Ez gyors volt – mondtuk, amikor szokásos piaci szemlénk során megpillantottuk a vadonatúj 3-as BMW-t a gyártó hazai konfigurátorában. A népszerű modellsorozat legújabb, G20-as generációja alig egy hónapja ünnepelte világpremierjét, de úgy tűnik, hogy már rendelhető is. A formailag teljesen új irányokba tartó modell forgalmazása a 30i és a 20d modellekkel indul.

A 3-as hetedik nemzedékének frontrészét a nagyméretű, középen összeérő vesék és a belőlük induló első fényszórók határozzák meg. A két részre osztott fényszórókat az első lökhárító látványos bemetszése teszi egyediév, amely megtöri a korábban legendássá vált, kerek nappali menetfényekre mostanra már inkább csak messziről emlékeztető megoldásokat. A modell alapfelszereltségének a LED-es első fényszórók is részei, de felárért lézerfény-technológiával felszerelt adaptív LED fényszórók is elérhetők. Az alapverzió lökhárítóinak szélén lévő fektetett T-t formázó elemek is szokatlanok lehetnek egy BMW esetében, akárcsak az oldalsó ablakkeretek szögletes végei. Hátulról a vízszintesen elnyújtott vonalak és a LED-es hátsó lámpatestek enyhén sötétített, keskeny kialakítása jelent újdonságot. A végeredmény organikus továbbfejlesztése az 5-ös formanyelvének, de mégis főleg a lámpák tekintetében rendhagyó; sokan hátulról némi Lexus-beütést is látni vélnek rajta.

Új elemekkel gazdagodott a megjelenés - galéria

Az új 3-as BMW 85 milliméterrel hosszabb (4709 mm), 16 milliméterrel szélesebb (1827 mm) és 1 milliméterrel magasabb (1442 mm) elődjénél, a 41 milliméterrel megtoldott tengelytávolság (2851 mm) pedig elöl 43, míg hátul 21 milliméterrel szélesebb nyomtávokkal párosul – az autó tehát alaposan megnőtt, ami természetesen az utastérre is jó hatással van. Az újdonság súlypontja az elődmodelléhez képest mintegy 10 milliméterrel lejjebb került, az első és a hátsó tengely közötti terhelés tökéletes egyensúlyban, 50:50 arányban oszlik el, a jármű saját tömege elődmodellhez viszonyítva átlagosan 55 kilogrammal csökkent, miközben jóval merevebb lett a karosszéria. A légellenállási együttható mindössze 0,23, ami kiváló értéknek számít a kategóriában.

Az utastérben a BMW legfrissebb megoldásai köszönnek vissza: az új, személyre szabható digitális kijelző, a legmodernebb iDrive multimédiás rendszer vagy éppen a középső légbeömlőkkel látványosan összejátszó klímakonzol igazán modern hangulatot teremt. Az anyagminőség sokat javult az elődhöz képest, a start gomb pedig a kormány mellől a középső konzolra került át, ahol továbbra is megtalálható az automata váltó előválasztó karja és az iDrive tekerőgombja – de immár természetesen érintéssel is lehet kezelni a rendszert. A csomagtér 480 literes lett, és 40:20:40 arányban bővíthető.

Modernebb és jobb minőségű lett az utastér - galéria

Modern technológiai megoldásokból természetesen nincs hiány: az alapfelszereltségek között az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre és gyalogosokra figyelmeztető rendszer legújabb verziója is megtalálható, amely már a jármű környezetében közlekedő kerékpárosok mozgását is figyeli. Az opcionális extrafelszereltségek között a stop & go funkcióval dolgozó aktív tempomat, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, a sávváltásra figyelmeztető rendszerrel, a hátsó ütközésvédelemmel és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer is megtalálható, de a kormányzó- és sávtartó asszisztens, amely még a legkeskenyebb sávokban is segít a vezetőnek a kormányzásban, illetve az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel és kikerülési segédlettel együttműködő sávtartó asszisztens is van a kínálatban. Ha a teljes védelmi csomagra szavazunk, egészen mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ugyanis a legtöbb fejlett opció (így a következő bekezdésben szereplő HUD) rendelésének előfeltétele a BMW Live Cockpit Professional rendszer megrendelése, amely önmagában 928 ezer forintot tesz ki, vagyis a teljes asszisztensek sok más opcióval együtt lazán 2,2 millió forintot dobnak rá az alapárra.

A head-up kijelző új generációja minden korábbinál nagyobb kivetítési felületet kínál, optimalizált háromdimenziós grafikával és új tartalmakkal, ráadásul ha megvan az előbb említett opció, akkor reális 333 ezer forintot kell fizetnünk érte. A parkolási manővereket parkolássegítő rendszer és tolatókamera segíti, miközben a bajor prémiumgyártó az automatizált járművezetésre képes parkolóasszisztenst és a vadonatúj tolatási segédletet is elérhetővé teszi az új BMW 3-as limuzinhoz. Ezeken felül vezeték nélküli mobiltöltő, különböző online funkciók és Harman Kardon prémium hangrendszer is van, de a legnagyobb újdonságot talán az új, fent említett intelligens személyi asszisztens jelenti.

Fejlett funkciókkal bővült a 3-as repertoárja - galéria

Utóbbi hangvezérléssel működik és akár olyan, bonyolultabb parancsokra és kérdésekre is tud megoldással szolgálni, mint például a „Keresd meg az útvonal mentén található legközelebbi benzinkutat!”, vagy a „Játssz klasszikus zenét, kérlek!”, de ha azt mondjuk neki fázunk, a klímát is feljebb tudja csavarni. A rendszert a „Hey BMW” megszólítással lehet aktiválni, de BMW helyett adhatunk neki más nevet is, amire hallgatni fog. Az újdonság az autó aktuális állapotáról is folyamatosan tud tájékoztatni, de például figyeli a rádióban játszódó zenék stílusát is, sőt, kiírja azok előadóját és címét. Egyelőre nincs róla hír, de jó eséllyel magyarul – legalábbis a bevezetéskor – szinte biztosan nem tud majd a rendszer.

A kék az M Sport, a fehér a normál kivitel - galéria

A 3-as jelenleg négyféle hajtáslánccal rendelhető. Dízelfronton a 150 lóerős, kétliteres négyhengeres 318d egy kicsit később csatlakozik a kínálatba, 320 Nm-es csúcsnyomatékkal és alapból hatfokozatú kézi, felárért pedig nyolcas automata váltóval. A következő lépcsőfok az ugyancsak kétliteres négyhengeres, de 190 lóerővel és 400 Nm-es csúcsnyomatékkal szolgáló 320d, amely kézi váltóval a jelenlegi paletta legkedvezőbb tagját jelenti: 11,61 millió forinttól elérhető. Innen persze nem árt némi opcióval számolni a reális képhez, de úgy 13,7 millióért listaáron már olyan konfigurációt kapunk, ami miatt nem kell szégyenkeznünk.

Itt pirítanánk rá a BMW-re, ugyanis a súlycsökkentés (kommunikálása) végett a Mercedes-Benz C-osztályhoz hasonlóan feláras a tisztességes méretű, 59 literes üzemanyagtartály is, igaz, ha hihetnénk a kisebb kerekeken 4,4 l/100 km-es gyári fogyasztási adatnak (ez még nem WLTP, hanem NEDC adat), akkor alapvetően a 40 literes alap tankot sem kifogásolnánk. A szériában csupán 8,5 literes AdBlue tartályt viszont annál inkább, amely gyakorlatilag állandó kiegészítő macerát ró a nyakunkba, melynek során mellesleg már bőrre kerülve is fokozottan irritáló, maró anyagot kell a gázolaj betöltőnyílása mellé töltögetnünk. Sokan persze ezt inkább a szervizre bíznák, amire a 18,9 literes opcionális tartállyal van már esély. Egyébként a nagyobb üzemanyag- és AdBlue-tank együtt 57.500 forintos (szerintünk kötelező) opció, létezése pedig csúnya fekete pont az új 3-as egyébként impozáns extralistáján.

A dízelbe alapból akár 5000 kilométerenként is töltögethetjük az AdBlue-t

Szerencsére a nagyobb tartályokat megrendelhetjük az összkerékhajtással is, ugyanis egyelőre csak a dízelhez kérhetünk azt is, előbb azonban meg kell fizetnünk a jól ismert nyolcfokozatú, ZF-féle automata váltó 726 ezres felárát, majd jön az xDrive rendszer 753 ezres tétele. Előbbi 0,2 literrel csökkenti, míg utóbbi 0,3 literrel fokozza a gyári fogyasztási értéket, vagyis a valóságban a felárnál jóval több áldozatot követel. Az elrendezés a menetteljesítmény tekintetében hasonló: a kézi váltós 320d 7,1 másodperces 0-100-as sprintjéből az automata 3 tizedet csippenthet le, az összkerékhajtás pedig ezt egy tizeddel fogja vissza. Feltéve, ha nem rendeltük meg a nagyobb méretű tartályok opcióját, amelyeket megtöltve önmagában 30 kilóval növeljük a tömeget, nem is beszélve az opciók összesen akár több mázsás súlyáról.

Benzinesből kezdetben egyféle változat lesz, ugyanis a 320i-re 184 lóerővel és 320 Nm-es csúcsnyomatékkal egy kicsit várni kell. Az ugyanúgy kétliteres, négyhengeres 330i kizárólag automatával, 258 lóerővel és 400 Nm-es csúcsnyomatékkal áll a vásárlók rendelkezésére, méghozzá 13,03 millió forinttól. A gyári fogyasztási érték a kerékméret függvényében 5,8-6,1 l/100 km vegyes üzemben, míg a gyorsulás 5,8 másodperc, a végsebesség pedig 250 km/h. Később persze újabb hajtásláncok is jönnek (például a konnektoros 330e), és több verzióhoz is elérhető lesz majd összkerékhajtás. A 330i-ből pedig a hajtáslánc stílusához illő, luxusra kihegyezett konfigurációban már egészen szép darabot tudunk összeállítani nagyjából 17 millióból, de a minden földi jóval felszerelt M sportcsomagos változatok ára a 22 millió forintot is elérheti.

Későbbi további változatok jönnek, és kibővül az összkerékhajtás elérhetőségi köre is. Az M Performance családot az M340i erősíti majd soros hathengeres motorral és a hírek szerint akár közel 390 lóerős teljesítménnyel, de nem csodálkoznánk, ha jönne egy dízel M Performance kivitel is. Természetesen a konnektoros hibrid 330e sem marad ki, később pedig befut az új M3 is.

A fektetett T alakú elemek jól mutatnak - galéria

A Luxury és a Sport Line változatok mellett természetesen M Sport kivitel is lesz, amely teljes harci díszben pompázik majd kívül és belül egyaránt – az új 3-asnak ráadásul kifejezetten jól állnak a sportosabb lökhárítók. Ehhez egy centivel ültetett sportfutómű is tartozik majd, és ehhez a kivitelhez végre 100 %-os zárásra is képes M hátsó differenciálmű is elérhető 439 ezer forintért. Az új 3-as futóműve egyébként már alapból is új technológiát kapott. A rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítókról van szó, amelyek haladás közben mindvégig figyelik az adott kerék spirálrugójának aktuális rugóútját és eszerint hangolják át karakterisztikájukat, ezzel pedig egyszerre kényelmes és sportos karaktert adnak az autónak – ez a technológia egyébként az ültetett M futóműben is helyet kapott. Természetesen felárért állítható lengéscsillapítás is elérhető, de érdekes módon csak az M-es modellekhez.

Világos bőrrel és fabetétekkel jóval elegánsabb lesz - galéria

Az árak ismeretében az új 3-as BMW már rendelhető, az első példányok megérkezésére azonban várhatóan a tavaszig várni kell.

Kommentek