2017. Június 27., Kedd

Frissitve:02:10:03

A világ leggyorsabb SUV-ja – minden információ a Bentley Bentaygáról

Nyomtatás

Két hét múlva kezdődik a Frankfurti Autószalon, amelynek hajrája tetőfokára hágott. A napokban rekord mennyiségű premiernek adnak helyet az Autó Pult hasábjai – közülük felfelé lóg ki a Bentley Bentayga. A márka első SUV-ja egyben a világ leggyorsabb ilyen modellje lett, és a magyar fülnek kissé furcsán csengő nevén kívül nem igazán lehet semmibe sem belekötni vele kapcsolatban.

A terepjárás nem éppen kifinomult műfaj, de a tervezők láthatóan mindent igyekeztek bevetni, hogy elegáns végeredménnyel jelentkezzenek. A forma megítélése nyilván szubjektív, de úgy tűnik, jó munkát végeztek. A Bentayga arányaival kevésbé hasonlít egy klasszikus SUV-ra, így inkább egy emelt hasmagasságú luxuskombinak tűnik. Mindehhez a márka aktuális modelljeinek és tanulmányainak formanyelve társul, elöl a hangsúlyos kör alakú fényszóróval, melyhez egyre kisebb második fényforrás csatlakozik. A világítótestek természetesen LED-esek, a kerékjáratokban pedig legalább 20, legfeljebb 22 colos felniken feszülhetnek az abroncsok. Hátul teljesen visszafogott, már-már túlzottan klasszikus fart találunk.

A pontos méretekről egyelőre nem nyilatkozott a gyártó. Mindenesetre terjedelmes karosszériára számíthatunk, amely négy vagy öt fő számára kínálja a luxus legfelsőbb fokát. Hogy mindennek ellenére ne legyen túlzott a tömeg, arról a nagy részben alumínium külső elemek gondoskodnak, melynek használatával önmagában 236 kilogramm tömeget spóroltak meg a fejlesztők.

Belül a márkára jellemző kialakítást találjuk, természetesen a legfinomabb bőrökkel és a fa és a króm ízléses használatával. A személyre szabhatóság mellett a felszereltségek kínálata is bőséges: a nyolccolos kijelzőn a piac egyik legmodernebb navigációs rendszere dolgozik, a 22 irányban elektromosan állítható ülések nem csak fűthetőek és szellőztethetőek, de hatféle módon masszíroznak is, a vezetési segédrendszerek arzenálja és a szélvédőre vetített kijelző mára már elvárható a kategóriában. A teljes tető 65 százalékát, összesen 1,35 m2-t lefedő panoráma napfénytető két panelből áll. Az első nyitható, de mindkettő elsötétíthető igény szerint.

A négyüléses variáns a hátul utazókat is a bőség teljes választékával szembesíti: az üléseket ők is tetszés szerint állíthatják, a masszázs mellé pedig még lábtámasz is jár, amely szavatolja a gyors álomba ringatást. A különlegességek közé tartozik az 1950 Wattos Naim audiorendszer, amelyet a hátul ülők 10,2 colos Androidos tablettel kezelhetnek.

A Mulliner szettet megrendelők az egyébként tágas csomagtérből mondanak le jó pár literről, hogy helyette a piknikezéshez tökéletes ezüst evőeszköz készlettel, kristálypoharakkal és hűtővel legyenek gazdagabbak. De ha az erdei falatozás helyett a vízi sportokat részesítjük előnyben, rendelhetünk kimondottan a vizes eszközök tárolásának megfelelő kialakítást.

Végül, de koránt sem utolsó sorban a teljesítményről. A Bentaygát akkoriban még csak teljesen fekete, álcázott dobozként ismertük, amikor a Bentely kijelentette, hogy ők bizony a világ leggyorsabb SUV-ját készítik el belőle. A jelek szerint beváltották ígéretüket, melyhez a márka kétturbós, hatliteres W12-es erőforrása volt segítségükre. A legújabb változatban 608 lóerőt (6000-nél) és 900 Nm nyomatékot (1250-4500-ig) teljesítő tizenkét hengereshez nyolcfokozatú bolygóműves automataváltó csatlakozik, amely az igényes összkerékhajtás segítségével mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsítja a tekintélyes kékvérűt 100 km/h-ra. A száguldás vége pedig 301 km/h, egy eddig a kategóriában ismeretlen sebességhatár átlépésével.

A tekintélyes tempóhoz a jó légellenállás és a szokásosnál alacsonyabb felépítés is segítségére van a Bentaygának. Csak összehasonlításképp: a 0-100-at ugyanúgy teljesítő Porsche Cayenne Turbo S-t az 570 lóerő mindössze 284 km/h-ig repíti, és ha 38-nal több lenne belőle, akkor sem sikerülne átlépni a 290-es értéket.

A hatalmas erőforráshoz ehhez mérhető fogyasztás is társul: a visszafogott vegyes körön 12,8 l/100 km-es érték jön létre, vagyis vegyes használatban jó eséllyel láthatunk 15-20 literes értékeket a fedélzeti számítógép kijelzőjén. Önmagában ez is előrelépés az erőforrás korábbi változataihoz képest: a 12 százalékkal hatékonyabb működést többek között vitorlázással és korábban aktiválódó, széria start-stop rendszerrel érték el a fejlesztők. Jó hír azoknak, akik nem szeretnek gyakran tankolni: hibrid és dízel variáns is érkezik a későbbiekben.

Az árakról egyelőre nincs információ, a látottak alapján pedig egyelőre nehéz eldönteni, hogy a beszálló Continental sorozathoz, vagy a Mulsanne-hoz lesz közelebb az árazás. Ha tippelni kellene, valószínűleg előbbire tennénk némi pluszt, melynek eredményeképp hazai forgalomba helyezéssel körülbelül 60-65 millió forintos árcédulát vizionálnánk.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark