúlt kicsit több mint 10 évben a Porsche bármibe is belenyúlt, az gyakorlatilag arannyá változott – a stuttgarti sportautógyártó kis híján odáig jutott, hogy bekebelezze a Volkswagent, ami aztán nem jött be a Porsche családnak, de ezt leszámítva sikert-sikerre halmoztak. A Cayenne után a Panamera is kasszasikernek bizonyult, a híres 911-esek mellett pedig a Boxster/Cayman páros szintén rengeteg rajongót és boldog tulajdonost szerzett magának, mégpedig világszerte. Azonban nem kérdés, hogy a Porsche legnagyobb húzására tavaly év végén került sor, amikor is a németek leleplezték legkisebb és legolcsóbb modelljüket, a Macan névre keresztelt közepes méretű szabadidőautót.

A Macan a várakozásoknak megfelelően teljesít, mégpedig annyira sikeres, hogy a Porsche a gyártás terén gyakorlatilag nem bírja tartani a lépést a megrendelésekkel – nem kérdés, hogy a márka eladásait nemes egyszerűséggel megduplázza a friss típus, mi több, az autóban még a jelenleginél is nagyobb potenciál lesz, amint megjelennek a beígért, „olcsó” négyhengeres benzines és gázolajos erőforrások a kínálatában. Egyelőre csupán 3 motort lehet rendelni hozzá: dízelfronton egy 258 lóerős 3-literes V6-ost (Macan S Diesel), benzinesből pedig egy szintén 3-literest 340 lóerővel (Macan S), valamint egy 400 lóerős 3,6 literes V6-ost (Macan Turbo) – utóbbiak többek között közvetlen benzin-befecskendezéssel, 2 ’párhuzamosan kötött’ turbófeltöltővel és száraz karteres olajozással büszkélkednek, nem mellesleg pedig a Porsche saját fejlesztésű erőforrásai, míg az egyturbós dízel az Auditól érkezik.

A négykarikásokkal való rokonság azonban nem merül ki ennyiben: a Macan bizony az Audi közepes méretű szabadidőmodelljének, a Q5-nek az alapjaira épül. Mindezek hallatán bizonyára Önök is úgy gondolják, hogy egy ennyire közeli Audi-Porsche rokonság azért már szentségtörés a javából, ugye?! Mi azonban nem elégedtünk meg ennyivel; epekedve vártuk, hogy egy alapos próba után megállapíthassuk, valójában mennyi Q5 is lakozik a Macanban, a Porsche Centrum Budapest jóvoltából pedig máris lehetőségünk nyílt hazai pályán tesztre fogni a 'kis', bár azért így is 4,7 méter hosszú Macant, amely még annyira új volt, hogy szinte a festék is alig száradt meg rajta, és órája 500 km-t sem mutatott. Ja, 'mellesleg' épp a sorozat csúcsragadozójához, a 400 lóerős Turbóhoz volt szerencsénk...

Amint meghallottam, hogy helyet foglalhatok a gyönyörű volán mögött, egyből hevesen kezdett el verni a szívem, és kedvemet még az autó unalmas, kívül-belül fekete konfigurációja is alig tudta szegni valamelyest. Azért különösen zavaró a fantáziátlan összeállítás, mert a Macanhoz bizony szebbnél szebb színeket, kárpitozásokat és díszítőbetéteket lehet társítani, egy figyelmesen összekonfigurált darab pedig sokkal-sokkal jobb benyomást képes tenni a jó ízléssel megáldott emberre. Miután sikerült továbblépni a szürkeségen feketeségen, a következő meghökkenést a kerekek váltották ki belőlem: miközben a Macan Turbóhoz alapból 19 colos, az egyszerűbb kivitelekhez pedig 18-as felnik járnak, a tesztautón 21 colos, elöl 265, míg hátul 295 mm széles papucsok díszelegtek, melyek 3 ill. 4 centivel szélesebbek a szériában járó daraboknál, ami a fogyasztás mellett a zajszintre és a komfortra egyaránt rossz hatással van. Még szerencse, hogy a Continental szuper SportContact 5P jelű abroncsaival érkezett az autó, amelyek ezúttal is kiválóan teljesítettek.

A színösszeállításon túllépve igazán jó dolgunk volt a tesztautóban: a Macan Turbo már szériában is rengeteg extrát kínál és lényegesen jobban felszerelt egyszerűbb testvéreinél, ám a tesztautóban még mintegy négymillió forintnyi extra kapott helyet, így mindent megkaptunk, mi szem-szájnak ingere. A 18-irányban állítható bőr sportülések nagyon kényelmesek, és némi plusz felárért nem csak az ülőgarnitúrát, de a teljes műszerfalat bőrrel varják be a gyáriak. Persze Porschéről lévén szó, plusz pénzért gyakorlatilag mindent megkaphatunk, amit csak el tudunk képzelni, így az egyedi színű bőröknek sincs akadálya, sőt, ha például dombornyomott Porsche-emblémát szeretnénk látni mondjuk a fejtámlákon, az is csupán pénz kérdése. Az azonban érthetetlen, hogy a 26,5 millió forintos alapárba miért nem fért be középső légbeömlő a hátsó utasok számára: plusz 120 ezer forintért persze ennek sincs akadálya - a háromzónás klímával kapjuk meg őket -, és ha ránk hallgatnak, ezt az opciót nem ajánlott kihagyni az autóból, mert így egy Skoda Octaviából átülő ismerősünk könnyen kinevethet minket, arról nem beszélve, hogy a hátul ülők nem jutnak elegendő friss levegőhöz.

