Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ahogyan arról a múlt héten már beszámoltunk, hétvégén immár negyedik alkalommal rendezték meg Balatonfüreden a Concours d'Elegance veterán autó szépségversenyt, és ahogyan ígértük, nem marad el a beszámoló sem, hiszen a BMW jóvoltából mi is ott lehettünk a magyar tenger partján, hogy elképesztő autócsodákkal találkozhassunk.

Mindennapi használatra? - galériaAkárcsak az eddigi években, idén is igencsak erős mezőny alakult ki, és sajnos ezúttal sem került el minket az eső, de emiatt egy percig sem csüggedtünk. Szerencsére pontosan így gondolták a résztvevők is, akik közül néhányan már péntek délután megérkeztek a helyszínre, méghozzá egy Győrből induló konvojban. A sort az osztrák Bugatti klub elnöke vezette, aki 1939-es, piros T44-esét nem csak ilyenkor gurítja ki a garázsból, hanem nap mint nap életre kelti – erre kiváló bizonyíték lehet, hogy egészen Ausztriából lábon jött az autó, és még az eső sem tartotta vissza Werner Gradisch urat.

Ha már a legendás francia márkánál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a nyitott túrakupé mellett további két eredeti Bugatti szerepelt a kiállításon, de a legnagyobb figyelmet talán mégis egy replika kapta. Ezen persze nincs mit csodálkozni, hiszen a Jaguar alapokra épülő négykerekű szinte tökéletes mása a mindössze három példányban elkészült Type 57 Atlantic-nak, mely 1990-ben a Pebble Beach, majd 203-ban a Villa d’Este szépségversenyének győztese lett – ezek a rendezvények szintén a Concours d’Elegance nevet viselik. Noha csak egy replikáról van szó, a közönség férfi tagjai ezt az autót választották meg a győztesnek – ami nem is csoda, hiszen elképesztően látványos, igazi remekmű.

A Chrysler Airflow lett az összetett győztes - galéria

Mai szemmel modernebbnek hat társainál - galériaPersze az összetett győztes mégsem lehetett egy másolat, így a szépségverseny fődíját egy 1934-es Chrysler Airflow nyerte, aminek érdekessége, hogy korát megelőzve próbált az aerodinamikára fókuszálni, és akkoriban éppen ez lett a veszte. A mai szemmel korához képest egészen modernnek tűnő modellt a 30-as években nem kedvelték „furcsa” formái miatt, így sosem lett igazán sikeres – mostanra azonban annál különlegesebbé vált. A lemezei alatt egyébként egy 5,3 literes, soros nyolchengeres erőforrás dolgozik, ami 130 lóerőt biztosít a sofőrnek.

A díjazottak közül talán még a FIVA és a BMW különdíjasait érdemes kiemelni: míg előbbit a cseh gyártmányú, 1931-es Praga Piccolo nyerte el, addig utóbbit egy első generációs, 1954-es Chevrolet Corvette zsebelt be. A galériánkban egyébként minden modellről találnak fotót, részletesebb adatokról és érdekességekről pedig a rendezvény honlapján lévő katalógusban olvashatnak, amit ide kattintva érhetnek el – ugyanitt a főoldalon az összes díjazott is megtalálható.

Hiába replika, elképesztően szép az AtlanticA BMW hazai képviselete – ami a MINI-vel kapcsolatos tevékenységeket is ellátja – ezúttal az angol márkára helyezte a hangsúlyt, ugyanis éppen 50 éve, hogy Rauno Aaltonen egy Cooper S volánja mögött megnyerte a legendás Monte Carlo Rallyt. Ennek örömére az importőr a MINI teljes John Cooper Works palettáját elhozta Balatonfüredre, és az érdeklődők akár ki is próbálhatták a 231 lóerős méregzsákokat. Veterános rendezvényhez híven persze néhány öreg MINI is helyet kapott a Tagore sétányon: egy kisáruszállító és egy pickup kivitel mellett a legendás angol apróság olasz testvére, egy Innocenti Mini Cooper 1300 és Aaltonen versenyautójának másolata is részt vett a rendezvényen

Noha néhány lelkes rajongó már pénteken megleshette érkezésük közben az autókat, a Tagora sétányon először szombat reggel foglaltak helyet az autók. Mi azonban már pénteken láthattuk a veteránok nagy részét, méghozzá egy igencsak hangulatos garázstúra keretein belül. Noha a modern betonfalak között elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy furcsán mutatnak a klasszikus négykerekűek, a félhomály és a neonfény kifejezetten izgalmassá tette a nagyjából félórás sétát, melyet néhány izgalmas történettel egészítettek ki.

A BMW is kedveskedett nekünk

Nagyon ritka a Cecotto Edition - galériaMint jó vendéglátó, a BMW a rendezvényen kívül is készült nekünk izgalmakkal: ahogyan az előző években, úgy idén is a Bavarian Classics csapatot hívták meg, akik néhány gyönyörű állapotban lévő klasszikus BMW-vel kényeztették el érzékszerveinket. Az idei felhozatal egy E30-as és egy E36-os M3-as volt, de a kiállításra érkezett egy szintén E30-as kódjelű Cecotto Edition M3-as is, melyből mindössze 505 darab készült a bajorok korábbi híres versenyzője, Johnny Cecotto tiszteletére, és felújításával éppen a rendezvény előtti estén végeztek a srácok. Lévén, hogy az idei évben a MINI-t ünnepeltük, egy 1975-ös Austin MINI is tiszteletét tette.

Nekem az E36-os M3-ast sikerült kipróbálnom, amely idén éppen 20 éves születésnapját ünnepli. A Bavarian Classics vezetője, Naményi Péter azt is elárulta, hogy az autó első tulajdonosa 53 évesen vette meg a sportkupét, és 72 évesen, tavaly adta el a magyar cégnek, a napi használat nyomait leszámítva teljesen jó állapotban. Persze egy kis felújítás így is ráfért a 3,2 literes, soros hathengeressel szerelt, 321 lóerős járgányra: a kopó alkatrészeket és az összes folyadékot kicserélték, illetve a futóművet is új állapotba hozták.

A keretes részben lévő képekre kattintva külön galéria nyílik meg

Kifogástalan állapotban van az E36-osA 235 ezer kilométeres futásteljesítmény ellenére pedig olyan az E36-os, mintha új lenne. A gázadásra virgoncan reagál, és egyszerűen kívánja, hogy pörgessük a motorját – ezt pedig vehemens megindulással hálálja meg. Az autóban minden kiválóan működik, és bár érezzük, hogy nem egy mai modellben ülünk, ezt leginkább a modern elektronikák hiánya árulja el. Nem is árt vigyázni az izmos kupéval, kipörgésgátló és menetstabilizáló hiányában bizony könnyen bajba lehet kerülni ilyen teljesítmény mellett. Elképesztő, ahogyan egy 20 éves autó mindenféle nyikorgás és nyöszörgés nélkül teljesíti parancsainkat – ráadásul ez volt talán az utolsó M3-as, ami igazán közvetlen kapcsolatban volt a sofőrjével.

A szögletes formák, a látványos padlizsánszínű fényezés és a világos belső bőrkárpitozás pedig igazán egyedivé teszik a manapság már igencsak ritka modellt – hiszen alig-alig találni olyan példányt, amely ne esett volna áldozatul valamilyen átalakításnak. Aki ellenállhatatlan vágyat érez a megvásárlására, annak jó hírünk van, ugyanis a gyönyörű M3-as eladó, ám a kiváló állapotnak és a nagy névnek bizony mevan az ára: 9,3 millió forintért lehet a miénk az autó.

Érdemes végiglapozni a galériátA modern vonalat egyébként a BMW és a MINI legfrissebb palettáj képviselte olyan modellekkel, mint a konnektoros hibrid 530e vagy éppen a 6,6 literes, 610 lóerős M760Li xDrive, melyek hamarosan szerkesztőségünk garázsába is ellátogatnak majd. Akinek azonban ezek a típusok sem lettek volna elég különlegesek, azok egy Rolls-Royce Wraith-et és egy Dawn-t is megcsodálhattak, és akkor a cseh Hoffman & Novague cég által az Audi R8 alapjait felhasználva elkészített, mindössze pár példányban létező R200-ról még nem is beszéltünk,

A IV. Balatonfüred Concours d’Elegance tehát nem okozott csalódást, és az eddigi évekhez hasonlóan idén is rengeteg érdekességgel találkozhattunk, melyek közül óriásgalériánkban szemezgethetnek. Alighogy vége lett, máris várjuk, hogy jövőre mivel készülnek majd a látogatók számára a szervezők, hiszen évről évre egyre komolyabb felhozatallal és egyre több érdeklődővel büszkélkedhetnek.

Kommentek