Talán nincs is olyan téma az autók világában, ami több vitát generál az abroncsok témakörénél. Nem csak a laikusok, de a szakmabeliek között is jelentős az egyet nem értés; például a különféle autós rendezvényeken mi is rendszeresen és hosszasan vitázunk a jó/nem jó abroncsválasztásról a kollégákkal, és rendszerint nem sikerül dűlőre jutnunk – de abban legalább mindig egyet értünk, hogy az eltérő preferenciákhoz más-más gumi ideális. Itt jön képbe a négyévszakos abroncsok műfaja, amiről a legtöbben hallani sem akarnak, hiszen sem télen, sem pedig nyáron nem jók, legalábbis így szólnak a klisék. De mi nem foglalkozunk a hiedelmekkel, inkább kipróbáltunk több négyévszakos szettet, hiszen mindannyian tudjuk, hogy a puding valódi próbája az evés.

A négyévszakos gumik legnagyobb utálói rendszerint a gumisok (és közeli barátaik, valamint mindazok, akiket sikeresen befolyásolnak), hiszen a jóval kevesebb abroncscsere jelentős összeget emel ki a zsebükből, vagyis érthető a negatív ítélkezés részükről. Elképzelhető azonban, hogy a fogyasztók többségét jobban érdekli a hétköznapi használhatóság és a praktikum, márpedig kétségtelen, hogy a négyévszakosok bizony megkönnyítik az életünket. Gondoljanak csak bele, nem kell évente kétszer, ráadásul rendszerint épp a főszezonokban sorban állni a gumisoknál (ez persze azokra nem vonatkozik, akik maguk cserélik a szerelt kerekeket), nem kell tárolni az abroncsokat és eleve nem szükséges egyszerre két szett kereket/gumit tartani.

Városi és családi autónkon is négyévszakos gumit használunk, igaz, mindkét autó éves futása alacsony

A keveset autózóknak nem kell azzal sem foglalkozniuk, hogy az abroncsok elöregedése előtt vajon le tudják-e járni a két szett gumit, és azt sem szabad elfelejteni, hogy így jóval gyakrabban vásárolhatunk új gumit, vagyis gyakrabban ‘nyergelhetünk át’ a legfrissebb termékekre. Fontos, hogy vásárlás előtt mindig érdemes alaposan megvizsgálni a piaci viszonyokat, mert tényleg gyors ütemben fejlődnek a gumik, így javallott elsősorban a frissebb termékek között keresgélni. Ezt a családban is megtapasztaltuk: a korábbi fejlesztésű négyévszakosokkal nem vagyunk olyan elégedettek, mint az újabb típusokkal. Márpedig tapasztalat van bőven, hiszen a szűk családi körben nem kevesebb, mint négy különböző szettet használunk.

Mivel ezúttal sem támogatott írásról van szó, nyugodtan felsorolhatom az általunk használt gumikat: a feleségem édesanyjának 19 éves Volvo S40-esére (amit különben új kora óta ők koptatnak) immár négy éve Falken AS200 EuroAll Season, Édesapám 18 éves Volvo V70-ére egy éve Pirelli Cinturato All Season, városi kisautónkra bő két éve (ami egy 2005-ös Volkswagen Polo) Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, családi Volvo V70-ünkre pedig tavaly Michelin CrossClimate+ szettet vásároltunk. A családi kört pedig Csizsek Ádám kolléga egészíti ki, aki jó kis 2-literes Mitsubishi Lancer Sportjával Vredestein Quatrac 5 gumikat koptat. Apropó, vásárlás esetén érdemes figyelni arra, hogy egyes országokban csak azokat a gumikat fogadják el téli abroncsként, amelyeken megtalálható a ‘három hegycsúcs’ szimbólum, vagyis az M+S felirat önmagában nem elég, de szerencsére szinte az összes friss fejlesztésű négyévszakos rendelkezik ilyen minősítéssel.

Az 1 éves, kb. 10 ezer km-t futott Michelineken még nem látszik jelentős kopás

Csodák nincsenek és véletlenül sem állítjuk azt, hogy a négyévszakosok zord téli viszonyok között éppen olyan ügyesek lennének, mint a legjobb téli papucsok, nyáron, a 40 fokban pedig pont úgy tapadnának egy-egy húzósabb szerpentines menetben, mint egy nyári sportabroncs. A lényeg, hogy mindent a helyén kell kezelni és meg kell érteni, hogy nyilván némi kompromisszummal jár ez a fejta kényelem. Az viszont sokat elmond a teljes megelégedettségről, hogy mind az öt autón a következő gumiszett is négyévszakos lesz, ha elkopnak a jelenlegi papucsok. Nem meglepő, hogy legkevésbé a már meglehetősen régi fejlesztésű Falkenekkel vagyunk elégedettek, amelyek télen bizony csúszós körülmények között nem brillíroznak, ellentétben mondjuk a Polo GoodYear-jeivel, amik télen kimondottan ügyesek.

A Quatrac 5 jó kompromisszumot jelent minden időben, a Pirelli semmiben nem kiemelkedő, cserébe viszont semmilyen téren nem vall szégyent (teljesítménye közepes), a Michelin pedig nagyon a szívünkhöz nőtt: bár a gyártó bevallottan elsősorban olyan nyári guminak fejlesztette ki a CrossClimate szériát, ami alkalmanként, nem túl zort körülmények között télen is helytáll, a tapasztalataim szerint a gyakorlatban pont olyan ügyes, mint bármelyik másik négyévszakos (csak a Goodyear fog biztosabban hóban, és talán a Vredestein), miközben nyáron egyértelműen jobb a többieknél. A Michelin magasabb hőmérsékleteknél sem nyúlik, stabil az útfogása, nem sír keservesen határhelyzetben, és úgy eleve a határhelyzet is kijjebb van esetében, mint a többinél. A hosszú távú tesztek alapján ráadásul futásteljesítményben a CrossClimate+-nak áll a zászló.

Okosan kell gumit is választani: egy sportautóra nem való négyévszakos abroncs...

Persze a vezethetőség nagy melegben mindegyik autó esetében élvezetesebb lenne egy jó nyári szettel és nem véletlen, hogy hobbiautómra – ami egy 18 éves, bő 200 lóerős 3-as BMW kabrió – én is egy remek nyári szettet, történetesen Michelin Pilot Sport 4-eket választottam, amikkel hihetetlenül elégedett vagyok, tapasztalataim alapján jelenleg a piac legjobb abroncsai közé tartoznak. És ezzel el is érkeztünk a lényeghez, amit már a cikk elején is említettem: mindig az igények és a közlekedési stílus, illetve körülmények alapján kell gumit választani. Egy sportautóra ennek megfelelően botorság lenne négyévszakos abroncsot tenni, sőt, azoknak is teljesen felesleges, akik évi 30-40-50 ezer km-t autóznak, a kevesebbet közlekedők számára viszont vonzó alternatíva lehet ez a műfaj, amit a gyártók is felismertek, hiszen egyre több ilyen terméket kínálnak.

A nagyon nagy, nehéz és/vagy bivalyerős autókra szintén nem okos választás a négyévszakos szett (főként nem a fokozottan dinamikus stílusban közlekedők számára), ráadásul mi inkább az ‘épeszű’ méretekre szavaznánk, vagyis biztosan nem választanék ilyen gumit mondjuk 245/40 R18, vagy még nagyobb méretben. Nem véletlen, hogy az általunk használt öt különböző négyévszakos gumi közül egyik sem szélesebb 205 mm-nél (a legkeskenyebb 185 mm), átmérőjük pedig 14 és 16 col között mozog. És a kínálat tényleg óriási, már szinte minden márka rendelkezik négyévszakos gumival. Mi kizárólag csak azért a fentebb megbevezett öt típust említettük meg, mert ezekkel szereztünk hosszabb távon tapasztalatokat, vagyis a többiről egyelőre nem tudunk nyilatkozni, hiszen a tesztautók esetén még mindig nagyon ritkák az ilyen abroncsok, szinte minden tesztautót téli/nyári papucsokkal kínálnak tesztelésre az importőrök, ami érthető is, hiszen az adott évszakban így lehet leginkább próbára tenni az autót.

Kemény téli körülmények között, hóban nincs párja egy jó téli guminak – legfeljebb a hólánc...

Saját négyévszakosainkra visszatérve, összességében a drága Michelint és Goodyeart bármikor újravennénk, nagyon szeretjük őket, de Csizsek kolléga a Vredesteinnel is elégedett, miközben a Falkent és a Pirellit sem bántuk meg, hiszen tökéletesen megfelelnek az elvárásoknak. Vagyis ismét a papírforma igazolódott be: saját tapasztalatunk alapján a drágább a jobb, merthogy az első két típus bizony jóval többe kerül, mint utóbbiak, a Quatrac pedig (árban is) az arany középút. Jelenleg különben a már sokat látott és kopott Falkenek helyett keresek jó ár/érték arányú utódot Anyósom Volvójára – hiszen keveset, és főként Budapesten belül, kis tempóval közlekedik –, nem titok, hogy jelenleg a Kléber Quadraxer 2 a kiszemelt alany; van nála olcsóbb, jobb, nevesebb, de ár/érték arányban a legfrissebb tesztek alapján igencsak tisztességes lett.

Jöjjön a végére egy kis hazai statisztika: tavaly személygépjármű gumiabroncsból 4,2%-kal többet adtak el a gyártók, mint a korábbi esztendőben. Ezen belül a nyári abroncsok forgalma 1,5%-kal, a négyévszakosoké 19,6%-kal, míg a téli abroncsoké 6,1%-kal nőtt. És itt érdemes megállni egy gondolat erejéig, már ami a négyévszakos gumik fejlődését illeti: a mindössze egy év alatt regisztrált mintegy 20%-os plusz mellett nem lehet elmenni szó nélkül, főleg, hogy ez a nyári abroncsok fejlődésének az ötszöröse, míg a téli gumikénak bő háromszorosa. Sőt, a ‘hagyományos személyautókra’ szűrve 32,3%-os (!) volt a növekedés. A négyévszakos abroncsok térhódítása tehát egyre nagyobb és ez a tendencia várhatóan a jövőben sem fog változni. Önök se féljenek: ha úgy érzik, hogy közlekedési szokásaikhoz passzolna egy ‘mindenes gumi’, bátran vágjanak bele, jó választás esetén nagy eséllyel nem fogják megbáni kényelmes döntésüket, csak mindig legyenek tisztában saját maguk, autójuk és abroncsaik határaival.

A családban eddig beváltak a 4 évszakos papucsok, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a drágább típusok tényleg jobbak

Véletlenül sem akarunk mindenkit ebbe az irányba terelni, hiszen mi is egyértelműen valljuk, hogy a legtöbb autósnak még mindig a két gumiszett jelenti a legjobb megoldást, pusztán arra szeretnénk célozni, hogy messze nem annyira ördögtől való a négyévszakos gumik gondolata és használata, mint azt sokan gondolnák. Nálunk beváltak, és ameddig nem fogunk a szóban forgó autóinkkal évente kb. 10 ezer km-nél többet közlekedni, addig nem fogunk két szettre váltani. Ezzel a témával korábban kétszer is foglalkoztunk részletesebben az Autó Pulton, így azoknak, akiket jobban érdekelnek a négyévszakos gumik, érdemes fellapozniuk ide, és ide kattintva korábbi írásainkat, mert találhatnak olyan gondolatokat bennük, amik most kimaradtak.

Kommentek