Az utastér egyébként nyomokban sem tartalmaz Audit, a formák pedig annyira Porschések, hogy aki ismeri a márka új érájának típusait, garantáltan embléma nélkül is egy pillanat alatt rájönne, hogy milyen autóban ül. A vízszintes tagolású műszerfal, valamint a gombokkal teli, emelkedő középkonzol mind-mind ismerős, mint ahogy a klasszikusan Porschés műszercsoport vagy az érintőképernyős navigációs/multimédiás rendszer, amelyet tovább reszeltek a mérnökök, és a PCM bizony beérett: még sosem volt ennyire szép felbontású, gyors és ilyen okos. A Porschés lelkületűeknek tilos kihagyni a Sport Chrono csomagot, amelynek szépséges analóg órája mint mindig, ezúttal is büszkén trónol a műszerfal tetején, s azt is érdemes tudni, hogy az óra mellett az opcióhoz egy szó szerint (hát)gyilkos rajtprogram is jár, ami minden motor esetében 2 tizedmásodpercet javít a gyorsuláson.

Ígérjük, mindjárt útnak indulunk, de családi autóról lévén szó, azért még néhány gondolatot muszáj szólnunk a beltérről. A vezetési pozíció mindenekelőtt tökéletes, magasságtól és testalkattól függetlenül pillanatok alatt megtalálhatjuk az ideális helyzetet; az ülések és a kormány tág határok között állítható, a könyöklők pedig szintén a legjobb helyen vannak. Elöl a helykínálat hibátlan, az autóval való ’egybeépítettség’ sportosságot sugall, és igaz ugyan, hogy messze nem tudunk annyira pöffeszkedni, mint például egy Cayenne-ben, de nekünk egyáltalán nem hiányzott a plusz hely, így tökéletes minden, ahogy van. Magunk mögé beülve először örömmel konstatáltuk, hogy lábhelyből bizony van bőven, széltében sem szűk a Macan, a kényelmet pedig ügyesen formázott ülések és jó kartámaszok fokozták. A fejtér viszont a kupés tetővonal miatt legfeljebb 180 centis magasságig jó – amennyiben hátul rendszerint magasabb utasok ülnek, érdemes lemondani a félmilliós panorámatetőről, amely 4 centivel korlátozza a fejteret, persze a másik oldalon sok-sok fényt enged be.

Már alig vártuk, hogy végre útnak indulhassunk, így a minőségi belső térben való figyelmes szétnézést követően (ahol egyedül a kezelhetőség igényel némi megszokást) azonnal behuppantam a remekül tartó vezetőülésbe, hogy aztán a Porschés hagyományoknak megfelelően a kormányoszloptól balra található gyújtáskapcsolóban elforgathassam a kulcsot. Rutinos Porschésként ezt lenyitott ablakokkal tettem, mégpedig azért, mert bíztam benne, hogy az izmos benzinmotorokkal szerelt márkatársakhoz hasonlóan induláskor a Macan is megjutalmaz majd egy kis hangélménnyel. Örömmel jelentem, hogy ez pontosan így történt: a 3,6 literes V6-os mérgesen, és meglehetősen hangosan hördült fel, széles mosolyt csalva arcunkra, aztán körülbelül fél percnyi lúdbőröztető gurgulázást követően elcsendesedett.

A következő oldalon már tényleg elindulunk a Macannal... sőt, hangját videóval is szemléltetjük. Kérjük, lapozzon!



Hozzászólások  

 
#4 2015-04-26 20:34
Dízel?Próbáltam egy rakás.....hulladék.Ez nem céges passat.
Porsche benzin.Ne vegyen ilyet aki Passat dízelben valaha is ült.
Idézet
 
 
#3 2014-04-29 10:23
Kedves Akuver! Dolgozunk rajta, bízunk benne, hogy össze tudjuk hozni - ha összehasonlítás t nem is, de egy külön tesztet mindenképp, a mérések alapján pedig az adatokat is össze lehet vetni. Minden jót kívánok, üdvözlettel: V. János /Autó Pult/

Idézet - Akuver:
Tisztelt Vajda úr.
Esetleg nem lehetne egy benzin diesel összehasonlítás ?
Idézet
 
 
#2 2014-04-17 08:43
Tisztelt Vajda úr.
Esetleg nem lehetne egy benzin diesel összehasonlítás ?
Idézet
 
 
#1 2014-04-14 19:59
Tisztelt Vajda úr.
A cikk kitűnő,de érdekes lehet a dízel is.
Üdv:Akuver
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark