Nem a méret a lényeg, avagy inkább X3, mint X5 – új BMW X3 menetpróba

Nyomtatás

A BMW idén júniusban bejelentette az óriási népszerűségnek örvendő X3 harmadik generációját, amely elődjéhez hasonlóan tökéletesen betölti a ‘mindentudó autó’ szerepkörét, ráadásul az egyébként kiváló előző szériánál jobb és modernebb lett. Ennyi információ már önmagában is elegendő a boldogsághoz, hiszen az elmúlt évek során bebizonyosodott, hogy a közepes méretű SUV kategória képviselői ideális kompromisszumot jelentenek, egy nagyon sok tengelyes mátrixban nézve alapvetően a legjobb autóknak számítanak - akkor is, ha prémium, és akkor is, ha nem prémium típusokról beszélünk.

Az új X3 természetesen a prémium szegmensbe érkezett, nagyon erős ellenfelet jelentve (főként) a szintén sikeres Audi Q5, Lexus NX, Mercedes-Benz GLC és Volvo XC60 modelleknek, amelyek kivétel nélkül szintén egészen frissnek számítanak. A verseny a közepes méretű prémium SUV szegmensben (is) olyan nagy, hogy inkább a személyes preferencia és az ízlés, mintsem a termékek képessége a döntő, azonban a BMW mindent megtett annak érdekében, hogy a műszaki tartalom tekintetében a legjobb lehessen, és a Tokaj környékére szervezett hazai menetpróbán szerzett tapasztalatokkal a hátunk mögött immár tudjuk, hogy az X3 tervezőinek sikerült megvalósítaniuk a célt: objektíven nézve most tényleg az X3 a legkiegyensúlyozottabb, legerősebb modell a kategóriában, így csupán az ízlés szólhat ellene.

Közel 15 éve, az első BMW X3 premierjekor különben talán senki nem hitte volna, hogy ennyire kinövi magát a közepes SUV modellek szegmense, de mára, mintegy 1,6 millió eladott példánnyal később ez az egyik legfontosabb ‘prémium hadszíntér’, és az ‘X’-modellek létjogosultságáról mindent elmond, hogy az idei globális BMW eladásoknak nagyjából a 40%-át képezték. Az X3-ra visszatérve, a siker egyáltalán nem meglepő, hiszen az autó mindent tud: utastere négy személy számára sok-sok helyet és kényelmet, a csomagtartó pedig bőségesen elegendő teret kínál, az extrák terén az autó mindent tud, ami ma elvárható, a hajtáslánc fejlettsége a legmagasabb szinten áll, az aktív és passzív biztonság példás, a magas építésmód, a széria összkerékhajtás és a bőséges hasmagasság révén az autó némi terepezéstől sem ijed meg, miközben méretei az épeszű határon belül maradnak, nem nehéz vele manőverezni és közúton is szuperül viselkedik.

Ennél többet elvárni nem igazán lehet egy autótól. Persze nem meglepő módon a zajszint (főleg nagyobb tempónál) és a rugózási komfort közel sem ér fel mondjuk egy 7-esével, egy 3-as pedig dinamikusabban viselkedik, de ha minden létező tulajdonságot ‘egybegyúrnánk’ és pontoznánk, akkor gyorsan kiderülne, hogy az X3 a BMW-k legjobbja, különösen egy bivalyerős hathengeres motorral, ami persze akad a kínálatban. Csak érdekességből említjük meg, hogy ez a kategória is nagyon növekszik: az 1999-ben bemutatott első X5 például kisebb volt, mint az új X3, vagyis alapvetően kijelenthetjük, hogy időközben a közepes terepes egy teljes kategóriát ugrott. És ha már szóba került az X5: az aktuális X5 hiába nagyobb, méltóságteljesebb és drágább az új X3-nál, technikailag bizony fejletlenebb, hiszen míg utóbbi a márka legújabb platformját (ún. “G” széria) használja, addig az X5 még a korábbi F-es platformra épül. És szerintünk az X3 jobb autó.

A harmadik iteráció az elődök vonalát folytatja megjelenés tekintetében, de a látszólag hasonló vonalak azért sok fejlesztésnek adnak helyet. A nagyobb méretű hűtőrács és a hatszög alakú, LED-es fényszóró épp úgy elárulja az új generációt, mint a teljesen áttervezett lökhárító. Az 5-ösnek és a 7-esnek is alapot adó új platform 5,4 centiméterrel nagyobb tengelytávot biztosít, a 2864 mm-es érték pedig komoly belső méreteket szavatol. A típus egyébként így 7 centivel lett hosszabb és másfél centivel szélesebb az elődnél. Az új modell egyébként az alumínium szélesebb körű használatának köszönhetően 55 kilóval könnyebb is egy azonos hajtáslánccal szerelt elődnél. Emellett a légellenállási tényező is javult, a kategória legjobbjának tekinthető 0,29-es értékre. Lényegében tehát egyetlen dolog maradt változatlan: az 50:50 arányú tengelyterhelés.

Belül a bajor prémiumgyártó ügyfelei három felszereltségi csomaggal (xLine, Luxury Line, illetve M Sport) és a BMW Individual részleg teljes portfóliójának opcióival szabhatják személyre az egykor kategóriateremtő modell új generációját. Az alapfelszereltség részeként kínált 18 colos könnyűfém keréktárcsák alternatíváiként az ügyfelek egészen 21 col méretig válogathatnak a különféle felnik és gumiabroncsok között, miközben a három felszereltségi csomag nem csupán a karosszéria egyes elemeire, de az utastér hangulatára is nagymértékben hatással van. A még tovább fokozott menetkomfortról számos innovatív opció gondoskodik, például a 3-zónás automata klíma, az Ambient Air légfrissítő csomag, az aktív ülésszellőztetés, a 40:20:40 százalékban osztott hátsó üléssor cargo funkciója, valamint a nyitható panoráma üvegtető. Az alapesetben 550 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 1 600 literig bővíthető – ezen a téren nincs változás az elődhöz képest.

A BMW X3 opcionálisan elérhető extrafelszereltségei között újdonságként mutatkozik be a BMW Display Key okoskulcs, amely nem csupán az ajtózárak nyitására és zárására szolgál, de számos járműfunkció, így például a kiegészítő fűtés állapotának megjelenítésére és működtetésére is képes.

Az X3 futóművével kapcsolatban nagy fejlődést ért el a gyártó: nem csak sportosabb, de egyben kényelmesebb is lett a hangolás. Ezt segíti elő az opcionális változtatható lengéscsillapítás, az opciós listán pedig az M sport fékrendszert is megtaláljuk. Ha már M: a portfólió csúcsán – a BMW X3 modelltörténetének első BMW M Performance tagjaként – a 360 lóerős M40i áll. Az új B58-as blokk (eddig) legerősebb változata 500 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a sofőr számára, a 8-sebességes automataváltó és az xDrive összkerékhajtás pedig ez esetben is éppúgy széria, mint az összes többi új X3-nál. A pazar hajtáslánc vegyes fogyasztása papíron mindössze 8,2-8,4 l/100 km, miközben a 0-100-as sprintet egészen hihetetlen 4,8 másodperc alatt abszolválja a sportmodell. Benzinfronton maradva a szerényebb változatok között megtalálhatjuk a 252 lóerős xDrive30i-t (7,4 l/100 km), valamint ugyanezen kétliteres, B48 kódjelű benzines turbómotor 184 lóerős xDrive20i belépőváltozatát is.

A dízelpaletta 190 lóerővel és összkerékhajtással nyit (5 l/100 km), a kétliteres egység felett pedig a 3-literes sorhatos áll 265 lóerővel és 5,8 másodperces 0-100-as sprinttel. A hazai menetpróbán a 20d és a 30d kivitelt volt szerencsénk próbára tenni, és pontosan azt kaptuk, amit (el)vártunk: már a (magához képest) egészen kulturált 20d is korrekt menetteljesítményekkel ruházza fel az autót, de a prémium miliőhöz jobban passzol a zseniális sorhatos 30d, ami mind hangban, mind pedig teljesítményben nagyságrendekkel magasabb színvonalat képvisel, alig nagyobb fogyasztás mellett. A kiválóságot viszont nagyon meg kell fizetni, felára ugyanis 2,75 millió forint, igaz, a felár néhány plusz felszereltséget is takar. Az X3 viszont a hajtáslánctól függetlenül nagyon jó autó, érezhetően csendesebb és komfortosabb elődjénél, vezetni pedig legalább olyan jó, könnyednek és extra merevnek érződik, összerakottsága és minősége párját ritjkítja.

A számos intelligens vezetést támogató rendszert tartalmazó, félig automatizált járművezetésre összpontosító BMW Personal CoPilot innovációjának részeként az új BMW X3 az aktív tempomat legújabb generációjával (Active Cruise Control), valamint a kormányzó- és sávtartó asszisztenst (Steering and Lane Control Assistant), a sávváltást segítő asszisztenst (Lane Change Assistant, 2017 decemberétől esedékes) és az oldalirányú ütközésre figyelmeztető rendszert (Side Collision Warning) is magába foglaló Driving Assistant Plus biztonsági csomaggal is felszerelhető, amely igazán erős felhozatalnak számít a kategóriában, és ami még jobb, hogy a valóságban is nagyon jól működnek az asszisztensek.

A BMW ConnectedDrive másik alappillére a megannyi intelligens szolgáltatás és alkalmazás, amelyeknek köszönhetően az új BMW X3-hoz a BMW Connected teljes szolgáltatás-palettája elérhetővé válik. Az Open Mobility Cloud rugalmas felhőalapú platformra épülő, járműbe integrált digitális koncepció számos okoseszköz (így például okostelefonok, okosórák és táblagépek) rendszerbe kapcsolásával segíti a bajor prémiumgyártó ügyfelei személyes mobilitását. A rendszer folyamatosan figyeli például az ügyfél okostelefonjában elmentett naptárbejegyzéseket, az előre egyeztetett találkozókat pedig úti célként emeli át a jármű navigációs rendszerébe. Indulás előtt a szolgáltatás feldolgozza a tervezett útvonalra vonatkozó valós idejű forgalmi információkat, a pontos célba érkezéshez pedig időben figyelmeztet az indulásra. A 10,2 colos központi rendszer a jól ismert iDrive vezérlő mellett érintéssel és gesztusvezérléssel is irányítható.

Az X3 egyelőre három hajtáslánccal rendelhető Magyarországon, de hamarosan - vélhetően jövő tavasztól - a többi erőforrás (20i, 30i) is csatlakozik a kínálathoz. Benzinfronton jelenleg csak a kínálat csúcsát jelentő M40i xDrive kivitelt találjuk a konfigurátorban, amely 360 lóerőt kínál 20,05 milliós alapáron. Ehhez képest dízelek terén a 190 lóerős, 2-literes 20d és a 265 lóerős, 3-literes 30d áll rendelkezésre: előbbi 14,25, utóbbi pedig 17 millió forinttól indul – jelenleg az összes kivitelhez alapáron jár a nyolcfokozatú automata és az xDrive összkerékhajtás. Egyébként már a jövőre rendelhető xDrive 20i és az xDrive 30i modelleknek is megvan az alapáruk: előbbi 13,35, míg utóbbi 15,9 millió forinttól fog startolni.

Ezeket az egyébként sem éppen alacsony alapárakat nem nehéz sokkal feljebb srófolni, hiszen az olyan – a prémium kategóriában – alapvetőnek számító extrákért, mint például az automatikusan elsötétedő belső tükör, az automata klíma és néhány csomagtér-kiegészítő, 342 ezer forintot kell kifizetnünk a 20d hajtáslánc esetében. A finomabb bőrülésekért, a szebb dekorbetétekért, a 19 colos felnikért és a LED fényszórókért további 1,24 milliót kér a BMW – ezeket az xLine csomag tartalmazza. A Luxury Line közel 500 ezer forinttal drágább, míg az optikai kiegészítőket és egyéb opciókat tartalmazó M Sport csomag 2,36 millióba kerül.

Az Innováció csomag, amely tartalmazza az adaptív LED fényszórókat, a head-up kijelzőt és az összes biztonsági és vezetéstámogató rendszert, 812 ezer forintba kerül. Természetesen egyesével is kiválogathatjuk az extrákat: a komfortbejutás közel 200 ezer forintba, a panorámatető 507 ezerbe, az adaptív futómű 203 ezerbe, a műbőr-bevonatú műszerfal 199 ezerbe, az ülésfűtés 125 ezerbe, a Professional navigációs rendszer pedig 760 ezer forintba kerül – de az opciós lista szinte végtelen.

A legdrágább X3-as, vagyis a minden jóval felszerelt M40i xDrive ára a 27 millió forintot is meghaladhatja, igaz, ebben már valóban minden apróság benne van, ami csak elérhető. Egy józan, de azért a prémium kategóriához méltó felszereltségű xDrive 20d-t listaáron 16,5-17 millió forintért lehet hazavinni, 20 millióból pedig össze tudunk állítani egy kívánatos xDrive 30d modellt. Rengeteg pénz, de ha úgy nézzük, hogy a BMW kínálatának legkiegyensúlyozottabb, ráadásul egyik legújabb modelljéről beszélünk, máris értékarányosabbá válik az X3, főleg annak tudatában, hogy a kategóriatársak sem kerülnek számottevően kevesebbe. Így nem csak a BMW kínálatának, de a prémium SUV kategóriának is a(z egyik) legjobb modellje az új X3.




Hozzászólások  

 
#1 Zolee 2017-11-13 19:22
terepre és tanyára is inkább egy igazi terepjárót, mint ezeket a cicababáknak való műterepjárókat...ahol ezek elmennek sérülés nélkül ott egy 20 éves 1.6 G Astra is lazán elmegy kevesebb önkárral.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark