2018. Augusztus 16., Csütörtök

Frissitve:02:06:48

Az első – minden információ a Rolls-Royce Cullinanről

Nyomtatás

A Rolls-Royce kétség kívül a világ egyik, ha nem a legexkluzívabb és legimpozánsabb autókat gyártó márkája. Ez természetesen hatalmas felelősséggel is jár a gyáriak részéről, így egyáltalán nem volt kis feladat belevágniuk az első emelt hasmagasságú modelljük fejlesztésébe – nem is a vásárlók, hanem inkább a saját magukkal szemben támasztott elvárások miatt. A Cullinan névre keresztelt szabadidőautójuk pedig végre bemutatkozott, és kétség kívül méltón viselheti az angolok legendás jelvényét.

A gyáriak nem szerénykedtek, hiszen rögtön a világ legnagyobb gyémántja után kapta a nevét az autó, amely a márka történetének első terepjárója. Sokak szerint talán kissé túlzás lehet terepjáróként aposztrofálni az újdonságot, azonban a Rolls-Royce bemutatójának nagy része pontosan arról szólt, hogy a márka nem engedhette meg magának egy olyan autó bemutatását, ami kinéz valaminek, de nincs mögötte tartalom. Éppen ezért a Cullinan bizony valódi terepen is képes megállni a helyét – ami a korábban megosztott álcázott képeken is jól látszik –, és az angolok erre kifejezetten büszkék.

Mondanunk sem kell, hogy az autó hatalmas: 5341 mm hosszú, 2164 mm széles és 1835 mm magas, míg tengelytávolsága 3295 mm-re nyúlik. A formák a Rolls-Royce megszokott stílusát tükrözik, de mégis tudnak némi újdonságot is csempészni az autóba. Elsőre nehéz megállapítani, hogy az arányokat sikerült-e tökéletesen eltalálnia a mérnököknek, de minél tovább nézzük az autót, annál inkább összeáll a kép, és a szögletes formák, a jellegzetes hűtőrács, a téglalap formájú fényszórók és a hátsó lámpatestek is a helyükre kerülnek – nem beszélve a kis lépcsőről a hátsó szélvédő alatt. Apropó, a hátsó ajtók természetesen az elsőkkel ellentétes irányban nyílnak, a 22 colos felnik közepén lévő RR embléma pedig ezúttal is mozdulatlan menet közben is.

Az utastér magától értetődően hatalmas, és ugyancsak a márka jól megszokott vonásaiból építkezik: kerek légbeömlők és kezelőszervek, viszonylag kevés gomb és elképesztően magas minőségű anyagok várnak minket, míg a modernitást a digitális műszerfal és az elrejthető multimédiás rendszer biztosítja. A helykínálat királyi, és a „családias”, ötszemélyes kivitel mellett természetesen két különálló hátsó fotellal és pezsgős hűtővel is megrendelhető az autó, ráadásul ezesetben a teljes csend és luxus érdekében még a csomagteret is el lehet választani az utastértől egy üveggel – többek között ebben is egyedülálló a Cullinan.

A csomagtér egyébként alapból 560 literes, de a padló alatti rekesszel együtt 600literrel számolhatunk, sőt, akár a hátsó ülések támláit is ledönthetjük – ilyenkor 1930 liter áll rendelkezésünkre. Persze, ha a négyszemélyes luxuskivitelt választjuk, akkor be kell érnünk 526 literrel. A kilincsek érintésére természetesen magától nyílnak az ajtók, sőt, az autó 4 centivel lejjebb is ereszkedi, hogy ne jelentsen gondot a beszállás. A Cullinant nem annyira sofőrös autónak szánják a gyáriak, de természetesen ez a lehetőség is maximálisan adott, hiszen az ügyfelek bármilyen kérését képesek teljesíteni a mérnökök – ahogyan eddig is. A hatalmas panorámatető szintén kategóriaelső.

A környezet sokkal inkább arisztokratikus, mint modern, de egy percig se gondoljuk, hogy a Cullinan nincs teletömve csúcstechnológiával. Éjellátó, félig önvezető rendszer, adaptív tempomat, sávtartó, holttérfigyelő, hatalmas felületre vetítő head-up kijelző, vezetéknélküli internetelérés, 360 fokos kamerarendszer, gyalogosfelismerő, vészfékrendszer és keresztirányú forgalomfigyelő is van, és akkor a legmodernebb multimédiás egységről még nem is beszéltünk. A komfortot olyan extrák növelhetik, mint például a vezeték nélküli mobiltöltő, az öt darab USB port vagy a prémium hangrendszer, az olyan opciókat pedig már említenünk sem kell, mint a fűthető kormány vagy éppen a fűthető és szellőztethető ülések.

A Cullinan az angolok legfrissebb, alumínium alapjaira épül, amit először a Phantom használt, de később minden típus ezt kapja majd meg. A szabadidőautónak más közös pontja is van a Rolls-Royce zászlóshajójával, ugyanis ugyanazt a 6,75 literes V12-es erőforrás rejtőzik a motortérben, mint a testvérben. Mindez 571 tagú ménest és 850 Nm-es csúcsnyomatékot jelent. A végsebesség elektronikusan korlátozva 250 km/h-ra, a gyorsulásról pedig nem esik szó, de azt gondolom, hogy nem is lenne illő a Cullinan esetében ezen lovagolni.

A Rolls-Royce tökéletes kényelmet ígér a „varázsszőnyeg” fantázianévre hallgató adaptív, légrugós futóműnek köszönhetően, mely a frontkamera segítségével folyamatosan figyeli az utat, és ennek megfelelően állítja be a felfüggesztést a másodperc törtrésze alatt. Az igazi kihívás azonban az volt, hogy mindezt terepen is képes legyen megvalósítani a Cullinan, és Torsten Müller-Ötövs, a márka magyar származású vezetője szerint ezt teljes mértékben sikerült megvalósítaniuk – a rendszer egyébként terepen is képes folyamatosan állítani magát. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig ötlengőkaros felfüggesztés található.

Az autóban található összkerékhajtás a piac egyik legfejlettebb megoldása, és ráadásul összkerék-kormányzás is van. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy valamelyik kerék tapadást veszít, úgy egy kompresszoros rendszer segítségével lenyomja az adott kereket a földre a maximális tapadás érdekében. Az autóban egyébként egyetlen Offroad gomb található, amivel a gyáriak minden terhet levesznek a vezető válláról, hiszen az autó minden helyzetben pontosan tudja, hogy milyen beállítást kell alkalmaznia, és ezt nem nekünk kell folyamatosan változtatni. A gázlómélység egyébként 540 mm.

A csomagtérből kihajtogatható kis piknikasztalka és székek szintén teljes újdonságot jelentenek, noha elég kevés esélyt látunk rá, hogy valaha valaki komolyan kihasználja majd ezeket – akárcsak az autó terepképességeit, leszámítva mondjuk a távol-keleti vásárlókat, akik előszeretettel viszik ki a sivatagba luxusautóikat. Az autó alapára az Egyesült Államokban több mint 85 millió forint, de ne legyen kétségünk afelől, hogy néhány extra beikszelésével könnyen 100 millió fölé kerülhetünk, és valószínűleg a 150 millió megközelítése sem túl nagy feladat – főleg, ha egyedi megoldásokat is szeretnénk. A Cullinan tehát nem okozott csalódást, és érdemes megnézni a cikkbe is beillesztett videót, ugyanis mozgás közben is lenyűgöző látványt nyújt a hatalmas Rolls-Royce SUV.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark