Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Becsúsztak a négyes ikrek? Együtt utazna mindig a nagycsalád? Van rá megoldás. Az új Ford Tourneo Custom például 8+1 embert és csomagjaikat is képes gond nélkül szállítani. De milyen kompromisszumok árán?

A középső rokon megérkezett - galériaA Ford egy némileg új szegmensbe utat törve bemutatta a Transit és Tourneo Custom modellcsaládot, melyek képviselőit München mellett meglehetősen hosszan faggathattuk. Előbbi haszonjárműként egy kicsit más terület képviselője, viszont az üzleti és személyes használatra is alkalmas 8+1 személyes Tourneo érdekes alternatívát kínál. Ahogy a gyári sajtóanyag is említi: „személyautós stílust és kifinomultságot honosít meg a személyszállító járművek kategóriájában; rugalmasan alakítható utasterével, kiváló minőségű anyagaival az új modell kifejezetten prémium minőségű autó.” Nem is haboztunk, megvizsgáltuk, hogy a hétszemélyes egyterűek mellett hogyan tündökölhet a Ford újdonsága.

Barátságosabb az új egyenarc, de a légellenállása is jobb.

Ami a külsőt illeti, természetesen a klasszikus dobozforma okán az összehasonlításban kissé háttérbe szorul a modell, még ha egyértelműen tetszetős, formás részletekkel is igyekeztek a tervezők feldobni a 4,93 és 5,34 méter hosszú modelleket.

A belső tér nagy hangsúlyt kapott - galériaA lényeg viszont a belső térben található, amire nem is kell panaszkodnunk. A műszerfal például szinte változatlanul került át a Ford Focus-ból, avagy a némi erőszakkal akár konkurensnek is mondható Grand C-MAX-ból. Ennek előnye a jó kezelhetőség és a rengeteg szolgáltatás, hátránya pedig a viszonylag kisméretű központi kijelző és a helyenként komótos működés. Összességében mégis a pozitív irányba billen a mérleg nyelve: valóban személyautós hangulatot és környezetet kapunk.

Ismerős részletek, nem hibátlan vezetési hely.A vezető száját azért mégis hagyhatják el panaszos szavak, ráadásul nem csak akkor, ha előre is hárman ülnek, kissé szűkössé varázsolva a teret. Ugyanis hiába a kategóriához mérten jó kormányzás, a hosszú távon is hátbarát, felár ellenében elektromosan is állítható ülések, vagy a szintén állítható középső kartámasz, ha az üléspozíció nem tökéletes. A teherautósan magas üléspozíción még javíthatunk valamelyest, ha a legalacsonyabb állásban lefelé döntjük a vezetői szék rövid ülőlapját, viszont a pedálok annyira közel vannak (a lábtámaszról nem is beszélve), hogy még akkor is – kis túlzással – nyakunkba húzott térddel vezetünk, amikor alig érjük el a kormányt. Ez pedig helytelen vezetési pozíciót, vészhelyzetben pedig ügyetlen reakciót szül. Ráadásképp a baloldali ajtó könyöklője túl távol van ahhoz, hogy pihentethessük rajta a karunkat, a kisebb, vagy helyesen ülni próbáló sofőrök pedig a nem eléggé befordítható külső tükrök miatt bosszankodhatnak.

Hátul mindenkinek jó dolga van.

A lábtér magáért beszél - galériaA hátul ülők tágas térben és pompás kényelemben utazhatnak a teljes egészében kárpitozott kabinban; a szőnyeggel borított padló és az oldalfalakat eltakaró kárpitok a modern, többszemélyes személyautók világát idézik, akárcsak az opcióként megrendelhető, az oldalkárpitokba integrált napellenzők. A hangulatot tovább fokozhatja a magasabb felszereltségű modellekhez járó bőrkárpitozás. Emellett a Törökországban készülő modell kabinjának minden pontján érződik, hogy javult az elemek beszerelési minősége és kivitelezése, kisebbek a hézagok és pontosabbak az illesztések – a hat kipróbált autó közül egyedül az egyikben érkezett némi halk zaj a jobboldali tolóajtó felől, amely ekkora térben kifejezetten jónak számít.

Leghátul maradt hely még felnőtteknek is.A Tourneo Custom két teljesen új tervezésű, ötletes kialakítású hátsó üléssora könnyedén, számos konfiguráció szerint beállítható, sőt, a székek egyenként és együtt is kiemelhetőek az autóból. Mindkét háromszemélyes üléssor egy-egy szimpla és egy-egy dupla ülést tartalmaz; ezek külön is ledönthetőek, és elég könnyűek ahhoz, hogy erőlködés nélkül kiemelhetőek legyenek a kabinból. Az ötletes mechanizmusnak köszönhetően az üléstámlák síkba dönthetőek, így könnyedén kialakítható egy munkafelület vagy egy piknikasztal, s ha tovább fordítjuk őket, az összehajtott ülések függőleges állásban reteszelhetőek, amivel extra padlófelület szabadítható fel a csomagok számára. A két hátsó üléssor összesen több mint 30-féle konfiguráció szerint állítható, így az autó hátsó része minden utazás alkalmával könnyedén hozzáigazítható az utasok számához és a csomagok mennyiségéhez.

Ráadásul a helykínálatra sem lesz panasz. A második üléssorban még felnőttek is nyújtott lábbal ülhetnek, miközben hárman helyet foglalva sem válik szűkké a lábtér. Hátul már valamivel nagyobb kompromisszumot kell kötni, de cserébe az itt utazók is egyénileg állíthatják a háttámlák dőlésszögét és 1,8 méteres magassággal még bőven elfogadható a hely.

A rövid verzióban is van csomagtér...Továbbá minden üléshez hárompontos biztonsági öv tartozik és a vezetőülésnél szériafelszerelés a be nem kötött övre figyelmeztető jelzés. A második üléssor szélső ülésein és a harmadik üléssor középső ülésén ISOfix gyermekülés-rögzítési pontok találhatóak, amelyeket az extra biztonság érdekében felső bekötési pontok is kiegészítenek.

Külön előny, hogy már a rövid tengelytávú modellben is van akkora csomagtér, amely ügyes pakolással sok-sok poggyászt képes elnyelni. ...de a hosszabb az igazi - galériaPersze ebben a hosszú tengelytávú modell a nyerő, amely a 41 centiméteres pluszt teljes egészében a raktér megnyújtására használja fel. Külön öröm, hogy mindezért minimális, 150 ezer forintos felárat kell csak fizetnünk. Vezetés közben persze a hosszkülönbség főleg parkolásnál és szűk körforgalmakban érezhető, viszont előbbit opcionális tolatókamera, utóbbit pedig egy kis ráhagyás könnyen megsegíti.

Transitként az ülések helyett óriási rakodófelületet kapunk.

A Tourneo Custom rugalmas szállítóképességeit még magasabb szintre emeli az újdonságnak számító különleges, összecsukható tetőcsomagtartó rendszer, amely használaton kívül a tetőbe simul. Az opcionális megoldás három keresztirányú rögzítő sínből áll, amelyek a tető célszerű kivágásaiba illeszkednek; ezek néhány mozdulattal lehajthatóak a tető síkjába. A tetőcsomagtartó keresztrúdjainak teherbírása 130 kg, és számos, az üzleti vagy szabadidős tevékenységekhez szükséges tartozék rögzíthető rajtuk. A tetőcsomagtartó használaton kívül pillanatok alatt behajtható a tető síkjába, így csökken a légellenállás és a fogyasztás, s jármű a magassága megállapodik két méteren belül, tehát be lehet vele hajtani a parkolóházak többségébe is.

Mi történik, ha elindulunk? A következő oldalon kiderül!

Praktikus, tágas, minőségi. Rendben, de menet közben is személyautós tud maradni? A következő oldalon kiderül!

Kommentek