2017. Január 24., Kedd

Frissitve:01:35:03

Vissza a jövőbe - új Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 120 teszt

Nyomtatás

A májusban bejelentett új Peugeot 3008 esetében véleményem szerint valamit félrenéztek a franciák, ez viszont most egyáltalán nem rossz hír, hanem abszolút elismerés: a hosszát tekintve a Peugeot 308 és a 308 kombi (SW) közötti, ám az alapokat biztosító, s nemrégiben az Év Autójának is megválasztott testvérmodellnél jóval magasabb és maszkulinabb kompakt divatterepes kívül-belül olyan formákkal kecsegtet, mintha egyenesen a koncepciómodell került volna szériagyártásba.

A franciák részéről ez kétségtelenül bátor, de egyben kiváló húzás volt, ugyanis az autó úgy lett jövőbe mutató és dögös, hogy közben nem megosztó: a teszthét során mindenki odáig volt a formatervtől - egyébként én is. Ráadásul már elöljáróban elmondhatom, hogy az új 3008 nem csak dögös, de jó is. Még két hónap sem telt el a magyarországi premier óta, de máris leteszteltük a modellt, mégpedig a sorozat garantáltan kedvenc motorjával, a 120 lóerős 1,6 literes BlueHDI dízellel és kézi váltóval, amely hajtáslánc nem meglepő módon kiválóan passzol a termetes, de meglepően könnyű oroszlánoshoz.

Elődjét gond nélkül letagadhatná, annyit változott. Az új 3008 a köztes állásponttól eltávolodva pozícionálásban és megjelenésben is magasabbra céloz: SUV lábakra állt, a látványos külső-belső formákat pedig kimondottan fejlett extrákkal értékeli még feljebb. Az EMP2-es platformra alapuló, vagyis a 308-cal közös padlólemezen megalkotott típus elődjénél 8,2 centiméterrel hosszabb (4,45 m), a növekmény pedig leginkább az öblös csomagtéren érhető tetten, ahol 88 literrel több, összesen 520 liternyi csomag kaphat helyet. Ennél is fontosabb, hogy az új alapok jelentős mértékben hozzájárultak a tömeg lefaragásához: változattól függően elődjénél kb. 125 kilogrammal könnyebb az újdonság, a tesztelt verzió üres tömege például a gyári adatok szerint csupán 1,3 tonna, ami nagyon kevés. A hosszúság és a magasság körülbelül azonos maradt, viszont a tisztességes, 22 centiméteres hasmagasság terepjárósabb kiállást biztosít.

Az első bekezdést kissé megcáfolva azért a végső formaterv nagyot ugrott a sorozatgyártás irányába a 2014-es Párizsi Autószalonon bemutatkozott Quartz koncepcióhoz képest, de számos érdekes megoldást tudott így is átmenteni a 3008. A kerekded első generációhoz képest igazán újnak hatnak az éles formák, amelyekbe apró gyémántként vegyülnek a feláras, és remekül világító LED-es fényszórók. A határozottabb, izmosabb felépítés sokkal jobban megdobogtatja majd a férfi vásárlók szívét is – az erősítésre pedig kétségtelenül szükség van az időközben alaposan kikupálódott kompakt crossover/SUV szegmensben.

Belül az utasok a 62 mm-rel nagyobb, összesen 2,675 méteres tengelytáv (ami szintén a 308 és a 308 SW közötti érték) áldásos előnyét élvezhetik a 24 mm-rel hosszabb hátsó lábtér okán. Emellett a belső szélesség elöl 17, hátul 4 mm-rel nőtt, miközben a kisebb külső magasság dacára 36 mm-rel nagyobb a fejtér. Ennek ellenére nem árt vigyázni az opcionális, és persze hangulatos fix panorámatetővel, az ugyanis értékes centiket fűrészel le a fejtérből, a magasabb termetűektől kompromisszumot követelve, és az is látszik, hogy a hátsó üléspad (túl) alacsony kialakításával nyertek a tervezők a fejtéren.

Elöl a fejtér tekintetében hasonló a helyzet, az anyósülésen pedig a lábtér szűkül be a széles középkonzol mellett, de a helykínálatra összességében nem panaszkodhatunk, nem mellesleg pedig az anyag- és összeszerelési minőséggel maximálisan elégedett voltam - az ajtón és a műszerfalon alkalmazott szövetkárpit egyedi és nagyon gusztusos megoldás. Szintén örömteli hír, hogy például a Peugeot 508-cal szöges ellentétben tárolórekeszből nincs hiány, elöl, a középső könyöklő alatt óriási rekeszt találunk, s egyéb pakolóhelyekből is sokat találunk.

A puszta méreteken felül az avantgárd kialakítás kimondottan meggyőzőnek hat. Az új 3008-ban ünnepli például világpremierjét a Peugeot i-Cockpit nevű műszercsoport-együttesének második generációja. A hangzatos név egy 12,3 colos központi kijelzőt takar, amelyet a vezető saját igényeinek megfelelően ötféle nézet szerint szabhat kedvére – nem mellesleg már szériában! Az új megjelenítő szebb felbontást és folyékonyabb mozgásokat ígér, miközben átláthatóbban tárja elénk az információkat. A láthatóság az alacsonyabbra szerelt, alul-felül lecsapott karimájú, rendkívül kis kormánykerékkel javult, ami immár az új generációs Peugeot modellek védjegyévé vált.

A jól sikerült rendszer mellé kérhetünk egy 8-colos központi érintőképernyőt is, amely elődjénél jobban és gyorsabban reagál, ráadásul néhány konkurenssel ellentétben magyar nyelv is rendelkezésre áll. Ez alatt hat, zongorabillentyűt (vagy oroszlánkarmot?) mintázó minőségi kapcsolót találunk, melyekkel a rendszer főbb funkciót érhetjük el igazán stílusos formában, alább pedig a klíma és a hifi legszükségesebb vezérlőinek is jutott hely. Itt jegyezném meg, hogy olyan gyors ülésfűtést még sosem láttam, mint a 3008-ban: indulás után néhány másodperccel már gőzerővel fűtöttek az első ülések, ami mondanom sem kell, hogy egy-egy zimankós reggelen mennyire áldásos dolog. A menüből lehetőség van az autó személyre szabható rendszereinek egyéni ízlés szerinti összehangolására, így például az akár masszázsfunkcióval is kérhető kényelmes üléseket hangulatunknak megfelelően dolgoztathatjuk, egyetlen gombnyomásra.

A csúcstechnika a további opciókat tekintve sem marad el: a továbbfejlesztett, immár egészen jól működő asszisztensrendszerek arzenálja mellett szép megjelenítésű 360 fokos kamerarendszert, vezeték nélküli mobiltöltőt, online 3D-s navigációt, Android Auto és Apple CarPlay funkciót, valamint kulcsnélküli rendszerrel kombinált láblendítéses, elektromos csomagtérajtó-nyitást is kaphatunk felár ellenében. A sorozatgyártású autók történelmében először a prémium audiorendszer megalkotásáról az audiofil világban nagy névnek számító francia Focal cég gondoskodik – a feláras rendszer 10 hangszórót, egy mélynyomót és egy 12-csatornás erősítőt foglal magában. Az összteljesítmény 515 Watt, amelyhez kristálytiszta hangzás tartozik.

A motortérben nincs újdonság, feltéve, ha ismerjük a Peugeot 3008 három-, és négyhengeres turbómotorokból álló kínálatát. A belépőt a feltöltött, háromhengeres 1,2-es benzines jelenti, amelynek 130 lóerős teljesítményét hatfokozatú kézi váltó vagy szintén hatgangos, de új bolygóműves automata továbbíthatja az első kerekek irányába. Felette ül a jól ismert 1,6-os turbómotor 165 lóerővel, 240 Nm nyomatékkal és csakis automatával. Dízelfronton gazdagabb a választék: az 1.6 BlueHDi 100 és 120 lóerővel nyit – előbbi 254 Nm-rel és ötfokozatú kézi váltóval érkezik, utóbbi pedig ‘hatos’ kézi vagy automata egységgel kínál 300 Nm-t. A kétliteres kiadás emeli a tétet: kézi váltóval 150, automatával pedig 180 lóerőt továbbít az első kerekekhez, amihez 370 vagy 400 Nm nyomaték csatlakozik.

Érdemes tudni, hogy egyelőre az összes verzió elöl hajt – a terepes szükségleteket a 2008-hoz hasonlóan egy opcionális csomag igyekszik kielégíteni, amely többcélú abroncsokat, lejtmenetvezérlőt és a különböző természeti viszonyokhoz állítható menetstabilizálót tartalmaz. A mostani tesztautóban nem volt jelen a csomag, azonban a menetpróbán egy homokbányában próbára tettük, és egész ügyesen dolgozott az autó. Megerősíthetjük, hogy összkerékhajtásra csak igazán szélsőséges körülmények között van szükség. Az elöl 20, hátul 29 fokos terepszög sem teszi terepjáróvá az új 3008-at, de ezt valószínűleg senki nem várja el tőle.

Ideje rátérnünk a tesztautónk lemezei alatt lapuló technikára: a motortérben a franciák 1,6 literes, 120 lóerős, nyolcszelepes BlueHDI turbódízele kapott helyet, amely egy közepesen kapcsolható hatfokozatú manuális váltón keresztül 300 Nm-es nyomatékkal ‘támadja’ az első kerekeket. A start gomb megnyomása után még hidegen is meglepően visszafogott orgánummal kel életre az erőforrás, és bár nem tudja letagadni, hogy gázolajjal működik, hangszíne egész barátságos, viselkedése pedig a négyhengeres dízelekéhez hasonlítva ebben az autóban kulturált – legalábbis épeszű fordulatszám-tartományban.

A menetteljesítményekre sem lehet panaszunk: a 120 lóerő nem tépi fel az aszfaltot, de az ígért dinamikát hozza, a hétköznapok során a 11 másodperc körüli 0-100 km/h-s sprintidő és a közel 190 km/h-s végsebesség bőven elegendő, s még a hosszú áttételezésű váltóval is korrekt a rugalmasság a magas nyomaték és a könnyű karosszéria révén. Némi turbólyuk ugyan észlelhető, de 2000 felett meglódul a 3008. Száguldozni nem érdemes a crossoverrel, már pusztán az ügyetlen hátsó futómű miatt sem. A hangolás (túl) keményre sikeredett, s persze a tesztautó 18 colos kerekei sem javítottak a helyzeten. Minderre rátesz egy lapáttal a csatolt lengőkaros hátsó megoldás, amely tempósabb kanyarokban nem teljesít túl fényesen, az úthibákon hajlamos elpattogni.

Persze ez megszokható és nem vészes, de összességében elmondhatjuk, hogy a 3008-as leggyengébb pontja a (hátsó) futóműve. A kormányzás és a fék a kategóriában rendben van, előbbi például kimondottan közvetlen. A motorra visszatérve, a jól ismert, széles körben használt 1,6 literes BlueHDI erőforrás talán legszerethetőbb tulajdonsága még hátravan. Hát persze, hogy a fogyasztásról van szó: a benzinkutaknál bizony képes megörvendeztetni minket a dízel szív. A normakör mindössze 4,5 literre adódott, de a sok városi szakasszal és nyüstöléssel tűzdelt tesztátlag is alig haladta meg az 5 litert, ami dicséretes eredmény. Mindez egyébként 3,5-4 liter közötti országúti és 5-5,5 liter környéki városi illetve autópályás átlagokat jelent – amiben a hosszúra nyújtott váltónak is nagy szerepe van.

A fentiekből kiderül, hogy az új 3008-nak bizony nem sok hibája akad, ami különösen egy olyan autó esetében dicséretes, amelynél a külső-belső formaterv elsődlegesnek számított a tervezés során, vagyis nem a forma követi a funkciót, hanem néhány ponton éppen fordítva. Ennek ellenére szerencsére szó sincs olyan kompromisszumokról, amelyeket mondjuk egy (Citroen) DS5 követel vezetőjétől, utasaitól. De a végére jöjjön egy fontos téma, mégpedig az árazás. Nos, a típus belépője listaáron 6,4 millió forintnál kezdődik, amiért már 130 benzines lóerőt, 230 Nm nyomatékot, és a legfontosabb tételeket is megkapjuk. Ezek közé 17-es kerékszett, (manuális) klíma, 12,3 colos műszercsoport, tempomat és USB-s, Bluetooth-os rádió is tartozik. A benzines alapmotorból 150 ezerért ugorhatunk át a 100 lóerős, 570 ezerért pedig az általunk tesztelt 120 lóerős dízelbe.

A felette elhelyezkedő Active szint már jóval nagyobb érdeklődésre tarthat számot. Esetében már belekóstolunk a segédrendszerek világába a sávelhagyásra és fáradtságra figyelmeztetővel, automata klímát, esőérzékelőt, automatikusan sötétedő belső tükröket is kapunk, a tolatóradarról, a táblafelismerőről és a 17-es könnyfém felnikről nem is beszélve. Tesztautónk még feljebb, a sok-sok jóval megkent, ráadásul különféle opciókkal tovább extrázott ‘Allure osztályból’ érkezett, de itt már kézi váltóval is közel 8 milliós listaárról beszélhetünk (az automatafelár különben reális 450 ezer forint), igaz, a Peugeot promóciója keretében 5-600 ezer forint lejöhet a listaárakból, így a 3008-ba már akár 5,8 millió forinttól beszállhatunk, 8 millió körül pedig már egy igencsak jól felszerelt példányt hazavihetünk, amely ár nem meglepő módon éppen beleilleszkedik a konkurencia népes táborának átlagába.

Mindemellett kétségtelen, hogy a 3008-as újdonságvarázsa és remek külső-belső dizájnja sok-sok vásárló esetében komoly ütőkártyát jelenthet a Peugeot mellett, mi pedig véletlenül sem beszélnénk le senkit az oroszlánosok friss jövevényéről, hiszen igencsak kiegyensúlyozottan teljesített, szerethető autó, komolyabb hibák nélkül. Nagy örömünkre a franciák az elmúlt években nagyon magukra találtak, s egyben bízunk benne, hogy egy összehasonlító teszt keretében rövidesen azt is kideríthetjük, hogy a 3008 az erős konkurenciával közvetlenül összevetve miként állja a sarat.

Néhány szóban

A Peugeot 3008 második generációja jött, látott, és minket meggyőzött. Nem is gondolnánk, hogy az avantgárd, már-már tanulmányautós külső-belső formák milyen praktikus, jól használható autót takarnak, ideális és könnyen kezelhető külső méretekkel, igényes, tágas utas- és csomagtérrel, valamint modern technikai arzenállal. Szerethető, és egyben menő az új crossover, ami szerencsés párosítás, és még az árakkal sem szállt el a márka, értékarányos a 3008. Egyedül a kissé butácska hátsó futóművet sajnáljuk, ami lehetne (sokkal) jobb, de talán egy 18 colosnál kisebb kerékszett jót tenne a komfortnak.

Előnyök: A kategóriában egyedülállóan merész, jól sikerült külső-belső formavilág; Igényes megoldások és anyagok az utastérben; Jól működő multimédia és i-Cockpit; Ideális méretek; Modern extrakínálat; Tágas csomagtér; Villámgyors ülésfűtés; Elegendően dinamikus, kulturált és takarékos dízelmotor

Hátrányok: Buta hátsó futómű és túl feszes futóműhangolás; A panoráma üvegtetővel korlátozott fejtér hátul és túl alacsony hátsó üléspad; A váltó kapcsolhatósága inkább közepes, mint jó; A miniatűr kormányt szokni kell; Elöl keskeny lábtér a szélesen lenyúló műszerfal miatt

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark