Szikáran jó - íme, az Aston Martin és a Red Bull sorozatgyártású F1-es autója

Nyomtatás

Aerodinamika, pehelysúly, hibrid rendszer és bődületes teljesítmény – ez a receptje egy Forma-1-es autónak, és nem mellesleg az Aston Martin Valkyrie-nek is. Az 1130 lóerős hiperautó a Red Bull Racing segítségével jött létre, célja pedig nem kevesebb, mint a valaha készült leggyorsabb utcai négykerekűnek lenni.

Valljuk be, erre minden esélye megvan a modellnek. A pletykák csupán 1000 kilogrammos üres súlyt emlegetnek, amely látva a végső modell legszükségesebbre csökkentett méreteit és alaposan fogyókúráztatott paneljeit, a szénszál és a magnézium bőséges használatával megoldható. Ebben még a lámpáknak is fontos szerepe van: a LED-es világítótestek 30-40 százalékkal könnyebbek, mint az Aston Martin eddigi megoldásai.

Még a márkajelzésen is könnyítettek a tervezők, méghozzá egy kémiailag megfestett, csupán 70 mikron vastag alumínium lapocskával, ami 30 százalékkal vékonyabb, mint az emberi haj, és 99,4 százalékkal könnyebb, mint a szokásos szárnyas lapocska. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a fényezett karosszéria történő felszerelést követően azért kap egy kiegészítő lakkréteget a márkajelzés, így valójában nem ennyire könnyű, de mégis figyelemre méltó a gyártó igyekezete a súlycsökkentés tekintetében.

Mindezt hibrid rendszer ellensúlyozza, egyelőre pontosan ismeretlen kiléttel és képességekkel, de legalább 1130 lóerős teljesítmény és V12-es benzinmotor ígéretével. 1 kilóra 1 lóerő esik? Ilyet már láttunk például a Koenigsegg esetében is, de ott nagyon önsúlyról volt szó, ráadásul a Valkyrie nem akármilyen aerodinamikai megoldásokkal gondoskodik a bőven mért leszorító erőről – és saját maga felgyorsításáról. Már a látvány is sokat ígér: az autó alján hatalmas alagutakon szökik hátra a levegő, amelyből kövér diffúzor képez leszívó hatást, nagy tempónál tonnányi leszorító erőt generálva.

A könnycsepp alakú cockpitban egyébkén két fő éppen csak elfér, körülöttük pedig egy központi kijelző gondoskodik az információfolyamról, kettő pedig a hátralátásról – külső visszapillantó tükör ugyanis nincs. A vezető F1 mintára mindent a (kivehető) kormánykerékről állíthat, de ehhez előbb be kell műtenie magát a sirályszárnyakon át a fekvő kagylóülésekbe, amelyeket négypontos biztonsági övvel láttak el – a hatpontos megoldás pedig opcionális.

A képeken látható modell egyébként még mindig nem teljesen végleges, de a gyáriak elmondása szerint 95 százalékos állapotban vannak – sok dolog tehát már nem fog változni. A módosítást a további aerodinamikai fejlesztések indokolhatják – Adrian Newey és csapata még sok időt tervez eltölteni a szélcsatornákban és különböző versenypályákon a prototípussal.

Miután elkészülnek, a tervek szerint a Valkyrie-ből 150 példány készül, továbbá 25 kizárólag versenypályás használtra hangolt típust is legyárt az Aston Martin, amelyet a még erőteljesebb aerodinamikai csomag különböztet meg hagyományos társaitól. A végleges modell várhatóan jövő nyáron mutatkozik be, a gyártás pedig csak 2019-ben indul majd.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark