2016. Július 28., Csütörtök

Frissitve:04:55:50

Renault Talisman és Mégane menetpróba (2016) - Új irányvonal

Nyomtatás

A tavalyi év rendkívül izgalmasan alakult a Renault szempontjából, hiszen két kiemelten fontos kategóriában is újdonsággal jelentkeztek a franciák. Talán mondanom sem kell, hogy a Lagunát váltó vadonatúj Talismánról, és a szintén alapjaiban megújult Mégane-ról van szó. Noha a két friss típus nem egy időben mutatkozott be, úgy alakult, hogy hazánkban együtt kezdik meg karrierjüket, így a magyarországi képviselet jóvoltából egy nagyszabású rendezvényen ismerhettük meg mindkettejüket.

A hazai importőr családi rendezvény keretein belül mutatta be a nagyközönségnek a két újdonságot, ami jó alkalom volt arra, hogy kiderüljön, vajon mit gondolnak az autóról a vásárlók maguk. Ebből a szempontból azonban nem ért minket meglepetés, hiszen szinte mindenkit lenyűgözött a Talisman és a Mégane, de legalábbis negatív kritikával nem igazán találkoztunk. Mindezt a próbautak során tapasztalható élénk figyelem is megerősítette, ami a többi közlekedő kíváncsi szemei felől érkezett felénk.

A felesleges szavak helyett azonban térjünk is rá az autókra. Noha mindkét típus az alapoktól kezdve újult meg, talán mégis a Talisman esetében beszélhetünk nagyobb szenzációról, hiszen a kissé szokatlan koncepciót követő Lagunától eltérően az újdonság a klasszikus szedánok örökségét viszi tovább, és jóval nagyobb is lett az elődöknél. A Koreából érkező Latitude persze közelebb áll hozzá hangulatban, de mivel azt a Samsung gyártotta, így kakukktojásnak is tekinthettük. Természetesen a Mégane-ról sem feledkezhetünk meg, hiszen az igencsak kiélezett mezőnybe érkező kompaktra nagy feladat hárul, és nagyon úgy tűnik, hogy az első szárnypróbálgatások alapján helyet kérhet majd magának az élmezőnyben is.

A Renault új formanyelvét bevezető újdonságok impozáns látványt nyújtanak, mely a forgalomban még inkább kibontakozik. A friss elemként megjelenő, hatalmas C-t mintázó LED-es nappali menetfények igazán modernre sikerültek, miközben egyszerre képesek marcona és elegáns tekintetet biztosítani az autóknak – sőt, a Mégane esetében némi sportosság is került a képletbe. A hátsó fényszórók szintén jól sikerültek: a középre húzott formák bizony optikailag szélesítik az autókat.

A Talisman ezek alapján könnyen megtévesztheti a hozzá nem értő szemlélődőket, hiszen elsőre akár valódi luxusautónak is nézhetnénk – na, nem mintha ne lehetne szinte minden jóval teletömni. Minderre a méretek is ráerősítenek, hiszen a 4,85 méteres hossz, az 1,46 méteres magasság és az 1,87 méteres szélesség a kategória élmezőnyébe emeli, a 2,81 méteres tengelytávról nem is beszélve. Ez az utastérben is tetten érhető, hiszen széltében és hosszában nem lehet panasza a bent ülőknek– hátul azonban a forma oltárán feláldozták a mérnökök a fejteret, így már 185 centimétertől meggyűlhet a bajunk a tetővel, de erre megoldás lehet a hamarosan érkező kombi változat. A csomagtér a maga 608 literes értékével nem okoz csalódást.

A mai trendeknek megfelelően bizony a Mégane is nőtt az elődhöz képest: 4359 milliméteres hosszával közel 6,5 centit gyarapodott, melyből majd’ 3 centi a tengelytávnak jutott, ezzel elérve a 2669 milliméteres értéket – és akkor a szintén megnövelt, 1814 milliméteres szélességről még nem is beszéltünk. Mindeközben a magasság 2,5 centivel, 1447 milliméteresre csökkent, ezzel még dinamikusabbá téve az összképet. Az utastérben ennek megfelelően nem lehet panaszunk a helykínálatra, elöl és hátul egyaránt méretes teret kínál a kompakt, és a Talismánnal ellentétben a hátsó fejtérre sem lehet panasz. A csomagtér ugyan nem sokkal, de nagyobb lett: ezentúl 384 liternyi cuccot pakolhatunk bele, csak kissé magasra kell emelnünk azokat.

A minőségre egyik modell esetében sem lehet panaszunk, ahogyan a hangulatra sem: kellemes anyagokkal és látványos megoldásokkal örvendeztettek meg minket a mérnökök. Az R-Link multimédiás rendszer itt is kifejezetten jól működik, de a középkategóriásnál érdemes beruházni a nagyobbik, 8,7 colos változatra, hiszen az alapáras 7 colos esetében kissé sok műanyag jut a középkonzolra, ami nem igazán dobja fel az összképet – noha a legolcsóbb verzióhoz nem is jár az R-Link. Ez egyébként igaz a Mégane-ra is, de a kompakt esetében kevésbé zavaró a helyzet. A kezelhetőség és a praktikum egyébként helyén van mindkét típus esetében.

A kisebbik újdonságnál a digitális műszerfali kijelző sem alapáras tétel, ugyanakkor tempomat, elektromos külső tükrök és LED-es nappali mentfény és háromdimenziós hátsó lámpa így is jár a legolcsóbb felszereltséghez, ami pozitív. A Talisman esetében nagyjából ugyanezt kapjuk alapáron, kiegészítve az előbb már említett digitális műszerfallal – ez azonban nem jelent sokat, hiszen kizárólag a leggyengébb dízellel elérhető ez a felszereltségi szint.

Az utastér részletes elemzését azonban hagyjuk meg a tesztekre, és nézzük, mi rejtőzik a lemezek alatt! Az újdonságok a Renault már ismert erőforrásait használják fel. A Talisman esetében így dízel és benzines frontos is 1,6 literes turbós egységekkel találkozhatunk. Az öngyulladósoknál három teljesítményszinttel számolhatunk: egy turbóval érkezik a 110 és 130 lóerős változat, míg a 160 tagú ménest mozgósító verzió két kényszerlélegeztetővel van ellátva. Míg a leggyengébb kivitel csak hatfokozatú manuális váltóval érhető el, addig a legerősebb kizárólag hatgangos duplakuplungos automatával – a 130 lovas verzió pedig mindkét megoldással rendelhető.

A dízelek esetében 3,6 és 4,5 liter közötti fogyasztást ígérnek a gyáriak, és bár ezeket a számokat nehéz lenne a valóságban is elérni, a Renault esetében általában kellemes értékekkel szoktunk találkozni tesztjeink folyamán. A 0-100-as sprintek 11,9 és 9,4 közötti értékeket mutatnak, melyek nem ígérnek száguldozást, de a valóságban elegendőnek bizonyulhatnak a biztonságos és dinamikus közlekedésre.

Rátérve a benzinesekre: itt szintén 1,6-os szerkezetekkel találkozhatunk, két teljesítményszinten. A 150 lóerős változat 5,8 literes vegyes fogyasztást, és 9,6 másodperces 0-100-as időt ígér, míg a csúcsot jelentő 200 lovas szintén 5,8-as étvággyal, ám jóval dinamikusabb, 7,6 szekundumos 0-100-as sprinttel kecsegtet minket. Érdekesség, hogy a benzinesek kizárólag hétsebességes duplakuplungos szerkezettel érhetőek el.

A Mégane palettáján szintén már ismert szerkezetekkel futhatunk össze: dízelfronton az 1,5 literes és az 1,6 literes dCi érhető el. Előbbi 90 és 110 lóerős változatokban kínálja magát, míg utóbbi egyelőre csak 130 lovas verzióban érhető el. Automataváltót esetükben csak a közepső szintet jelentő 1,5-ös mellé kérhetünk, méghozzá a hatsebességes duplakuplungos szerkezet képében. Annak is bőven van választási lehetősége, aki benzines Mégane-t szeretne: érdekes módon a franciák beszállóként megőrizték a jó öreg szívó 1,6-ost, mely 114 lóerővel áll a vásárlók rendelkezésére. Rajta kívül természetesen a turbós 1.2 TCe is megtalálható a listán 100 és 131 lóerős változatban – és előbbi bizony 200 ezerrel drágább, mint az egyszerűbb és papíron erősebb szívó.

A csúcsot a kizárólag GT felszereltségi szinten kapható 205 lóerős 1,6-os jelenti, mely alapáron hétsebességes duplakuplungos váltóval és kifejezetten sportos kiegészítőkkel érkezik – a tervezők bizony komolyan vették a fokozást. A hétgangos egység egyébként a 131 lovas 1,2-eshez is kérhető. A Mégane esetében egyelőre nem osztottak meg velünk részletes adatokat a gyáriak, azonban az elődből kiindulva kellemes eredményeket várunk a kompakttól, mely rövidke tesztkörünkön is arról tanúskodott, hogy erőszakkal sem könnyű az üzemanyagot lenyomni a torkán – persze egy 1,5-ös 90 lóerős dízel kompakttól nem is várunk mást.

Ha már itt tartunk, érdemes rátérni a személyes tapasztalatokra is. A Mégane-ból – ahogyan arra az előbb már céloztam – a leggyengébb dízelt sikerült kézre kerítenünk, mielőtt a kíváncsi tömeg lecsapott volna a kulcsokra. A második szintet jelentő Zen felszereltséggel szerelt típus – melynek alapára egyébként 5,49 millió forint – nem okozott csalódást. A középkonzol nagyobb műanyag felületein és a kissé nehezen leolvasható műszerfalon kívül az ergonómia és a minőségérzet teljesen rendben volt. A legolcsóbb Life-hoz képest egyébként bőven megéri a 200 ezres felár, hiszen hátul is elektromos ablakokat, deréktámaszt és bőrkormányt is kapunk ezért a pénzért, a állítható könyöklőről nem is beszélve.

Útközben szintén pozitív tapasztalatokkal gazdagodhattunk: a futómű hozza a kötelezőt, ahogyan a kormányzásra sem lehetett panaszunk. Még a viszonylag gyengécske erőforrással is egészen élvezetesre sikerült a rövidke tesztkör. Noha száguldozásra nem alkalmas a kis dízel, ügyes hatsebességes váltójával kellemes párost alkotnak, de a végső konklúziót természetesen a teszthét alkalmával tudjuk majd meghozni.

A Talisman esetében szánt szándékkal nem a csúcsváltozatot választottam társamul. Az Intens felszereltségű 130 lóerős 1,6-os dízel – aminek alapára 8,7 millió forint – jóval racionálisabb választásnak tűnt. A középkategóriásban bizony belül is érezzük a lenyűgöző formák kisugárzását, noha ismét el kell mondanom, hogy érdemes plusz 200 ezer forintot áldozni a függőleges R-Linkért cserébe. Miközben folyamatosan érezzük magunkon a külvilág kíváncsi tekintetét, a Talismánban igazán hangulatosan tölthetjük el utazásainkat.

A dízelmotor hangja nem tör be zavaróan az utastérbe, a felfüggesztés pedig a kisebb testvérhez hasonlóan egyaránt ügyesen reagál az úthibákra és a gyorsabb kanyarokra is – még az Espace-ban már bizonyított, és a Talismánhoz és a Mégane-hoz egyaránt elérhető 4Control négykerék-kormányzás nélkül is. A kormányzás szintén hozza a kötelezőt, azonban a manuális váltó gyengébbre sikerült, mint a kompakt esetében – talán mintha szándékosan próbálnák a 490 ezer forintért kapható automata felé terelni a vásárlókat. Utóbbi persze nem is csoda, hiszen csak a 110 és 130 lovas dízel kapható manuálissal.

Sajnos valóban nem volt sok időnk részletesebben is megismerni a két újdonságot, ugyanakkor annál nagyobb kíváncsisággal várjuk a tesztautókat, hogy átfogóbb képet kaphassunk a franciák vadonatúj autóiról. Mielőtt azonban rövidre zárnánk ezt a menetpróbát, tegyünk még egy kitekintést az árlisták felé. A Mégane listaárai ugyan már megvannak, de a különböző – általában csomagban érkező – extrák árcímkéire egyelőre még várnunk kell. Az alapot egyébként a benzines, szívó 1,6-os jelenti, amit 4,79 milliótól kínálnak, míg a 100 lovas 1,2-esért 4,94 milliót kérnek itthon. A legolcsóbb, 90 lóerős dízelhez 5,29 millióért juthatunk hozzá.

Kizárólag ezek az erőforrások érhetőek el a feljebb már taglalt, alapot jelentő Life felszereltségi szinttel, de érdemes plusz 200 ezerért inkább az eggyel magasabb, Zenre váltani – itt már bejön a képbe a 110 lóerős 1,5-ös öngyulladós is, 5,79 millióért. A további 400 ezres ráfordítást, de ezzel együtt kétzónás automata klímát, digitális műszeregységet, hátsó légbefúvókat, velúr-textil kárpitokat és 7 colos multimédiás rendszert jelent az Intens szint, melynél a csúcsbenzines és a leggyengébb dízel kivételével már minden erőforrás elérhető. A 131 lóerős turbós benzines 5,69, míg a 130 lóerős 1,6-os dízel 6,69 millióért kelleti magát, míg az automataváltó felára 500 ezer forint.

Ennél már csak a Bose felszereltség van feljebb 600 ezerért navigációs rendszerrel, textil-bőr kárpittal, Bose hangrendszerrel, masszázsülésekkel és mindenféle vezetéstámogató rendszerrel – utóbbiak egyébként később minden bizonnyal az alacsonyabb szintekhez is rendelhetőek lesznek. A csúcsverziót jelentő GT a sportos kiegészítők mellett 4Control kormányzást, váltófüleket, sportüléseket, LED-es fényszórókat és sportfutóművet is tartogat a vásárlók számára, mindezt 7,79 millióért.

Áttérve a Talismánra: az elegáns szedánt legolcsóbban 7,5 millióért vihetjük haza 110 lóerős dízellel, ami bizony nem kis összeg. Ráadásul, ha ennél magasabb felszereltséget szeretnénk, akkor erősebb erőforrást is kell választanunk, a 150 lóerős benzines, vagy a 130 lóerős dízel képében – mindkettő 8,4 millió forintos listaárral rendelkezik. A második legjobb Intens szinten már képbe jön a 160 lóerős dízel is, melyért 9,49 milliót kell fizetni – egyébként viszonylag jutányosan, 300 ezer forintért juthatunk hozzá ehhez a magasabb szinthez, míg az automataváltó felára a 130 lóerős dízelhez 490 ezer forintra rúg. A csúcsot jelentő Initiale Paris esetében kizárólag a legerősebb dízel és benzines közül választhatunk: míg előbbi 10,8, utóbbi 11,1 millió forintba kerül.

A Talisman esetében egyébként van némi mozgásterünk, hiszen különböző csomagok képében, mint például a tolatókamerát és –radarokat tartalmazó City, a fabetéteket és hűthető bőrüléseket tartalmazó Bőr, vagy éppen a head-up displayt, vészfékrásegítőt és adaptív tempomatot tartalmazó Techno csomaggal némileg átjárhatunk a szintek között – persze viszonylag kötött formában. Mindenesetre a Renault honlapján teljes részletességgel megtalálják a középkategóriás árlistáját – a Mégane esetében azonban még várniuk kell erre pár napot.

Összességében tehát pozitív tapasztalatokkal zártuk a Renault családi rendezvényét, ahol nem csak mi, de a nagyközönség is kipróbálhatta a két újdonságot. Részletes felmérést ugyan nem tartottunk, de az általános hangulat alapján bizony mindenkinek tetszettek a friss modellek. Mi is alig várjuk, hogy megérkezzenek hozzánk az első tesztautók, és összeereszthessük őket a konkurensekkel.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark