2018. Augusztus 16., Csütörtök

Frissitve:02:06:48

Ford Tourneo és Transit Custom menetpróba - Fuvarit

Nyomtatás

Becsúsztak a négyes ikrek? Együtt utazna mindig a nagycsalád? Van rá megoldás. Az új Ford Tourneo Custom például 8+1 embert és csomagjaikat is képes gond nélkül szállítani. De milyen kompromisszumok árán?

A Ford egy némileg új szegmensbe utat törve bemutatta a Transit és Tourneo Custom modellcsaládot, melyek képviselőit München mellett meglehetősen hosszan faggathattuk. Előbbi haszonjárműként egy kicsit más terület képviselője, viszont az üzleti és személyes használatra is alkalmas 8+1 személyes Tourneo érdekes alternatívát kínál. Ahogy a gyári sajtóanyag is említi: „személyautós stílust és kifinomultságot honosít meg a személyszállító járművek kategóriájában; rugalmasan alakítható utasterével, kiváló minőségű anyagaival az új modell kifejezetten prémium minőségű autó.” Nem is haboztunk, megvizsgáltuk, hogy a hétszemélyes egyterűek mellett hogyan tündökölhet a Ford újdonsága.

Ami a külsőt illeti, természetesen a klasszikus dobozforma okán az összehasonlításban kissé háttérbe szorul a modell, még ha egyértelműen tetszetős, formás részletekkel is igyekeztek a tervezők feldobni a 4,93 és 5,34 méter hosszú modelleket.

A lényeg viszont a belső térben található, amire nem is kell panaszkodnunk. A műszerfal például szinte változatlanul került át a Ford Focus-ból, avagy a némi erőszakkal akár konkurensnek is mondható Grand C-MAX-ból. Ennek előnye a jó kezelhetőség és a rengeteg szolgáltatás, hátránya pedig a viszonylag kisméretű központi kijelző és a helyenként komótos működés. Összességében mégis a pozitív irányba billen a mérleg nyelve: valóban személyautós hangulatot és környezetet kapunk.

A vezető száját azért mégis hagyhatják el panaszos szavak, ráadásul nem csak akkor, ha előre is hárman ülnek, kissé szűkössé varázsolva a teret. Ugyanis hiába a kategóriához mérten jó kormányzás, a hosszú távon is hátbarát, felár ellenében elektromosan is állítható ülések, vagy a szintén állítható középső kartámasz, ha az üléspozíció nem tökéletes. A teherautósan magas üléspozíción még javíthatunk valamelyest, ha a legalacsonyabb állásban lefelé döntjük a vezetői szék rövid ülőlapját, viszont a pedálok annyira közel vannak (a lábtámaszról nem is beszélve), hogy még akkor is – kis túlzással – nyakunkba húzott térddel vezetünk, amikor alig érjük el a kormányt. Ez pedig helytelen vezetési pozíciót, vészhelyzetben pedig ügyetlen reakciót szül. Ráadásképp a baloldali ajtó könyöklője túl távol van ahhoz, hogy pihentethessük rajta a karunkat, a kisebb, vagy helyesen ülni próbáló sofőrök pedig a nem eléggé befordítható külső tükrök miatt bosszankodhatnak.

A hátul ülők tágas térben és pompás kényelemben utazhatnak a teljes egészében kárpitozott kabinban; a szőnyeggel borított padló és az oldalfalakat eltakaró kárpitok a modern, többszemélyes személyautók világát idézik, akárcsak az opcióként megrendelhető, az oldalkárpitokba integrált napellenzők. A hangulatot tovább fokozhatja a magasabb felszereltségű modellekhez járó bőrkárpitozás. Emellett a Törökországban készülő modell kabinjának minden pontján érződik, hogy javult az elemek beszerelési minősége és kivitelezése, kisebbek a hézagok és pontosabbak az illesztések – a hat kipróbált autó közül egyedül az egyikben érkezett némi halk zaj a jobboldali tolóajtó felől, amely ekkora térben kifejezetten jónak számít.

A Tourneo Custom két teljesen új tervezésű, ötletes kialakítású hátsó üléssora könnyedén, számos konfiguráció szerint beállítható, sőt, a székek egyenként és együtt is kiemelhetőek az autóból. Mindkét háromszemélyes üléssor egy-egy szimpla és egy-egy dupla ülést tartalmaz; ezek külön is ledönthetőek, és elég könnyűek ahhoz, hogy erőlködés nélkül kiemelhetőek legyenek a kabinból. Az ötletes mechanizmusnak köszönhetően az üléstámlák síkba dönthetőek, így könnyedén kialakítható egy munkafelület vagy egy piknikasztal, s ha tovább fordítjuk őket, az összehajtott ülések függőleges állásban reteszelhetőek, amivel extra padlófelület szabadítható fel a csomagok számára. A két hátsó üléssor összesen több mint 30-féle konfiguráció szerint állítható, így az autó hátsó része minden utazás alkalmával könnyedén hozzáigazítható az utasok számához és a csomagok mennyiségéhez.

Ráadásul a helykínálatra sem lesz panasz. A második üléssorban még felnőttek is nyújtott lábbal ülhetnek, miközben hárman helyet foglalva sem válik szűkké a lábtér. Hátul már valamivel nagyobb kompromisszumot kell kötni, de cserébe az itt utazók is egyénileg állíthatják a háttámlák dőlésszögét és 1,8 méteres magassággal még bőven elfogadható a hely.

Továbbá minden üléshez hárompontos biztonsági öv tartozik és a vezetőülésnél szériafelszerelés a be nem kötött övre figyelmeztető jelzés. A második üléssor szélső ülésein és a harmadik üléssor középső ülésén ISOfix gyermekülés-rögzítési pontok találhatóak, amelyeket az extra biztonság érdekében felső bekötési pontok is kiegészítenek.

Külön előny, hogy már a rövid tengelytávú modellben is van akkora csomagtér, amely ügyes pakolással sok-sok poggyászt képes elnyelni. Persze ebben a hosszú tengelytávú modell a nyerő, amely a 41 centiméteres pluszt teljes egészében a raktér megnyújtására használja fel. Külön öröm, hogy mindezért minimális, 150 ezer forintos felárat kell csak fizetnünk. Vezetés közben persze a hosszkülönbség főleg parkolásnál és szűk körforgalmakban érezhető, viszont előbbit opcionális tolatókamera, utóbbit pedig egy kis ráhagyás könnyen megsegíti.

A Tourneo Custom rugalmas szállítóképességeit még magasabb szintre emeli az újdonságnak számító különleges, összecsukható tetőcsomagtartó rendszer, amely használaton kívül a tetőbe simul. Az opcionális megoldás három keresztirányú rögzítő sínből áll, amelyek a tető célszerű kivágásaiba illeszkednek; ezek néhány mozdulattal lehajthatóak a tető síkjába. A tetőcsomagtartó keresztrúdjainak teherbírása 130 kg, és számos, az üzleti vagy szabadidős tevékenységekhez szükséges tartozék rögzíthető rajtuk. A tetőcsomagtartó használaton kívül pillanatok alatt behajtható a tető síkjába, így csökken a légellenállás és a fogyasztás, s jármű a magassága megállapodik két méteren belül, tehát be lehet vele hajtani a parkolóházak többségébe is.

Praktikus, tágas, minőségi. Rendben, de menet közben is személyautós tud maradni? A következő oldalon kiderül!



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark