2017. Június 28., Szerda

Frissitve:02:31:32

Új király a kategóriában? - íme, az új Volvo XC60

Nyomtatás

A Volvo azon kevés márkák közé tartozik, akik valóban ki tudták húzni a Genfi Autószalon megnyitójáig, így a rengeteg ízelítő és kedvcsináló után most végre teljes valójában megcsodálhatjuk a vadonatúj XC60-at. Formák tekintetében nem okozott nagy meglepetést az autó, de kétségtelenül hatalmas előrelépést jelent az elődhöz képest, mely egyébként a Volvo egyik legsikeresebb modellje volt – a Volvo éves eladásainak 30%-át teszi ki a közepes SUV.

Az első generációs XC60 nem csak a Volvo egyik legkeresettebb modellje, hiszen a gyáriak szerint az immár 8 éves pályafutása alatt Európa legkeresettebb középkategóriás szabadidőjárműve lett – világszerte egyébként közel egymillió, míg hazánkban 3500 darab kelt el belőle. A váltás ideje azonban eljött, és a 60-as széria első vadonatúj tagjaként bemutatkozott a második generáció, ami a nagytestvérek megoldásaiból építkezik.

Külső tekintetében a Volvo legfrissebb formanyelvének finoman továbbfejlesztett verziójával találkozhatunk: a tervezők az XC90 vonásait jó érzékkel ültették át az egy mérettel kisebb modelljükre is, miközben olyan finom újításokkal találkozhatunk, mint a LED-es fényszórókból kilépve egészen a hűtőrácsig nyúló nappali menetfények – melyek természetesen ezúttal is Thor kalapácsát mintázzák – vagy a V90-hez hasonlóan az autó közepe felé nyújtózó hátsó lámpák. Az újdonság többféle kivitelben lesz elérhető, melyek hatással vannak a hűtőrács mintázatára és a lökhárítókra is.

Az új generációs, a svédek SPA platformjára épülő XC60 a magasságát leszámítva minden tekintetben nőtt elődjéhez képest, így 4688 mm magas, 1999 mm széles és 1658 mm magas, míg tengelytávolsága 2865 mm. Az alap hasmagasság 1,4 centivel csökkent, ami 21,6 centis értéket jelent, de ez a valós használatban valószínűleg nem lesz fontos szempont a vásárlók számára – ezen a „problémán” ugyanakkor könnyen segíthet majd az opcionálisan rendelhető, légrugós futómű, mely képes lesz megemelni az autót, akárcsak az XC90-nél. Elöl egyébként MacPherson, hátul pedig többlengőkaros felfüggesztés biztosítja a kényelmes utazást.

Az utastérben még annyi meglepetés sem vár ránk, mint a külső formák esetében: belül szinte egy az egyben a 90-es széria formai megoldásai köszönnek vissza, persze a valamivel kisebb méretekhez igazítva – ez egyben azt is jelenti, hogy ugyanazokkal a rendkívül finom anyagokkal találkozhatunk, majd az XC60-ban is. A középkonzolt így ezúttal is a multimédiás rendszer hatalmas, függőleges elrendezésű érintőképernyője foglalja el, és a műszerfal helyén is egy digitális megjelenítőt találhatunk. A gyáriak egyébként frissítették a szoftvereket, így jobb grafikát és használhatóságot ígérnek – emellett természetesen szinte minden mobiltelefonos kapcsolódási lehetőség rendelkezésre áll majd.

A helykínálat a láb- és válltér tekintetében javult az utastérben, hiszen míg előbbi 2,1 centivel, addig utóbbi 2,7 centivel gyarapodott a második sorban – a fejtér panorámatető nélkül nőtt, míg azzal együtt csökkent valamelyest, de ennek nincs jelentősége, mert ezzel eddig sem volt semmi gond. A csomagtér a padló alatti rekeszt is beleszámítva 505 literes lett, ami közel sem a kategória legnagyobbja, de így is elegendő lehet. Az újdonság természetesen a Volvo minden eddig ismert vezetéstámogató és biztonsági rendszerét megkapja, de további újdonságok is bemutatkoztak a kínálatban.

Az új rendszer a kormányzásba szólhat bele minden eddiginél több esetben. Az újdonság 50 és 100 km/h között kormányerő-rásegítéssel segít majd elkerülni a baleseteket, ha úgy ítéli meg, hogy a vészfékezés nem elegendő a megelőzésre. Emellett a holttérfigyelő is kibővül, hiszen amennyiben figyelmen kívül hagyjuk a jelzését, úgy még indexelés mellett is megpróbálja saját sávunkba visszakormányozva elkerülni az ütközést. Ugyanez igaz lesz abban az esetben is, ha szemből észlel érkező autót a rendszer, de mi mégis kitérnénk a saját sávunkból.

Az új XC60 tehát képes lesz még nagyobb testvéreit is felülmúlni biztonsági asszisztensek tekintetében. Ezzel, a közös alapokkal és az ugyanolyan finom anyaghasználattal arra ösztönözheti a vásárlókat, hogy amennyiben nincs szükségük az extra térre, válasszák a közepes SUV-t a nagytestvérrel szemben. Mindezt pedig a motorkínálattal is alátámasztják, ugyanis ugyanazokat az erőforrásokat találjuk majd az újdonságban is, mint a 90-es szériában – beleértve a bivalyerős, konnektoros hibrid T8 Twin Engine-t is.

Kezdetben ráadásul csak az erősebb egységekkel lesz elérhető az XC60, így benzines fronton a jól ismert négyhengeres turbósok T5 és T6 jelű változatait rendelhetik majd meg a vásárlók, melyek 254 és 320 lóerővel, illetve 350 és 400 Nm-es csúcsnyomatékkal támadják majd alapáron mind a négy kerekeket az Aisin gyártmányú nyolcfokozatú automataváltón keresztül – az összkerékhajtás-automata páros egyébként minden verzióhoz alapból jár majd kezdetben. Míg előbbinek 6,8, utóbbinak csak 5,9 másodpercre lesz szüksége, hogy elérje a 100 km/h-s sebességet, a végsebességük pedig 220 és 230 km/h-ban állapodik meg – vegyes étvágyuk a gyáriak szerint 7,3 és 7,7 liter lesz 100 kilométerenként.

Dízelfronton a D4 és a D5 jelű, szintén négyhengeres szerkezetekkel találkozhatunk, melyek 190 és 235 tagú ménessel, és 400 illetve 480 Nm-es nyomatékcsúccsal állnak csatasorba, 8,4 és 7,2 másodperces 0-100-as sprintet szavatolva. A végsebességük 205 és 220 km/h lesz, míg fogyasztásuk 5,2 és 5,5 literre adódik. A nagyágyú szerepét természetesen a T8 Twin Engine kivitel tölti majd be: a konnektoros hibrid hajtáslánc 407 lóerős összteljesítményének és 640 Nm-es csúcsnyomatékának köszönhetően 5,3 másodperc alatt katapultál 100-ra, és meg sem áll 230 km/h-ig. A 10,4 kWh-s akkumulátornak köszönhetően a gyáriak 45 kilométeres teljesen elektromos hatótávot ígérnek.

A vadonatúj XC60 tehát mindent megkapott, amiről egy Volvo modell csak álmodhat, ami merész húzás a svédektől, hiszen így házon belül csináltak konkurenst az XC90-nek – nem elég, hogy külsőre nagyon hasonlítanak, a lemezek alatt gyakorlatilag ugyanaz a technológia lapul, és még minőségben sem nyújt kevesebbet a kisebbik testvér. Ettől függetlenül természetesen nem féltjük az XC90-et, hiszen plusz két ülésével és nagyobb csomagterével továbbra is sokaknál előnyben lehet, illetve rengetegen választják a méretesebb modellt csupán csak impozánsabb kiállása miatt, még akkor is, ha valójában nincs szükségük az extra térre.

Az XC60 a későbbiekben gyengébb erőforrásokkal és felszereltséggel is elérhető lesz, ám rendeléseket már a mai naptól felvesznek a hazai szalonok, nyár végi szállítással. A legolcsóbb XC60 jelenleg a D4 AWD Momentum, mely 13,933 millió forintért kínálja magát, amivel bizony egy huszárvágással a német prémiumtrió szintjére ugrott a Volvo közepes SUV-ja – noha ezért a pénzért a most elérhető legfejlettebb technológiai megoldásokat kapjuk, amik az ellenlábasoknál nem minden esetben érhetőek el.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark