Az első szuper-SUV – bemutatkozik a Lamborghini Urus

Nyomtatás

Sokat vártunk rá, de végre megérkezett: az Urus tanulmányként még 2012-ben mutatkozott be, és egy jó ideig egyáltalán nem volt biztos, hogy valaha elkészíti majd sorozatgyártásban is a Lamborghini. Végül azonban úgy döntöttek, hogy megalkotják a szuper-SUV-t, így 5 évvel a koncepció bemutatója után az olaszok leleplezték az immár szériában is elérhető változatot, és nem okoztak csalódást.

Az alapformákat tekintve a korábbi koncepciót kaptuk meg, de a részletek természetesen sokat változtak azóta. A Lamborghini jellegzetes megoldásai rögtön visszaköszönnek az autón, ami így első pillantásra is könnyen felismerhető lett. A sportosság magától értetődő, de mindeközben azért arra is figyeltek az olaszok, hogy megmaradjon a marcona, SUV-s kiállás is. Izgalmas részletekből nincs hiány: rengeteg az él és a sarkos elem, kerek elemeket szinte egyáltalán nem találni az autón.

A sportautósan lejtő, lapos tetőív csalóka lehet, ugyanis az Urus egy hatalmas autó, amiről a hosszú hátsó ajtók mellett az alapból is 21 colos, de felárért akár 22 vagy 23 colos keréktárcsák is árulkodnak. Ha mindez még mindig nem győzött volna meg valakit, álljanak itt a pontos számok is: az újdonság 5112 mm hosszú, 2016 mm széles és 1638 mm magas, míg a tengelytávolsága 3003 mm – ezekkel az értékekkel egyébként szinte minden hasonló felépítésű autón túlnő. Az alapokat ugyanaz az MLB EVO platform adja, amire a Porsche Cayenne és a Bentley Bentayga is épül.

A hatalmas méretek mellé persze tekintélyt parancsoló súly is társul, ugyanis az Urus közel 2,2 tonnát nyom a mérlegen. Aggodalomra azonban semmi ok, ugyanis a motortérben ketyegő 4-literes, duplaturbós V8-as erőforrás 650 lóerőt és 850 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére, amit egy elektro-hidraulikus, 8-sebességes automata váltó továbbítja mind a négy kerékhez – alapból a nyomatékból előre 40, hátra pedig 60 % jut, de a körülményektől függően előre maximum 70-et, hátra pedig 87 %-ot tud küldeni.

Mindez 3,6 másodperces 0-100-as sprintre teszi képessé az Urust, de a 200 km/h is megvan mindössze 12,8 szekundum alatt – a végsebesség 305 km/h. Mindez még nem minden, ugyanis a jövőben egy konnektoros hibrid hajtáslánc is bekerül majd az autóba, és szinte biztosra vehetjük, hogy az még több erőt kínál majd a vásárlók számára. A jó vezethetőségről a négykerékkormányzás gondoskodik, ami alacsony sebességnél ellenkező, magasabbnál pedig azonos irányba forgatja a hátsó kerekeket az elsőkkel. Az alacsony tömegközéppontról a lehető legmélyebbre beépített erőforrás gondoskodik.

Az ízelítőkben már látott menetprogram kapcsolón keresztül hatféle üzemmód áll rendelkezésre: Strada (utcai), Sport, Corsa (versenypályás), Neve (hó), Terra (off-road) és Sabbia (homok). A légrugós futóműnek köszönhetően az autó hasmagassága is állítható – értelemszerűen az első háromnál alacsonyabbra, a második háromnál pedig magasabbra állítja a karosszériát az Urus. Ekkora test és ekkora teljesítmény esetén a fékezésről is gondoskodni kell, ezt pedig meg is tették az olaszok: a világ legnagyobb és legerősebb sorozatgyártású fékei kerültek az autóra. Elöl 440 x 40, hátul pedig 370 x 30 mm-es egységek kerültek beépítésre, ráadásul alapáron karbon-kerámia megoldásokat kapnak a vásárlók.

Az utastérben szintén visszaköszön a Lamborghini stílusa: izgalmas formák és modern megoldások uralják a belsőt – sportautósan körbeveszi utasait az autó, miközben mégis tágas helyet ígérnek a gyáriak. Hátul a vásárlók választása szerint két különálló ülés vagy egy háromszemélyes konfiguráció is lehetséges, és a sajtóanyag szerint az alacsonyra került székeknek köszönhetően a lábtér mellett a fejtér is kiváló, ami kissé nehezen hihető az elképesztően alacsony tető láttán. Akárcsak az új A8-ban, az Urusban is egy érintőképernyő helyettesíti a klímakonzolt, míg a multimédiás rendszer minden okostelefonos kapcsolódási formát ismer.

A fűthető és szellőztethető ülések akár 12 irányban állíthatóak elektromosan, a szórakozásról pedig egy 21 hangszórós, 1700 Watt összteljesítményű Bang & Olufsen hangrendszer gondoskodik. Vezetéstámogató rendszerekből sincs hiány: szinte minden modern asszisztens elérhető az Urushoz, kezdve a sávtartótól az adaptív tempomaton, a holttérfigyelőn és a táblafelismerőn át egészen a vészfékrendszerig. A csomagtartó alaphelyzetben 610 literes, de a hátsó üléseket ledöntve akár 1596 liternyi csomagot is be lehet pakolni – egy Lamborghinitől nem rossz, még ha nem is erre használnánk az Urust elsődlegesen.

Az Urus a maga nemében valóban egyedülálló, még ha vannak is olyan vetélytársai, amelyek menetteljesítmények terén meg is tudják közelíteni. A Porsche Cayenne Turbo például 3,9 alatt van 100-on, és később még erősebb változatok is jönnek a németből, de a legérdekesebb „ellenfél” talán a Jeep Grand Cherokee Trackhawk, amelynek 717 lóerős V8-asa ugyanúgy 3,6 másodperc alatt katapultálja a még nehezebb testet 100 km/h-ra – igaz a végsebessége valamivel alacsonyabb. Ugyanakkor ott van még a BMW X6 M és a Mercedes-AMG GLE 63 Coupé is, melyek szintén nem sokkal lassabbak – és szinte biztosak lehetünk benne, hogy a következő években érkező új generációk már nagyon közel lesznek majd menetteljesítmények terén az Urushoz.

A Lamborghini alapára egyébként valahol 55 millió forint környékén lesz majd külföldön adók nélkül, hazai importőr híján pedig itthon legfeljebb csak kalandos úton juthatunk majd hozzá – mindenesetre az általános forgalmi adóval és a regisztrációs adóval együtt Magyarországon már 70 millió fölé kúszna ez az összeg. Az kétségtelen, hogy az Urus exkluzivitásával, megjelenésével és teljesítményével teljesen egyedülálló, így joggal érdemelheti ki az első szuper-SUV címet, még ha teljesítményben már volt is olyan emelt hasmagasságú modell, amely fel tudta venni vele a versenyt – legalábbis gyorsulás terén, mert versenypályán az Urus verhetetlen lehet, még ha egy SUV-ot nem is ezért vesz meg senki.




Hozzászólások  

 
#1 Náray László 2017-12-06 08:14
Tényleg Lambroghini...? Javítsátok ki, amennyiben lehetséges. Köszönöm.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark