2018. Augusztus 20., Hétfö

Frissitve:02:02:45

Opel Insignia GSi (2018) menetpróba – Több, mint egy sportzakó

Nyomtatás

Az autózás világában van néhány betűhármas, amelynek hallatán, vagy éppen láttán rögvest szaporábban elkezd verni a vezetés szerelmeseinek a szíve. Talán nem túlzás ezek közé sorolni az Opel által 1984-ben bevezetett GSi-t sem, amelyet a Kadett kapott meg először a német márka történetében, és a jól csengő betűk mellett persze alapos sportkúrával is együtt járt a csomag. A GSi változatok azonban kihaltak, és az OPC váltotta fel. Most azonban elsőként az Insignia kínálatában visszatért a korábbi betűhármas, mi pedig máris kipróbálhattuk az újdonságot.

Marseille-ben jártunk nemzetközi menetpróbán, és Murphy törvénye ezúttal is érvényesült: a mediterrán területen fekvő városban szinte soha nem esik a hó, és a fagypont közeli hőmérséklet is nagyon ritka, nekünk azonban sikerült megtapasztalnunk mindezt, és akkor a szó szerint viharos szélről még nem is beszéltünk. Ez azonban nem szegte kedvünket – de sajnos a fotózási lehetőségeket erősen korlátozta –, és nagy lendülettel vetettük bele magunkat a vezetésbe, hiszen az Insignia GSi az izgalmas külső mellett élménydús perceket ígért.

A flotta nagy része a „bemutató-piros” színű, ötajtós (vagy más néven Grand Sport) kivitelekből állt, de volt néhány fekete és szürke példány, sőt kombi verzió is az autók között, így kétségek nélkül mondhatom, hogy a GSi csomag gyakorlatilag minden színben jól áll az autónak, és az sem számít, hogy lépcsőshátúval vagy puttonyossal van dolgunk. Nem kell hozzá agysebésznek lenni, hogy eldöntsük, egy autó tetszik-e nekünk vagy nem, de mindig érdekes meghallgatni a gyáriak emberét is, hiszen a prezentációkban általában magyarázatot is találunk arra, hogy az adott megoldás miért ragadja meg annyira a szemünket.

A GSi változatok a szokásos pontokon térnek el az átlagos Insigniáktól, így a lökhárítókat illetve az oldalsó szoknyát cserélték le a mérnökök. A végeredmény egy kifejezetten sportos és igazán mutatós összképet ad, amiben persze sokat segítenek az autó amúgy is látványos vonalai. Az első lökhárító két szélén található krómkeretes – de egyébként feketében is elérhető – légbeömlő célja az volt, hogy szélesítse és laposabbnak látassa az autót, mint ami falja az utat. Egyébként a ugyanezt a célt szolgálják a láthatóan mű hátsó kipufogók is, és a végeredmény valóban a tervezőket igazolja - mindezt pedig az előbb említett prezentációból tudhattuk meg. Mindehhez persze az 1 centivel ültetett futómű, a nagyobb hátsó szárny és a 20 colos egyedi keréktárcsák is hozzájárulnak.

Ezen a ponton talán sokakban felvetődhet, hogy mit is jelent majd az Opelnél a GSi, hiszen ott van már az OPC, és a csupán optikai kiegészítőket tartalmazó OPC Line is – az Insignia esetében egyelőre csak utóbbi. A kérdés jogos: a GSi tulajdonképpen a kettő elegye, ami bár nem nyújt nagyobb teljesítmény – hiszen a 260 lóerős benzinest és a 210 lovas dízelt is megrendelhetjük a sima Insigniához is –, még többet ad egy egyszerű optikai tuningnál.

Ha őszinte szeretnék lenni, kissé úgy tűnik, mintha a villámosoknak csak utólag jutott volna eszükbe, hogy visszahozzák a GSi változatot, és addigra már az átlagos kivitelekhez is elérhetővé tették volna az izmos erőforrásokat – pedig logikusnak tűnne, hogy ezek a motorok csak GSi-ként legyenek kínálva. Hamarosan egyébként a többi modell is megkapja majd az új csomagot: legközelebb a Corsa, utána pedig jó eséllyel az Astra profitálhat majd a sportkúrából – ám azt egyelőre nem tudni, hogy esetükben is a meglévő csúcsmotor, vagy egy új egység kerül majd a motortérbe.

Nézzük hát, hogy miben különbözik a GSi egy sima csúcsmotoros Insigniától! Elöl 345 mm-es négydugattyús Brembo fékeket kapott az autó, a futóművet és a kormányzást áthangolták, egy centivel leültették és 245/35 R20-as méretű, Michelin Pilot Sport 4 S abroncsokkal szerelik a gyáriak, és higgyék el, ez utóbbi egyáltalán nem elhanyagolható. Ezekhez jönnek még természetesen a fent már taglalt külső változtatások, és néhány fontos elem az utastérben.

Az Opelnél ismét kitettek magukért az ülésekért felelős csapat tagjai: a fejtámla környékén támadó kobrát mintázó sportülés egyrészt elképesztően kényelmes, másrészt pedig tökéletesen tart, amit az állítható oldaltámaszoknak is köszönhet. Mindez még semmi, hiszen nem csak fűthetőek, de szellőztethetőek és elektromosak is, de masszázsfunkció is jár hozzájuk. Az igazi csoda azonban csak most jön, ugyanis ezek a sportülések 2 kilóval könnyebbek (26 kg vs. 28 kg), mint a Corsa OPC-ben található, manuális állítású, mindenféle komfortfunkciót nélkülöző Recaro egységek – ez pedig nagy szó, ráadásul szép barna színben is elérhetőek.

Igaz, az üléseket leszámítva legfeljebb az automata váltó előválasztóján feltűnő GSi logó és a csapott aljú kormány tűnhet fel, minden más ugyanaz, mint egy sima Insigniában, amit persze nem bánunk, hiszen az ergonómia és a kezelhetőség rendben van – esetleg még a digitális műszerfal esetében tudtunk volna elképzelni valami egyedi megoldást, főleg, hogy ez csak programozás kérdése. Akit ennél részletesebben is érdekel, hogy milyen az Insignia belül, annak ajánlom figyelmébe tesztjeinket, amiket ide, ide és ide kattintva érhetnek el, míg a kombit itt találják.

Nézzük azonban, hogy mi rejtőzik a lemezek alatt: a GSi csomagot a két csúcsmotorhoz lehet megrendelni, így a már általunk is tesztelt, kétliteres, 260 lóerőt és 400 Nm-es csúcsnyomatékot felvonultató benzinessel, és a szintén kétliteres, kétturbós, 210 lovas dízel érhető el – utóbbi csúcsnyomatéka 480 Nm. Mindkét egységhez alapáron jár a nyolcfokozatú automataváltó és az összkerékhajtás is, melynek hangolását egyébként szintén érinti a GSi kúra. Míg a benzines 7,2, a dízel 7,9 másodperces 0-100-as sprintet ígér, a végsebesség pedig 250 illetve 233 km/h-ra adódik.

A menetpróbán mindkét variánst volt szerencsénk kipróbálni, és a valóságban többnek érződik a differencia: kulturáltság terén a dízellel sincs gond, de a benzines sokkal jobban húz és finomabb a járása – ez persze nem meglepő. Normál körülmények között egyébként ember legyen a talpán, aki képes megállapítani az „alap” és a GSi változatok közötti különbséget a kormányzás és a futómű terén, így legfeljebb extrémebb körülmények között tapasztalhatnánk meg azokat. Mivel közvetlen összehasonlításra nem volt lehetőség a menetpróbán, így csupán annyit tudok elmondani, az új GSi változattal valóban nagyon jót lehet autózni, és bár nyilvánvaló, hogy egy ilyen jellegű középkategóriás sosem lesz a versenypályák ördöge, aki kedveli a dinamikus vezetést, bizony élményt lelhet benne.

Ez persze nem csoda, hiszen maga a korábbi DTM bajnok, az Opel Performance Center (azaz az OPC) jelenlegi vezetője segítette a fejlesztést. Az autó képességeit a Michelin Marseille melletti tesztpályáján tapasztalhattuk meg, ahol gyors szlalomozással és nagysebességű kanyarokkal mutatta meg az autó, hogy a váltó előtt aktiválható Sport módnak bizony van jelentősége – az állítható futómű mellett az összkerékhajtás hangolását és a kormányzást is befolyásolja, nem beszélve a váltóprogramról és az aktiválódó hanggenerátorról. Az Insignia GSi stabilan és jól tart a kanyarokban, viselkedése kiszámítható, és mivel volt szerencsém a korábbi generációs OPC-hez is, alátámaszthatom az Opel azon állítását, miszerint az újdonság maga mögé utasítja pályán az izmosabb elődöt – ebben persze a 160 kilogrammos súlyelőnyének is hatalmas szerepe van.

Normal vagy Tour módban máris egy kényelmes utazóautóvá avanzsálódik az Insignia, a kiváló ülések oldaltámaszain lazíthatunk, aktiválhatjuk a masszázsfunkciót és csendben élvezhetjük az utunkat. Ilyen szempontból tehát valóban igazán kétarcú a GSi. A menetstabilizáló is kapott egy új funkciót, méghozzá a Competitive mód képében, amelyet aktiválva az elektronika már csak a legutolsó pillanatban nyúl bele a rendszerbe, egyébként pedig hagyja, hogy a pilóta feszegesse a határokat.

Az alap Insignia összes előnyét élvezhetjük a GSi-ben kezdve a modern vezetéstámogató rendszerektől, a head-up kijelzőn és az éjszakába nappalt varázsoló, darabonként 32 LED-ből álló IntelliLUX fényszórókon át a jól működő, Android Autót és Apple CarPlayt is ismerő érintőképernyős multimédiás rendszerig, melyekről a korábban linkelt tesztekben részletesen is olvashatnak.

A kérdés persze már csak az, hogy mindez mennyibe is kerül. A 260 lóerős benzinessel szerelt GSi alapára a fix 1,2 millió forintos akcióval 10,51 millió, a kombi felára pedig 200 ezer forint. A dízel ennél pontosan félmillióval kerül többe, amennyit szerintünk nem feltétlenül ér meg – főleg, hogy a sportosságot is csorbítja. A fontosabb kérdés persze inkább az, hogy mindez mekkora felárat jelent az azonos hajtáslánccal szerelt normál Insigniához képest, erre pedig 700 ezer forint a válasz – azonos felszereltséggel nézve. Amennyiben esetleg még az OPC Line csomagot is beikszelnénk, úgy már ennél is kisebb, 300 ezres különbséget kapunk, és véleményem szerint a GSi amellett, hogy valóban sportosabb, külsőre is többet kínál az egyszerű optikai extrákat jelentő OPC Line-nál.

Sajnos a kiváló sportülések felára igencsak borsos (1,15 millió forint), és bőven lehet még válogatni más extrák közül is, sőt, még az Exclusive részleg szolgáltatásait is igénybe vehetjük, így például teljesen egyedi színt is választhatunk. Mindenesetre a GSi csomag kiváló harmóniát teremt a sportosság és a kényelem között, ráadásul az Insgnia esetében kifejezetten jól működő, és lényeges változtatásokkal szolgáló üzemmód-választó segítségével mi dönthetjük el, hogy éppen finoman szeretnénk hajókázni az autópályán, vagy inkább a kanyargós országutat választva elégítenénk ki sportos hajlamainkat – a felára pedig mindent egybevetve megérheti.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark