Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Suzuki festői szépségű helyen, a fényűző alsópetényi Prónay kastélyban tartotta a vadonatúj Swift magyarországi bemutatóját, de örömmel írhatom, hogy a teljes egészében átalakult modell, amely hazánkban immár 25 éve óriási jelentőséggel bír, a ‘puccos’ körítés nélkül is meggyőzött volna minket, hiszen kiváló autó lett. A premieren nem csak megismerhettük, de több hajtáslánccal is kipróbálhattuk a Swiftet, ami gyakorlatilag valóban mindenben jobb lett elődjénél.

Egyértelműen Swift, de egyértelműen új - galériaÉs már a pontos árakat is tudjuk: talán a lényeg, hogy akciósan 3,15 millió forinttól beülhetünk egy klímás, és már alapból szépen felszerelt Swiftbe, ami annak tudatában, hogy az autó egyenesen Japánból érkezik, szerintünk kiváló ár - és érdemes még hozzátenni, hogy pénzünkért egy kiváló 4-hengeres szívómotort kapunk 90 lóerővel, nem pedig valami 3-hengeres erőtlen ‘kávédarálót’. Nem nehéz hát megjósolni, hogy az új Swift is nagy siker lesz hazánkban, és így a Suzukinak minden esélye megvan ahhoz, hogy a tavalyi évhez hasonlóan idén is az első helyen zárhasson az eladások tekintetében (tavaly egyébként közel 11.300 Suzuki talált gazdára Magyarországon). A márka palettája most igazán erős: az új, szintén Japánból érkező Ignis az egyik legjobb miniautó, a Vitara és az SX4 S-Cross remek áron komoly értéket kínál, a Swift pedig hasonló előnyökkel csatlakozott a sorhoz - a Baleno sem rossz, de nem olyan jó, mint a többiek.

SHVS All Grip, vagyis összkerekes 'enyhe hibrid'Kicsit szomorúak vagyunk, hogy a Swift már nem Esztergomban készül, de szó sincs a gyár leépítéséről: az esztergomi üzem teljes gőzzel üzemel, hiszen kiválóan fogynak a nálunk gyártott Vitarák és SX4-ek; tavaly például 212 ezer autót gyártott le a Magyar Suzuki, és épp a múlt héten ünnepelte az üzem a hárommilliomodik legyártott autót, ami egy SX4 S-Cross volt. A hazai ‘Swift-kultuszról’ különben szinte mindent elmond, hogy az elmúlt 25 évben 19 éven át az első számú új autó volt az itthoni piacon, világszerte pedig az elmúlt 13 évben (vagyis az első ‘modernkori’ típus megjelenése óta) 5,4 millió Swift talált gazdára. A Suzuki célja, hogy itthon kategóriaelső legyen az új Swift, amire szerintünk minden esély adott. És sokan vélhetően a japán gyártás miatt sem szomorkodnak, hiszen ez garancia a kiváló minőségre. Vizsgáljuk meg, hogy mit is tud az új Swift, melynek európai változata (a japán belpiacos kivitel sok szempontból eltér, például keskenyebb) a Genfi Autószalonon mutatkozott be.

Csak 384 cm hosszú, de belül igen tágas az új SwiftRigmusokban bővelkedő marketingmaszlag helyett a Suzuki tényekkel pakolta tele az új Swift sajtóanyagát, komoly indokokkal bebizonyítva, hogy miért is annyira jó az új generáció. Beszédes tény, hogy elődjéhez képest bő 100 kilóval (!) lett könnyebb az új generáció főként a nagyszilárdságú acélok használatának és a vadonatúj Heartect nevű padlólemeznek köszönhetően (utóbbi 30 kilóval könnyebb, miközben merevebb, a karosszérián pedig 40 kilót sikerült spórolni), amely az áramvonalasabb formákkal együtt hozzájárul az 5 százalékkal takarékosabb működéshez. A modell ráadásul halkabb, 0,4 méterrel kisebb fordulókörrel rendelkezik, hátul 23 mm-rel szélesebb és magasabb, miközben a csomagtartó a negyedével nőtt - hozzáteszem, volt hova, hiszen a 265 literes érték még mindig az egyik legkisebb a kategóriában, cserébe viszont olyan tágas az utastér, hogy négy 190 cm magas felnőtt simán elfér a Swiftben!

Bekerültek a kínálatba a LED-es fényszórók isA formaterv tekintetében már elsőre beazonosítható Swiftként az új Swift, aminek arányai és profilja tökéletesen beleillik az előző két generáció által meghatározott irányvonalba. Az orr-részt immár LED-es fényforrásokkal is megkoronázhatjuk a GLX csúcsfelszereltség esetén, és ezen a szinten a hátsó lámpákban is LED-technikát találunk, a nappali menetfény viszont már az alapmodelleknél is széria. Hátulról a Suzuki új kisautóinak (pl. a Balenónak) a formanyelve is visszaköszön, de minden irányból új vonalakkal és elemekkel találkozhatunk, vagyis jól látszik, hogy nem egy alapos ráncfelvarrásról, hanem egy vadonatúj modellről beszélhetünk. Érdekes és hatásos részlet a hátsó kilincsek ablakok mögötti elhelyezése, ami sportosabb profilt eredményez. A külső méretek nagyjából változatlanok: a Swift 384 cm hosszú, 174 cm széles (itt, valamint a nyomtávokban a legnagyobb a növekmény), 150 cm magas, tengelytávolsága pedig 245 cm.

Új ez a kék szín, akárcsak a kétszínű fényezésA külsőt az átdolgozott kerekek és a felfrissült színpaletta is alaposan feldobja, és egy új kék szín mellett egy speciális ‘lángvörös gyöngy metál’ nevű fényezés is elérhető az autóhoz, sőt, a kétszínű fényezések szintén felkerültek a palettára. Az utastér szintén új, ám akárcsak a külső, úgy a belső láttán is azonnal megállapíthatjuk, hogy egy Suzukiban ülünk, mindenütt ismerős formák, megoldások és anyagok fogadnak, még az ülések kialakítását és kárpitozását is jól ismerjük. Egyébként az ülések is újak, méretük elegendő, és kényelmesek. A kerek légbeömlők a Vitara örökségei, de friss a csinos háromküllős kormánykerék, a magasabb szinten színes kijelző a műszerek között, a sokfunkciós műszercsoport, a klímakonzol és a nagy érintőképernyőn keresztül vezérelhető multimédiás/navigációs rendszer, amely az okostelefonok kijelzőjének tükrözésére is képes az Apple CarPlay ill. Android Auto funkció révén. Utóbbi a Suzuki megszokott rendszere, és (navigáció nélkül, de) tolatókamerával kiegészítve már a második GL+ szinttől jár az autóhoz.

Opcionálisan persze navigációt is kaphatunkA motortérben gyakorlatilag a Baleno technikáját üdvözölhetjük. Kezdetben két benzines hajtáslánc lesz elérhető: egy 1,24 literes négyhengeres szívómotor 90 lóerővel és 120 Nm nyomatékkal, valamint egy turbós, háromhengeres 1-literes 110 lóerővel és akár 170 Nm nyomatékkal. A GLX csúcsfelszereltség esetén mindkettőhöz jár a Suzuki SHVS nevű ‘lágy hibrid’ rendszere, amely egy 12 V-os lítium-ionos akkumulátorral dolgozó megoldás, és lényege, hogy nem a teljesítményt növeli, hanem induláskor és gyorsuláskor kicsit segít a benzinmotornak, picit mérsékelve a fogyasztást. A valós megtakarításra majd egy későbbi teszt során fény derül, de a Balenóban korábbi próbánk során nem sokat ért a rendszer, és a motorok egyébként is takarékosak, 5-5,5 liter körüli fogyasztással simán el lehet járni velük.

A 90 lovas 1,24 literes alapmotor szuperDízelmotorról nem szól egyelőre a fáma, de a kínálathoz később csatlakozó Swift Sport minden bizonnyal a Vitara és az új SX4 S-Cross 1,4 literes négyhengeres Boosterjet turbómotorját örökli, ami a nagytestvérekben 140 lóerőt teljesít, de szerintünk a tervezők a Swift Sport esetében találni fognak benne még néhány paripát. Ez egyben azt is jelenti, hogy szinte biztosan nyugdíjba vonul a pörgős 1,6 literes, 136 lovas szívó benzines. A széria 5-fokozatú kézi váltók mellett - sajnos csakis a csúcsszinten - van CVT (az 1,2-eshez) és hatfokozatú bolygóműves automataváltó (az 1.0 Boosterjethez), sőt, az opciós listán az AllGrip Auto nevű viszkokuplungos összkerékhajtást is megtaláljuk az 1,2 literes szívómotorral kombinálva.

Íme, a GLX csilli-villi műszercsoportjaA menetpróbán egy összkerekes ‘egykettest’ és egy fronthajtású 1-literes turbós Swiftet volt szerencsém vezetni, mindkettőt kézi váltóval. A kis turbómotor már-már sportosan mozgatja az autót, magas nyomatékával lentről is nagyot ‘tol’; a K12C jelű szívómotort a dinamikus autózáshoz forgatni kell, de nem akartuk bántani, mert nagyon bejáratós volt. Viszont a belépőmotor is szuper választás, fent kinyílik és jól mozgatja az autót, miközben nagyon takarékos. A Swiftet jó vezetni, minden pillanatban érződik, hogy nagyon könnyű (az alapmodell üresen csupán 840 kilót nyom!), futóműve kiváló, egyszerre komfortos és dinamikus, a menetzajok pedig érezhetően mérséklődtek. Amint megérkeznek hozzánk az első tesztautók, részletesebben is beszámolunk a tapasztaltakról.

Jóval nagyobb lett, de így sem nagy a csomagtérA nagyszilárdságú acélok széleskörű használatának, valamint az innovatív megoldásoknak köszönhetően biztonságban is sokat fejlődött a Swift, s a vezetést támogató rendszerek teljes arzenáljával felszerelik a japánok, sajnos főként opcionálisan, pontosabban a drága GLX csúcsfelszereltség esetén. Így a kisautóhoz a követési távolságtartó tempomat mellett például ‘önfékezős’ balesetmegelőző rendszer is elérhető lesz, akárcsak a sávváltást segítő asszisztens. Az adaptít tempomat különben radar alapon, míg a többi rendszer immár kamera illetve lézer alapon dolgozik, vagyis a legfejlettebb megoldásokról beszélhetünk.

3,45 millióért már érintős multimédiát is kapunkÉs hogy mennyi az annyi? A meneptróba napján még nem, de azóta már ez is kiderült: amint a cikk elején is említettük, a belépőváltozat (1.2 GL) akciósan 3,15 millió forinttól indul. A belépő listaár jóval magasabb, egészen pontosan 3,88 millió forint, azonban a Suzuki minden hazai vásárlónak 730 ezer forintos kedvezménnyel kínálja az összes modellvariánst - a továbbiakban csakis az akciós árakkal foglalkozunk. A háromból a középső GL+ szinten 300 ezer forinttal magasabb az ár, ám ezért a pénzért rengeteg extrát kapunk (ülésfűtést, ködlámpát, érintőképernyős rendszert tolatókamerával, 15 colos acélkerekek helyett 16 colos aluszettet stb.), így érdemes átgondolni - 3,45 millió forintos áron bizony nehéz jobb ár/érték arányú autót találni a piacon, ami annyira modern lenne, mint a Swift. A GLX azonos motorral és kézi váltóval 4,05 milliótól indul, itt már széria az összes asszisztens rendszer, valamint sok-sok egyéb opció, és persze a már említett ‘mild hibrid’ rásegítés is.

A képen a csúcs GLX beltere látható - galériaA GLX-hez további 300 ezer forint ellenében kaphatjuk meg a CVT automatát (már 4,35 milliónál járunk így). A legolcsóbb összkerekes kivitel (1.2 GL+) 3,85 millió forinttól indul, vagyis a 4x4 hajtás felára önmagában 400 ezer forint, ami kedvezőnek tekinthető, és 4 millió forint alatt bizony nem igazán találni négykerékhajtású autót - főleg nem ilyen jót. Az izmos 1-literes turbómotorral szintén a GL+ szinten indul a kínálat 3,85 milliótól, vagyis a turbós benzines felára pontosan annyi, mint az összkerékhajtásé, 400 ezer forint. A legdrágább Swift, a turbós, automataváltós 1.0 GLX akciós alapára 4,75 millió forint. A metálfényezés minden verzióhoz 110 ezer forintot, a speciális lángvörös szín pedig 160 ezer forintot kóstál.

Összességében kiváló az új Swift ár/érték aránya, így a Suzukinak minden esélye megvan arra, hogy elérje célját és már idén kategóriaelső lehessen hazánkban az autó az eladások tekintetében. Minket meggyőzött, már alig várjuk a tesztautókat.

Kommentek