Fokozott hatékonysággal lép színre az új Toyota Prius

Nyomtatás

A Toyota igazi XXI. századi sikertörténetet írt meg a Prius piacra bocsátásával, amely immáron a legújabb generációjával csábítja a régi és új vásárlókat a világ legnagyobb autógyártójához. Az 1997-től gyártott modell megreformálta az autóipart, és egy olyan divatirányzatot indított el, ami azóta is töretlenül virágzik: lassan nincs olyan márka, aki ne rendelkezne valamilyen hibridmodellel.

A Prius az elmúlt 18 évet három generációval és több mint 3,5 millió legyártott négykerekűvel zárta, a folytatásról pedig futótűzként terjengtek az elmúlt hónapokban a pletykák, immáron azonban már minden fontos információt ismerünk az újdonsággal kapcsolatosan.

A negyedik generációs Prius formaterve rímel azokra a képekre, amelyek nemrégiben kiszivárogtak a világhálón; az autó sziluettje nem sokban változott és a típus felismerhetően Prius maradt, viszont a karosszérián visszaköszönnek a márka friss ismertetőjegyei, valamint a hidrogénes Mirai formajegyei.

A következő Prius a jelenleg kapható modellnél változatlan tengelytáv mellett (2,7 m) 6 cm-rel lesz hosszabb (mostantól 4,54 méter), 15 mm-rel szélesebb (176 cm) és 20 mm-rel alacsonyabb (1470 mm), vagyis összességében nyúlánkabb, dinamikusabb hatást kelt. A gyártó azt ígéri, hogy a méretgyarapodás tágasabb utasteret eredményez – főleg a hátul ülők érezhetik majd szellősebbnek a belteret, továbbá nagyobb csomagtartó fokozza a használhatóságot. Remek hír, hogy az új Prius nem a mostani generáció továbbfejlesztett platformjára, hanem vadonatúj alapokra épül. A fejlesztés során különös hangsúlyt kapott a vezetési élmény illetve a vezethetőség javítása, sokan ugyanis unalmas autónak titulálták a Priust.

A 60 százalékkal nagyobb merevség remekül hangzik, mindehhez pedig alacsonyabb súlypont tartozik – utóbbit a hajtáslánc és az akkucsomag alacsonyabbra helyezésével érték el a tervezők, ami állítólag jobb kényelmet és élvezetesebb vezethetőséget ígér. Ami viszont még jobban hangzik, az a vadonatúj hátsó futómű: míg korábban egyszerű csatolt lengőkaros megoldást találtunk itt, mostantól igényes kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztések igyekeznek fokoznia Prius dinamikáját.

A teljesítményt szolgáltató hibrid hajtáslánc benzinmotoros tagja továbbra is az 1,8 literes, változó szelepvezérlésű, Atkinson-ciklusú erőforrás, azonban a mérnökök sok-sok munkájának és az alapos áttervezésnek köszönhetően már 40 % feletti termikus hatásfokra képes, ami már a gyártó dízelmotorjaival összehasonlítható. Az előrelépés többek között az új, kettős hűtési rendszernek köszönhető, amely a hűtőfolyadék áramlásának mérséklésével még gyorsabb bemelegedést eredményez.

Emellett kisebb viszkozitású olaj került a motorba, ami a súrlódó alkatrészek esetében jelent kis pluszt. A mérnökök továbbá beépítettek egy hűtővíz elválasztó szelepet, ami különválasztja a motor hűtővizét és az utasteret fűtő folyadékot. Így a hideg napokon is képes csak a kis hűtőkörrel hamar bemelegedni a motor, míg az utastér fűtését – vélhetően elektromos segítséggel – sem kell addig nélkülözni a hideg napokon.

A négyhengeres erőforrás egyébként 98 lóerő maximális teljesítmény leadására képes 5200 1/perces főtengely fordulattól, míg a 142 Nm-es csúcsnyomaték 3600-tól áll rendelkezésre. Új a dugattyú, az áttervezett szívócső pedig még nagyobb perdületet ad a dugattyúba lépő levegőnek, miközben a visszavezetett kipufogógáz mennyisége is nagyobb lett. Természetesen a hajtóegység további elemei is fejlődtek, a 74 lóerős elektromotor például kevesebb mechanikai veszteséggel dolgozik – a bolygóműves hajtóműre mintegy 20%-kal kisebb súrlódási veszteség jellemző. A hajtómű egyébként méretében is kisebb lett, ez tette lehetővé a az elektromotor és a benzinmotor behajtó tengelyeinek áttervezését. A fogyasztás mintegy 18 százalékkal lesz takarékosabb az autó, ami a rendelkezésekre álló információk alapján 3,2 l/100 km-re várható.

Ugyancsak fontos pont az akkumulátor, hiszen ezen múlik a hibrid autó tisztán elektromos hatótávolsága. Nos, a Toyota egy új nikkel-metál technológiájú csomagot telepített a hátsó ülések alá, amely így nem csökkenti a csomagtér kapacitását, amely így már 502 liter befogadóképességű. Ebben egyébként az is szerepet játszik, hogy a gyártó szakemberei a hagyományos 12V-os akkumulátorokat visszapakolták a géptető alá.

A megjelenésre visszatérve, az autó hét fényezéssel lesz elérhető, amelyek közül a Toyota különösen büszke az új „hiperszonikus vörösre”. Az utastér szintén teljesen megújul, jobb minőségű anyagokra, jóval fejlettebb fedélzeti rendszerre, friss formákra és új extrákra számíthatunk. A biztonságra szintén nagy hangsúlyt fektetett a Toyota, és természetesen nem maradhatnak el a manapság kötelezőnek számító asszisztens rendszerek sem, mint például a sávelhagyásra és ütközésre figyelmeztető, a radaros tempomat, az automata távfény, vagy a táblafelismerő.

Még idén megérkezik a kereskedelmi forgalomba a modell – első ízben sajnos csak Japánban, így nekünk minden bizonnyal 2016-ig várnunk kell a teljesen áttervezett hibridmodellre. A konnektorról is tölthető, a kínálathoz csak később csatlakozó 'plug-in' változatról különben egyelőre semmilyen hivatalos információ nem hangzott el.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark