Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A nyári utazásokat ki így, ki pedig úgy oldja meg, de az egyre olcsóbb repülőjegyek mellett azért továbbra is sokan választják az autós túrákat – főleg, ha sikerül megtölteni utasokkal a négykerekűt, így többfelé osztva a költségeket. Az üzemanyag mellett azonban van egy másik nagyon fontos tétel is listán, hiszen a legtöbb európai országban, ahogyan hazánkban is, bizony fizetni kell a gyorsforgalmi utak, autópályák használatáért. Ebben a cikkben azt igyekeztünk összeszedni, hogy a legnépszerűbb úticélok esetében milyen útdíjakkal kell számolnunk.

A belföldi utazások esetében a vonat vagy esetleg a busz mellett természetesen az autó a legnépszerűbb közlekedési eszköz, de a hazai útdíj-rendszert talán senkinek nem kell bemutatni: az 5.000 forintos éves megyei matrica mellett maradt a 10 napos, a havi és az éves lehetőség sorrendben 2.975, 4.780 illetve 42980 forintért – legalábbis a D1-es kategóriában, ami 3,5 tonna alatti, maximum hétszemélyes járművekre és azok vontatmányára vonatkozik. Arra tehát érdemes odafigyelni, hogy egy kisbusz hiába 3,5 tonna alatti, ha 8 vagy 9 személyes, már a D2 matrica kerül rá, ami éves szinten bár ugyanannyiba kerül, heti (10 napos) és havi verzióban pont a duplája – és ez kell a pickupokra is, hiszen azok nem személygépjárműként vannak elkönyvelve.

Egy határt azért meg kellett húznunk

Haladjunk azonban rögtön tovább, hiszen a magyar rendszert bizonyára sokan ismerik, de külföldre indulva máris érhetnek minket meglepetések. Ilyenkor nyáron az egyik legnépszerűbb autós úti cél a horvát tengerpart lehet, ám délnyugati szomszédainknál is fizetni kell az autópálya-használatért, ám Magyarországgal szemben nem matricarendszer, hanem kapus díjfizetés van. A kategóriák is egy kicsit máshogy működnek, ugyanis náluk az „I” csoportba nem fér bele a vontatmány illetve nem a személyek száma, hanem az autó magassága jelent kitételt – utóbbi egyébként 1,9 méter, így a kisbuszok itt is a magasabb kategóriába esnek.

A kapus rendszer abból a szempontból előnyös lehet, hogy a büntetést mindenképpen elkerülhetjük, illetve csak annyit kell fizetnünk, amennyi utat használunk. A horvátoknál nehéz, sőt, szinte lehetetlen általánosan megállapítani az útdíjat, de az M7-es felől érkezve Zágrábig kicsivel több mint 2.000 forintot (47 kuna) kell fizetnünk, majd innen például Rijekáig nagyjából 3.400 forint (77 kuna) az út – a legközelebbi tengerparti szakasz tehát nagyjából 5.400 forintnyi kunába kerül. Az egyik legtávolabbi célpont a magyar-horvát határtól Split lehet, ide Zágrábtól több mint 8.700 forint (200 kuna) az út, így csak oda a határtól már több mint 10.700 forintot hagyunk a kapuknál – és ez persze visszafelé is igaz lehet.

A fizetőkapus megoldás általában drágább

Amit még érdemes lehet megemlíteni az Rovinj, ami Rijekától további 1.660 forint (38 kuna), a határtól tehát összesen nagyjából 7.060 forint. Horvát szomszédainknál tehát nem olcsó az úthasználat, legalábbis főszezonban, ám június 15-től egészen szeptemberig érvényes ez, és utána sem sokkalta olcsóbb. Kisbusszal érkezve pedig további 1,3-1,6-os szorzókkal számolhatunk. Azt azért érdemes leszögezni, hogy az árfolyamváltozás hatással lehet ezekre az árakra, de legfeljebb pár 10, legfeljebb +/- 100 forintos különbségekkel kell számolni.

A másik kedvelt úti cél autóval az olasz tengerpart lehet, ide pedig Ausztrián, Szlovénián, vagy esetleg Horvátországon keresztül vezethet az út. Utóbbit már nem taglalnám, de Ausztria és Szlovénia mindenképpen szót érdemel – egyébként mindkét országban matricás rendszer működik. Szlovéniában személygépjárműre az egyhetes matrica 15, a havi pedig 30 euróba kerül, ami a jelenleg igen gyenge forint okán körülbelül 4.860 illetve 9.720 forintot takar, de ez az árfolyam függvényében változhat. Németajkú szomszédainknál ugyancsak matricás rendszer él, ott a 10 napos matrica 9, a két hónapos pedig 26,2 euró személygépjárműre (a mostani árfolyamon mindez 2.916 illetve 8.489 forintot jelent). A nagyobb négykerekűekre (3,5 tonna felett) természetesen itt is többet kell fizetnünk.

Tőlünk délre és keletre nem túl sok az autópálya

Térjünk rá azonban Olaszországra, ahol szintén kapus rendszer működik, akárcsak a horvátoknál. Itt érdemes megjegyezni, hogy a kapuknál találkozhatunk a narancssárga jelzésű Telepass sávval, ami egy fizetési forma, ám egy nyaralás alkalmával ezt nem érdemes alkalmazni, így olyan sávot válasszunk, ahol nem csak ezt a feliratot fedezhetjük fel – egyébként készpénzzel és bankkártyával is kiegyenlíthetjük a számlát, amit a fizetős szakaszra való belépéskor kapott kártyáról olvas le a rendszer. Természetesen senkit nem tartanánk vissza attól, hogy a világ végéig is elmenjek autóval, ám logikus okokból ezúttal legfeljebb Riminiig néznénk meg, hogy mennyit kell fizetnünk.

Először a Szlovén határtól közelítve nézzük az árakat: Riminiig 29,4 euró (9.525 Ft), Velencéig 10,9 euró (3.532 Ft), Lido di Jesolóig 6,9 euró (2.236 Ft), Bibionéig pedig 3,7 euró (1.199 Ft) az út – hogy csak a legnépszerűbb úti célokat említsük, de ezek alapján azért nagyjából lehet kalkulálni, illetve érdemes utánanézni is, mielőtt útnak indulunk. Az osztrák határtól ugyanezek a célok jóval drágábbak: sorrendben 37,2 (12.053), 18,7 (6.059), 14,7 (4762) és 11,5 eurót (3.726 Ft) kell fizetnünk. Ha Olaszországot is csak átszelnénk, úgy Dél-Franciaország – vagy akár azon keresztül Spanyolország – felé a szlovén határtól a francia határig 58,9 eurót (19.084 Ft) kell leszurkolnunk, ami bizony már rengeteg pénz, és akkor az üzemanyagköltségről még nem is beszéltünk.

Érdemes alaposan felkészülni mielőtt útnak indulunk

Nem csak nyugat felé lehet azonban indulni, hiszen Montenegró, Románia vagy éppen Bulgária is tengerparttal várja az utazókat. Ezekben az esetekben az útdíjfizetés nem jelent különösebb problémát, ugyanis például Bosznia Hercegovinában (ami több felé is útba esik) és Montenegróban szinte alig-alig van autópálya, így fizetni is csak néhány helyen, kisebb összegeket kell. Szerbiában, ami szintén útba eshet, fizetőkapus rendszer van, és a magyar határtól egészen a bolgár határig nagyjából 4.000 forinttal kell számolnunk személyautó esetén.  Romániában matricás rendszer van, noha túl sok autópályával nem találkozhatunk a hatalmas országban. Mindenesetre a 7 napos 3, a 30 napos 7, a 60 napos 13, az éves pedig 28 euróba kerül, ami sorrendben 972, 2.268, 4.212 és 9.072 forintot jelent – legalábbis a jelenlegi, igencsak magas árfolyamon. Bulgáriában szintén matricás a rendszer: személyautók számára az egy hetes jogosultság 7 euró (2.268 Ft).

Amennyiben tengerpart a cél, úgy autóval leginkább ezeket a célpontokat érdemes figyelembe venni, de egyébként Franciaországban is kapus rendszer működik, hasonlóan borsos áron, mint a többi ilyen országban. Mindenesetre indulás előtt mindenképpen érdemes pontosabb tájékozódni, de az általunk feltüntetett összegek jó kiindulásként szolgálhatnak ahhoz, hogy eldöntsük, érdemes-e, vagy inkább megéri-e autóval nekiindulni egy ilyen nagy utazásnak. Az anyagi oldal mellett azonban érdemes lehet figyelembe venni a lehetséges problémákat is, amik például a fizetőkapuknál fordulhatnak elő, és akkor a forgalmi problémákról még nem is beszéltünk – és mindenképpen oda kell figyelni a sebességhatárokra is, ugyanis több helyen is alacsonyabb, 120 km/h lehet az autópályás korlátozás (tőlünk délre több helyen is). Mindenesetre reméljük, hogy ennyivel is tudtunk segíteni a nagy autós kalandok előkészítésében.

Kommentek