Alfa Romeo 4C menetpróba - "Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik..."

Nyomtatás

Olasz sportautó: a szópáros, aminek hallatán még a hozzá nem értők is felkapják a fejüket, hiszen a lélegzetelállító formák és a lenyűgöző teljesítmény garantáltak ebben az esetben. Elsőként persze mindenkinek a Ferrari vagy a Lamborghini ugrik be, de az Alfa Romeo név hallatán sem értetlen tekintetekkel találjuk szembe magunkat, ami nem is csoda. A márka autóinak orrán található háromszög formájú hűtőrács ugyanis legalább annyira beleégett az emberek fejébe, mint a BMW vesék.

Ez pedig nem véletlen, az olasz gyártó ugyanis mindennél jobban ért ahhoz, hogy miként lehet elrabolni, és örökre fogva tartani a vásárlók szívét. Ez pedig hatványozottan igaz akkor, amikor egy olyan sportautóval állnak elő, amely az autózás nyers élvezetét olyan intenzitással képes sofőrjének minden zsigerébe beleültetni, melyre utoljára talán a Szabó kolléga által tesztelt Caterham volt képes. Talán nagy újdonsággal nem szolgálok ezek után, de álljon itt feketén-fehéren: az Alfa Romeo 4C elcsavarta a fejem.

Azt gondolom, hogy már az autó puszta látványa után sincs semmi szükségem a mentegetőzésre, de azért álljon itt néhány fontos adat, amelynek tudatában még a szubjektivitással vádoló k sem tudnának vitatkozni velem. Az autó kialakításában és szerkezetében megvalósítja azt a célkitűzést, amely szerint tömeg/teljesítmény arányának a hamisítatlan szupersportautók körében elfogadott 4 kg/LE alá kell esnie; ráadásul ezt nem a motorteljesítmény szélsőséges fokozásával, hanem a tömeg párhuzamos csökkentésével érték el a mérnökök. Ezzel nem csak a rendkívüli menetteljesítményeket sikerült realizálniuk, de a 4C képes olyan élményt nyújtani a volán mögött, mely kanyarról kanyarra elvarázsolja a pilótát – köszönhetően a rendkívül alacsony súly miatti agilitásnak.

Ebben a szénszálas váznak komoly szerepe van, ami a 4C teljes súlyának mindössze a 10 százalékát teszi ki, de a teljes autó anyagának negyedét adja. Alumínium alkatrészeket 38 százalékban, acélokat pedig 23 százalékban találunk az izgalmas olaszban – melynek minden alkatrésze hazájában készül – miközben a kompozit karosszéria az össztömeg 7 százalékát adja. Így végül 895 kilogramm lett a száraz tömeg, amely minden szükségessel feltöltve, teli tankolva és saját, 92 kilogrammos súlyommal számolva is alig 1100 kg. A vezetési élményt az autó rendkívül kompaktnak számító méretei is szavatolják, hiszen hosszúsága nem éri el a 4 métert, ugyanakkor 200 cm széles, 118 cm magas, tengelytávolsága pedig kisebb, mint 2,4 méter.

Ha már a száraz adatokat megemlítettük, az autó külsejéről is ildomos megemlékeznünk, mely önmagáért beszél. A piros színben pompázó sportautó mindenkit levesz a lábáról. A finoman meghúzott, ám mégis erőtől duzzadó vonalak olyan érzelmeket hoznak elő az emberből, melyeket még újságíró létemre is nehéz szavakba önteni. A legtöbben csak egy széles mosollyal, vagy tátva maradt szájjal tudnak reagálni, míg azon kevesek, akiknek mégsem akad el a szava, csak hebegnek-habognak. Ha engem kérnének rá, hogy egy mondattal jellemezzem a 4C-t, talán ez lenne az: gyógyír a mindennapok problémáira. Ebben persze már nem csak a lélegzetelállító külső, hanem a letaglózó vezetési élmény is benne foglaltatik, melyeknek együttes hatása minden érzékszervünkre képes hatni, ezzel pedig kizárja a világot és annak minden negatívumát.

A ki-beszállás akár egy deréktornának is beillik, mely a lapos nyíláson és a széles küszöbön keresztül nem könnyű ugyan, de mindenképpen megéri a fáradtságot. A karbon héjas, fix fejtámlával rendelkező sportülések amellett, hogy elegendő kényelmet biztosítanak, igencsak keményen képesek minket a helyünkön tartani, melyre az 1,1 G-s oldalgyorsulások mellett szükség is van, hiszen az alig 1,1 tonnás testben mindent sokkal intenzívebben élünk meg. Bár az autóban viszonylag puritán a berendezés, a mindenhol látszódó karbon elemek, a látványos, minden üzemmódban másképp pompázó digitális műszerfal, a Ferrarikból ismert gombokkal működő automataváltó és az aszfalt érintését imitáló borítások rendkívül sportos hangulatot teremtenek.

Az Alfa Romeo 4C fedélzetén debütált az új Alfa DNA programkapcsoló is, amely a három megszokott álláson (dinamikus, normál és négyévszakos) túl egy negyedik, versenyüzemmódot (Race) is kínál, amiben minden vezetéstámogató elektronikát kikapcsolva egy élesített fegyverré válik a 4C. Ahogyan már említettem, a menetstabilizáló, a kipörgésgátló, a sebességváltó, a fékrendszer és a gázreakció mellett a műszerfal megjelenítésére is hatással van a kapcsoló, mely jópofa ötlet a tervezők részéről – ráadásul hasznos is, hiszen mindig a legfontosabb adatokat láthatjuk.

Ön is kipróbálhajta!

Az Alfa Romeo 4C-t az Avis autókölcsönző jóvoltából próbálhattuk ki, de ami ennél is jobb hír, hogy ugyanezt akár Önök is megteheti mostantól. A cég ugyanis felvette a kínálatába ritka sportautót, melyet bárki kibérelhet, aki betöltötte 30. életévét és legalább öt éve rendelkezik érvényes jogosítvánnyal. A zsámbéki Driving Campben tartott rendezvényen a vállalat ügyvezetője, Haraszti Géza büszkén számolt be róla, hogy mostantól a valódi élményre vágyó ügyfeleik is kielégíthetik vágyaikat, és ha csak pár nap erejéig is, de magukénak tudhatják a pehelysúlyú ritkaságot.

Az autó egy napi bérleti díja bruttó 95.300 forint, míg a kilométerkorlátot 24 órára 300 egységben állapították meg. Utóbbira természetesen az autó állapotának megőrzése érdekében volt szükség. Ha valaki hosszabb távra szeretné garázsában látni az autót, úgy természetesen erre is van lehetőség, és minél tovább birtokoljuk a 4C slusszkulcsát, annál kedvezőbb napidíjjal számolhatunk, miközben a megtehető kilométerek száma is csökken valamelyest. Így 30 napra számolva ezek az adatok körülbelül napi 33.800 forintra és összesen 4.500 kilométerre adódnak. Amennyiben tovább szeretnénk élvezni a bestiális képességekkel bíró négykerekű terelgetését, úgy 254 forintos kilométerdíjakkal számolhatunk a megengedett táv megtétele után.

Az olasz sportautó kipróbálása ugyan nem olcsó mulatság, az általa nyújtott élmények azonban felejthetetlenek. Amennyiben kíváncsiak a részletekre, látogassák meg az Avis honlapját, melyet ide kattintva rögtön megtehetnek. Mi is szeretnénk ezúton köszönetet mondani, hiszen még a sokak által irigyelt autós újságírók életében is ritkán adatik meg hasonló élmény.

Az újdonság szíve a Giulietta Quadrifoglio Verde kivitelből már ismerős négyhengeres blokkra épül, miközben a hátsó kerekeket támadó 1,75 liter hengerűrtartalmú, 240 lóerős erőforrás a kor elvárásainak megfelelő technológiai megoldásokat vonultat fel, a közvetlen üzemanyag-befecskendezéstől a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlésen át a forradalmi öblítés-szabályozó technológiáig, amely valóban kiküszöböli a turbólyukat. Akik attól félnének, hogy a motor lohasztó zajokkal adja tudtunkra négyhengeres mivoltát, azoknak álljon itt egy rövid videó, mely ugyan 100%-ban nem képes visszaadni az üvöltő olasz valódi orgánumát – mely vészjóslóan zengte be a zsámbéki Driving Camp egész területét – arról azért bizonyságot tesz, hogy nem okoz csalódást az autó.

Az Alfa TCT dupla szárazkuplugos automata sebességváltó kis tömegének és rendkívül rövid reakcióidejének köszönhetően szintén igazi szupersportautós képességekkel lett felruházva, miközben a szokott módon a kormánykerék mögött elhelyezett váltófülekkel is kapcsolgathatnak a rutinosabb pilóták, így téve szert a 4,5 szekundumos százas sprintidőre, melyet ugyan nem volt alkalmunk lemérni, de bizton állíthatom, hogy erre nem is volt szükség. A végsebesség 258 km/h-ra adódik, mely szintén elhanyagolható adat a 4C rendeltetését tekintve.

Most miután a legfontosabb adatokat már ismerik, rátérhetünk az Alfa Romeo 4C valódi oldalának bemutatására. Már esett róla szó, de úgy gondolom érdemes még egyszer tudatosítani magunkban: a lenyűgöző teljesítmény mellett az autó sokkal inkább az érzelmekre hat, mellyel annak ellenére képes harcba szállni a konkurenciával, hogy azok kínálnak nála jóval érettebb és komfortosabb típusokat is. Az olaszok ugyanis bevallottan a vásárlók szívét szerették volna meghódítani, ami nagyon is jól sikerült.

A pehelysúlyú 4C olyan kényelmi extrákat nélkülöz, mint a hangszigetelés vagy a szervokormány, melyeknek hiányát egy tulajdonos sem fogja felróni a gyártónak, hiszen a hangulat akkor hág a tetőfokára, amikor a legapróbb rezdüléseket is visszajelző volánt markolva minden porszem felcsapódását halljuk, miközben az erőforrás a hátunk mögül üvölt és megosztja velünk melegét a vékonyka elválasztófalon keresztül. Persze ezek után azt hiszem mindenkinek egyértelmű, hogy az autót nem hétköznapi használatra tervezték a mérnökök, ugyanakkor a városon keresztül haladva is hatalmas élményekkel gazdagodhatunk, ahogyan a benzinkútnál is megörvendeztethet minket az Alfa, ha kicsit vissza tudjuk fogni magunkat.

A rövidke, bójákkal tarkított zsámbéki pályán ugyan nem tudtuk teljes mértékben szabadjára engedni a bestiális képességekkel bíró négykerekűt, így is teljes mértékben megbizonyosodhattunk arról, hogy a minden lóerőre körülbelül 4 kilogrammot adó autó olyan élményeket képes nyújtani gazdájának, melytől az könnyedén függővé válhat. Az autó farát nem nehéz táncba vinni, ráadásul dinamikus üzemmódban a rendszer éppen annyi szabadságot enged nekünk, mellyel úgy érezhetjük, a legjobb pilóták sem lennének képesek szebb manőverekre. A könnyed élményhajhászás hangulatát a nyers körülmények varázsolják valamelyest komolyabbá, így összességében valóban igazi autóversenyzőnek érezhetjük magunkat.

Habár aki a 4C-re feni a fogát, soha nem fog elgondolkodni más autó vásárlásán, mégis érdemes megnézni mit adnak a konkurensek. Az egyik legnagyobb ellenfélnek talán a Porsche Cayman alapváltozatát tekinthetjük, mely ugyan erősebb, nagyobb súlya miatt dinamikában valamelyest elmarad az Alfa Romeo sportautójához képest, a hangulatról és a látványról nem is beszélve – még ha ezek némelyek számára meg is kérdőjelezhetők. A használhatóság terén azonban jóval többet nyújt, hiszen a németek kupéja a hétköznapokban jóval hasznosabb társnak bizonyulhat, miközben a fáradt gőz kiengedésére is tökéletesen alkalmas egy-egy pályanapon – akkor is, ha itt talán alulmaradna az olasszal szemben, ahogyan az árversenyben is.

Az Alfa Romeo jelenlegi nehéz helyzetét látva igazán nagy örömmel tölt el bennünket, hogy a 4C esetében egy kiváló sportautót üdvözölhetünk a kínálatban, mely a márka rajongói számára igazi felüdülés lehet. A pehelysúlyú versenyző olyan élményekkel képes szolgálni, mely nem csak az egész piacot tekintve, de kategóriájában is egyedülállóvá varázsolja, még ha ezzel némileg korlátozza is a hétköznapi használat lehetőségeit. Aki egyszer kipróbálja ezt az autót, az soha nem felejti el, ezt garantálom. Hát még ha érkezik a felpaprikázott változat...




Hozzászólások  

 
#2 2014-10-03 20:01
Áhhhhh, nagyon remélem, hogy ezt a vonalat nyomja tovább az ALFA az összes többi modellnél!!!
Idézet
 
 
#1 Andras79 2014-10-03 19:25
Egy csodálatos cikk egy csodálatos autóról! ;-))
Köszönjük szépen, Tibor! :-)
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark