2017. Június 28., Szerda

Frissitve:02:31:32

Land Rover Discovery (2016) bemutató - Stílusváltás

Nyomtatás

Elődje értékeit megörökölve, ám vadonatúj alapokon új öntudatra ébredve mutatkozott be a Land Rover Discovery új generációja. Az SUV modell úgy lett nagyobb, hogy közben mázsákkal lett könnyebb, a praktikumot és a többcélú használatot pedig olyan magas szintre emeli, ahol korábban még sosem járt. Az újdonság megérkezett hazánkba is, a budai bemutatón pedig megtudunk minden információt róla.

A Land Rovernek – akárcsak a Jaguárnak – különösképp jót tett az indiai hátszél, ugyanis amióta átvették az indiai befektetők a brit márkacsoportot, szinte szárnyalnak a gyártók, és a minőség egyáltalán nem csökkent, miközben a fejlesztésre fordított összegek óriási mértékben növekedtek. A legfrissebb bizonyítéka ennek a vadonatúj Land Rover Discovery, amiről a Párizsi Autószalonon hull le a lepel, és már meg is érkezett hazánkba.

A Land Rover/Range Rover kínálatának rohamos bővülésével lassan könnyű lesz eltévedni a típusok között, hát tegyünk rendet először is itt. A Discovery nem összekeverendő a tavalyelőtt leleplezett Discovery Sport modellel, ugyanis a Sport verzió a ‘klasszikus’ Discovery kistestvére, kvázi a Freelander utódja. No nem mintha nem lenne már a Sport is elég nagy, főleg, hogy akár hétszemélyes utastérrel is kérhető, a Discovery azonban még magasabbra tette a lécet. A hétszemélyes kialakítás természetesen nála is adott, azonban harmadik sorban nem szükségülésekről, hanem teljes értékű ülésekről beszélhetünk (ha nehéz is beülni, kisebb felnőttek tényleg elférnek itt), ráadásul a hosszirányban 160 mm-t tologatható középső sornak köszönhetően az igényeknek megfelelően lehet variálni a térkihasználst.

A vadonatúj Discovery különben külső méreteit tekintve nagyjából egy Volvo XC90-nek felel meg, hossza alulról súrolja az 5 métert (pontosan 497 cm hosszú), szélessége a külső tükrökkel együtt 2,22 méter, magassága pedig 185 cm. A tengelytáv különben 38 mm-rel, 2923 mm-re nőtt. A Land Rover egyébként nagyon büszke a kategóriában igencsak kedvezőnek számító 0,35-ös cw-értékre (légellenállási együttható), aminek köszönhetően hatékonyabb lett az autó. A hatékonyságban legalább ekkora szerepe van a jelentős tömegcsökkentésnek is, ugyanis az új Discovery a Range Roverhez és a Range Rover Sporthoz hasonlóan a tömegcsökkentés jegyében született, a gyári adatok szerint hasonló teljesítményszinten akár 460 kiló is lehet (!) a súlyvesztés az elődhöz képest. Igaz, ebben a downsizing is közrejátszik, de ha azonos V6-os dízelmotorral vizsgáljuk, akkor is bődületes a 3 mázsa feletti súlykülönbség.

A légrugózás a Discovery esetében szinte kötelező, és természetesen megtalálható a fedélzeten. Ennek köszönhetően a terepjáró az utasok életét is megkönnyíti, hiszen kínál egy beszállási magasságot, aminek különösen a Hölgyek és/vagy az alacsonyabb testalkatúak, továbbá a gyerekek örülhetnek, viszont a hasmagasság terén sem kellett kompromisszumot hozni, hiszen a maximális hasmagasság eléri a 283 mm-t, ami a legkeményebb terepjárók értékének felel meg - ilyet máshol nem találunk a kategóriában. Ennek köszönhetően nagy hosszúság és hosszú tengelytáv ide vagy oda, a terepszögek és a rámpaszög különösen jó, a gázlómélység pedig eléri a 900 mm-t, akárcsak a Range Rover modellek esetében. Külön érdekesség, hogy a tükrökbe épített kamerák figyelik a víz szintjét, így a nagyságrendi becsülgetés izgalmai helyett egyszerűen hagyatkozhatunk a központi rendszer kijelzéseire a "búvárkodás" során. Az intelligens összkerékhajtás természetesen széria, akárcsak az üzemmód-választó, előbbit ráadásul hátsó önzáró differenciálművel is kiegészíthetjük, ami nagyon is jól jön terepezés során. Emellett pedig a Land Rover terepes tempomat rendszere is jól jön, amelyen 2 és 30 km/h között beállítjuk a haladási sebességet, az autó pedig mindent intéz nekünk, legyen szó hegymászásról vagy lejtőn leereszkedésről.

Minden új Discovery széria automataváltóval érkezik, mégpedig a ZF-től származó remek 8-sebességes bolygóműves egységgel. És a motorkínálat? Természetesen a downsizing jegyében muszáj volt lépni, így mostantól elérhető kettő 2-literes, vadonatúj fejlesztési 4-hengeres dízelmotor is a típushoz, amire eddig nem volt példa. Az alapváltozat 180 lóerőt és 430 Nm nyomatékot biztosít, amitől nem szabad csodát várni a 2,1 tonnás Discovery-ben. A 10,5 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 180 km/h-s végsebesség viszont elegendő egy utazóautóhoz, cserébe pedig éppen 16 millió forint alatti áron beülhetünk a modellbe, melynek 6,0-6,3 l/100 km-es fogyasztása sem kopaszt meg minket nagyon.

Papíron nagyon jól teljesít a kétliteres egység izmosabb verziója, hiszen több, mint 240 lóerőt és 500 Nm-t állít csatasorba, ezzel a piac egyik legerősebb 2-literes dízele. A menetteljesítmények is kellemesek, a 0-100 km/h-s sprintidő csupán 8,3 másodperc, a végsebesség 193 km/h, miközben a mindössze 6,3-6,5 l/100 km-es gyári vegyes fogyasztásérték több mint szuper a fogyókúra ellenére is 2 tonna feletti üres tömeg ismeretében. Egyedül az egység 1,3 millió forintos felárával kell megbarátkoznunk.

Azonban hiába hangzik nagyon jól a 4-hengeres dízel, mi sokkal jobban szimpatizálunk a nagy 3-literes V6-os, és 2 helyett egy turbóval szerelt Td6 nevű dízellel, ami egyszerűen látatlanban is jobban passzol az óriási, nehéz és drága terepes karakteréhez. 258 lóerős csúcsteljesítménye alig nagyobb az Sd4-nél, a 600 Nm-es nyomaték azonban nagyon meggyőző. Gyorsulása 8,1 másodperc, végsebessége 209 km/h, gyári vegyes fogyasztása pedig 6,8 l/100 km. Ráadásul a kétturbós négyhengeresnél azonos felszereltséggel 674 ezer forinttal drágább, ami százalékosan nem is olyan nagy differencia.

Az induló motorpaletta harmadik tagja a jó öreg kompresszoros 3-literes V6-os benzines 340 lóerővel, ami 7,1 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra a kocsitestet, fogyasztása viszont nem éppen alacsony, átlagosan 10,9 l/100 km, viszont alapára megegyezik a 258 lóerős dízelével, így a sportos, igazán kulturált és szép orgánumú motorra vágyóknak legalább csak a benzinkúton kell sarcot fizetniük.

A két V6-os egység egyébként csak a négylépcsős felszereltségi szintválasztás második helyén található SE kivitelben elérhető. A bő 500 ezres csomagot egyébként érdemes megvenni a négyhengeresekhez is, mivel 900 ezer forintnyi hasznos extrát tartalmaz, és sok opciók csak ettől a szinttől elérhető. Az alapmotorral így már 16,5 millióról beszélünk, ahonnan a következő - HSE - felszereltségi szint nagyobb, 1,2 milliós ugrásra van. Azonban ezt, valamint az efelett mintegy 2,2 millióval lévő csúcs szintet is érdemes bepipálni a luxusra vágyóknak, mivel az egyes csomagok rendre kb. 2,31, valamint 2,5 milliónyi extrát adnak. Utóbbival a V6-os motorok esetén már 22,1 millió forintnál tartunk, de itt már bizony igazi prémium felszereltséggel van dolgunk - sokan valószínűleg több opciót nem is kérnének.

Természetesen minden téren a legmodernebb technológiát képviseli az új Discovery, legyen szó akár az extrákról, akár a multimédiás rendszerről, ami akár az Android/iOS rendszerű okostelefonok kijelzőjét is képes klónozni Android Auto/Apple Car Play funkciója révén. A 10-colos érintőképernyőn minden fontos információ megjeleníthető, a szórakoztatásról pedig egyebek mellett beépített WiFi router vagy egy akár 14 hangszórós Meridian csúcshifi gondoskodhat. Olyan ínyencségeket is találunk a listán, mint például a vízálló kulcs, ami sokszor jól jöhet. S hogy a nagy kirándulások alkalmával a csomagoknak is elegendő hely maradhasson, a tervezők (5 üléssel) óriási, alaphelyzetben 1137 literes csomagtartót terveztek a Discoverynek, ami 2 üléssel akár 2,4 köbméterre bővíthető.

A V6-os dízellel egyébként 25,2 millióért most elérhető a First Edition széria, amelynek felszereltsége igazán egyszerű: mindent belepakoltak, ami csak rendelhető a modellhez. Igen, ez bizony még prémium nagy SUV szinten is sok pénz, cserébe viszont terepjárási képességekben és puszta belső méretek terén a konkurensek előtt van a Discovery, mellyel így a világ egyik legjobb és legkívánatosabb ‘mindenes’ terepjáróját birtokolhatjuk, amely immár 27 éve van velünk a piacon.

A terepjárás azonban nem az a műfaj, amire a legtöbb tulajdonos használja majd a modellt. Szerencsére a tesztautók hamarosan megérkeznek, így valós, hétköznapi körülmények között is vizsgáztatjuk a modellt - a részletes, mérésekkel tarkított beszámolóval pedig hagyományosan érkezünk majd.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark