2017. Szeptember 23., Szombat

Frissitve:02:37:32

Sorozatgyártás előtt – itt a BMW M8 GTE versenyautó

Nyomtatás

Nem teljesen szokatlan manapság, hogy egy versenyautón előbb látjuk a későbbi sorozatgyártású modell megoldásait, mintsem az bemutatkozna. Nagyjából ez a helyzet a BMW vadonatúj versenygépével is, hiszen az M8 GTE egy lépéssel közelebb visz minket az idén leleplezett 8-as koncepció széria változatához.

Az M8 GTE ugyan minden tekintetben egy vérbeli versenyautó, ugyanakkor egy kis fantáziával nem is olyan nehéz elképzelni a segítségével, hogy milyen lesz majd a sorozatgyártású verzió. A lámpatesteket például a koncepció futurisztikus megoldásai helyett már a széria egységek váltották, elöl és hátul egyaránt. A hatalmas „vesék” ugyan még változhatnak, de a tanulmány alapján az utcai verzión is igencsak méretes hűtőrácsokkal találkozhatunk majd.

Érdemes azonban magával a versenyautóval is foglalkozni, hiszen az FIA hosszútávú világbajnoki sorozatában (WEC) jövőre már szerepelni fog a bajorok üdvöskéje, méghozzá a legmagasabb GT kategóriában. Az M8 GTE 4980 mm hosszú, 2046 mm széles, és mindössze 1,22 tonnát nyom, köszönhetően a rengeteg karbon elemnek – a BMW egyébként maga is kiemeli a versenygép kapcsán, hogy a fényszórók és a tetőív megegyezik majd a sorozatgyártású kivitellel.

A mérnököknek lehetőségük volt a háromdimenziós nyomtatási technológia kihasználására, aminek segítségével jóval szabadabban szárnyalhatott a fantáziájuk, de egy mesterséges intelligencia is besegített például a kipörgésgátló rendszer fejlesztésében. Gyakorlatilag az egész autót virtuálisan tervezték, és a legmodernebb technológiáknak köszönhetően ezután mindössze 24 óra alatt meg is épült egy használható prototípus – persze a finomítások még rengeteg időt vesznek igénybe.

A motortérben a BMW 4-literes egysége kapott helyet, természetesen jócskán átalakítva a versenykörülmények szellemében – a hengerblokk és a hengerfejek ugyanakkor a széria erőforrásból érkeztek. A teljesítmény 500 lóerő fölé rúg, de a fejlesztés során a legfőbb cél a hatékonyság és a tartósság volt.

Természetesen az aerodinamikára is kiemelt figyelmet fordítottak a tervezés során: a legmodernebb technológiáknak hála a virtuális tesztelés nagyon hatékonyan ment, így mire a valódi prototípus megépítéséig és szélcsatornás próbájáig eljutottak, már jóval magasabb szinten állt a fejlesztés, mint ilyenkor általában.

A BMW-nek egyébként hatalmas történelme van a hosszútávú versenyek kapcsán, hiszen a Le Mans-i 24 órás versenyen először 1939-ben indultak el a bajorok, és meg is nyerték a saját kategóriájukat – a BMW pedig azóta is rendszeres résztvevője a versenyeknek. Az újdonságot 2018-ban láthatjuk majd először versenyezni, és addigra talán a sorozatgyártású verzió is bemutatkozik majd – talán a jövő tavaszi Genfi Autószalonon.




Share/Save/Bookmark