2014. November 23., Vasárnap

Frissitve:07:05:49

Magyar kezek műve: hazánkban a Peugeot 508 RXH

Nyomtatás

Már az őszi Frankfurti Autószalonon szériaállapotban bemutatásra került a Peugeot 508 RXH, az első dízel hibrid megérkezése a forgalmazóhoz viszont máig váratott magára. A hazai bemutatón a szokványos információkon túl igazán különleges pillanatoknak lehettünk tanúi, ugyanis az autó formatervéért felelős Bocsi Attila is tiszteletét tette a rendezvényen.

Minden egy ajándékba kapott Matchbox kisautóval kezdődött, még hosszú évekkel ezelőtt. A 'tettes' egy Lancia Stratos volt, amely könnyedén elragadta a kisfiú képzeletét és egyben örökre hozzákötötte az autók szeretetéhez. Az évek teltek, a kisfiúból pedig komoly szándékokkal rendelkező kamasz vált, aki az iskola elvégeztével álmai megvalósításáért minden megtett: a végeredmény önmagáért beszél, első ízben Svájcban, később Pasadenában tanulva Attila sorsa immáron gyermekkori vágyainak megfelelően a formatervezői karrierrel vált eggyé.

Eleinte az Opelnél dolgozott, majd a BMW amerikai stúdiójában is kipróbálta magát, ám a számára legmegfelelőbb helyet a Peugeot-nál találta meg, ahol már 11 éve koptatja a grafitceruzát - persze csak képletesen, hiszen napjainkban a tervezői munka szinte bármilyen szintje elképzelhetetlen a számítógépek nélkül.

 

Attila első munkája a Peugeot Expert kishaszonjármű volt, amelyet aztán még komolyabb projektek követtek: a személyautók körében először a 107-es ráncfelvarrott verzióján dolgozott, de a 2010-ben bemutatkozott  5-ös koncepcióautó - ami előrevetítette az 508-as szériát - is az ő keze munkáját dicséri.

Attila megjegyzi, itt kulcsfontosságú szerepet játszott az oroszlános márka tradicionális ismertetőjegyeinek újraértelmezése és használata, hogy a végeredmény tökéletesen tükrözze az autó identitását. Eközben nem csupán a négykerekűek jelentettek izgalmat számára: hajók, repülőgépek tanulmányainak elkészítéséhez is hozzájárult.

Ezúttal egy még fontosabb, kiválóan kivitelezett feladatot tudhat magáénak a magyar tervező, ugyanis az 508 RXH teljes egészében az ő elképzelései szerint készült el.  A cél az volt, hogy már első látásra megkülönböztethető legyen az alapjául szolgáló 508-tól, amellyel közben mégis jórészt azonos. A lemezek alatt is megkülönböztető szerepet szántak, ám időközben a francia gyártó több modelljébe (így az 508-ba) is beköltözött a HYbrid4 névre hallgató hajtáslánc. Az első dízel-hibrid prototípus még 2009-ben mutatkozott be a gyártó égisze alatt, ahonnan viszonylag gyors út vezetett a szériagyártásig.

Az autó típusjelzésében az „RX” betűkombináció a 'terepállóságra', a „H” pedig természetesen a hibrid hajtásláncra utal, melynek lelke a franciák büszkeségét képező HYbrid4 hajtásrendszer, vagyis a világ első dízel-hibrid hajtáslánca, ami ráadásul egyben "kapcsolható" összkerékhajtást is takar, ez pedig jól is jön a hagyományos társainál elvileg kicsit nehezebb megpróbáltatásokat kiállni képes verzió esetében.

A Peugeot 3008 HYbrid4-ben debütált különlegesség egy, az első tengely hajtásáért felelős 163 lóerős, kétliteres, 16 szelepes HDI turbódízel egységből, illetve a hátsó kerekeket hajtó 37 lovas, a Bosch-tól származó álland mágnesű szinkron villanymotorból áll, melyeket párhuzamosan kötöttek össze a mérnökök, így a csúcsteljesítmény valós 200 lóerőt eredményez, a maximális nyomaték pedig eléri a 450 Nm-t. A rendszer négyféle módban lesz használható: Automatic, Sport, 4WD, illetve Zero Emission közül lehet válogatni, amelyekből az érdekesebbik természetesen az utolsó, mikor is az 508 RXH képes csupán a villanymotor erejével haladni - ekkor teljesen feltöltött akkumulátorokkal úgy 3 km megtételére képes az autó zéró emisszió mellett. Utána persze a feltöltés plusz üzemanyagot követel, így ahogy azt már megszokhattuk, ezúttal is a vegyes, automatikus üzemmód a leghatékonyabb.

Csúcsteljesítményét illetve maximális nyomatékát tekintve a HYbrid4 rendszer kvalitásai nagyjából az 508-család 2,2 literes csúcsdízelének képességeivel egyeznek meg (204 lóerő, 450 Nm), de a fogyasztások között természetesen jelentős különbségek vannak. A Peugeot egészen pontosan kerek 4,0 literes étvágyat ígér a négykerekes dízel-hibridnek, ami mindössze 109 g/km-es CO2-kibocsátásnak felel meg – valljuk be, a képességek tudatában szenzációs értékek ezek. Mindez fogyasztásban 47 %, széndioxid kibocsátásban 28 % megtakarítást jelent a nem hibrid alapmodellhez viszonyítva.

A valóság azonban az ugyanezen hajtáslánccal tesztelt 3008 és a DS5 esetében is erősen különbözött: normakörünkön a hibridek 5,2-5,3 litert kértek 100 km-re, míg ugyanezt a 2.2 HDI 508 (amely mellesleg gyorsabb és jobb váltója okán sokkal kulturáltabb is) 6,1 literből teljesítette. A hibrid rendszer ráadásul 220-230 kilogrammnyi többletet jelent, amivel összesen 1770 kg-ra hízott a franciák emelt hasmagasságú kombija. Ebből a 202 Voltos, 5,5 Ah-s akkumulátor 50 kg-ot tesz ki.

Persze az elhízás magyarázható, hiszen egy több mint 4,8 méter hosszú, mind utasterében, mind csomagtartójában óriási helyet kínáló, nehéz, 200 lóerős automatizált váltós, összkerekes kombiról beszélünk, amit ráadásul a tervezők teleaggattak különféle műanyag kiegészítőkkel és ne feledkezzünk meg a 18 hüvelykes könnyűfém felnikről sem. Ezeken kívül sajátos, három karmot idéző első helyzetjelző fényeiről illetve speciális kerekeiről lehet majd megismerni az 508-as sorozat legkülönlegesebb, rövid ideig teljesen elektromos haladásra is képes tagját.

A felszereltség eközben makulátlan, alapáron jár a panoráma üvegtető, a navigációs rendszer és mindenféle jó, felárat a xenon fényszórórét, a JBL hifiért, a négyzónás klímáért, a kulcs nélküli rendszerért és a programozható ülésfűtésért kell csupán fizetnünk.

Az autó természetesen hazánkban már elérhető, induló árát a Peugeot 11,6 millió forintra lőtte be, a hivatalos álláspont szerint a hasonló teljesítménnyel bíró, de alapból szerényebben felszerelt összkerekes Volvo XC60 és az Audi A4 Allroad szintjére, noha utóbbiak már a prémium szegmensbe tartoznak és kvalitásokban is jóval az 508 RXH felett állnak. A későbbiekben megjelenő Volkswagen Passat Alltrack azonban minden tekintetben méltó ellenfél lesz majd. A hazai forgalmazó egyelőre úgy látja a helyzetet, hogy évente 20-30 példány találhat gazdát itthon, míg nemzetközi szinten évi 35 ezret szeretnének értékesíteni.





Hozzászólások  

 
#3 2012-07-15 11:25
UI: Ha már a VOLVO-t említetted, akkor a VOLVO autók diesel és az EHHEZ kapcsolódó elektromos rendszer beszállítója a peugeot, ugyanis a volvókban PEUGEOT HDi motor van... tehát nem tudom, hogy akkor mit is hasonlítunk mihez...
Idézet
 
 
#2 2012-07-15 11:24
Kaller: Adott egy autógyár (most végülis mindegy, elmagyarázom úgy, mintha egy swift lenne), amelyik úgy szeretné eladni az autóit, hogy nyilván NEM annyira minőségi anyagokból dolgozik, így meg tudja célozni a "lenti" átlagpolgárt a 2-3-4 maximum 5 millió forintos autó értékben.

Telik múlik az idő és úgy gondolja a gyártó, hogy most megpróbálja megcélozni a felsőbb réteget úgy - ahogy az a cikkben is olvasható -, hogy messze minőségibb autót csinál, de nyilván akkor a beszállítók és egyéb alkatrész rendelések is árban feljebb lövik az autót, ahogy mondani szokták valamit valamiért.

Tehát adott mondjuk egy suzuki swift és mondjuk kizárólag minőségi KIZÁRÓLAG minőségi anyagokból dolgozik belül, kívül. Beleértve az alvázat, a futóművet (tehát nem 10.000, hanem pl. 50.000ftos féktárcsákkal szereli a kocsit), a belső utastér avantgard, minőségi varrot bőr, minőségi gumi anyagú, valódi bőrborítású műszerfal, blablabla.

Na igen, csak akkor már az adó végeladási ára messze nem tudja súrolni nem csak a 3, de még a 6 millió forintot sem.

Az a különbség ebben az esetben pl. egy minőségi összerakású Suzuki Swift és egy átlag összerakású Golf között, hogy utóbbi minőségi anyagok nélkül is el tudja magát adni 6 millió forintért pusztán a nevéért, amit még a Golf 2 idején szerzett meg magának. Nagyon szeretem én is azokat a teszteket, mikor egy 3-4 millás autót hasonlítanak egy 5-6 millás kocsihoz és a végén a sok okos kihozza, hogy az 5-6 millás mennyire minőségi. Na persze, mert volt "miből" minőséginek lenni.

Visszatérve erre az 508-asra, lehetne ez 5 millás is, persze hogy lehetne, csak akkor ne így nézzen ki se kívülről, se belülről. Akkor meg jön a duma, hogy 3-4 millával drágábban minőségibb érzetű autót kapni.

Tehát ha "olcsó" összeszerelésű, akkor az a baj, ha minőségi összeszerelésű, akkor meg az a baj, hogy drága.

Senki nem kínál újonnan 3-4 milláértt űberminőséget...

Ez van...
Idézet
 
 
#1 2012-06-26 18:13
Inkább egy XC 60 vagy egy A4 Allroad még akkor is ha szerényebb felszereltségűe k ennyi pénzért mint ez a Peugeot nevetségesen magas áron . Egyébként kb ezen szinten lesz a Passat is szóval esélytelen hogy valaki ezt vegye meg egy értéktartóbb autó helyett ... Peugeotnak úgy kenne áraznia az autókat " már ha szeretne eladni belőlük valamit " , hogy a tényleges német konkurencia jelen esetben Passat " és nem az xc60 vagy A4 audi még akkor is ha azt szeretnék ezek legyenek azok " árai alá lövi be minimum 1.5-2 millióval az autókat akkor lehet esélyes de így ... :D
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark