Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Próbáljanak meg elképzelni egy 2-es BMW-t, ami még az M2-nél is „M-esebb”. Szinte lehetetlennek tűnő feladat, de a bajorok megpróbálták bebizonyítani, hogy mégsem az. Nemrég szerkesztőségünk garázsában járt egy hátsókerékhajtású M240i, amely az összes elérhető M Performance kiegészítővel fel volt szerelve, amivel bizony könnyen megtéveszthette a kevésbé hozzáértő szemlélődőket.

Ennél M-esebb már csak M2 lehet - galériaA látványos kék színben pompázó kupét első ránézésre könnyedén gondolhatnánk a legvadabb 2-esnek, ami csak létezik, és tulajdonképpen nem is állnánk túl messze a valóságtól. Az M240i már önmagában is igencsak látványos, de a különböző M Performance kiegészítőkkel még inkább vonzza a tekinteteket – persze egymás mellé állítva az M2-vel azért még így is a vérbeli M-es felé billen a mérleg nyelve, amit leginkább a szélesebb nyomtávnak és az agresszívabb hátsónak. Érdemes ugyanakkor az alap M240i-vel is összevetni a feldíszített verziót, mert azt viszont könnyen háttérbe tudja szorítani. A legutóbbi összkerékhajtású tesztautó után egyébként nagy örömünkre ezúttal hátsókerekesként érkezett meg hozzánk a kis kupé.

A tesztautón pedig bőven van mit nézni: az egyébként külön-külön is megrendelhető, utólagosan is felszerelhető kiegészítők jóval sportosabbá teszik az összképet. A lökhárítón található plusz toldatok, a látványosabb küszöbelem, a hatalmas, 19 colos keréktárcsák illetve a karbonból készült hátsó légterelő, külső tükrök és kipufogó-borítások mind-mind hozzáadnak az autó agresszivitásához, még ha nem is mindenkinek tetszenek – sokan túlzásnak találták a rengeteg kiegészítőt, amelyek inkább csak komolytalanná teszik az autót, amely az M2 mellett direkt maradt visszafogottabb.

Ezek bizony mind felárasak - galériaÉppen ezért jó, hogy egyesével is meg lehet rendelni ezeket az extrákat, így ha valakinek csak a karbon szárny vagy éppen a látványos felnik kellenének, az is megoldható. Az autó két oldalán végigfutó matricákat is sokan túlzásnak tartották, noha a kiváló érzékkel elhelyezett, éppen a domborítások között lévő csíkokat azért ízléstelennek egyáltalán nem mondhatjuk – sőt, hozzák azt az érzést, amire ki lettek találva, még ha ezt nem is mindenki érzi át.

A külcsín tekintetében azért az M2-nek még megmaradt az előnye, az utastérben bizony át tudja venni a vezetést tesztautónk, köszönhetően az M Performance kiegészítőknek. Belül szinte minden karbonba és Alcantarába borult a feláras extrákkal: előbbiből jutott a váltókra, a díszbetétekre és a kézifékre is, míg utóbbiból szintén találhatunk bőven a műszerfali betéteken és a kormány is ezzel a matériával van borítva. A túl vastag volán ráadásul nem csak emiatt különleges, ugyanis a tetején váltásra figyelmeztető LED-ek és egy kis kijelző is helyet kapott, mely különböző időmérő funkciókkal van ellátva. Nem akarunk hazudni, a kínai karácsonyfadíszeket megszégyenítő módon zölden és pirosan villódzó fényeket egyértelmű túlzásnak találtuk, főleg annak fényében, hogy valódi hasznuk sincs, mivel nem a fordulatszámhatár közelében kezdenek el villogni.

A sportosság a maximumon - galériaEzeken kívül egyébként minden ugyanaz, mint egy átlagos M240i-ben, így a szokásos kezelőszervekkel találkozhatunk, amihez ezúttal is jó anyagminőség és összeszerelés társul. Az iDrive rendszer természetesen már a legújabb szoftverrel került be az autóba, és továbbra is kiválóan működik. A helykínálat szintén nem változott, elöl nem kell szűkölködnünk, a sportülések pedig kiváló üléspozíciót és tartást biztosítanak. A második sor is meglepően tágas, egyedül a fejtérrel akadhatnak gondok 180 centi felett, de a jól formázott üléseknek hála akár hosszabb utakat is bevállalhatunk 3-4 személlyel is. Ennek a csomagtartó sem áll útjába, ugyanis a 390 literes poggyászteret kihasználva kellő mennyiségű cuccot pakolhatunk be az autóba – és emellett az utastér praktikumára sem lehet panasz.

Ha nem lenne egyértelmű - galériaA rengeteg sportos kiegészítő természetesen nem befolyásolja az erőforrás teljesítményét, de a 3-literes sorhatos 340 lóereje és 560 Nm-es csúcsnyomatéka így is több mint elegendő. A start gombot megbökve hangos, érces morajlással kel életre a hathengeres szerkezet, és egy pár másodpercig az alapjárat is 1200-as fordulat környékén mocorog, amit korán reggel nem biztos, hogy kedvelnek a szomszédok. Mi azonban nagyon is szeretjük: Sport módban az M Performance kipufogók érezhetően vadabbá teszik az autó hangját, és a hatalmas durrogások sem maradnak el – mindeközben pedig Comfort üzemmódban továbbra is visszafogott tud maradni a sportkupé.

A fülünk fényeztetése mellett természetesen egyéb érzékszerveinkre is hat a hátsókerékhajtású M240i. A 4,4 másodperces 0-100-as sprint önmagáért beszél: padlógázra az ülésbe szegez minket az autó, és egészen addig ott is tart, amíg véget nem vetünk a gyorsulásnak. Ez pedig nem könnyű feladat, hiszen a sportkupé minden porcikája kívánja a sebességet, egyszerűen folyamatosan arra csábít az autó, hogy megszegjük a szabályokat. A 3-literes szerkezet már a pincéből szépen elkezd húzni és a padláson sem fullad ki – Eco Pro módban 1200 körül tartja a fordulatot a szoftver, és ez sem jelent semmiféle gondot.

Felvillanyozza a hétköznapokat - galériaA hátsókerékhajtásnak köszönhetően a mókázást is sokkal inkább támogatja az autó, mint az összkerekes kivitel. Sport+ módban, korlátozott, ám továbbra is élő menetstabilizálóval igazi versenyzőnek érezhetjük magunkat: annyira jól van programozva a rendszer, hogy egy-egy félig keresztben bevett kanyar után igazi profiként feszíthetünk, pedig tulajdonképpen az autó végzi el a piszkos munkát szinte észrevétlenül. Persze ha egy pillanatra nem figyel oda az ember, még az elektronikusan imitált sperrdiffi (mechanikus nincs) könnyen szerteszalad a 340 tagú ménes, főleg teljesen kikapcsolt menetstabilizálóval – az M240i bizony nem játék, elképesztően kézben tartja a dolgokat, és sok esetben még az emberi „hülyeséget” is ellensúlyozza, de mindent ő sem tud kivédeni, főleg ha könnyelműen kikapcsoljuk az asszisztenseket.

Az extra funkcióknak köszönhetően – melyeket egyébként a kormányon lévő két, szinte észrevétlen gombbal tudunk kezelni – a volán felső része még a BMW-re amúgy is jellemző vastagságot is meghaladja, de szabályosan fogva a kormányt ez annyira nem zavaró. A kormányzás egyébként pontos, noha a modern autózás egyik legnagyobb hibáját ezúttal sem lehetett elkerülni, így az út és a kerekek kapcsolatáról viszonylag kevés információt kapunk – Sport módban egyébként jóval nehezebb tekerni a volánt.

Bizony ezért is fizetni kell - galériaNem csak a kipufogó és a kormány beállításait tudja változtatni az M240i, hiszen tesztautónkba az állítható futóművet is megrendelték az illetékesek, így a felfüggesztés is felkeményedik, ha éppen sportolni támadna kedvünk, miközben komfort módban egészen ügyesen lépi át az úthibákat – noha a defekttűrő gumikkal felvértezett 19 colos keréktárcsákkal így sem tud mit kezdeni az autó. Habár egy ilyen sportkupé esetében másodlagos szempont, de egy nagyon kicsit odafigyelve bizony a fogyasztást is alacsonyan lehet tartani, de még a 12,5 literes tesztátlag sem mondható horribilisnek, hiszen amellett, hogy nem fogtuk vissza a lovakat, a fotózás közben is járt a motor és rengeteg városi szakasz tarkította utunkat. A 6,7 literes normakör ugyanakkor jól mutatja a bajorok mérnökeinek zsenialitását, noha ekkora teljesítménnyel a lába alatt azért ennyire senki nem tudja visszafogni magát, de 8-9 literből kényelmesen el lehet lenni, miközben kihasználjuk a rendelkezésre álló erőt is.

A kérdés már csak az, hogy mindez mégis mennyibe kerül. Tesztautónk felszereltségével még az M Performance kiegészítőket mellőzve is 16,75 milliós árcédulával szembesülhetünk, de a sportos extrákat beleszámolva bizony már közel 19,7 milliót kóstál az autó. Ezen a ponton pedig meggondolandó, hogy ha ennyire fontos a sportosság, akkor érdemes lehet elgondolkodni az ugyanígy felszerelve nagyjából 1,1 millióval drágább M2-n, ami egy valódi M-es, és a külcsín tekintetében még agresszívabb, mint a sportosságot saját pályáján kimaxoló M240i.

Ha kell, kiereszti a hangját - galériaPersze valószínűleg elég kevesen vannak, akik minden kiegészítőt megrendelnek majd a kis kupéhoz, így érdemes kiemelni néhány fontosabb elem árát. A 19 colos felni-szett már önmagában is 1,25 milliót kóstál, így ezen például sokat lehet spórolni. A látványos, karbon hátsó szárny 205 ezer, a villódzó kormány 264 ezer, a karbon/Alcantara díszbetétek 237 ezer, a szintén karbon visszapillantók közel 180 ezer, az első légterelők 142 ezer, a küszöbelemek 47 ezer, a hátsó diffúzor 146 ezer, a karbon kipufogóvégek 162 ezer, az oldalsó matricák pedig 38 ezer forintba kerülnek – de 50 ezerért kaphatunk karbon kéziféket, 45 ezerért rozsdamentes acél pedálokat és 36 ezerért szintén rozsdamentes acél lábtartót. Ahogyan már említettem, ezeket utólag is fel lehet szerelni, így bármi tetszett meg a tesztautóról, ne habozzanak felkeresni a legközelebbi kereskedést.

A nálunk járt M240i ugyan még nem a nemrég bemutatott frissített változat volt, mivel az erőforrást tekintve nincs különbség, így a néhány külső és belső változtatást leszámítva ugyanazt nyújtja majd az újabb kivitel is. Konkurensek terén egyébként nem bővelkedik az M240i. A prémium ellenlábasok kínálatában nem találhatunk ilyen klasszikus kupét a kompakt mezőnyben, így esetleg a Mercedes-Benz által négyajtós kupéként kínált CLA AMG verziója jöhet csak szóba, mely 381 lóerővel feszül neki mind a négy kerekének, ám hasonlóan felszerelve akár több millióval is drágább lehet – főleg, ha az M Performance kiegészítőket nem számoljuk bele.

Nem szívesen szálltunk ki - galériaUgyanez igaz a nagyobb kupékra is, ám azok még gyengébbek és lassabbak is, hacsak nem a sportváltozatokat választjuk, amik könnyedén a másfélszeresébe kerülhetnek a BMW kis kupéjának. A M240i tehát sok szempontból egyedülálló a piacon, és egy józan konfigurációban az ár/érték aránya is egészen kiváló, hiszen minden fontos extrát megrendelve is megáll nagyjából 15,2 millió forintnál, amiért elképesztő teljesítményt, prémium megoldásokat és egy mindennapi használatra is kiválóan alkalmas négykerekűt kapunk.

A tesztben található, és a galéria végén csokorba szedett gyönyörű képekért Erdélyi Ferencet illeti az elismerés, akinek további munkáit erre a linkre kattintva tekinthetik meg.

Néhány szóban

Nem vérbeli M-es, vagy mégis? - galériaA BMW M240i már összkerékhajtással is bizonyította kiváló kvalitásait, ám csak a hátsó kerekeket hajtva talán még nagyobb élvezet a volán mögött ülni, és arról még nem is beszéltünk, hogy így közel félmilliót spórolhatunk. Az erőforrás nem csak villámgyors, hanem kifejezetten hatékony is, amiben természetesen a világ egyik legjobb automataváltójának is nagy szerepe van, miközben akár egy kisebb család igényeit is képes kiszolgálni az autó. Az M Performance kiegészítőknek köszönhetően jóval agresszívabbá varázsolhatjuk az autót, és legnagyobb előnyük, hogy külön-külön is megrendelhetőek, így ha valakinek csak egy-egy extra elem tetszik meg, nem kell az egész csomagot megvásárolnia – viszont ha valakinek annyira fontos az agresszív megjelenés, hogy a teljes portfóliót megrendelné, akkor már érdemesebb lehet az M2-t választania.

Előnyök: Kiváló ár-érték arány; Méretéhez és felépítéséhez képest tágas; Tökéletesen sokoldalú automataváltó; Takarékos, nyomatékos, erős és lelkes sorhatos turbómotor, kiváló hangaláfestéssel; Látványos és külön-külön is választható kiegészítők, melyek az egyébként visszafogott külsőt agresszívabbá tehetik

Hátrányok: Némelyik M Performance kiegészítő túllő a célon (pl. a villogó kormány); A 19 colos felnik szépek, de rossz hatással vannak a komfortra

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek